EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
III etap edukacyjny
Cele
kształcenia – wymagania ogólne
I.
Znajomość powszechnej
samoobrony i ochrony cywilnej.
Uczeń rozumie znaczenie powszechnej
samoobrony i ochrony cywilnej.
II.
Przygotowanie do działania ratowniczego.
Uczeń zna zasady prawidłowego działania w
przypadku wystąpienia zagrożenia życia
i zdrowia.
III.
Nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
Uczeń umie udzielać pierwszej
pomocy w nagłych wypadkach.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Główne
zadania ochrony ludności
i obrony cywilnej. Uczeń:
1)
omawia podstawy prawne funkcjonowania ochrony ludności
i obrony cywilnej
w
Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
wymienia podstawowe dokumenty ONZ regulujące
funkcjonowanie obrony cywilnej na
świecie.
2.
Ochrona przed skutkami różnorodnych
zagrożeń. Uczeń:
1)
przedstawia typowe zagrożenia
zdrowia i życia podczas powodzi,
pożaru itp.;
2)
omawia zasady ewakuacji ludności,
zwierząt z terenów zagrożonych;
3)
wyjaśnia zasady
zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność;
4)
charakteryzuje zagrożenia
pożarowe w domu, szkole
i najbliższej okolicy;
5)
wyjaśnia, jak należy gasić zarzewie
ognia;
6)
wyjaśnia, jak należy gasić odzież palącą się na
człowieku;
7)
omawia zasady zachowania się podczas
wypadków i katastrof komunikacyjnych,
technicznych
i innych;
8)
uzasadnia potrzebę przeciwdziałania
panice.
3. Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki. Uczeń:
1)
omawia wpływ środków
promieniotwórczych na ludzi, zwierzęta,
żywność i
wodę;
2)
wymienia sposoby zabezpieczenia żywności i wody przed skażeniami;
3)
wyjaśnia znaczenie pojęć: odkażanie,
dezaktywacja, dezynfekcja, deratyzacja;
4)
wyjaśnia, na czym polegają zabiegi sanitarne i specjalne.
4.
Oznakowanie substancji toksycznych na środkach
transportowych i magazynach. Uczeń:
1.
wymienia rodzaje znaków substancji toksycznych i miejsca ich eksponowania;
2.
rozpoznaje znaki substancji toksycznych na pojazdach i budowlach;
3.
wyjaśnia zasady postępowania w przypadku awarii
instalacji chemicznej, środka
transportu
lub rozszczelnienia zbiorników z substancjami toksycznymi;
4.
wykorzystuje różne materiały na zastępcze środki
ochrony dróg oddechowych i skóry.
5.
Ostrzeganie ludności o zagrożeniach, alarmowanie. Uczeń:
1)
definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych;
2)
charakteryzuje zasady zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu;
3)
umie zachować się w szkole po ogłoszeniu alarmu.
6. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. Uczeń:
1) uzasadnia znaczenie udzielania pierwszej pomocy;
2) omawia zasady postępowania aseptycznego i bezpiecznego
dla ratownika;
3) wzywa odpowiednią pomoc;
4) rozpoznaje stopień zagrożenia
osoby poszkodowanej i wyjaśnia zasady bezpiecznego
postępowania w rejonie wypadku;
5) omawia zasady zabezpieczenia miejsca wypadku;
6) wyjaśnia, jak należy
udzielać pomocy w wypadku drogowym, podczas kąpieli,
załamania
lodu, porażenia prądem;
7) omawia sposób wynoszenia poszkodowanego ze strefy zagrożenia;
8) rozpoznaje stan przytomności, bada oddech i tętno;
9) wymienia zagrożenia dla osoby nieprzytomnej;
10) układa osobę nieprzytomną w pozycji bezpiecznej;
11)wykonuje samodzielnie resuscytację krążeniowo-oddechową;
12) udziela pomocy osobie porażonej prądem;
13)wyjaśnia, dlaczego duży
krwotok i wstrząs pourazowy zagrażają życiu;
14) tamuje krwotok za pomocą opatrunku;
15) udziela pomocy przy złamaniach i zwichnięciach;
16) udziela pomocy przy zatruciach: pokarmowych, lekami,
gazami, środkami chemicznymi;
17) omawia skutki działania niskiej i wysokiej temperatury na
organizm ludzki;
18) udziela pomocy osobie poszkodowanej przy oparzeniu
termicznym i chemicznym.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
IV etap edukacyjny – tylko zakres podstawowy
Cele
kształcenia – wymagania ogólne
I.
Znajomość struktury
obronności państwa.
Uczeń rozróżnia
struktury obronności państwa, rozumie ich rolę oraz zna formy spełniania
powinności obronnych przez organy
administracji i obywateli.
II.
Przygotowanie do sytuacji zagrożeń.
Uczeń zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia
życia, zdrowia lub mienia;
zna
zasady planowania i organizowania działań.
III.
Opanowanie zasad pierwszej pomocy.
Uczeń umie udzielać pierwszej
pomocy poszkodowanym w różnych
stanach zagrażających życiu
i zdrowiu.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1.
System obronności Rzeczypospolitej
Polskiej. Powinności obronne władz
samorządowych,
instytucji
i obywateli. Uczeń:
1)
wymienia i uzasadnia polityczne oraz militarne warunki gwarancji bezpieczeństwa
państwa;
2)
wymienia obowiązki obywateli w
zakresie powinności obronnych.
2. Siły
Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
1)
przedstawia i charakteryzuje organizację Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
wymienia rodzaje wojsk oraz służb
w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Ochrona ludności i obrona cywilna.
Uczeń:
1)
wyjaśnia podstawowe zasady
międzynarodowego prawa
humanitarnego;
2)
identyfikuje obiekty opatrzone międzynarodowymi
znakami ochrony zabytków;
3)
wymienia podstawowe środki
ochrony ludności;
191
4)
wymienia sposoby i środki ochrony zwierząt;
5)
rozpoznaje rodzaje sygnałów alarmowych i zna obowiązki
ludności po usłyszeniu
alarmu;
6)
wskazuje drogi ewakuacji w szkole, omawia zasady ewakuacji ludności i środków
materiałowych;
7)
potrafi ewakuować się z budynku w trybie alarmowym.
4.
Zagrożenia czasu pokoju,
ich źródła, przeciwdziałanie
ich powstawaniu, zasady
postępowania w przypadku ich wystąpienia i po ich ustąpieniu. Uczeń:
1)
wymienia zagrożenia czasu pokoju i
wyjaśnia, na czym polegają;
2)
wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie
w momentach wystąpienia
poszczególnych
zagrożeń;
3)
wymienia i charakteryzuje źródła
zagrożeń w najbliższym
otoczeniu szkoły oraz domu;
4)
przedstawia zasady działania w przypadku zagrożeń czasu pokoju (np. awarii,
katastrofy
komunikacyjnej,
budowlanej), podczas przebywania w domu, szkole, miejscu rekreacji i
na
trasie komunikacyjnej;
5)
wyjaśnia zasady postępowania związane
z wyszukiwaniem i wynoszeniem ofiar oraz
zagrożonych z rejonów porażenia;
6)
wskazuje sposoby zapobiegania panice podczas zagrożeń;
7)
uzasadnia konieczność przestrzegania
zasad bezpieczeństwa własnego i
innych ludzi
podczas
różnorodnych zagrożeń;
8)
omawia zasady postępowania w czasie
zagrożenia
terrorystycznego.
5.
Zagrożenia występujące
podczas wojny. Uczeń:
1)
charakteryzuje środki rażenia;
2)
wymienia konwencjonalne rodzaje broni współczesnego pola walki;
3)
wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie
ludności w rejonach rażenia bronią
konwencjonalną;
4)
wymienia i wyjaśnia zasadę działania indywidualnych środków ochrony przed bronią
masowego
rażenia;
5)
wymienia zbiorowe środki ochrony przed
bronią konwencjonalną;
6)
wyjaśnia znaczenie zastępczych budowli ochronnych;
7)
omawia zasady ewakuacji z terenów zagrożonych.
6. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zachowanie ratownika).
Uczeń:
1) omawia podstawowe zasady postępowania
ratownika w miejscu wypadku;
2) ocenia sytuację w miejscu wypadku;
3) zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
4) omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa
ratownikowi, poszkodowanym i świadkom
zdarzenia;
5) wymienia środki przydatne przy udzielaniu
pierwszej pomocy;
6) ocenia stan poszkodowanego i demonstruje sposób
skontrolowania jego funkcji
życiowych;
7) udziela pierwszej pomocy w przypadkach oparzeń,
złamań i zwichnięć, krwotoków,
dławienia się ciałem obcym, utraty
przytomności, utraty oddechu, zatrzymania krążenia,
wstrząsu pourazowego.
Wygląda, że nauczyciel od PO czy EDB, to ma rzeczywiście jakieś kwalifikacje częściowe - to co czarną czcionką może uczyć, to co czerwoną nie może uczyć.
Stwierdzić, że całkiem nie ma kwalifikacji się nie da. :-) A to dobre.
|