Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja projektu rozp. o wymaganiach na st. kierowniczych
strony: [ 1 ][ 2 ]
zgredek30-07-2009 11:18:59   [#01]

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek

(wersja skierowana do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych)

Treść projektu rozporządzenia

zgredek30-07-2009 12:38:05   [#02]

zainspirowana jednym z wątków;-) zastanawiam się nad taką sytuacją:

zgodnie z par. 7 projektu rozporządzenia - wicedyrektorem może być osoba niebędąca nauczycielem

dyrektor jest nieobecny przez miesiąc

w takiej sytuacji zastępuje go wicedyrektor

jednakże, jeśli nie jest nauczycielem nie może pełnić nadzoru pedagogicznego

czy nadzór pedagogiczny w takiej sytuacji może być "zawieszony na miesiąc"?

Marek Pleśniar30-07-2009 13:18:48   [#03]

najpierw chciałem napisać na to, że nadzór jest prowadzony niezadowalająco, jest realizowany jednak - bo w szkole jest dyrektor (znaczy nie odwołali go a póki go nie odwołali to on jest;-)

to że dyrektor "jest" to tu fakt bardziej prawny niż fizyczny w danej chwili

dopisałem potem:

no a prawo nie określa raczej sposobu nasycenia każdej sekundy szkolnego kontinuum czasoprzestrzennego codziennymi działaniami nadzorczymi i nie powinno chyba, z wyjątkiem np czasu dokonywania oceny pracy itp

następnie siebie przeczytałem i widzę, że moje uspokajanie nie działa w momencie gdy nieobecność dyrektora naruszy sztywne terminy - np ww. ocenienia kogoś gdy o to wystąpi

czyli tu masz rację - coś trzeba uściślić

---

a tak prywatnie, niezawodowo i poza tą dyskusją to uważam że pracę nauczyciela może ocenić nawet leninowska kucharka

każdy wie czy nauczyciel źle uczy czy dobrze - co widać po zapisach do niektórych pań w pierwszej klasie;-)

beera30-07-2009 15:40:00   [#04]

Powiedzcie, czy u Was też tak idiotycznie się to rozporządzenie wyświetla?

===

Zgredek - analogiczna sytuacvja jest w przypadku dyrektora nienauczyciela, gdy nadzór prowadzi wicedyrektor - jak on ma zwolnienie, nadzór nie jest prowadzony.

Warto na to zwrócić uwagę MENowi

===

Ja dodatkowo uważam, ze warto wreszcie zrobić porządek z tym paragrafem 4, którego za cholerę nie mogę skopiować.

Co to znaczy "najwyższe wymagania kwalifikacyjne" - czy magister po nauczaniu początkowym może być dyrektorem zespołu sp i gimn?

czy to już jakoś jest jasne?

===

Marek - bo nie czaję, to jeśli tak uważasz, jak napisałeś, to po cholerę ta cała robota?




Ala30-07-2009 16:10:35   [#05]

wyświetla się takie przewrócone na bok ;-)

trzeba zapisać plik na dysk i w Acrobacie w menu widok obrócić :-)

Ala30-07-2009 16:12:53   [#06]
a skopiować też nie mogę :-(
Ala30-07-2009 16:17:22   [#07]

jeśli chodzi o paragraf 4 to do tej pory interpretacja była taka, że w zespole SP+G trzeba mieć kwalifikacje do G

ale zapis dotychczasowy wg mnie jest niejasny i doprecyzowanie byłoby wskazane :-)

krystyna30-07-2009 16:34:22   [#08]

Projekt z dnia 28 lipca 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia ……………2009 r.

w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek

Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:

1) ukończył studia magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce;

2) ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;

4) uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej,
jeżeli stanowisko dyrektora obejmuje bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w szkole wyższej, albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie roku bezpośrednio przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora;

5) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do zajmowania stanowiska dyrektora;

6) nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.3)), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;

7) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub o ubezwłasnowolnienie;

8) nie był karany zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych {Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.4)) lub wart. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.5).

§ 2.1. Stanowisko dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej, z wyjątkiem przedszkola specjalnego, szkoły podstawowej specjalnej i szkoły artystycznej, oraz stanowisko dyrektora domu wczasów dziecięcych może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

2. Stanowisko dyrektora gimnazjum, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego, oraz stanowisko dyrektora zasadniczej szkoły zawodowej może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

§ 3. Stanowisko dyrektora szkoły i zespołu szkół oraz stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:

1) ukończył studia magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole, zespole szkół lub szkolnym punkcie konsultacyjnym;

2) posiada znajomość języka kraju pobytu lub języka angielskiego w stopniu średniozaawansowanym;

3) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

§ 4. Stanowisko dyrektora zespołu szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli są najwyższe, oraz spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

§ 5.1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły, placówki oraz zespołu szkół lub placówek może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która:

1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

2) ukończyła studia magisterskie z zakresu zarządzania albo inne studia magisterskie i studia podyplomowe z zakresu zarządzania lub kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym;

4) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;

5) nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;

6) nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie;

7) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8.

2. Stanowisko dyrektora szkolnego schroniska młodzieżowego może zajmować również osoba niebędąca nauczycielem, która ukończyła studia wyższe i spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 1 i 3-6 oraz § 1 pkt 5 i 8.

§ 6. Stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, który:

1) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 1 lub § 2;

2) posiada co najmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej lub trzyletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;

3) uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie trzech lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich trzech lat pracy w szkole wyższej,
albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie roku
bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora;

4) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5-8.

§ 7. Stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i placówki może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8 oraz § 5 ust. 1 pkt 1, 2,4-6.

2. Stanowisko wicedyrektora szkolnego schroniska młodzieżowego może zajmować również osoba niebędąca nauczycielem, która:

1) ukończyła studia wyższe;

2) posiada co najmniej trzyletni staż pracy;

3) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8 oraz § 5 ust. 1 pkt 1, 2, 4-6.

§ 8. Stanowiska kierownicze, inne niż wymienione w § 1-7, tworzone zgodnie ze statutami: przedszkola, szkoły i placówki oraz zespołu szkół lub placówek, może zajmować nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, który:

1) posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole i placówce oraz zespole szkół lub placówek, w którym stanowisko kierownicze jest tworzone;

2) posiada co najmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej lub trzyletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;

3) uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy, w okresie trzech lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska kierowniczego, albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku
zawodowego w okresie roku bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska kierowniczego;

4) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5-8.

§ 9. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki oraz zespołu szkół lub placówek albo inne stanowisko kierownicze w przedszkolu, szkole i placówce oraz zespole szkół lub placówek może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, zatrudniony na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium oświaty, Centrum Edukacji Artystycznej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych oraz nauczyciel mianowany lub dyplomowany urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.7)), spełniający wymagania określone w rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy albo pozytywnej oceny dorobku zawodowego.

§ 10. 1. Do osób zajmujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stosuje się wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w przedszkolach oraz w poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 89, poz. 826 i Nr 189, poz. 1854) - nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki powierzono to stanowisko.

2. Do osób zajmujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia inne stanowiska kierownicze niż wymienione w ust. 1 stosuje się wymagania określone w przepisach, o których mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3. W konkursach na stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ogłoszonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a także do osób wyłonionych w wyniku tych konkursów, stosuje się wymagania określone w przepisach, o których mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki następuje powierzenie stanowiska dyrektora.

§11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia

MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ

w porozumieniu

MINISTER KULTURY

I DZIEDZICTWA NARODOWEGO



post został zmieniony: 30-07-2009 16:36:19
Ala30-07-2009 16:36:19   [#09]

o! Krystyna to jakoś zrobiła :-)

 

Leszek30-07-2009 16:42:31   [#10]

uważam, iż paragraf 2 powinien zostać usunięty.

pozdrawiam

beera30-07-2009 20:02:22   [#11]

chyba się zgadzam z Leszkiem

i chyba należałoby w uwagach dodatkowych napisać o braku pomysłu MEN na kształcenie kadry kierowniczej

zgredek30-07-2009 20:08:58   [#12]

mam wrażenie, że to nasze oświatowe prawo to raczej tworzone jest od końca

najpierw kandydat - a potem rozporządzenie umożliwiające mu objęcie stanowiska

(to nie tutaj, ale nie mogę zrozumieć dlaczego osoba niebedąca nauczycielem nie może sprawować nadzoru pedagogicznego - może wystarczyłoby doprecyzowanie wymagań)

Gaba30-07-2009 20:11:14   [#13]
A czemu po przepracowaniu 5 lat?
rzewa30-07-2009 20:23:29   [#14]

musi byc co najmniej mianowany, więc ma za sobą co najmniej 6 lat pracy - jedyny wyjątek to n-l z tytułem doktora mający za sobą tylko 3 lata stażu na wyższej uczelni

zatem też nie rozumiem po co to

Gaba30-07-2009 20:27:45   [#15]

A ja mam sieczkę w głowie, bo to jakieś takie sieczkowate, nic mi to nie poprządkuje.

 

Czy dobrze rozumiem, że studia mgr to... zarządzanie ogólne, a kurs z zarządzania. oświatą?

 

A to ja nie mam uprawnien, bo mam podyplomówkę?

zgredek30-07-2009 20:28:26   [#16]

a co najmniej dobra ocena pracy?

dyrektor z dobrą oceną pracy jako nauczyciel


post został zmieniony: 30-07-2009 20:29:34
Gaba30-07-2009 20:30:26   [#17]
Też na to zwróciłam uwagę,
Gaba30-07-2009 20:37:26   [#18]
Zastanawiam się, czy aby taki człowiek z minimalnym stażem ma tę swiadomość, że po 2 latach może zdobyć dopiero ocenę... - jaki on wybitny musi być. Dla mnie człowiek w 5 latach pracy to się zajmuje budową warsztatu nauczycielskiego, a nie przygotowaniem do kierowania.
Grek02-08-2009 22:53:39   [#19]

§1 .2) ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

Czy ten teraz także obowiązujący zapis oznacza, że spełnieniem wymagania jest ukończenie prowadzonych praktycznie przez każdą "uczelnię" studiów z zakresu marketingu i zarządzania - jakie kwalifikacje daje to do pełnienia funkcji kierowniczych.

Może logiczniej byłoby tak

§1 .2) ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

AnJa02-08-2009 23:06:26   [#20]

moim zdaniem zbliżóne do tych z podyplomówki czy kursu zarządzania oświatą- czy w przypadku większości takich niewielkie

ktoś po marketingu i zarządzaniu nie ma kwalifikacji do bycia  nauczycielem w większości szkół ma chyba tylko do niektórych policealnych, techników i zawodówek oraz naciągane do przedsiębiorczości - zreszta zapisano to w p.1 gdzie jest o kwalifikacjach do bycia nauczycielem

nie słyszałem natomiast o studiach z zakresu zarządzania oświatą

zgredek03-08-2009 00:53:06   [#21]

no bo i nie ma

Dz.U. 2006 nr 121 poz. 838

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie nazw kierunków studiów

D20060838.pdf

grażka03-08-2009 07:58:58   [#22]
Czy to rozporządzenie dotyczy także placówek niepublicznych?
grażka03-08-2009 08:04:35   [#23]
I czy konsekwencją jest to, że osoba prowadząca inną formę przedszkolną - jednoosobowo - musi mieć studia lub kurs kwalifikacyjny z zarządzania? To może być placówka licząca od 3 dzieci.
rzewa03-08-2009 13:33:41   [#24]

to rozporządzenie może dotyczyć tylko szkół i placówek publicznych - ustawa nie zawiera upoważnienia dla ministra by regulował cokolwiek w tej materii w placówkach niepublicznych

rozporządzenie wydane jest na podstawie delegacji zawartej w art 36 UoSO, a artykuł ten znajduje się w ustawie w rozdziale 3 - Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi

Ale owszem, uważam, że w tytule (lub treści) rozporządzenia powinno to być zaznaczone


post został zmieniony: 03-08-2009 13:34:27
grażka03-08-2009 15:05:54   [#25]

Dziękuję rzewo :)

Poszukiwałam analogii w formie z rozporządzeniem o bezpieczeństwie, a UoSO nie znam aż tak dokładnie, ups ;>

Lektura na lato, co robić...


post został zmieniony: 03-08-2009 15:06:45
Paweł6904-08-2009 08:39:36   [#26]

ad #20 a jeżeli mgr z marketingu i zarządzania jest studiami uzupełniającymi to kwalifikacje do pracy w szkole mogą wynikać z wcześniejszych studiów (np. licencjat z informatyki) to wówczas ta magisterka z marketingu i zarządzania jest traktowana jako spełnienie warunku określonego w §1 pkt 2.

W takiej konstrukcji to chyba nie jest właściwe rozwiązanie ponieważ człowiek z takimi kwalifikacjami nie ma pojęcia o zasadach prawa regulujących funkcjonowanie szkół. No bo chyba na studiach z marketingu nie miał zajęć z prawa oświatowego.

AnJa04-08-2009 09:25:32   [#27]

jakoś nie potrafie zrozumieć pewności z jaką część dyskutantow uwaza, że podyplomówka czy kurs zarządzania oświatą dają wyższe kwalifikacje niz np. marketing i zarządzanie

nie mam pojecia o tych ostatnich, ale pierwsze skończyłem 2 razy nawet:

- na tym z 1991 roku dowiedziałem sie, ze jest KN i UoSO (nie wiedziałem wczesniej)

- z drugiego zapamiętałem liczenie subwencji oświatowej- zbędne dyrektorowi przecież- a zapamiętałem bo prowadzący nie umiał tego robić

czytam też od lat to forum - i kazdy piszący tu dyrek ma taki kurs lub podyplomówkę

a wielu zadaje pytania z prawa oświatowego zz gatunku debilnych

nie dlatego, ze oni debile - tylko, że niczego ich na tych kursach i podyplomówkach często nie nauczono

przyjmijmy więc, ze zarówno mgr marketingu i zarzadzania jak i podyplomówki/kursu zarządzania być może nic z prawa oświatowego nie umie

oraz że obaj mogą zostać dyrektorami i najprawdopodobniej sie tego nauczą

inną kwestią jest oczywiście, czy dyrektorowi szkoły to naprawde najpotrzebniejsza umiejętnośc-ale to temat na dyskusję o zawartości treściowej takiego kursu czy podyplomówki

S Wlazło04-08-2009 11:14:40   [#28]
zgredek!  Są studia z zarządzania, patrz poz. 116 załacznika. W ramach takich studiów może następować specyfikacja np zarządzanie służbą zdrowia, a także zarządzanie oświatą. takie studia podyplomowe prowadzę na swej uczelni od 10 lat. Ponadto, na mojej uczelni prowadzony jest kierunek marketing i zarządzanie edukacją, otrzymują tytlł mag pedagogiki ze specjalnością zarządzania oświatą - i to jest ten warunek, o którym mowa w projekcie rozporządzenia. Stefan
zgredek04-08-2009 12:18:54   [#29]

nie pisałam o podyplomowych - bo wiem, że są

pisałam o studiach wyższych - a tu jest ogólnie zarządzanie - ewentualnie ze specjalnością

ale dla mnie to nie jest czyste zarządzanie oświatą

S Wlazło04-08-2009 19:51:05   [#30]
I tak napisałem, moja uczelnia prowadzi studia mgr z zakresu pedagogiki, specjalizacja marketing i zarządzanie w edukacji, absolwenci są mgr pedagogiki, mogą zacząć pracę jako pedagog w szkole np, i jednoczesnie podjąć przedmiotowe studia uzpełniające a po pięciu latach stażu mają wszystkie kwalifikacje do pełnienia stanowiska kierowniczego.Pozdarwiam Stefan
Gaba04-08-2009 20:00:04   [#31]

niestety nie mają, ponieważ mianowanie uzyskają dopiero po 6 latach, a jest to warunek konieczny. 

Powiem tak - wolałabym, by nauczyciel pracował z dziećmi i skupiał się na pracy, a nie studiował, od razu po studiach.

beera05-08-2009 09:11:17   [#32]

zebrałam, to co mi się rzuciło w oczy w tabelę:

Konsultacja OSKKO.

 

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia ……………2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek

 

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

 

 

Przepis projektu

 

Uwagi OSKKO

 

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
4)
uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej, jeżeli stanowisko dyrektora obejmuje bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w szkole wyższej, albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie roku bezpośrednio przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora;

 

Taka konstrukcja przepisu uniemożliwia  zajmowanie stanowiska dyrektora szkoły nauczycielom  (nawet takim, którzy wcześniej zajmowali stanowisko dyrektora szkoły), a którzy na okres 5ciu i więcej lat mieli przerwę w zatrudnieniu w szkole – na przykład byli zatrudnieni w samorządach na stanowiskach osób zajmujących się oświatą, ponieważ nauczyciele Ci nie posiadają oceny pracy uzyskanej w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora.

 

Nauczyciele Ci mogą stanąć do konkursy tylko jako nienauczyciele bez możliwości pełnienia nadzoru pedagogicznego, co wydaje się zupełnym absurdem.

 

Wydaje się, że ten zapis rozporządzenia, będący powtórzeniem poprzednich zapisów stoi w sprzeczności ze zmianami, których MEN dokonuje w tym zakresie w ostatnim czasie.

 

Uważamy, że powinno się rozszerzyć katalog §9 rozporządzenia

 

§ 2.1, 2
Stanowisko dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej, z wyjątkiem przedszkola specjalnego, szkoły podstawowej specjalnej i szkoły artystycznej, oraz
stanowisko dyrektora domu wczasów dziecięcych może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

 

Proponujemy wykreślenie zapisu.

Powinniśmy zmierzać do podwyższania kwalifikacji i kompetencji dyrektorów szkól i placówek.

§ 4. Stanowisko dyrektora zespołu szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli są najwyższe, oraz spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

 

Apelujemy o zapisanie w rozporządzeniu, co oznacza sformułowanie „najwyższe wymagania kwalifikacyjne”.

Zapis jest powtórzeniem poprzedniego zapisu rozporządzenia, które rodziło bardzo wiele sporów interpretacyjnych, obowiązującą powszechnie była interpretacja, że nauczyciel stający do konkursu w zespole łączącym szkołę podstawową i gimnazjum powinien mieć kwalifikacje do pracy w gimnazjum. To oznaczało, że nauczyciel szkoły podstawowej, magister przyrody, magister nauczania początkowego, itd. nie mógł stawać do konkursu do takiego zespołu.

§ 7. Stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i placówki może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8 oraz § 5 ust. 1 pkt 1, 2,4-6.

 

 

Zdecydowanie popieramy wprowadzaną zmianę. Uważamy, że wszystkie zespoły kierownicze szkól i placówek  powinny być wzmocnione przez wicedyrektorów nienauczycieli, których zadania dotyczyłyby sfery organizacji pracy szkoły.

 

 

Zwracamy jednak uwagę na konieczność sprecyzowania zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego.

 

Nadzór pedagogiczny w szkole jest prowadzony przez dyrektora szkoły, bądź, jeśli ten nie jest nauczycielem przez wicedyrektora.
W sytuacji nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, jednakże, jeśli nie jest nauczycielem nie może pełnić nadzoru pedagogicznego - czy nadzór pedagogiczny w takiej sytuacji może być "zawieszony na np. miesiąc"?
Analogiczna sytuacja pojawia się wówczas, gdy dyrektorem jest nienauczyciel, w przypadku dłuższej nieobecności wicedyrektora.

 

Może jednak można dopuścić prowadzenie nadzoru pedagogicznego przez nienauczycieli, zważywszy, że formami nadzoru jest wspomaganie i kontrola zgodności działalności szkoły z przepisami prawa, a ewaluacja jest działaniem grupowym podejmowanym przez wszystkich nauczycieli polegającym na pozyskiwaniu informacji o własnej pracy, refleksji na jej temat i kolejno  podejmowaniu decyzji, co do dalszego postępowania

 

 

rzewa05-08-2009 09:45:58   [#33]
uważam, że potrzebne jest zaznaczenie bądź w tytule rozporządzenia bądź w par. 1, że dotyczy ono wymagań wobec dyrektorów szkół i placówek publicznych - bo tak stanowi ustawa
beera05-08-2009 10:14:29   [#34]

yhm

OK

===

słuchaj - a Ty przeczytałas uwagi w tabeli?

I nie masz tu watpliwości?


post został zmieniony: 05-08-2009 10:15:00
rzewa05-08-2009 11:37:43   [#35]

czytałam, raczej nie... ale nie rezygnowałabym tak z tej oceny pracy tylko w par. 9 dopisałabym osoby, które mają co najmniej 3 (ew. 5) letni staż na stanowisku dyrektora szkoły lub placówki

-------

no i jeszcze ten śmieszny wymóg 5-cio letniego stażu pracy -> taki wymóg u n-li jest śmieszny trochę, ale u nienauczyciela uzasadniony lecz w tym wypadku należałoby się zastanowić czy wystarczający - powinno byc co najmniej 6-7 lat stażu (mianowanie zdobywa się dopiero po min 6 latach wyjąwszy pracowników naukowych i osoby mające tytuł doktora)


post został zmieniony: 05-08-2009 11:38:29
beera05-08-2009 11:46:32   [#36]

ale nie proponujemy zlikwidowania oceny, tylko właśnie rozszerzenie par. 9. Możemy tam zaproponowac dopisek, ktory napisałaś.

ten pięcioletni staż:

posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;

jesli zaproponujemy skreslenie tego przepisu, uzasadniając to tym, że n-l mianowany zazwyczaj ma 6 letni staż pracy, to oznacza, ze dopuścimy mianowanego z 4 letnim stazem - co moim zdaniem tez jest OK

posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym;

to mi akurat w ogóle nie przeszkadza - rozumiem, że chodzi o jakies ujednolicenie, ale przeciez jakiś staż trzeba przyjąć i dyskusja jaki jest lepszy, czy 5, czy 6, w zasadzie nie wiem, czy jest jakoś ważna?

 

rzewa05-08-2009 13:04:21   [#37]

to jest niby drobiazg, ale w przypadku n-la nie pisalabym w rozporządzeniu o tym stażu (ogólnym) - jeden papier mniej w dokumentacji -> jak n-l ma stopień mianowanego, to już ma wystarczający staż... (a te przypadki, w których nie ma są nieistotne, bo tak baaardzo rzadkie)

różnica pomiędzu 5 i 6 nie jest ważna, tylko w przypadku nienauczyciela warto by to korespondowało ze stażem pracy jaki nauczyciel mieć musi (zwykle 6 lat)

beera05-08-2009 14:36:07   [#38]
Ok - tak to wpisze w tabele i ocenicie, czy dobrze
beera06-08-2009 09:21:33   [#39]

nowa tabela:

 

Konsultacja OSKKO.

 

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia ……………2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek

 

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

 

 

Przepis projektu

 

Uwagi OSKKO

 

Tytuł rozporządzenia

 

Mamy wątpliwość, czy tytuł rozporządzenia, bądź par. 1 nie powinien zawierać wskazania, że  rozporządzenie dotyczy wymagań wobec dyrektorów szkół i placówek publicznych - bo tak stanowi ustawa

 

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
4)
uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej, jeżeli stanowisko dyrektora obejmuje bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w szkole wyższej, albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie roku bezpośrednio przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora;

 

Taka konstrukcja przepisu uniemożliwia  zajmowanie stanowiska dyrektora szkoły nauczycielom  (nawet takim, którzy wcześniej zajmowali stanowisko dyrektora szkoły), a którzy na okres 5ciu i więcej lat mieli przerwę w zatrudnieniu w szkole – na przykład byli zatrudnieni w samorządach na stanowiskach osób zajmujących się oświatą, ponieważ nauczyciele Ci nie posiadają oceny pracy uzyskanej w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora.

 

Nauczyciele Ci mogą stanąć do konkursy tylko jako nienauczyciele bez możliwości pełnienia nadzoru pedagogicznego, co wydaje się zupełnym absurdem.

 

Wydaje się, że ten zapis rozporządzenia, będący powtórzeniem poprzednich zapisów stoi w sprzeczności ze zmianami, których MEN dokonuje w tym zakresie w ostatnim czasie.

 

Uważamy, że powinno się rozszerzyć katalog §9 rozporządzenia

 

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
§ 5.1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły, placówki oraz zespołu szkół lub placówek może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która:
3)
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym dwuletni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;

 

 

Proponujemy uproszczenie zapisów, a tym samym procedury.

 

W przypadku nauczycieli mianowanych należy przyjąć, ze z reguły mają oni już 6 letni staż pracy.

 

Wiec zapis o pięcioletnim stażu pracy można uznać za zbędny.

 

Krótszy staż nauczyciele mianowani mogą mieć tylko w przypadku posiadania przez nie tytułu doktora, co …..

 

 

 

 

Proponujemy dla ujednolicenia zapisów dla nie nauczycieli wydłużyć konieczny staż do 6 lat –  tyle czasu bowiem potrzebuje nauczyciel by zostać nauczyciele mianowanym i móc przystapić do konkursu

 

§ 2.1, 2
Stanowisko dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej, z wyjątkiem przedszkola specjalnego, szkoły podstawowej specjalnej i szkoły artystycznej, oraz
stanowisko dyrektora domu wczasów dziecięcych może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

 

Proponujemy wykreślenie zapisu.

Powinniśmy zmierzać do podwyższania kwalifikacji i kompetencji dyrektorów szkól i placówek.

§ 4. Stanowisko dyrektora zespołu szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli są najwyższe, oraz spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

 

Apelujemy o zapisanie w rozporządzeniu, co oznacza sformułowanie „najwyższe wymagania kwalifikacyjne”.

Zapis jest powtórzeniem poprzedniego zapisu rozporządzenia, które rodziło bardzo wiele sporów interpretacyjnych, obowiązującą powszechnie była interpretacja, że nauczyciel stający do konkursu w zespole łączącym szkołę podstawową i gimnazjum powinien mieć kwalifikacje do pracy w gimnazjum. To oznaczało, że nauczyciel szkoły podstawowej, magister przyrody, magister nauczania początkowego, itd. nie mógł stawać do konkursu do takiego zespołu.

Podobnie w przypadku zespołów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uważano za obowiązującą interpretację, ze dyrektorem zespołu może być osoba mająca kwalifikacje do pracy w szkole ponadgimnazjalnej, co eliminowało nauczycieli gimnazjów, tych, którzy mieli wykształcenie wyższe i  kwalifikacje do nauczania takiego przedmiotu, który nie występował w szkole ponadgimnazjalnej.

 

 

§ 7. Stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i placówki może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8 oraz § 5 ust. 1 pkt 1, 2,4-6.

 

 

Zdecydowanie popieramy wprowadzaną zmianę. Uważamy, że wszystkie zespoły kierownicze szkól i placówek  powinny być wzmocnione przez wicedyrektorów nienauczycieli, których zadania dotyczyłyby sfery organizacji pracy szkoły.

 

 

Zwracamy jednak uwagę na konieczność sprecyzowania zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego.

 

Nadzór pedagogiczny w szkole jest prowadzony przez dyrektora szkoły, bądź, jeśli ten nie jest nauczycielem przez wicedyrektora.
W sytuacji nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, jednakże, jeśli nie jest nauczycielem nie może pełnić nadzoru pedagogicznego - czy nadzór pedagogiczny w takiej sytuacji może być "zawieszony na np. miesiąc"?
Analogiczna sytuacja pojawia się wówczas, gdy dyrektorem jest nienauczyciel, w przypadku dłuższej nieobecności wicedyrektora.

 

Może jednak można dopuścić prowadzenie nadzoru pedagogicznego przez nienauczycieli, zważywszy, że formami nadzoru jest wspomaganie i kontrola zgodności działalności szkoły z przepisami prawa, a ewaluacja jest działaniem grupowym podejmowanym przez wszystkich nauczycieli polegającym na pozyskiwaniu informacji o własnej pracy, refleksji na jej temat i kolejno  podejmowaniu decyzji, co do dalszego postępowania

 

 

beera06-08-2009 09:24:03   [#40]

zrobiłam, ale mam problem z tym pięcioletnim stażem - stąd niedokonczenie i żółtość.

Nie tylko doktorzy, mogą być mianowani w krótszym niż 5 lat czasie.To samo dotyczy osób, które zostały kontraktowymi "za zasługi", oni mogą mieć mianowanego już po 3 latach stażu pracy pedagogicznej.

Nie potrafię więc logicznie uzasadnić tej naszej watpliwości - musi to zrobić ktoś inny:)

AnJa06-08-2009 09:29:01   [#41]

po 4 - bo karencja ich też tyczy przecież

uważam, ze szkoda zdrowia- jest 5 i niech będzie


post został zmieniony: 06-08-2009 09:29:27
rzewa06-08-2009 09:51:46   [#42]

kontraktowi "za zasługi" stopień n-la mianowanego mogą uzyskać dopiero po 5 latach - karencja w przyp. rozpoczęcia stażu na mianowanego wynosi 2 lata do tego 3 lata stażu, czyli razem min 5 lat.,

ale żeby otrzymać kontraktowego "za zasługi" muszą się legitymować min 5(3) letnim ogólnym stażem pracy, co daje razem 10(8) lat

jedyny przypadek uzyskania stopnia mianowanego przy krótszym stażu pracy to doktor z 3 letnim stażem pracy w szkole wyższej podejmujący pracę w kolegium, ale dość trudno o doktrora z takim ogólnym stażem pracy, a już żeby taki doktor przeniósł się do kolegium, to już graniczy z cudem...

uważam, że warto na to uwage zwrócić, a minister i tak zrobi co uważa...


post został zmieniony: 06-08-2009 09:53:24
beera06-08-2009 12:15:36   [#43]
no dobra, chociaz uważam jak Andrzej:)
beera06-08-2009 13:48:44   [#44]

Czy jakiś polonista mógłby poprawić mi byki w tych nienauczycielach lub nie nauczycielach?

 

 

Konsultacja OSKKO.

 

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia ……………2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek

 

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

 

 

Przepis projektu

 

Uwagi OSKKO

 

Tytuł rozporządzenia

 

Mamy wątpliwość, czy tytuł rozporządzenia, bądź par. 1 nie powinien zawierać wskazania, że  rozporządzenie dotyczy wymagań wobec dyrektorów szkół i placówek publicznych - bo tak stanowi ustawa

 

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
4)
uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej, jeżeli stanowisko dyrektora obejmuje bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w szkole wyższej, albo uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie roku bezpośrednio przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora;

 

Taka konstrukcja przepisu uniemożliwia  zajmowanie stanowiska dyrektora szkoły nauczycielom  (nawet takim, którzy wcześniej zajmowali stanowisko dyrektora szkoły), a którzy na okres 5ciu i więcej lat mieli przerwę w zatrudnieniu w szkole – na przykład byli zatrudnieni w samorządach na stanowiskach osób zajmujących się oświatą, ponieważ nauczyciele Ci nie posiadają oceny pracy uzyskanej w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora.

 

Nauczyciele Ci mogą stanąć do konkursy tylko jako nienauczyciele bez możliwości pełnienia nadzoru pedagogicznego, co wydaje się zupełnym absurdem.

 

Wydaje się, że ten zapis rozporządzenia, będący powtórzeniem poprzednich zapisów stoi w sprzeczności ze zmianami, których MEN dokonuje w tym zakresie w ostatnim czasie.

 

Uważamy, że powinno się rozszerzyć katalog §9 rozporządzenia

 

§ 1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa wart. 2 pkt 1-5, 7 i 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
§ 5.1. Stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły, placówki oraz zespołu szkół lub placówek może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która:
3)
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym dwuletni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;

 

Proponujemy uproszczenie zapisów, a tym samym procedury.

W przypadku nauczycieli mianowanych należy przyjąć, ze z reguły mają oni już 6 letni staż pracy.

Wiec zapis o pięcioletnim stażu pracy można uznać za zbędny.
Uwaga:
Jedyny przypadek uzyskania stopnia mianowanego przy krótszym stażu pracy to doktor z 3 letnim stażem pracy w szkole wyższej podejmujący pracę w kolegium.

 

 

 

Proponujemy dla ujednolicenia zapisów dla nie nauczycieli wydłużyć konieczny staż do 6 lat –  tyle czasu bowiem potrzebuje nauczyciel by zostać nauczyciele mianowanym i móc przystąpić do konkursu

 

§ 2.1, 2
Stanowisko dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej, z wyjątkiem przedszkola specjalnego, szkoły podstawowej specjalnej i szkoły artystycznej, oraz
stanowisko dyrektora domu wczasów dziecięcych może zajmować również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

Proponujemy wykreślenie zapisu.

Powinniśmy zmierzać do podwyższania kwalifikacji i kompetencji dyrektorów szkól i placówek.

§ 4. Stanowisko dyrektora zespołu szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli są najwyższe, oraz spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-8.

 

 

Apelujemy o zapisanie w rozporządzeniu, co oznacza sformułowanie „najwyższe wymagania kwalifikacyjne”.

Zapis jest powtórzeniem poprzedniego zapisu rozporządzenia, które rodziło bardzo wiele sporów interpretacyjnych, obowiązującą powszechnie była interpretacja, że nauczyciel stający do konkursu w zespole łączącym szkołę podstawową i gimnazjum powinien mieć kwalifikacje do pracy w gimnazjum. To oznaczało, że nauczyciel szkoły podstawowej, magister przyrody, magister nauczania początkowego, itd. nie mógł stawać do konkursu do takiego zespołu.

Podobnie w przypadku zespołów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uważano za obowiązującą interpretację, ze dyrektorem zespołu może być osoba mająca kwalifikacje do pracy w szkole ponadgimnazjalnej, co eliminowało nauczycieli gimnazjów, tych, którzy mieli wykształcenie wyższe i  kwalifikacje do nauczania takiego przedmiotu, który nie występował w szkole ponadgimnazjalnej.

§ 7. Stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i placówki może zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy i spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5 i 8 oraz § 5 ust. 1 pkt 1, 2,4-6.

 

 

Zdecydowanie popieramy wprowadzaną zmianę. Uważamy, że wszystkie zespoły kierownicze szkól i placówek  powinny być wzmocnione przez wicedyrektorów którzy nie są nauczycielami, których zadania dotyczyłyby sfery organizacji pracy szkoły.

 

 

Zwracamy jednak uwagę na konieczność sprecyzowania zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego.
Nadzór pedagogiczny w szkole jest prowadzony przez dyrektora szkoły, bądź, jeśli ten nie jest nauczycielem przez wicedyrektora.
W sytuacji nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, jednakże, jeśli nie jest nauczycielem nie może pełnić nadzoru pedagogicznego - czy nadzór pedagogiczny w takiej sytuacji może być "zawieszony na np. miesiąc"?
Analogiczna sytuacja pojawia się wówczas, gdy dyrektorem jest osoba nie bedąca nauczycielem, w przypadku dłuższej nieobecności wicedyrektora.

Może jednak można dopuścić prowadzenie nadzoru pedagogicznego przez nienauczycieli, zważywszy, że formami nadzoru jest wspomaganie i kontrola zgodności działalności szkoły z przepisami prawa, a ewaluacja jest działaniem grupowym podejmowanym przez wszystkich nauczycieli polegającym na pozyskiwaniu informacji o własnej pracy, refleksji na jej temat i kolejno  podejmowaniu decyzji, co do dalszego postępowania

 

 

 

 

zgredek06-08-2009 13:51:18   [#45]
niebędących nauczycielami
rzewa06-08-2009 13:54:51   [#46]

super

ale w tym nie pomogę, bo nie jestem polonistą ;-)

Gaba06-08-2009 13:56:05   [#47]

poprawiać byków nie umiem, mogę dac podpowiedzi: 

W ciągu pięciu lat – nie: na okres 5ciu

Nienauczyciel – tak jest dobrze

, jednakże jeśli – nie: jednakże, jeśli


o... Zgredek - jeszcze przepatrzę pisownie nie z imieslowami.


ewa06-08-2009 21:40:39   [#48]

to ja tylko literówkę ;-))

par. 1 uwagi OSKKO drugi akapit

"Nauczyciele Ci mogą stanąć do konkursu tylko jako..."

krystyna07-08-2009 00:39:51   [#49]

MEN: nauczyciel kontraktowy będzie mógł być wicedyrektorem szkoły

MEN chce, by wicedyrektorami szkół i przedszkoli mogli zostać nie tylko nauczyciele dyplomowani i mianowani, ale także nauczyciele kontraktowi - taki zapis znalazł się w projekcie rozporządzenia ministra edukacji w sprawie wymagań, jakie powinna spełniać osoba kierująca placówką oświatową. Propozycję tę krytykują oświatowe związki zawodowe.

http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/343071,men_nauczyciel_kontraktowy_bedzie_mogl_byc_wicedyrektorem_szkoly.html


beera07-08-2009 08:54:03   [#50]

nauczyciel kontraktowy będzie mógł być wicedyrektorem szkoły

gdy przeczytałam, to mi się zachciało napisac tak:

OSKKO popiera wprowadzoną zmianę. Uważamy, że powierzanie zadań w szkole lub placowce powinno się wiązac z rzeczywistą oceną kompetencji, a nie z nadanym w sposób przez Stowarzyszenie krytykowany, stopniem awansu zawodowego

Tak swoją drogą, poczytałam ostatnio ciekawy raport:

Badanie ewaluacyjne działań na rzecz kształcenia i szkolenia w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – raport końcowy http://efs.men.gov.pl/images/stories/sprawozdawczosc/Raport_koncowy_ewaluacja.pdf

Mechanizm awansu nauczycielskiego w ograniczonym stopniu wiąże się z oceną umiejętności i predyspozycji, dokonywaną przez dyrektora szkoły we wspołpracy z doradcą metodycznym. O awansie decyduje Kuratorium, ktore nie ponosi za to odpowiedzialności. Głownym czynnikiem jest spełnianie kryteriow formalnych. Powoduje to rozluźnienie związku awansu z potrzebami szkoły i – jeŜeli taka istnieje – z lokalną polityką oświatową. Wpływa to rownież na obniżenie jakości kształcenia, gdyż nauczyciele wybierają formy kształcenia niekoniecznie najlepsze, tylko takie, ktore są wystarczające dla spełnienia kryteriow formalnych.

Skala ważności:
Nieznaczny Istotny Krytyczny

Rekomendacje:
Należy przenieść ciężar decyzji o awansie nauczycieli na dyrektora szkoły działającego w porozumieniu z doradcą metodycznym. Rola kuratorium powinna być ograniczona do kontroli formalnej poprawności awansu.

Adresat rekomendacji:
Ministerstwo Edukacji Narodowej – w zakresie wprowadzenia odpowiednich zmian prawnych w zakresie ograniczenia wpływu Kuratoriow na awans nauczycieli

 stworzono awans, z którym nie wiadomo, co teraz zrobić

===

co do poprawy błędów, toście się nie napracowały koleżanki;)


post został zmieniony: 07-08-2009 09:23:12
strony: [ 1 ][ 2 ]