Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ustawa o systemie oswiaty
strony: [ 1 ]
Tadek11-12-2003 18:49:41   [#01]
Jakie konsekwencje ma zmiana art. 41 ust 1 pkt 2 ustawy o systemie oswiaty.
HenrykB11-12-2003 19:55:30   [#02]

Dla ułatwienia podaję zmianę (od Leszka):

art. 41.

1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki,

2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów (stare)

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

Jolanta Szuchta11-12-2003 22:23:55   [#03]

Przeciez i tak zawsze

podejmowaliśmy uchwałę w sprawie klasyfikacji.

 Czyż nie na świadectwie szkolnym jest wyrażny zapis:Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia...... otrzymał bądz nie otrzymał promocji do klasy....

A może cos pomyliłam?

HenrykB13-12-2003 19:59:21   [#04]

Sprawą zajął się Antoni Jeżowski w Dyrektorze Szkoły.

Zajrzycie do papierowego wydania.

Tutaj sygnał:

http://www.oswiata.pwp.pl/

I kopia:

Antoni Jeżowski
Ważna zmiana w ustawie o systemie

 

21 sierpnia 2003 roku weszła w życie kolejna już nowelizacja przepisów ustawy o systemie oświaty. Ze szczególnym zainteresowaniem zwróciłem uwagę na zmiany w jej art. 41 ust. 1, pkt. 2. Dotychczas obowiązujący tekst brzmiał:
„Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: [...] zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.”
Po zmianie, od 21 sierpnia br., przepis ten brzmi:
„Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: [...] podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.”
Rzec można tak: zmiana niewielka w tekście, ale zasadnicza zmiana w treści, w istocie przepisu.

Tadek02-01-2004 11:34:29   [#05]

jeszcze raz

Co znaczą słowa Pana A. Jeżowskiego

"Rzecz można tak: zmiana niwielka w tekscie, ale zasadnicza zmiana treści, w istocie przepisu"

Czy jest to zmiana słowea zatwierdza na uchwala i nie ma to żadnych innych przesłanek.

Zbliża się okres klasyfikacyjny Jak winna brzmieć uchwała RP?

Marek Pleśniar02-01-2004 12:08:13   [#06]

tak jak zawsze - uchwałą rady pedag. tylu a tylu uczniów sklasyfikowano itp

zmianę w treści czytam jako uporządkowanie sprawy. Teraz jest wyraźnie mowa o uchwalaniu.

zgredek02-01-2004 12:20:16   [#07]
było - zatwierdzanie - czyli rada musiała zatwierdzić wyniki.

Jest - podejmowanie uchwał - czyli rada może np. podjąć uchwałę o zatwierdzeniu lub może nie zatwierdzić.
Marek z Rzeszowa02-01-2004 12:42:22   [#08]

Wydaje się, że jednak zmiana ma charakter rewolucyjny (zależy jak się to czyta).

Co innego zatwierdzanie już podjętych decyzji o ocenach, a co innego popdejmowanie uchwały w sprawie ocen. Można to rozumieć jako zamach na prawo nauczyciela do wystawienia oceny. W nowym brzmieniu to rada, nie nauczyciel, podejmie ostateczną decyzję o ocenie.

Mam nadzieję, że się mylę...

Marek

zgredek02-01-2004 12:44:51   [#09]
co będzie, gdy rada nie zatwierdzi wyników promocji?
Leszek02-01-2004 14:05:39   [#10]

Wydaje mi się :-),

że tym razem poukładano kompetencje nauczyciela i RP w sprawie ocen,

Rada Ped. uchwala wyniki klasyfikacji i promowania uczniów w stanie podanym przez poszczególnych nauczycieli w szkole (i nie wpływa tym na autonomię nauczyciela ustalającego ocenę).

Ocena może zostać zmieniona tylko w określony w rozporządzeniu sposób, nie można na ocenianie wpływać np. poprzez zatwierdzanie lub nie ocen ....

zwróćcie uwagę na cytowane niżej paragrafy z rozporz. o ocenianiu - wynika z nich kompetencja nauczyciela przedmiotu oraz wychowawcy w spr. ustalania ocen. Ocenę ustala nauczyciel i nikt poza nim.

=========

UoSO - art. 41.

1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów (stare)

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

 

Rozporządzenie
MEN dnia 21 marca 2001 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

§ 10. 1. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, (...), a ocenę zachowania - wychowawca klasy.

§ 9. 8. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 16 ust. 1.
§ 12. 6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

======

Pozdrawiam noworocznie

Marek z Rzeszowa02-01-2004 14:56:09   [#11]

Jak sam zuważyłeś jedną sprawę reguluje UoSO (akt wyższego rzędu) a drugą rozporządzenie MENiS (akt niższego rzędu).

Marek

Marek Pleśniar02-01-2004 15:20:13   [#12]
no ale chyba nie stworzono tych aktów by się kłóciły?
Leszek02-01-2004 15:20:28   [#13]

I, wg mnie, dlatego wreszcie zapis ustawy jest spójny z zapisem (na ten temat) rozporządzenia.

Pozdrawiam

Gaba03-01-2004 17:35:26   [#14]

czy podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów -

 

nie da napisać po prostu "uchwala":

 

RP w... z dniu... uchwaliła...

 czy uchwalić = podjąć uchwałę?

 

- trzeba więc zmienić regulamin RP (chcę to bardzo dziś zrobić w regulaminie)...

 

- dla mnie intrugujące są inne jeszcze zapisy ze straej przecież

zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki

 

- co to jest plan pracy placówki - każdy plan pracy, plan zajęć też? plan kółek też?  plan dzownków też? kalendarz roku też? plan rozwoju ?(też jest dokumentem w pewnym sensie pracy)... - trochę tu przesadzam, ale... mam poważne uwagi do tego zapisu - nie mam, jak i Leszek, uwag do zmiany ostatniej.

 

- dla mnie to kosmetyka - zatwierdzała coś, co ustanowił nauczyciel - w praktyce była to decyja uchwalająca prawidłowość, bo nic nie była w stanie RP więcej zrobić, teraz jest zgodne z tym, co RP mogła zrobić i robiła.

Antoni Jeżowski03-01-2004 18:08:05   [#15]

Mam ciągle wątpliwości...

choć cieszy mnie powrót do dyskusji na ten temat, już to z uwagi na sensowność wszystkich wypowiedzi, już to dlatego, że końcówka semestru tuż-tuż. Niestety, z uwagi na prawa autorskie nie mogę wkleić mojego pisania z "DS", ale zwracam uwagę, że sprawa nie jest tak prosta, jakby to wynikało choćby z hierarchiczności polskich aktów prawnych.

Zacytuję zatem dwa fragmenty:
"Nowelizacja ustawy przyniosła zasadniczą zmianę filozofii myślenia o tym ważnym fragmencie życia szkoły, ale i działania rady pedagogicznej. Dziś już rada pedagogiczna nie musi zatwierdzić wyników klasyfikacji czy promocji uczniów, gdyż ustawodawca zdecydował, że teraz tylko podejmuje uchwały w tym zakresie. (...) Jest suwerenna i niezależna w swej decyzji. Może zatwierdzić wyniki klasyfikacji lub promocji, ale także może ich nie zatwierdzić."

I drugi:
"A co się stanie, jeśli rada pedagogiczna, w majestacie prawa, nie zatwierdzi wyników, powiedzmy, promocji? Ma przecież takie prawo. „Podejmowanie uchwał” może realizowanie być na „tak” i na „nie”. Co będzie, jeśli w wyniku sporu o jednego ucznia, rada pedagogiczna nie przyjmie uchwały promocyjnej? Co się wówczas stanie? Ani wychowawcy klas, ani dyrektor szkoły nie będę mogli wystawić nikomu z uczniów tak świadectw promocyjnych, jak i tych o nieuzyskaniu promocji! Zauważmy, że rada ma zatwierdzić wyniki en bloc, czyli wszystkie lub żadne, gdyż czyni to w formie uchwały (organ kolegialny tak podejmuje decyzje!), zgodnie z procedurą określoną w art. 43 ust. 1 ustawy."

Zgadzam się - nauczyciel pracuje dla dobra ucznia, jest odpowiedzialny, wznosi się ponad uprzedzenia i własne fobie... Ok, a jeśli nie?

Zgodnie z rozprządzeniem (post 10) oceny wystawiają nauczyciele lub wychowawcy. To prawda. Ale co będzie, jeśli RP ocen tych nie zaakceptuje i podejmie uchwałę, w której nie zatwierdzi wyników klasyfikacji za I semestr? Jaki jest tryb odwoławczy od takiej decyzji rady? Kto ma prawo ingerencji i w jakich terminach?

Nie wiem, czy to źle czy dobrze. Chciałbym tylko, aby jakiś mądry poseł lub urzędnik z ministerstwa rozwiał moje wątpliwości...
Pozdrawiam jeszcze noworocznie. I życzę więcej ścieżek prostych, a mniej tych pokrętnych... :)
Marek Pleśniar03-01-2004 18:17:59   [#16]
brzmi niemiło - od razu się nasuwają wspomnienia niezwykle irytujących przepychanek tego typu w RP. brrr
Gaba03-01-2004 18:34:21   [#17]

nie polemizuję

- ale chcę pokazać, że mamy do czynienia także z zwyczajowym rozumieniem słów "uchwala" i "zatwierdza" (czynności wręcz tutaj synonimiczne) - wtedy ta zmiana byłaby jakaś kosmetyczna, choć dobrze wyjaśnia moim zdaniem Leszek intencje.

- ale co może zrobić rada przy zatwierdzaniu wyników - może uchwalić/podjąć uchwałę -

(pomijam dyskusję, co się stanie jak nie uchwali, co się stanie, jak nie zatwierdzi)

 

- pragnę ponownie zwrócić uwagę na wskazaną czynność w zapisie prawnym - uchwala i zatwierdza (czym? uchwałą)

por. mojego wielkiego przedmówcę - cyt. -

Zacytuję zatem dwa fragmenty:
"Nowelizacja ustawy przyniosła zasadniczą zmianę filozofii myślenia o tym ważnym fragmencie życia szkoły, ale i działania rady pedagogicznej. Dziś już rada pedagogiczna nie musi zatwierdzić wyników klasyfikacji czy promocji uczniów, gdyż ustawodawca zdecydował, że teraz tylko podejmuje uchwały w tym zakresie. (...) Jest suwerenna i niezależna w swej decyzji. Może zatwierdzić (już nie zatwierdza a uchwala!!! - wtrącenie moje) wyniki klasyfikacji lub promocji, ale także może ich nie zatwierdzić."

 

- jak tu stosuje się wymiennie "zatwierdza" (uchwałą) i uchwala!

 

Można wykazać taką wrażliwość, jaką ma A. Jeżowski, a można także czytać tak jak  proponuję - jest to dla mnie synonimia.

 

Jeżeli dobrze zrozumiałam - chodzi p. Jeżowskiemu o sprawę wyników klasyfikacji w ogóle, bo co będzie, jak rada pedagogiczna na zabój się pokłóci i nie przegłosuje, albo nie zatwierdzi...

- czy były takie przypadki w Polsce, że Rada Pedagogiczna nie podjęła uchwały/ zatwierdziła wyników klasyfikacji?

fredi03-01-2004 19:06:52   [#18]

idąc tym tropem, RP mogła nie zatwierdzić i co dalej ?

jest w prawie  oswiatowym trochę więcej takich przypadków , gdzie zakłada się , ze na-le to ludzie rozsądn. Wg mnie lepiej jeżeli prawo przewiduje na wszelki wypadek inne możliwości.

Antoni Jeżowski03-01-2004 19:41:40   [#19]

czy były takie przypadki w Polsce, że Rada Pedagogiczna nie...

Pewnie nie, bo przepis obowiązuje raptem od 1 września ubr. Nie było więc wypadków, i nie odnotowano (jeszcze) takich przypadków.

Ze szkoły wiem, że nawet nad Parlamentem jest Trybunał Konstytucyjny, nad głupimi posłami czy radnymi społeczeństwo, które ich ponownie nie (????) wybierze, a nad radą pedagogiczną... no kto? Przykłady, choćby medialne, z tego roku szkolnego pokazują, że nikt. Więc mam rację, czy nie...
Gaba03-01-2004 19:47:15   [#20]

a nie jest tutaj jakąś deską ratunku większość - zwykła - nie ta kwalifikowana (ojej muszę sobie to przypmniec, bo za tydzień właśnie rada).

Wie Pan - myślę teraz dużo o tym, no własnie pracuję nad nowym regulaminem i jakoś mi tak nijak...

tę radę chcę otworzyć właśnie uchwała o nowym regulaminie.

Antoni Jeżowski03-01-2004 20:42:17   [#21]

no tak...

art. 43 ust. 1: Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków...

Nie wolno tego progu podwyższać (ani w statucie, ani w regulaminie pracy rady), bo jest przyjęty w ustawie, a więc żadne kwalifikowane większości w grę tu nie wchodzą...

Mam dziś jakąś taką obsesję destrukcyjną, stąd może szukam problemów. Na 40 członków rady obecnych jest 29 (więcej niż połowa). Dyrektor przedstawił(a) projekt uchwały. Głosowało 29 członków. Za - był tylko 1 głos (dyrektor), przeciw - dwoje (zbuntowani opozycjoniści), reszta wstrzymała się od głosu (koniunkturalizm...). Uchwała nie została przyjęta. Co dalej?

Proszę mnie zrozumieć - nie zależy mi na wyszukiwaniu "dziury w całym", ale na wykazaniu, że - jak pisze fredi - to prawo jest dziurawe! W poprzednim rozwiązaniu rada musiała zatwierdzić wyniki, bo nie mogła inaczej; teraz może, tylko po co? Jaki był sens tej zmiany? A jeśli był, to chciałbym go poznać. I tyle...
Antoni Jeżowski03-01-2004 21:16:31   [#22]

OK...

...aby moje wejścia nie zabrzmiały tylko na "nie" proponuję rozważenie podjęcia takiej uchwały podczas ostatnich w semestrze obrad rp.:

Projekt

UCHWAŁA Nr 12/03/04
Rady Pedagogicznej Szkoły w ZW
z dnia 16 stycznia  2004 roku
w sprawie klasyfikacji uczniów za I semestr w roku szkolnym 2002/03

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (DzU z 1996 r. nr 67 poz. 329 ze zm.), §15 i §16 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU nr 29 poz. 323 ze zm.) oraz § XX Statutu Szkoły Rada Pedagogiczna postanawia:

§ 1. Przyjąć wyniki klasyfikacji uczniów Szkoły za I semestr w roku szkolnym 2003/04 z tym, że:
1. pozytywnie sklasyfikowani zostali uczniowie zgodnie wykazami zamieszczonymi w dziennikach lekcyjnych,
2. nie zostali klasyfikowani uczniowie wymienieni w załączniku nr 1 do uchwały,

§ 2. Zezwolić na zdawanie egzaminów klasyfikacyjnych uczniom wg wykazów i z przedmiotów wymienionych w załączniku nr 2 do nin. uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

mgr Jan Królewski
Dyrektor Szkoły
Antoni Jeżowski03-01-2004 21:21:58   [#23]

korekta

Oczywiście w tytule uchwały winno być, że rok szkolny 2003/04 :)
Gaba03-01-2004 21:28:41   [#24]

to jednak dobrze Pana zrozumiałam - że chodzi Panu o syt. pana prawnego, gdzie przy różnych wariacjach można ew. czasem się spodziewać jakiś przetargów... bo konklawe nie wchodzi w grę.

 

Za uwagę odnośnie liczby do głosowania dziękuję, nie będę musiała sprawdzać w UoSO - wie pan, że kiedy mam coś śprawdzić, to najpierw mnie przechodzą ciarki, czy aby jestem na czasie...

Gaba03-01-2004 21:36:25   [#25]

Prosze o radę

dziękuję Panu za ładny wzór uchwały, właśnie sobie opracowuję szimle, są bardzo przydatne, bo to jednak stanowi o kulturze prawnej, o poziomie rowoju placaówki - przydeł czas na mnie i na moją szkołę.

 

Mam pytanie - jestem (dość nowym dyrektorem) i przestudiowałam właśnie moją księgę protokołów, krótko mówiąc są tam rzeczy, które nie są w porządku, popisano nawet sprawy, które nie są zgodne ze stanem prawnym, poprzekręcano nazwiska, nie mam ochoty poprawiać ludzi z wyższym wykształceniem... taki dokument stawia mnie w niedobrym świetle, mówi o niedojrzałości.

Opracują sobie wew. raporci nt. usterek, uwagi, zarzuty, sposoby wyjścia, by podnieść kulturę prawną - a to jest dokument który świdczy o stosunku do prawa w daneje jednostce.

 

A wieć do rzeczy -

Czy można założyć księgę pisano komputerowo, wielu kolegów wypowiedziało się za?

Dlatego mi się dobre szimle podobają, bo wtedy piszę na wzorach, gdzie mi nic nie wyskoczy...

- jakie są niebezpieczeństwa pisania komputerowego i ew. zastrzeżenia...

(nie ukrywam bardzo mi się pomysł podoba), by np. 3 dni po... dostać projekt protokołu i popracować nad wersją ostateczną (oczywiście zgodną ze stanem faktycznym).

 

Nie znoszę chronicznie dyktowania i pisaniny...

Czemu inne instytucje mogą korzystać z protokołów komputerowych...

Antoni Jeżowski03-01-2004 21:54:20   [#26]

art. 43 ust. 2 zdanie drugie:

"Zebrania rady pedagogicznej są protokółowane."

Nie wiem skąd się bierze ta niechęć administracji oświatowej do nowoczesnych metod rejestrowania myśli. Już swego czasu ministerstwo stoczyło bój o ręczne pisanie świadectw. Teraz tu i ówdzie napomyka się o ręcznie pisanych protokółach. To nie wynika z przepisów obowiązującego prawa, a raczej ze zbyt konserwatywnego przywiązania się do tradycji (czasem to zwykły upór).

W mojej ocenie sprawy szczegółowości protokółów, ich terminowości oraz sposobu gromadzenia (np. w postaci ksiąg oprawionych protokółów) to kwestie, które powinny być zawarte we wspomnianym przez Panią regulaminie pracy rady pedagog.

:)
zgredek03-01-2004 22:03:29   [#27]
a co z uczniami, którym nie zezwolono na zdawanie egzaminów klasyfikacyjnych?
fredi03-01-2004 22:11:40   [#28]
A co z uchwala za kilka lat kiedy nie bedzie juz dzienników
BożenaB03-01-2004 22:43:03   [#29]

fredi, gaba ...

fredi: Też tak sądzę. Wykazy ocen z przedmimotów powinny być załącznikami do uchwały; załączane do protokołu. Dzieki temu, że trzeci rok protokołujemy komputerowo i każdy wychowawca ma swój dziennik elektroniczny, nie mamy żadnego problemu z wykazami ocen (przepisywanie ręczne ... brr..). Polecam mój dziennik, można pobrać z www.republika.pl/bobis . Renatce z Włocławka podoba się :-). Jest prosty w obsłudze i skuteczny. W wymianie plików się nie mieści.

gaba:Umieściłam plik "TI protokoly" w wymianie plików i u HenrykaB (dz Różne). Była obszerna dyskusja w dwóch wątkach (marzec, sierpień). Chętnie podam więcej szczegółów.

Żory blisko Krakowa :-)

Gaba03-01-2004 22:46:58   [#30]

dyskusję znam - własnie dziś sobie ją studiowałam - bardzo to porywające (czy znajdę siły), a szukałam dziś regulaminów, które współgrają z wprowadzanymi zmianami, bo nam tu jedna dziewczyna obiecała i... nie mogłam znaleźć, bo zapomniała.

 

Najpierw prawo

- potem technika.

 

PS. Bardzo podziwiam

Sylwek04-01-2004 11:25:19   [#31]

zmiany w UoSO

Nie mialem już chęci na czytanie do końca wypowiedzi na forum w kwestii zmiany w kompetencji rady pedagogicznej. Można to rzeczywiście podsumować "filozofia myślenia". Jak tak dalej pójdzie to nasza cała oświata oprze się o filozofię a nie zdroworozsądkowym (czytaj: życiowym) podejściem do normalnych i jasnych spraw.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]