Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ART.42
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
violinek19-08-2010 11:02:24   [#01]

Czy godziny karciane można przydzielić na zajęcia świetlicowe od godz. 7.00-8.00 np. czytanie bajek, zabawy przy muzyce itp.


ejrut19-08-2010 12:11:56   [#02]
można...http://www.men.gov.pl/external.php?option=com_content&view=article&layout=default&id=950&url=%2Fimages%2Fpdf%2Fstanowisko_karta_nauczyciela.pdf
rzewa20-08-2010 19:08:45   [#03]
moim zdaniem nie można, jeśli w szkole nie ma świetlicy (czytaj. płatnych godzin świetlicy przewidzianych w arkuszu organizacyjnym)
Ala20-08-2010 19:46:40   [#04]
rzewa, a dlaczego tak uważasz?
ejrut20-08-2010 20:09:38   [#05]
U nas nie ma świetlicy a jest konieczność zapewnienia opieki nad dziećmi dowożonymi z gmin - te godziny przeznaczyliśmy właśnie na zajęcia opiekuńcze.
Ala20-08-2010 20:24:39   [#06]
ja przeszkód nie widzę, w czasie tych godzin można realizować różne zajęcia wspomagające i rozwijające zgodnie z zapisami rozporządzenia i jeśli zapewnia się tym sposobem opiekę nad dziećmi w czasie gdy tego potrzebują, to tym lepiej :-)
rzewa20-08-2010 21:35:45   [#07]

uważam po prostu, że jak szkoła nie ma świetlicy, to nie można prowadzić zajęć świetlicowych, bo ktoś musi być odpowiedzialny za ich program i organizację (zgodność z planem pracy itp.)

uważam, że jeżeli OP chce by dyrektor przeznaczał część godzin karcianych na takie zajęcia powinien "dać" godziny na świetlicę - tj. utworzyć w szkole świetlicę - wtedy ok, bo wszystkim co powyżej zajmie się n-l świetlicy

zajęcia świetlicowe to nie to samo co pilnowanie by się dzieciaki "nie pozabijały" - jeśli jest zapotrzebowanie na coś takiego, to można to zlecić n-lowi POZA godzinami karcianymi, w ramach normalnych obowiązków tak jak dyżury na przerwie

ejrut21-08-2010 07:26:19   [#08]

Rzewo....pozwolę sobie nie zgodzić się z tobą. W mojej szkole nie ma świetlicy bo po prostu nie ma miejsca na jej utworzenie, nie ma przerw i dyżurów n-li.... jest natomiast potrzeba zapewnienia opieki dzieciom dowożonym. Zgodnie z wykładnią MEN można te godz. przeznaczyć na zajęcia opiekuńcze i to dyr. przecież decyduje na co mają być przeznaczone. U nas właśnie jest taka potrzeba i tak jest.

W czasie tych godzin....tak jak napisała Ala ....nauczyciele prowadzą różne zajęcia wspomagające i rozwijające:)

martek21-08-2010 16:42:12   [#09]
a ile tygodni bierzemy pod uwagę w roku szkolnym 2010/2011?
dyrlo21-08-2010 16:45:52   [#10]
Chciałam brać 38 i tak przeliczałam w arkuszu, który oddałam do OP, ale jak zostanie podpisane nowe rozporządzenie o organizacji roku szkolnego to przeliczę jeszcze raz dokładnie.
szwedka24-08-2010 13:29:14   [#11]

Ile godzin będzie przypadało w tym roku jeśli jest 181 dni nauki i 43 tygodnie wiem,że po dwie dla nauczyciela pełnozatrudnionego?

dyrlo24-08-2010 13:47:36   [#12]

Uważam, że tygodni nauki będzie ok. 38 więc godzin 76.

Ale może się mylę, 38 rozliczyliśmy w tym roku.


post został zmieniony: 24-08-2010 13:48:46
PiotrekM24-08-2010 14:01:00   [#13]
nauczyciel idzie na dlugotrwałe zwolnienie, zatrudniamy drugiego na zastępstwo, czy ta osoba realizuje godziny karciane?
zemi24-08-2010 14:31:04   [#14]
pracuje = realizuje
petrus24-08-2010 18:35:43   [#15]
nauczycielka będzie realizowała zwiększone pensum, czy w związku z tym będzie miała zwiększone godziny karciane? myślę, że nie, ale ona uważa że tak.
parkerpl24-08-2010 19:31:27   [#16]
Znam nawet organ który uważa, że jeśli ktoś ma etat i ponadwymiarowe razem np 1,3 to musi realizować karcianych proporcjonalnie więcej tygodniowo czyli dokładnie w tym przypadku 1,3 tygodniowo.
ejrut24-08-2010 20:05:36   [#17]
petrus...nie będzie miała zwiększonych godzin karcianych:)
petrus24-08-2010 20:18:25   [#18]
dzieki !
KajRo25-08-2010 13:36:45   [#19]

Czy jakaś zmiana art. 42 KN umknęła mojej uwadze?

Na "żółtych" stronach Gazety Prawnej z dnia 13-15.08.2010r. ukazała się informacja o czasie pracy nauczycieli i ramka dotycząca dodatkowych godzin "powiększających pensum, ale bez dodatkowego wynagrodzenia". Wg. GP zwolnieni z dodatkowych godzin są:

a) dyrektorzy i ich zastępcy;

b) nauczyciele pracujacy w przedszkolach;

c) wychowawcy świetlicowi;

d) logopedzi;

e) bibliotekarze;

f) pedagodzy szkolni;

g) psycholodzy;

h) wychowawcy w internatach.

Taką informację otrzymaliśmy na dzisiejszej naradzie.  Do dzisiaj byłem przekonany, że zwolnienie dotyczy tylko a) i b). Powtórzę więc jak w tytule postu. Czy jakaś zmiana umknęła mojej uwadze? 

marekci25-08-2010 14:04:07   [#20]
1
Stanowisko MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a
i b ustawy – Karta Nauczyciela – zaktualizowane w dniu 8 października 2009 r.

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy –
Karta Nauczyciela, Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało prezentowane poniżej
stanowisko w sprawie sposobu wykonania tego przepisu. Jednocześnie informujemy,
że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa. Podjęcie decyzji w kwestii
rodzaju zajęć, które będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42
ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, przydzielenie tych godzin do realizacji
poszczególnym nauczycielom oraz rozliczanie tych godzin, należy bowiem do kompetencji
dyrektora szkoły.
1. Osoby podlegające realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela
to: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, w tym
specjalnych.
Obowiązku prowadzenia tych zajęć nie stosuje się jedynie do: dyrektora i wicedyrektora
szkoły oraz nauczyciela, który obowiązki dyrektora lub wicedyrektora szkoły pełni
w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono to stanowisko, a także do nauczycieli
kolegiów nauczycielskich, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli
szkół artystycznych i nauczycieli szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych,
urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP.
Stosownie do powyższego, nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół
ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych, zatrudnieni na stanowisku: wychowawcy świetlicy,
logopedy, bibliotekarza, pedagoga, psychologa, wychowawcy internatu, a także nauczyciele
zajmujący stanowiska kierownicze inne niż dyrektor i wicedyrektor, nauczyciele, którym
obniżono tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć oraz nauczyciele, którym
zmniejszono wymiar czasu pracy z uwagi na niepełnosprawność, są zobowiązani do realizacji
tych zajęć.
Godziny te powinni realizować również nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów lub
szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych:
- istniejących przy placówkach opiekuńczo – wychowawczych, działających na podstawie
ustawy o pomocy społecznej,
- wchodzących w skład specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, młodzieżowych
ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
- zorganizowanych w zakładach zdrowotnych, w tym zakładach opiekuńczo-leczniczych
i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego.
Obowiązkowi realizacji zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty
Nauczyciela, nie podlegają natomiast wychowawcy zatrudnieni w placówkach opiekuńczo –
wychowawczych, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w specjalnych
ośrodkach szkolno – wychowawczych, a także nauczyciele – wychowawcy pracujący
w zespołach pozalekcyjnych, w grupach wychowawczych w zakładach opieki zdrowotnej
i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego.
2
Podstawa prawna:
» art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b oraz ust. 3a ustawy z dnia z 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.),
» art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.),
» art. 71c ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, z późn. zm.),
» rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie
organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczowychowawczych
w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej
i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. Nr 51, poz. 446)
2. Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
przez nauczycieli zatrudnionych w centrum kształcenia praktycznego.
Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty centrum kształcenia praktycznego nie jest
szkołą ponadgimnazjalną, lecz placówką kształcenia praktycznego. Przepis art. 42 ust. 2 pkt 2
lit. a i b Karty Nauczyciela nie nakłada na nauczycieli placówek kształcenia praktycznego
obowiązku realizacji określonych w nim zajęć.
Podstawa prawna:
» art. 3 pkt 11d, art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty
3. Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela,
przez nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych
w szkołach podstawowych.
Nauczyciel zatrudniony w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej nie ma obowiązku
prowadzenia zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela. W świetle przepisów
ustawy o systemie oświaty oddział przedszkolny nie wchodzi w skład struktury
organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa, w której utworzono oddział
przedszkolny, stanowi specyficzną jednostkę noszącą w pewnym stopniu cechy zespołu.
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej zachowuje odrębności programowe,
a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły
podstawowej, na zasadach odnoszących się do oddziału przedszkola, tj. zgodnie z ramowym
statutem przedszkola. Ramowe plany nauczania nie dotyczą nauczycieli prowadzących
zajęcia w oddziale przedszkolnym, dlatego też nie można byłoby ich zobowiązywać
do realizacji zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przewidzianych w tym
planie.
Podstawa prawna:
» art. 61 ust. 1 ustawy o systemie oświaty
3
4. Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
przez nauczycieli konsultantów.
Nauczyciele placówek doskonalenia nauczycieli nie zostali wymienieni w art. 42 ust. 2 pkt 2
lit. a i b, a więc nie są zobowiązani do realizacji godzin określonych w tym przepisie.
5. Rodzaje zajęć, które mogą być realizowane w ramach godzin, o których mowa
w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego
2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, godziny
do dyspozycji dyrektora, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
to zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem
zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania
uczniów. Zajęcia te powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom
uczniów poprzez udzielanie im pomocy w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności
lub pogłębianiu zainteresowań, a także poprzez sprawowanie nad nimi opieki, zależnie
od potrzeb. Wspomagając się tymi godzinami szkoła podstawowa i gimnazjum może również
wzbogacić ofertę świetlicy. Podjęcie decyzji w kwestii, jakie zajęcia będą realizowane
w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
należy do kompetencji dyrektora szkoły. Godzin tych nie można jednakże przeznaczyć na
zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do szkoły, doraźne
zastępstwa oraz nauczanie indywidualne.
Podstawa prawna:
» § 2 ust. 5a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142,
z późn. zm.)
6. Rozumienie pojęcia godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b
Karty Nauczyciela.
Zgodnie z ramowym statutem publicznej szkoły podstawowej oraz ramowym statutem
publicznego gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując
ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Czas trwania
poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III szkoły podstawowej ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. We wszystkich szkołach
ponadgimnazjalnych godzina lekcyjna również trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż
60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie
zajęć.
Pod pojęciem godziny lekcyjnej, która zgodnie z ramowymi statutami publicznych szkół trwa
45 minut, rozumie się również inne zajęcia o charakterze dydaktycznym. Natomiast pozostałe
zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym trwają 60 minut. Zatem czas trwania zajęć,
4
o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni
do ich charakteru, tj. dydaktycznego bądź opiekuńczo – wychowawczego.
Podstawa prawna:
» § 6 załącznika Nr 2, § 6 załącznika Nr 3, § 8 załącznika Nr 4, § 8 załącznika Nr 5, § 7
załącznika Nr 5a, § 8 załącznika Nr 5b, § 8 załącznika Nr 5c, § 7 załącznika Nr 5d, do
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych
statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.)
7. Realizacja godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
przez nauczycieli zatrudnionych w zespole szkół.
W przypadku nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć w zespole szkół
i wykonującego pensum w kilku szkołach, dyrektor zespołu decyduje, zgodnie z potrzebami
szkoły, w której szkole winny być realizowane przez danego nauczyciela zajęcia określone
w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela.
8. Sposób rozliczania godzin, o których mowa w art. 42 ust 2 pkt 2 lit. a i b Karty
Nauczyciela.
Zajęcia realizowane w wymiarze określonym w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b są rejestrowane
i rozliczane w okresach półrocznych w dziennikach zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia te powinny
być rozliczane z wyłączeniem: ferii zimowych, ferii letnich, dni wolnych od pracy oraz
przerw w nauce określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego.
Podstawa prawna:
» art. 42 ust. 7a pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela,
» rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie
organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432, z późn. zm.),
» § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego
2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów
tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.)
9. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela,
w przypadku nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze zajęć.
Nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze zajęć, wymiar zajęć, o którym mowa
w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, w półrocznym okresie rozliczeniowym,
obniża się proporcjonalnie do wykonywanego wymiaru zajęć.
Podstawa prawna:
» art. 42 ust. 3b ustawy – Karta Nauczyciela
5
10.Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela,
w przypadku nauczycieli, którym powierzono zadania doradców metodycznych.
Nauczyciele, którym powierzono zadania doradców metodycznych oraz inni nauczyciele,
którym obniżono tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, winni realizować godziny,
o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b w wymiarze określonym w ww. przepisie.
11. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela,
w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy wynikającej
z niezdolności do pracy.
W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela wynikającej z niezdolności do pracy,
wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela, ulegnie
obniżeniu o 2 godziny, a wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b Karty
Nauczyciela, ulegnie obniżeniu o 1 godzinę – za każdy tydzień niezdolności nauczyciela do
pracy, w półrocznym okresie rozliczeniowym.
Przepis ten nie ma jednak zastosowania w roku szkolnym 2009/2010. W roku szkolnym
2009/2010 w szkole podstawowej i gimnazjum zajęcia, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2
lit. a ustawy – Karta Nauczyciela, są realizowane przez nauczycieli tylko w wymiarze 1
godziny tygodniowo. Stosownie do powyższego, w przepisach ustawy z dnia 21 listopada
2008 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela określono, iż od dnia 1 września 2009 r. do
dnia 31 sierpnia 2010 r. wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty
Nauczyciela ulega obniżeniu o 1 godzinę za każdy tydzień niezdolności nauczyciela do pracy,
w półrocznym okresie rozliczeniowym.
Z uwagi na to, iż nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje
pięciodniowy tydzień pracy, za tydzień usprawiedliwionej nieobecności z powodu
niezdolności do pracy trzeba rozumieć pięć dni roboczych. W rozliczeniu półrocznym należy
zatem sumować nieobecności nauczyciela z powodu niezdolności do pracy trwające krócej
niż tydzień i za każde pięć dni obniżać wymiar godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2
lit. a i b ustawy – Karta Nauczyciela.
Podstawa prawna:
» art. 42 ust. 3b, art. 42c ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela,
» art. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (Dz. U.
z 2009 r. Nr 1, poz. 1)
12. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela,
w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela innej niż niezdolność do
pracy.
W sytuacji, gdy nauczyciel będzie nieobecny w pracy z powodu usprawiedliwionej
nieobecności innej niż niezdolność do pracy, wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2
pkt 2 lit. a lub b ww. ustawy, nie ulegnie obniżeniu.
6
post został zmieniony: 25-08-2010 14:04:52
martek25-08-2010 18:48:34   [#21]
a może ktoś przypomni wzór dla obliczenia wymiaru godzin dla niepełnoetatowca
KajRo25-08-2010 19:53:41   [#22]

Ta interpretacja, którą podaje marekci w #20 jest mi znana, ale z uporem:

http://praca.gazetaprawna.pl/grafika/442729,46101,30_tys_nauczycieli_straci_w_tym_roku_zatrudnienie.html

Chyba, że Gazeta Prawna nie do końca prawna jest :-(

rzewa25-08-2010 20:06:57   [#23]

jakby Ci to powiedzieć... nie gazeta (nawet prawna) jest podstawą a ustawa, ta natomiast nie zmieniła się i brzmi:

art 42 ust 2 pkt 2) lit a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,

wystarczy, że odpowiesz sobie na pytanie czy nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w gimnazjum jest nauczycielem gimnazjum czy nie - i wszystko jasne

:-))

dyrlo25-08-2010 20:07:41   [#24]

przykład gdy zakładamy 38 tygodni

N zatrudniony na 13/18 -> 13/18 x 38 = 27,44 czyli 27 godzin

N zatrudniony na 9/18 -> 9/18 x 38 = 19 godzin itd..

rzewa25-08-2010 20:10:37   [#25]

w #24 chodzi o szkołę ponadgimnazjalną

w gimnazjum czy w sp będzie 13/18 -> 13/18 x 76 = 56,33 czyli 56 godzin

dyrlo25-08-2010 20:11:47   [#26]
tak - zapomniałam dodać
post został zmieniony: 25-08-2010 20:12:05
LL25-08-2010 20:22:05   [#27]

Nam ponad rok temu na spotkaniu z wizytatorem podano następujący wzór :

np. dla nauczyciela zatrudnionego w wymiarze 15 godzin tygodniowo: 15/18 x 36 = 30 godzin ( w r. szk. 2009/2010),

a w tym roku na pewno będzie razy dwa.

Przyjęto 36 tygodni w roku szkolnym, wtedy zawsze wyjdzie liczba naturalna niezależnie od wymiaru zatrudnienia.

dyrlo25-08-2010 20:30:02   [#28]
A jak to się ma do tego, że rok szkolny ma 38 tygodni? Różnie liczymy ale najczęściej jest 38 tygodni. To tak jakby dyrektor ułamków się bał i nie wiedział jak zaokrąglić do liczby całkowitej. 
ewapr26-08-2010 18:14:53   [#29]
Witam. Moje pytanie jest skierowane do Dyrektorów Zespołów Szkół Gim + LO. Jak liczycie ilość godzin "karcianych" nauczycielowi pracującemu w obu szkołach? np: w LO - 12 godzin, a Gim - 9. Proszę o podpowiedź. 
DorotaN27-08-2010 17:17:23   [#30]

zrobiłabym korzystniej dla nauczyciela, tzn. 12/18x36= 24   oraz uzupełniam etat godzinami gimnazjum: 6/18x36x2=24, razem do wypracowania 48; 

jeśli policzyć niekorzystnie: 9/18x36x2= 36   i  9/18x36=18, razem   54

ewapr27-08-2010 19:16:33   [#31]
Dziękuję za pomysł. Przemyślę. Planujemy zacząć liczyć od szkoły, w której nauczyciel ma więcej godzin i uzupełnić do 18 godzinami z drugiej szkoły (gdzie ma mniej godzin). 
kohanka28-08-2010 19:24:01   [#32]
robię tak jak podała DorotaN. ale biorę 38 tygodni.
izabelamaciejka28-08-2010 20:55:30   [#33]
a czy kryterium realizacji jednej lub dwóch godzin karcianych, w przypadku nauczycieli mających etat łączony w gimnazjum i liceum, nie powinno byc to w jakim typie szkoły realizuje godzinę? Jeżeli ustalimy realizację w LO, to będzie jedna godzina, a jeżeli w gimnazjum to dwie? 
kohanka29-08-2010 00:28:47   [#34]

No tak. Dlatego liczę tak np. w LO 12/18 x38=25,33 czyli 25 a w GIM 6/18x76= 25. A ogólnie n- l ma 20 godz. łacznie 8 w gimn i 12 w LO. Mozna liczyć na niekorzyść n-la np w gim 8/18x76=33,7 czyli 34 a w LO wtedy 10/18x38=21,11 czyli 21 i wtedy ma nieco więcej.

A jak ma 24 i z tego 18 w LO a 6 Gim to w zalezności czy go lubisz czy nie możesz liczyć na dwa sposoby hi hi hi. Ale ja patrzę raczej na potrzeby gimnazjalistów.

Tylko z etatu w LO ma 38 a jak wexmiesz drugi sposób to musi pracować: 25 w gim +25 LO czyli 50!

Ala29-08-2010 09:42:42   [#35]

ja myslę, że jeśli nauczyciel łączy etat w różnych szkołach to karciane należy wyliczyć proporcjonalnie w każdej ze szkół

powinno być z korzyścią dla ucznia, dla nauczyciela to obowiązek,

lubienie nic nie zmienia ;-)

rzewa29-08-2010 14:29:28   [#36]

hm... nie do końa

jeśli łączy etat, ale w sumie ma więcej godzin niż etat, to nie ma podstaw by wymagać od niego proporcjonalnie do liczby godzin w każdej ze szkół, gdyż oznaczałoby to, że ma realizować godzinę karcianą proporcjonalnie do godzin ponadwymiarowych, a tego KN nie przewiduje

dlatego też są dwie możliwości policzenia o jakich mówi kohanka, ale moim zdaniem wybranie sposobu powinno zależeć od tego w której ze szkół - czy tej, gdzie są obowiązkowe 2 godz/tydz, czy tej, w której jest 1 godz/tydz - nauczyciel ma więcej godzin --> to właśnie powinno decydować, jak liczyć a nie lubienie czy nie n-la

Caro29-08-2010 14:46:10   [#37]

KO w Krakowie:

"wprowadzono nowy dziennik do dokumentowania zajęć z art. 42"

Czy to oznacza, że nie będzie można już stosować własnych lub tego z forum ?

Chociaż moim zdaniem w rozp. jest tylko napisane to co ma zawierać taki dziennik - więc?

Moim zdaniem mogą być "własne" - dostosowane do wymogów rozp.

Jak uważacie?


ankate29-08-2010 15:00:29   [#38]
Fajny był "nasz" dziennik, ale, jeśli można będzie zakupić, to pewno wyjdzie taniej. Mnie w ubiegłym roku drukarka wysiadła od tego drukowania, potem pospinać, obłożyć, trochę dużo roboty, szkoda czasu....
AnJa29-08-2010 18:19:16   [#39]

pewnie pojawią się dzienniki drukowane do karcianych- ale czy one będą dopasowane do potrzeb konkretnej szkoły- watpię

zwłaszcza przy realizacji nierytmicznej i z róznymi grupami uczniów- łatwiej będzie mieć swój

grazabo29-08-2010 18:45:22   [#40]
a gdzie jest zapis o tych dziennikach w krakowskim KO ???n nie mogę znaleźć
Caro29-08-2010 19:40:57   [#41]
http://www.kuratorium.krakow.pl/user/2010/8/s2010082601.pdf
krystyna29-08-2010 22:33:46   [#42]

spokojnie...

nie ma żadnych "nowych dzienników" !

czytajmy przepis:

§ 11a. 1. Nauczyciel prowadzi dziennik realizowanych w szkole zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). Do dziennika wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin tych zajęć lub czynności oraz odnotowuje się obecność uczniów, z zastrzeżeniem ust. 2. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem, z zastrzeżeniem § 20a ust. 5.(dotyczy elektronicznych, w których nie ma podpisu)

Wniosek:

z dziennika karcianego należy usunąć tylko hospitacje i tygodniowy rozkład zajęć - reszta bez zmian.

I wiadomo, że różne wydawnictwa go zrobią, ale na pewno nie taniej, niż własny w skoroszycie (policzyłam).

i fragment z uzasadnienia MEN:

  • W dotychczasowym stanie prawnym, prowadzenie przez nauczycieli zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, było dokumentowane na podstawie § 10 ust. 1 rozporządzenia, tj. w dziennikach „innych zajęć, które nie są wpisywane odpowiednio do dziennika…..". Rezygnacja z powyższego rozwiązania na rzecz wyodrębnienia w rozporządzeniu w § 11a ust. 1 nowego dziennika, przeznaczonego szczególnie do celów dokumentowania przez nauczyciela zajęć i czynności realizowanych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, z jednej strony wynika ze specyficznego charakteru tych zajęć, a z drugiej strony jest związana z potrzebą usprawnienia sposobu ewidencjonowania i rozliczania czasu pracy nauczyciela. Dotychczasowe uregulowania tego zagadnienia okazały się bowiem nieefektywne. Przez zajęcia i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN należy rozumieć zajęcia opiekuńczo - wychowawcze, zindywidualizowane, pomocne w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności lub pogłębianiu zainteresowań uczniów, przy czym przepisy nie przewidują wymogów odnośnie minimalnej liczby uczniów uczestniczących w tych zajęciach, tematyki tych zajęć, czy sposobu ich organizacji. Proponowane rozwiązanie przewiduje, że każdy nauczyciel powinien odnotowywać w odrębnym dzienniku realizację tych zajęć i czynności, jednakże z uwagi na ich charakter nie jest konieczne wprowadzanie tak szczegółowych adnotacji w tym dzienniku, jak to ma miejsce w przypadku dzienników zajęć, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia. W § 11a ust. 1 przewiduje się, że do dziennika zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin tych zajęć lub czynności oraz odnotowuje się obecność uczniów.
  • zmieniono również ust. 2 w § 10 t.j. zniesiono obowiązek wpisywania tygodniowych planów zajęć do dzienników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych oraz innych zajęć pozalekcyjnych. Z uwagi na specyficzny charakter tych zajęć, nie jest konieczne, aby były one prowadzone w cyklu tygodniowym, w ściśle określonych dniach tygodnia. Przedmiotowe zajęcia mogą być prowadzone w nierównomiernych cyklach, np. co drugi lub co trzeci albo czwarty tydzień, w dniach i godzinach ustalanych z odpowiednim wyprzedzeniem przez nauczyciela z uczestnikami tych zajęć, w zależności od specyfiki tematu realizowanego na danych zajęciach.

krystyna30-08-2010 12:22:03   [#43]
a do wymiany dałam uproszczony wzór dziennika KN ;-)
sońka30-08-2010 16:25:19   [#44]
śliczne podziękowanie
Zak30-08-2010 17:13:14   [#45]

Czy godzina karciana może być przeznaczona na zajęcia prowadzone z drużyną zuchową w szkole?

DYREK30-08-2010 17:31:44   [#46]

nie

ZHP to organizacja niezależna od szkoły (szkoła nie finansuje wynagrodzenia instruktorów ZHP)

podobnie PCK, LOP, Uczniowski Klub Sportowy itp.


post został zmieniony: 30-08-2010 17:33:11
hania130-08-2010 19:02:41   [#47]

A dlaczego nie?

Instruktorzy ZHP pracują za darmo. Mogą być nauczycielami. Nie widze powodu, żeby nauczyciel nie mógł łączyć tych funkcji właśnie w ramach art. 42. Podobnie wydaje mi się właściwe prowadzenie szkolnego koła PCK w ramach tych godzin.

DYREK30-08-2010 20:17:40   [#48]
pozostanę przy swojej opinii
KAMA1230-08-2010 20:35:25   [#49]
A ja mam takie wątpliwości.Czy dyrektor ma już w sierpniu wiedzieć na jakie zajęcia przydzielić "godziny karciane"?Nie wiemy jeszcze jacy uczniowie będą w klasach 1-szych np. gimnazjum.Czy trzeba będzie wyrównywać braki czy może będą potrzebować dodatkowych ,rozszerzająch zajęć?Czy w związku z tym na sierpniowym posiedzeniu RP ma być podjęta jakas uchwała choćby opiniująca, czy dyrektor przydziela te godziny obligatoryjnie i podaje tylko do informacji radzie?
beera30-08-2010 20:57:11   [#50]

co jest w tym głupie bardzo?

a to, że mamy stare przepisy w UoSO i nowe rozwiązania gdzie indziej.

 Na logikę powinno byc to wszystko elastyczne, ale mamy art 41:

2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Co oznacza, że opinię mieć trzeba.

Ale ja bym ją zdobywała kiedykolwiek i bez pietyzmu wielkiego - w tej przynajmniej sprawie.

Bo nic nie stoi na przeszkodzie, by tę opinię wydać 16 wrzesnia pomiędzy 14:00, a 14:15

czyli - jakoś, bym radziła, sobie radzić:)


strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]