1.
Jakie to są zajęcia rewalidacyjne wg nowych przepisów, skoro
logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze itd.
są zajęciami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
2.
Z jakich godzin mają być realizowane w szkole specjalnej zajęcia z
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a z jakich godzin, zajęcia
rewalidacyjne?
3. Kto może prowadzić
zajęcia rewalidacyjne, z jakimi kwalifikacjami (czy muszą to być
specjaliści tak jak w przypadku zajęć specjalistycznych)?
4. Ile czasu mają trwać zajęcia rewalidacyjne 45 minut, czy 60 minut, tak jak zajęcia specjalistyczne?
5. Czy wszystkie powyższe sprawy będą unormowane w jakimś rozporządzeniu np. w nowym o ramowych planach nauczania?
Odp.:
Aktualnie obowiązujące
przepisy już teraz regulują rodzaj zajęć zarówno rewalidacyjnych, jak i
specjalistycznych, a także wskazują beneficjentów zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych.
Zajęcia rewalidacyjne organizowane są dla uczniów niepełnosprawnych, a ich rodzaj powinien być wskazany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym przez publiczna poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Przepisy § 3 ust. 2
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego
2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.
U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.), regulują, że w szkolnym
planie nauczania dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i
stopnia niepełnosprawności, należy uwzględnić następujące zajęcia
rewalidacyjne:
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji.
Zajęć rewalidacyjnych nie dzieli
się zatem na: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia
specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, inne
terapeutyczne), gdyż te stanowią oddzielną kategorię zajęć
organizowanych dla dzieci i młodzieży w ramach form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia rewalidacyjne
organizowane są w ramach godzin z tzw. obowiązkowej ramówki. Mogą być
prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje właściwe do
określonego rodzaju zajęć. Godzina tych zajęć trwa 60 minut.
Zajęcia
specjalistyczne i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być natomiast
organizowane dla wszystkich uczniów, którzy ich potrzebują, na podstawie
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia
2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114).
Przepisy ww. rozporządzenia regulują, że:
- zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze - organizuje się dla uczniów, którzy mają
znaczne trudności w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć
edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu
edukacyjnego.
Zajęcia te prowadzone
są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników
zajęć wynosi od 4 do 8 uczniów. Za zgodą organu prowadzącego szkołę lub
placówkę liczba uczestników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych może być
niższa od ww. określonej.
Natomiast w ramach zajęć specjalistycznych wyróżnia się następujące rodzaje zajęć:
1) korekcyjno-kompensacyjne
- organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć
wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego;
zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie
terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5
uczniów;
2) logopedyczne -
organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują
zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę; zajęcia prowadzą
nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub
logopedii szkolnej; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 4 uczniów;
3) socjoterapeutyczne
oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym -organizuje się dla
uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie
społeczne; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w
zakresie pracy o charakterze terapeutycznym lub socjoterapii; liczba
uczestników zajęć wynosi od 3 do 10 uczniów.
W szczególnie
uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole,
szkołę lub placówkę, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone
indywidualnie.
Zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane są w ramach
godzin do dyspozycji dyrektora oraz godzin wynikających z art. 42 Karty
Nauczyciela. Godzina tych zajęć trwa 60 minut.
Konsultant MEN"
może tu znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie ( cytat pochodzi ze strony efektywnośc kształcenia)