Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
opiekun nauczyciela kontraktowego |
kasik | 12-11-2003 14:04:44 [#01] |
---|
Witam wszystkich!
Mam pytanie dotyczące funkcji opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego:
czy opiekun stażu ma obowiązek hospitowania lekcji nauczyciela, który odbywa staż na nauczyciela mianowanego? Rozporządzenie tego nie wyjaśnia. Pozdrawiam |
beera | 12-11-2003 14:19:59 [#02] |
---|
to tak: Rozporządzenie: 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują: 1) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, 2) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów, 3) umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć, 4) znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. i KN 45 Zadaniem opiekuna stażu, o którym mowa w ust. 4, jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Jesli poczytamy łącznie oba zapisy wynika z nich, że n-l podczas realizacji stażu musi wykazac się umiejetnością onmawiania zajęć. W realizacji tego planu wspomaga go opiekun Dla mnie z tego wynika, ze opiekun powinien obserwować zajęcia n-la awansującego. Nie hospitować- bo tu różnica |
kasik | 12-11-2003 20:45:34 [#03] |
---|
opiekun nauczyciela kontraktowego Dzięki Ewo za wyjaśnienie. Czy "lub" jest obowiązkowe? |
Marek Pleśniar | 12-11-2003 21:07:38 [#04] |
---|
"lub". a czemu "ewo"? :-)))) to asia, cała ona poruszana umiejętność "omawiania .. obserwowanych zajęć" służy:
- ogólnie umiejętności obserwowania zajęc i posiadania refleksji z nich
- umiejętności omawiania potrzebnej gdy się będzie kiedyś opiekunem czyjegoś stażu - wtedy trzeba umieć to robić. A skoro nauczyciel zdobedzie stopień awansu taki, który mu da prawo uczenia innych awansujących, powinien zdać egzamin z tej umiejętnosci.
lub dotyczy obu umiejętności. A zapis jest dziwaczny moim zdaniem (Leszek? Co Ty na to?). Dlatego pytanie o "luba" jest dobre. |
beera | 12-11-2003 21:17:10 [#05] |
---|
w dalszym ciagu asia ( co wolę;-) w tym rozporządzeniu sa dwa zapisy o zajęciach 1. umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły aby to wykazać przyda się( a nawet, moim zdaniem jest konieczna), opinia po obserwacji zajęć zawarta w ocenie opiekuna 2. umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć, Tu pojawia sie koniecznośc omawiania zajęć. Własnych lub obserwowanych. Kto decyduje jakich? Po pierwsze w planie rozwoju powinno byc na ten temat Po drugie w procedurach awansowych szkolnych warto zeby było ( u mnie sa to dwie lekcje w semestrze) Po trzecie jest umowa pomiędzy opiekunem a awansującym. Jesli do tego dołączymy zapis o obowiązku dyrektora gromadzenia informacji o EFEKTACH pracy n-la, to sobie awansowanie na mianowanego bez obserwacji lekcji awansującego i bez omawiania z nim tych lekcji wyobrażam z trudnością |
Leszek | 12-11-2003 22:27:54 [#06] |
---|
rozp. o awansie zawod. - § 4. 1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły, 2) samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe, 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: 1) umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 Karty Nauczyciela, wykazywanie umiejętności samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka w szkole oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, 2) umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, 3) uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki typu i rodzaju szkoły, 4) umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej, 5) znajomość zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela, 6) znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami. § 6. 1. Dyrektor szkoły zapewnia prawidłowy przebieg stażu. 2. Nauczycielowi odbywającemu staż dyrektor szkoły zapewnia możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły.
KN - art. 9c.4. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna, z tym że w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, opiekunem nauczyciela stażysty może być również nauczyciel kontraktowy, a nauczyciela kontraktowego - nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. 5. Zadaniem opiekuna stażu, o którym mowa w ust. 4, jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. 6. Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły: 1) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców;
Nauczyciela kontraktowego odbywającego staż na mianowanego dotyczy w/w zapis. Natomiast co do zapisu "lub" przy stażyście to zgadzam się z Wami - zapis jest nie na miejscu bo "nieco" przeczy innemu zapisowi dotyczącemu tego co ma robić stażysta podczas stażu. Pozdrawiam |
Ewa z Rz | 13-11-2003 04:35:18 [#07] |
---|
a mnie sie to "lub" podoba A zwłaszcza to co stoi PO lub - umiejetność omawiania ... lub obserwowanych zajęć. Stażysta powinien obejrzeć (ze zrozumieniem) zajęcia prowadzone przez mistrza (opiekuna, choć to może być ktoś inny. ale mianowany lub dyplomowany - wtedy razem z opiekunem) a potem je omówić. Mamy tu dwie korzyści: Stażysta ma szansę zobaczyc jak powinny wyglądać dobre zajęcia a omawiając je dowiaduje się dlaczego. Natomiast n-l kontraktowy dalej powinien doskonalić te umiejetności - rok to zbyt mało by tego się dobrze nauczyć... A by ci obywajacy staz na dyplomowanego tez te umiejętności szlifowali dalej - przewiduję u nich zwykle więcej hospitacji niz u pozostałych i wymagam od nich prowadzenia zajęć, które mogliby zobaczyć stażyści i kontraktowi. |
fredi | 16-11-2003 16:24:38 [#08] |
---|
ile czasu opiekun może chorować? |
Gaba | 16-11-2003 17:39:01 [#09] |
---|
no, masz Ci! Fredi, ale masz problemy - opiekun nie choruje! |
Jolanta Szuchta | 16-11-2003 19:30:27 [#10] |
---|
To o co zapytał Fredi nasunelo mi myśl,ze on ma racje. Jakos nigdy nie pomyślałam,ze długa absencja opiekuna powinna z mojej strony byc zauwazona i może wowczas nalezy zmienić opiekuna./np.w przypadku urlopu zdrowotnego/. Czasami takich niby "drobiazgow" nie zauwazam. Dzięki. |
fredi | 16-11-2003 21:39:17 [#11] |
---|
A właśnie , że choruje. I nikt w tej chwili nie wie czy to będzie 10, 30 a może i 100 dni. |
Dżoana | 17-11-2003 20:17:28 [#12] |
---|
Mój opiekun poszedł na urlop dla poratowania zdrowia i dostałam w zastępstwie na rok panią wice. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|