a może tak:-)
Minister Edukacji Narodowej
w sprawie stosowanych przez kuratorów oświaty procedur opiniowania arkuszy organizacyjnych.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty po analizie zasad opiniowania arkuszy organizacji szkoły przez kuratora oświaty zwróciło uwagę na brak ujednolicenia i częste niezgodności z prawem oświatowym w konstruowanych przez kuratorów oświaty procedurach opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych. Naszym zdaniem istniałaby konieczność dokonania przeglądu i oceny zasadności stosowania niektórych wymogów proceduralnych.
Przygotowując arkusze organizacyjne, dyrektorzy w niektórych województwach spotykają się z instrukcjami przedstawianymi im przez kuratoria oświaty, zalecającymi przeprowadzanie czynności zbędnych z punktu widzenia prawa, a nawet prawo naruszającymi.
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty to kurator oświaty opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami.
Wprowadzanie dodatkowych podmiotów do procesu opiniowania nie uważamy za wskazane.
Pragniemy zwrócić Państwa uwagę na następujące zgłoszone przez dyrektorów przypadki:
1. Zalecenia dotyczące obowiązku opiniowania arkuszy przez rady pedagogiczne.
Kuratorzy oświaty powołując się na art. 41 ust 2.pkt. 1 lub art. 41, ust.2, pkt.4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zobowiązują dyrektorów szkół do zasięgania opinii swoich rad pedagogicznych. Zalecanie opiniowania arkuszy organizacyjnych przez rady pedagogiczne uważamy za błędną interpretację przepisów ustawy.
- Zalecenia dotyczące przedkładania arkuszy do zaopiniowania związkom zawodowym.
Ustawa o związkach zawodowych enumeratywnie wymienia uprawnienia zakładowych organizacji związkowych z którymi wiążą się obowiązki leżące po stronie pracodawców. Trudno z nich wyinterpretować obowiązek przekazywania zakładowym organizacją związkowym do zaopiniowania arkusza pracy szkoły. Kuratorzy oświaty w swoich procedurach nie podają podstawy prawnej konieczności takich działań. Szczególnie jednak istotne jest wykroczenie kuratorów oświaty poza kompetencje nadzorcze ze względu na angażowanie się w stosunki pracodawca – związki zawodowe. Ingerencja w tę dziedzinę to stawanie po stronie interesów związków zawodowych, co zaburza delikatną równowagę sił między stronami.
- Przypadki żądania od dyrektorów sporządzania arkuszy na „obowiązujących wzorach arkuszy”. Zdarzają się przypadki żądania przez organy nadzoru pedagogicznego sporządzania arkuszy na tzw. „obowiązujących wzorach arkuszy”. Zazwyczaj kuratorzy oświaty powołują się na pismo MEN nr BA-252-5/00 z dnia 22.02.2000 w sprawie druków szkolnych (rozdział. „Pomocnicze druki szkolne”). Pragniemy zwrócić uwagę, ze przepisy prawa nie określają obowiązującego wzoru arkuszy projektu organizacyjnego, a ponadto te ogólnie znane i zalecane są przystosowane jedynie do ręcznego wypełniania. Oznaczałoby to, przy obowiązku ich stosowania, konieczność zaprzestania drukowania arkuszy przy pomocy programów komputerowych, które polskie szkoły już od lat stosują, czyli ogromny krok wstecz w dziedzinie zastosowań komputerów do zarządzania szkołami.
4. Przypadki żądania dodatkowych załączników.
Zdarza się także żądanie dostarczania wielu zbędnych załączników (wzory załączników opracowane przez pracowników kuratorium) nie wynikających z obowiązujących przepisów prawa. Doraźnie proponujemy wprowadzenia profesjonalnego oprogramowania dla kuratorium oświaty skorelowanego z programami używanymi przez szkoły i organy prowadzące. Umożliwiłoby to należyty i szybki przepływ informacji na drodze: szkoła, organ prowadzący, kuratorium oświaty a także obniżyłoby koszty utrzymania placówek oświatowych i zredukowało znacznie czas poświęcany na przygotowanie licznych dokumentów
W szczególności prosimy o odpowiedź na następujące zgłoszone przez dyrektorów pytania:
- Czy kurator oświaty ma prawo odmówić zaopiniowania arkusza organizacji szkoły (zespołu) lub placówki do którego nie załączono wskazanych w procedurze opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych ?
- Czy kurator oświaty ma prawo odmówić zaopiniowania arkusza organizacji szkoły (zespołu) lub placówki sporządzonego w formie wydruku komputerowego ?
3. Czy nie narusza obowiązujących przepisów prawnych umieszczanie w procedurach opiniowania arkuszy organizacji następujących zapisów:
a) arkusz organizacji szkoły (zespołu) lub placówki wymaga zaopiniowania przez organizację zakładową związku zawodowego,
b) arkusz organizacji szkoły (zespołu) lub placówki wymaga zaopiniowania przez radę pedagogiczną ?
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty docelowo wnioskuje o skreślenie w ustawie o systemie oświaty w art. 31 ust.1 punktu 6a mówiącego o tym, że kurator oświaty „opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy”.
Uważamy za wystarczające i dające duże możliwości kontrolne kuratorowi oświaty zapisy art. 33 i art. 34 ustawy o systemie oświaty.
_________________________________________________
Czy OSKKO otrzymało odpowiedź? Byłaby przydatna.
Kopię się z koniem co do opiniowania... ręcę opadają, gębą ruszać już nie mogę... a co gorsza - kuratorium stoi na stanowisku, że rada musi opiniować arkusz. Mądre argumenty OSKKOwiczów nie docierają. Ja jest u Was? Czy OP stworzyły własne procedury związane z arkuszami? Kto może takowym podzieić się?
kreseczkę wstawiłem
|