Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ratowictwo medyczne a zajęcia w szkole
strony: [ 1 ][ 2 ]
Chowański Krzysztof03-08-2009 18:33:11   [#01]

USTAWA z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym  (Dz. U. z dnia 20 października 2006 r.)
Art. 8. ust. 5. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, tryb ich nabywania oraz wzór zaświadczenia potwierdzającego posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć w zakresie udzielania pierwszej pomocy, mając na celu zapewnienie właściwej ich realizacji.

Czy jest już odpowiednie rozporządzenie?


post został zmieniony: 03-08-2009 18:33:55
zgredek03-08-2009 19:09:09   [#02]

Art. 8 wchodzi w życie w dniu 1 września 2009

więc chyba dopiero wtedy będzie ustawowa delegacja dla ministra do okreslenia zakresu wiedzy...

zgredek04-09-2009 19:39:22   [#03]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy

http://www.lex.com.pl/serwis/du/2009/1132.htm


post został zmieniony: 04-09-2009 19:41:35
sońka04-09-2009 19:48:48   [#04]

u nas do tej pory n-le wf prowadzili zajęcia z pierwszej pomocy, mieli nawet swój program, ukończyli różne szkolenia,mają certyfikaty

teraz na jakims szkoleniu powiedziano im, że  już nie mają uprawnień

jak to naprawdę jest?

z rozporząezenia nie wyczytałam

JarTul04-09-2009 20:29:42   [#05]

Rozporządzenie dotyczy zatem przede wszystkim nauczycieli PO (w szkołach ponadgimnazjalnych) oraz edukacji dla bezpieczeństwa (w szkołach gimnazjalnych).

A jeżeli mieli już odpowiednie przygotowanie w tym zakresie wcześniej, np.: w ramach studiów, czy mają je nadal czy muszą znów uczestniczyć w szkoleniu zgodnie z rozporządzeniem?  


post został zmieniony: 04-09-2009 20:30:13
zgredek04-09-2009 20:33:28   [#06]

z ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym:

Art. 8. 1. Podstawa programowa, o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.4)), uwzględnia edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
2. Zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy są realizowane z udziałem:
  1)   lekarzy systemu,
  2)   pielęgniarek systemu,
  3)   ratowników medycznych
- którzy otrzymują wynagrodzenie według stawki godzinowej na podstawie umowy cywilnoprawnej.
3. Wysokość stawki godzinowej dla lekarzy systemu, pielęgniarek systemu oraz ratowników medycznych, biorących udział w zajęciach edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy ustala dyrektor szkoły w ramach posiadanych środków finansowych, z tym że wysokość tej stawki nie może być niższa niż wysokość stawki godzinowej dla nauczyciela posiadającego stopień nauczyciela kontraktowego oraz tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym, realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin, określony w art. 42 ust. 3 lp. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 i Nr 170, poz. 1218) ustalonej na podstawie przepisów, o których mowa w art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
4. Zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy mogą być realizowane przez nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, tryb ich nabywania oraz wzór zaświadczenia potwierdzającego posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć w zakresie udzielania pierwszej pomocy, mając na celu zapewnienie właściwej ich realizacji.


JarTul04-09-2009 21:33:37   [#07]
I...
Znaczy się nie mają, dokąd się nie przeszkolą?
sońka05-09-2009 21:22:18   [#08]

i to, co mają mogą wyrzucić?

a  z powodzeniem realizowali

sońka06-09-2009 13:47:59   [#09]
zabierzcie głos
beera06-09-2009 13:53:53   [#10]

To są bardzo specjalistyczne zajęcia

http://www.ratowniczy.net/nauczyciele-beda-uczyc-udzielania-pierwszej-pomocy/


Sońka - a co oni realizowali Ci w-fiści teraz?

zgredek06-09-2009 14:14:28   [#11]

Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym oprócz określenia zadań systemu, definiuje także zasady edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Od momentu wejścia w życie ustawy już nie każdy może nauczać pierwszej pomocy, a właściwie może, tyle że nie wszędzie. Szkolić na własną rękę, prowadząc np. działalność gospodarczą, może każdy przysłowiowy “Kowalski” – prawo tego nie zabrania. Jeśli jednak chciałby prowadzić edukację z pierwszej pomocy w szkole czy też na kursie nauki jazdy to musi spełniać warunki określone w Ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

-------------------

w zasadzie należy uściślić ten termin - nie od dnia wejścia w zycie ustawy, tylko od dnia wejścia w życie art. 8 tej ustawy

czyli od 1 września 2009

tak myślę

sońka06-09-2009 14:47:14   [#12]
prowadzili specjalnie zorganizowane zajęcia z pierwszej pomocy, co roku dl klas I rozszerzone, czesto także z udziałem ratowników medycznych
zgredek06-09-2009 15:34:29   [#13]
moim zdaniem - nie mogą teraz prowadzić takich zajęć w szkole
post został zmieniony: 06-09-2009 15:34:43
sońka06-09-2009 15:36:50   [#14]

w tym właśnie problem

teraz będzeimy płacić osobom z zewnątrz?

zgredek06-09-2009 15:40:56   [#15]

piszesz o gimnazjum?

edukacja dla bezpieczeństwa obejmuje pierwszą pomoc - zatem nauczyciel musi być przeszkolony - a jesli nie - to płacić

przeczytaj to co wkleiła asia - sensownie tam napisali

zgredek06-09-2009 15:42:12   [#16]
to co piszę - to moje zdanie - niekoniecznie muszę mieć rację
sońka06-09-2009 15:43:02   [#17]
no tak, o edukacji dla bezp. nie pomyślałam, bo będzie dopiero w 3.klasie
JarTul07-09-2009 18:05:29   [#18]

Ślicznie! Idę ci ja hospitować/obserwować/ewaluować/kontrolować zajęcia z PO w szkole ponadgimnazjalne lub EDB w gimnazjum, a tutaj nauczyciel zaplanował zajęcia z podstawy programowej dotyczące pierwszej pomocy.
A ja stwierdzić winienem - buch! rozporządzeniem po oczkach nauczyciela -  Stop! Nie ma pan/pani uprawnień do prowadzenia zajęć w ramach tej jednostki tematycznej. Musi pan/pani zaprosić?/zatrudnić? lekarza/pielęgniarkę/ratownika medycznego, który/która zajęcia te poprwoadzi, albo niech pan/pani szybciutko wyskoczy - na minutkę :-) i ukończy kurs zgodnie z rozporządzeniem.

A gdzie Panie Dyrektorze takie kursy organizują? [pytanie nie retoryczne ze strony nauczyciela]

Hmmmm! Hmmmm! Drapię się po głowie..

Hmmmmmm!!!

zgredek07-09-2009 18:10:24   [#19]

wszystko gra, tylko nie nauczyciel ma zatrudnić i nie nauczyciel ma stwierdzić swoje kwalifikacje

i nie w czasie hospitacji

jakby nie patrzyć - to taki dyrektor, który nie wie co i jak z pierwszą pomocą powinien zmienić sobie zajęcie przynajmniej na jakiś czas

AnJa07-09-2009 18:14:23   [#20]

się poniekąd ze zgredkiem zgadzam

nawet w kwestii zmiany zajęcia - powinien na taki kurs sie udać

dlaczego mi się wydaje, że za kilka dni dostaniemy wysyp ofert szkoleniowych? 

JarTul07-09-2009 18:19:21   [#21]
Tylko, że zajęcia już trwają. Nauczyciel ma pełne kwalifikacje do nauczania PO, a zatem i EDB - znaczy miał do 31 sierpnia pełne, bo nikt mu nie dał szans na ich uzupełnienie.

post został zmieniony: 07-09-2009 18:19:51
zgredek07-09-2009 18:19:26   [#22]

5 lat - taka ma być "ważność" tego szkolenia

nauczyciele p.o. do tej pory uczyli młodzież pierwszej pomocy

według jakich wzorców?

sprzed dwudziestu, czy piętnastu lat?

JarTul07-09-2009 18:20:47   [#23]
Nasi są świeżutko po studiach podyplomowych.
JarTul07-09-2009 18:21:21   [#24]
Nie mi oceniać jakość tych studiów.
zgredek07-09-2009 18:21:40   [#25]

ok.

nie dyskutuję z #21

JarTul07-09-2009 18:24:05   [#26]
No i tak zupełnie serio. Mam powiedzieć tym nauczycielom, że nie mogą realizować jednostek tematycznych z pierwszej pomocy?
AnJa07-09-2009 18:24:25   [#27]
też mnie troszkę zdziwiło to radykalne cięcie - że nieważne kto i kiedy zrobił po 1 września musi nowe
zgredek07-09-2009 18:25:25   [#28]

szczerze - to nie mam zielonego pojęcia

AnJa07-09-2009 18:25:51   [#29]

e, tam

gośc zna sie, 2 fantomy mamy, podziały na grupy

przeca nie musiałem doczytać


JarTul07-09-2009 18:27:30   [#30]
Ale będzie niezgodnie z prawem. Nieprawdaż?
Kraju mój, kraju barwny...
AnJa07-09-2009 18:29:03   [#31]

no- niezgodnie

jak sie samobiczowac to do końca

bo parę innych przepisów też zdarza mi sie łamac

zgredek07-09-2009 18:29:21   [#32]

ten art. 8  ustawy o ratownictwie to jakby z innej planety

tak jakby do tej pory nikt w szkołach nie uczył pierwszej pomocy i nagle oświeciło niektórych, że wypadałoby pouczyć

 

JarTul07-09-2009 18:43:39   [#33]
AnJa - Jak tak możesz??? :-) :-) :-)
post został zmieniony: 07-09-2009 18:44:21
zgredek07-09-2009 18:45:20   [#34]

naprawde próbowałam to zrozumieć...

kolezanka w ubiegłym roku skończyła podyplomówkę z p.o.

za niezłe pieniadze

i teraz otrzymała propozycję na "dokończenie", czyli pierwszą pomoc

za niezłe pieniądze

o d..ę rozbił:-((((

JarTul07-09-2009 18:53:01   [#35]

Bo teraz tylko głupi w oświacie pracują... Trza być nauczycielem szkolącym nauczycieli, jakaś firma doskonalenia - tam są pieniądze. 
Takie "doskonalonko" za jedyne 250 zł:
- zbierz choćby tylko 10 osób [2 500,00 zł] - ale kto by tam dla takiej grupki "zajątka" prowadził?
- poprowadź zajęcia przez 6 godz. - w tym 0.5 godz. przerwy
koszty:
- wynajem sali: ???
- materiały szkoleniowe: ???
- wynagrodzenie prowadzącego ???
- przychód firmy szkoleniowej ???

 :-) :-) :-)

A kolejne zmiany ustaw i rozporządzeń ten rynek nakręcają... Lobbing jakiś czy cóś???

JarTul07-09-2009 19:10:28   [#36]

A w aspkcie rozporządzenia o kwalifikacjach, to w/w nauczyciele mają kwalifikacje do nauczania PO i EDB [a zatem nauczania podstawy programowej z tych przedmiotów] czy nie mają? A może mają jakieś - hmmmmmmmm!!! - kwalifikacje częściowe?

Pozwolę sobie napisać [choć do świąt zajączkowo-kurczakowych daleko] - jajca jakieś i tyle...


post został zmieniony: 07-09-2009 19:10:52
zgredek07-09-2009 19:11:08   [#37]

 


post został zmieniony: 07-09-2009 19:13:13
AnJa07-09-2009 19:15:27   [#38]

no dobra- zmusiliście mnie do pracy

par.30 rozporzadzenia o kwalifikacjach mówi, że chodzi ono w życie z dniem 1 września 2009, za wyjątkiem par.10, który od 1 września 2010

pr.10 mówi o kwalifikacjach z pierwszej pomocy 

JarTul07-09-2009 19:20:28   [#39]
Zatem we "wtrójkę" jesteśmy oświeceni :-) Dzięki Ci o Wielki AnJa... :-) Opadł mi stres...
zgredek07-09-2009 19:20:57   [#40]

§ 10. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2-4, 9, 14, 16 i 17, posiada osoba, która legitymuje się zaświadczeniem potwierdzającym posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, uzyskanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm.)

--------------------

ale to oznacza tylko tyle, że w tym roku mogą uczyć, ale w przyszłym już nie

mylę się?

JarTul07-09-2009 19:23:33   [#41]

"Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomoc" - ale PO i EDB, to nie są tylko zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Muszę rzucić okiem na podstawę programową.

zgredek07-09-2009 19:24:49   [#42]
się czepiasz - przecież żadnych innych nie ma
AnJa07-09-2009 19:25:59   [#43]

owszem- nie mylisz sie

na mnie cuś innego wrażenie zrobiło - powtarzanie kursu co 5 lat

w uzasadnieniu napisani, że dlatego, że Europejska Rada Rescytucji zminia procedury ratownicze co 5 lat 

niby git

 no to ona np. zmieniła w 2005, zmieni w lutym 2010, 2015

a ja zrobię kurs w styczniu 2010

 i cały czas bedę pod krechą - co ja kurs- to z nieaktualnych procedur

dla jasności- niech będzie ta aktualizacja- ale po kiego tak debilnie ja uzasadniać?

JarTul07-09-2009 19:36:51   [#44]

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

III etap edukacyjny

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Znajomość powszechnej samoobrony i ochrony cywilnej.

Uczeń rozumie znaczenie powszechnej samoobrony i ochrony cywilnej.

II. Przygotowanie do działania ratowniczego.

Uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia.

III. Nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

Uczeń umie udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

1. Główne zadania ochrony ludności i obrony cywilnej. Uczeń:

1) omawia podstawy prawne funkcjonowania ochrony ludności i obrony cywilnej

w Rzeczypospolitej Polskiej;

2) wymienia podstawowe dokumenty ONZ regulujące funkcjonowanie obrony cywilnej na

świecie.

2. Ochrona przed skutkami różnorodnych zagrożeń. Uczeń:

1) przedstawia typowe zagrożenia zdrowia i życia podczas powodzi, pożaru itp.;

2) omawia zasady ewakuacji ludności, zwierząt z terenów zagrożonych;

3) wyjaśnia zasady zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność;

4) charakteryzuje zagrożenia pożarowe w domu, szkole i najbliższej okolicy;

5) wyjaśnia, jak należy gasić zarzewie ognia;

6) wyjaśnia, jak należy gasić odzież palącą się na człowieku;

7) omawia zasady zachowania się podczas wypadków i katastrof komunikacyjnych,

technicznych i innych;

8) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania panice.

3. Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki. Uczeń:

1) omawia wpływ środków promieniotwórczych na ludzi, zwierzęta, żywność i wodę;

2) wymienia sposoby zabezpieczenia żywności i wody przed skażeniami;

3) wyjaśnia znaczenie pojęć: odkażanie, dezaktywacja, dezynfekcja, deratyzacja;

4) wyjaśnia, na czym polegają zabiegi sanitarne i specjalne.

4. Oznakowanie substancji toksycznych na środkach transportowych i magazynach. Uczeń:

1. wymienia rodzaje znaków substancji toksycznych i miejsca ich eksponowania;

2. rozpoznaje znaki substancji toksycznych na pojazdach i budowlach;

3. wyjaśnia zasady postępowania w przypadku awarii instalacji chemicznej, środka

transportu lub rozszczelnienia zbiorników z substancjami toksycznymi;

4. wykorzystuje różne materiały na zastępcze środki ochrony dróg oddechowych i skóry.

5. Ostrzeganie ludności o zagrożeniach, alarmowanie. Uczeń:

1) definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych;

2) charakteryzuje zasady zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu;

3) umie zachować się w szkole po ogłoszeniu alarmu.

6. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. Uczeń:

1) uzasadnia znaczenie udzielania pierwszej pomocy;

2) omawia zasady postępowania aseptycznego i bezpiecznego dla ratownika;

3) wzywa odpowiednią pomoc;

4) rozpoznaje stopień zagrożenia osoby poszkodowanej i wyjaśnia zasady bezpiecznego

postępowania w rejonie wypadku;

5) omawia zasady zabezpieczenia miejsca wypadku;

6) wyjaśnia, jak należy udzielać pomocy w wypadku drogowym, podczas kąpieli, załamania

lodu, porażenia prądem;

7) omawia sposób wynoszenia poszkodowanego ze strefy zagrożenia;

8) rozpoznaje stan przytomności, bada oddech i tętno;

9) wymienia zagrożenia dla osoby nieprzytomnej;

10) układa osobę nieprzytomną w pozycji bezpiecznej;

11)wykonuje samodzielnie resuscytację krążeniowo-oddechową;

12) udziela pomocy osobie porażonej prądem;

13)wyjaśnia, dlaczego duży krwotok i wstrząs pourazowy zagrażają życiu;

14) tamuje krwotok za pomocą opatrunku;

15) udziela pomocy przy złamaniach i zwichnięciach;

16) udziela pomocy przy zatruciach: pokarmowych, lekami, gazami, środkami chemicznymi;

17) omawia skutki działania niskiej i wysokiej temperatury na organizm ludzki;

18) udziela pomocy osobie poszkodowanej przy oparzeniu termicznym i chemicznym.

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

IV etap edukacyjny – tylko zakres podstawowy

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Znajomość struktury obronności państwa.

Uczeń rozróżnia struktury obronności państwa, rozumie ich rolę oraz zna formy spełniania

powinności obronnych przez organy administracji i obywateli.

II. Przygotowanie do sytuacji zagrożeń.

Uczeń zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia, zdrowia lub mienia;

zna zasady planowania i organizowania działań.

III. Opanowanie zasad pierwszej pomocy.

Uczeń umie udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrażających życiu i zdrowiu.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

1. System obronności Rzeczypospolitej Polskiej. Powinności obronne władz samorządowych,

instytucji i obywateli. Uczeń:

1) wymienia i uzasadnia polityczne oraz militarne warunki gwarancji bezpieczeństwa

państwa;

2) wymienia obowiązki obywateli w zakresie powinności obronnych.

2. Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

1) przedstawia i charakteryzuje organizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) wymienia rodzaje wojsk oraz służb w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Ochrona ludności i obrona cywilna. Uczeń:

1) wyjaśnia podstawowe zasady międzynarodowego prawa humanitarnego;

2) identyfikuje obiekty opatrzone międzynarodowymi znakami ochrony zabytków;

3) wymienia podstawowe środki ochrony ludności;

191

4) wymienia sposoby i środki ochrony zwierząt;

5) rozpoznaje rodzaje sygnałów alarmowych i zna obowiązki ludności po usłyszeniu

alarmu;

6) wskazuje drogi ewakuacji w szkole, omawia zasady ewakuacji ludności i środków

materiałowych;

7) potrafi ewakuować się z budynku w trybie alarmowym.

4. Zagrożenia czasu pokoju, ich źródła, przeciwdziałanie ich powstawaniu, zasady

postępowania w przypadku ich wystąpienia i po ich ustąpieniu. Uczeń:

1) wymienia zagrożenia czasu pokoju i wyjaśnia, na czym polegają;

2) wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie w momentach wystąpienia

poszczególnych zagrożeń;

3) wymienia i charakteryzuje źródła zagrożeń w najbliższym otoczeniu szkoły oraz domu;

4) przedstawia zasady działania w przypadku zagrożeń czasu pokoju (np. awarii, katastrofy

komunikacyjnej, budowlanej), podczas przebywania w domu, szkole, miejscu rekreacji i

na trasie komunikacyjnej;

5) wyjaśnia zasady postępowania związane z wyszukiwaniem i wynoszeniem ofiar oraz

zagrożonych z rejonów porażenia;

6) wskazuje sposoby zapobiegania panice podczas zagrożeń;

7) uzasadnia konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa własnego i innych ludzi

podczas różnorodnych zagrożeń;

8) omawia zasady postępowania w czasie zagrożenia terrorystycznego.

5. Zagrożenia występujące podczas wojny. Uczeń:

1) charakteryzuje środki rażenia;

2) wymienia konwencjonalne rodzaje broni współczesnego pola walki;

3) wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie ludności w rejonach rażenia bronią

konwencjonalną;

4) wymienia i wyjaśnia zasadę działania indywidualnych środków ochrony przed bronią

masowego rażenia;

5) wymienia zbiorowe środki ochrony przed bronią konwencjonalną;

6) wyjaśnia znaczenie zastępczych budowli ochronnych;

7) omawia zasady ewakuacji z terenów zagrożonych.

6. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zachowanie ratownika). Uczeń:

1) omawia podstawowe zasady postępowania ratownika w miejscu wypadku;

2) ocenia sytuację w miejscu wypadku;

3) zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;

4) omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świadkom

zdarzenia;

5) wymienia środki przydatne przy udzielaniu pierwszej pomocy;

6) ocenia stan poszkodowanego i demonstruje sposób skontrolowania jego funkcji

życiowych;

7) udziela pierwszej pomocy w przypadkach oparzeń, złamań i zwichnięć, krwotoków,

dławienia się ciałem obcym, utraty przytomności, utraty oddechu, zatrzymania krążenia,

wstrząsu pourazowego.


Wygląda, że nauczyciel od PO czy EDB, to ma rzeczywiście jakieś kwalifikacje częściowe - to co czarną czcionką może uczyć, to co czerwoną nie może uczyć.

Stwierdzić, że całkiem nie ma kwalifikacji się nie da. :-) A to dobre.


zgredek07-09-2009 19:39:42   [#45]

ale, że całkiem ma te kwalifikacje to chyba też się nie da

JarTul07-09-2009 19:40:16   [#46]

#43 + #44 - obłęd jakowyś czy koszmarny sen...

Chociaż placówki szkolące mają zapewniony stały dopływ gotówki - no może impulsowy/okresowy.


JarTul07-09-2009 19:42:48   [#47]

Patrz #36:

Należy wprowadzić pojęcie kwalifikacji częściowych. :-)

Blok zajęć z pierwszej pomocy poprowadzi lekarz/ratownik medyczny/pielęgniarka. Oni pewnie co 5 lat nie będą musieli kończyć kursu.  :-)

zgredek07-09-2009 19:44:59   [#48]

no - a nauczycielowi zmniejszysz wymiar

paranoja

JarTul07-09-2009 19:45:44   [#49]
Kraju mój, kraju barwny... :-)
AnJa07-09-2009 19:48:12   [#50]

z absolutnie nieznanych mi przyczyn CHCĘ by nauczyciel PO w naszej szkole miał ten kurs

a najlepiej ze 2

mało- uważam, ze jak sobie co jakiś czas odświeży umiejętności to mu nie zaszkodzi

o!
przypomniałem sobie przyczyny chcenia- nauczyciel po mi powiedział, prypominając, ze właśnie 6 rok mija jak był na takim kursie

strony: [ 1 ][ 2 ]