Forum OSKKO - wątek

TEMAT: wczasy pod grusza
strony: [ 1 ][ 2 ]
beatka122115-06-2009 14:24:33   [#01]
mam pytanie czy u was tez tak jest ze pieniązki za wczasy pod gruszą dostajecie po wykożystaniu 14 dni urlopu ? poniewaz przechodze przez to pierwszy raz i juz sama nie wiem ale dla mnie to jest nie normalne poniewaz te pieniadze sa na wczasy a nie po wczasach  np( spłata kredytu zaciagnietego na wczasy) jak u was to jest i moze jakis przepis dotyczacy tego ktos mi podsunie chodzi mi o adm i obsługe:)
Lucy15-06-2009 14:56:19   [#02]
u mnie zawsze przed urlopem, ale może masz w swoim regulaminie jakiś zapiś w tym temacie....
alkaf15-06-2009 15:06:04   [#03]
wykorzystaniu - piszemy ,,rz"
Lucy15-06-2009 15:26:33   [#04]

alkaf, bardzo mi się podobają porady dla forumowiczów, min. ta:

 

5. Dobre obyczaje dotyczące pisowni, które chciałoby się zachować (albo próbować wprowadzić) na forum

  1. warto starać się unikać popełniania błędów w umieszczanych na forum listach - są osoby, które czytając, cierpią z tego powodu. 
  2. jeśli jednak popełniłeś błąd - a prędzej, czy później na pewno go popełnisz - raczej nie przepraszaj za niego - my wiemy, że go zauważyłeś - nie ma potrzeby zwiększania "ciężaru" wątku - ta waga jest istotna dla osób posługujących się modemem.
  3. jeśli zauważyłeś błąd inny niż merytoryczny (np. ortograficzny) w czyjejś wypowiedzi, nie zwracaj na to uwagi - on też go zauważył - niestety za późno - nie przeprosił za niego tylko dlatego, żeby bez potrzeby nie zwiększać "ciężaru" wątku.
;-)))
Martuś15-06-2009 17:58:57   [#05]
Bardzo proszę o podpowiedź? jakiego rodzaju dokumenty uprawniają do wypłaty świadczenia "wczasy pod gruszą"? Chodzi mi o to, czy świadczeniobiorca musi okazać się rachunkami, czy pracodawca przyznaje mu kwotę na podstawie wniosku? A może to sprawa regulaminu?
Ania Sz15-06-2009 21:09:36   [#06]
Te kwestie reguluje regulamin.
elgon15-06-2009 21:10:33   [#07]
Zwykle nie potrzebne są żadne rachunki, kwotę przyznaje sie na podstwawie wniosku biorąc pod uwagę dochód wnioskodawcy, chyba że regulamin mówi inaczej
zgredek15-06-2009 21:10:40   [#08]
nie ma żadnego związku: urlop ze świadczeniem określonym w regulaminie jako np. wczasy pod gruszą!!!
DYREK15-06-2009 21:55:07   [#09]

np. wątki;-)

"wczasy pod grusza"

 Urlopowe dla obługi

 

"Wczasy "pod gruszą" są jedną z form wypoczynku - wypoczynku organizowanego przez pracowników we własnym zakresie. Dopłata do tej formy wypoczynku jest finansowana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. To, czy w danym zakładzie w ogóle można ubiegać się o dofinansowanie do "gruszy", według jakich zasad jest wypłacane dofinansowanie i jakie warunki trzeba spełnić, by "gruszę" otrzymać - o tym wszystkim decyduje zakładowy regulamin Funduszu opracowywany samodzielnie przez każdego pracodawcę tworzącego Fundusz w trybie określonym w art. 8 ust. 8 ustawy o Funduszu.
W odróżnieniu od roszczeniowego świadczenia urlopowego, świadczenia socjalne finansowane z Funduszu, w tym wczasy "pod gruszą", mają charakter uznaniowy. Ich przyznanie oraz wysokość uzależnione są od spełniania przez osoby uprawnione kryteriów o socjalnym wyłącznie charakterze, tzn. od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i zdrowotnej. Stosowanie wymienionych kryteriów w praktyce oznacza, że dopłaty do wczasów pod gruszą nie powinny być przyznawane w jednakowej wysokości. Sytuacje socjalne pracowników różnią się, a więc przyznawane przez zakład dopłaty do wypoczynku powinny być również zróżnicowane. "

http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/slp/pomocwfw.html

 

Zapis "pracownik musi mieć w tym przypadku co najmniej 14 dni urlopu" odnosi się do świadczenia urlopowego. W szkole, ktora prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów o finansach publicznych nie ma pojęcia świadczenia urlopowego (pomijam wyjątkowy zapis KN). Każdy uprawniony (pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych) ma prawo do dofinnsowania wypoczynku organizowanego własnym zakresie "wczasy pod gruszą".

Inaczej:

"wczasy pod gruszą" - dofinnsowanie wypoczynku organizowanego we własnym zakresie - należy się wszystkim uprawnionym (w jednostkach takich jak szkoła)

"wczasy pod gruszą" - świadczenie urlopowe dla pracowników w zakładach poniżej 20 pracowników, należy się tylko pracownikowi jeżeli ma urlop co najmniej 14 dni - nie dotyczy szkół (gospodarka finansowa na podstawie przepisów o finansach publicznych) i zakładów, które tworzą ZFŚS.

alkaf16-06-2009 17:21:08   [#10]
Lucy - ok;), tak się jakoś wyrwało
DYREK18-06-2009 09:37:44   [#11]

Świadczenia urlopowe to nie "wczasy pod gruszą"

http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/16043578,
swiadczenia-urlopowe-to-nie-wczasy-pod-grusza.html

DYREK30-06-2009 20:26:57   [#12]

ustawa o zfśs

http://www.pwsz.nysa.pl/~zfss/index_pliki/ustawa.pdf

http://www.hrservices.com.pl/newsletter/Newsletter_2.pdf

aleksandra200430-06-2009 21:46:51   [#13]
dlaczego regulamin zfśs w jednej szkole daje mozliwosć dzieciom pracownika korzystania ze świadczeń – do czasu ukończenia 18 lat, a jeżeli pobierają naukę w formach szkolnych – do ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat,

natomiast w drugiej szkole - dzieci pracownika mogą korzystać ze świadczeń zfśs tylko do 22 roku życia.

Czy to jest zgodne z prawem?
zgredek30-06-2009 21:47:41   [#14]

ano

bo w jednej szkole jest taki regulamin

a w drugiej inny

aleksandra200430-06-2009 21:56:17   [#15]
dlaczego tak duże rozbieżności?
każdy sobie rzepkę skrobie?
Jacek30-06-2009 22:04:21   [#16]
każdy sobie ustala regulamin i uzgadnia go ze związkami niczego nie skrobiąc.. no może poza podpisem pod regulaminem
aleksandra200401-07-2009 12:27:35   [#17]
Czyli może być również zapis w regulaminie np. dofinansowanie wypoczynku letniego dla dzieci pracowników - tylko do lat 7?
kasia101-07-2009 14:29:33   [#18]
Jeżeli tak jest w regulaminie, który zatwierdziły Związki i rada pedagogiczna zaakceptowała........my mamy od 3 do 18 lat..........
AnJa01-07-2009 14:30:30   [#19]
RP akurat nie ma nic do tego
kasia101-07-2009 14:33:16   [#20]
Ja daję do podpisu, że przyjmują do wiadomości, że jest taki regulamin, jeżeli nikt nie wniósł uwag, podpisy są na dole wszystkich, więc akceptują.
bosia01-07-2009 14:35:48   [#21]

ale po co to robisz?

jesli wniosą uwagi, to zmienisz regulamin zgodnie z uwagami
nawet jeśli nie będzie na te zmiany żadnego pp?

dyrektor odpowiada za fundusz, nie rp

AnJa01-07-2009 14:37:28   [#22]
szkoła i ZFŚS to nie tylko RP- są emeryci i pracownicy niepedagogiczni

RP nijak kompetencji nie ma, by w ich imieniu wypowiadać się
bosia01-07-2009 14:39:05   [#23]

o właśnie, jeszcze oni

 

jaga3702-07-2009 11:10:17   [#24]
a czy dajecie ,, wczasy pod gruszą" emerytom???
dyrlo02-07-2009 11:54:24   [#25]
Jak złożą wniosek to tak. U mnie składają i dostają.
Power402-07-2009 15:48:57   [#26]
jaga37
dziwne pytanie:-)"wczasy pod gruszą" (nie świadczenie urlopowe)
jeśli dajemy!!!!!(regulamin może takiego świadczenia nie przewidywać wcale!!!!!!)

to dajemy wszystkim uprawnionym w tym regulaminie zakładowym spełniającym kryteria zawarte w regulaminie!!!!!-przynajmniej tak powinno być

jeśli może dostać je pracownik pedagogiczny i niepedagogiczny to automatem emeryt też:-)
bo równo są traktowani w regulaminie(nie znam regulaminu, który osłonowo nie działa na emerytów i rencistów-choć może jednak za mało wiem)

regulamin może określić tylko różnie czy ich dzieci, do jakiego wieku itd ,czyli może wskazywać także na różnych innych uprawnionych np dzieci po zmarłym pracowniku:-)
jednak podstawą są zawsze pracownicy i "byli pracownicy"(emeryci i renciści) ale kim jest emeryt i rencista trzeba doczytać bo może tu coś nie do końca dla kogoś jest jasne

nie gniewaj się za wykrzykniki ale to zamiast wytłuszczenia i podkreśleń:-)
DYREK02-07-2009 15:51:42   [#27]

Emeryt może korzystać ze wszystkich świadczeń, które przysługują innym uprawnionym, a więc np. z wczasów pod gruszą, zapomóg, kolonii dla dzieci czy karnetów na basen. Wynika to z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

Power402-07-2009 15:57:38   [#28]
regulamin może określić tylko różnie czy ich dzieci-do jakiego wieku,...miałam na myśli pracowników i byłych pracowników jednakowo a nie dzieci emerytów:-)
kasia102-07-2009 19:34:16   [#29]
Byłam na szkoleniu na ten temat i prowadzący podkreślił, iż emeryt nie ma wczasów, on ma stałe wolne, więc mu nie przysługuje to świadczenie........
AnJa02-07-2009 19:37:12   [#30]

przydałaby się jakaś akredytacja szkolących

jesli w regulaminie jest dowinansowanie do urlopow-  to faktycznie- emeryt nie ma urlopu w rozumieniu prawa pracy więc nie maa i dofinansowania

jesli jednak masz dofinansowanie wczasów czy wypoczynku- to nie są to terminy prawne i może je mieć każdy - emeryt zwłaszcza

dyrlo03-07-2009 11:40:43   [#31]
A ten emeryt mający cały rok wakacje to powinien w takim razie dostać więcej bo wyjechać na 2 tygodnie a na cały rok to różnica jest, czy nie tak????
DYREK03-07-2009 12:45:32   [#32]

 "Wczasy pod gruszą" - dofinnsowanie wypoczynku organizowanego we własnym zakresie - należy się wszystkim uprawnionym (w jednostkach takich jak szkoła).

 

...gdzieś dzwonili, ale niewiadomo w którym kościele ...

Nie należy mylić "wczasów pod gruszą" i świadczenia urlopowego.

"Wczasy pod gruszą"  rozumiane jako świadczenie urlopowe dla pracowników w zakładach poniżej 20 pracowników, należy się tylko pracownikowi jeżeli ma urlop co najmniej 14 dni - nie dotyczy szkół (gospodarka finansowa na podstawie przepisów o finansach publicznych) i zakładów, które tworzą ZFŚS.

Świadczenia urlopowe to  inna bajka - na pewno nie należy się emerytom. Emeryt nie ma urlopu. Świadczenie urlopowe nie dotyczy szkół.


post został zmieniony: 03-07-2009 12:48:27
DYREK05-07-2009 12:53:15   [#33]

Wczasy pod gruszą

 

Komu przysługuje i na podstawie czego ustala się wysokość dodatku wczasowego tzw. wczasy pod gruszą ? – pyta internauta.

 

Departament Wynagrodzeń informuje, że zgodnie przepisami art. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz.U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm., ost. zm. Dz.U. z 1998r. Nr 113, poz. 717) pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz tzw. jednostki sfery budżetowej (bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników) tworzą zakładowy funduszu świadczeń socjalnych. Ze środków tego Funduszu mogą być dofinansowywane m.in. różne formy wypoczynku, w tym tzw. wczasy pod gruszą. Szczegółowe zasady przyznawania świadczeń socjalnych, w tym dopłat do wypoczynku urlopowego, określa zakładowy regulamin Funduszu wydany w trybie art. 8 ust. ww. ustawy.

 

Natomiast pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego  do 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty nie mają obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Mogą oni tworzyć Fundusz według zasad przewidzianych w ustawie, mogą też podjąć decyzję o rezygnacji z jego tworzenia. Jeśli taki pracodawca zrezygnuje z tworzenia Funduszu – wówczas podlega on w obowiązkowi wypłacania pracownikom świadczenia urlopowego.     

 

Świadczenie urlopowe wypłaca pracodawca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych.  Wysokość świadczenia urlopowego odpowiada kwocie odpisu podstawowego na Fundusz określonego w art. 5 ust. 2, 2a i 3 ustawy o Funduszu – odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika i proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. (Dla przykładu wysokość świadczenia urlopowego w 2002r. dla osoby zatrudnionej w tzw. normalnych warunkach pracy i w pełnym wymiarze czasu pracy – wynosi – 658,57 zł – brutto tzn. z zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych.) 

 

Świadczenie urlopowe powinno być wypłacone nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego.

http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/F07C18CD-6414-4FD4-A59B-B29B3D461A3D/0/
BiuletynPrasowyMPiPSnr_121.rtf

Power406-07-2009 16:20:17   [#34]

1)Czy Wasze regulaminy określają ściśle miesiąc wypłaty wczasów pod gruszą i dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego, a także przyznawania innych świadczeń(wiadomo, że nie chodzi o zapomogi, bo te wpływają nieregularnie i w dowolnym czasie)??

2)Czy terminy wypłat tego samego świadczenia macie zawsze jednakowe dla wszystkich uprawnionych-np pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych oraz emerytów i rencistów?

3)Czy jeśli nie określacie ściśle terminu w regulaminie płacicie co rok dokładnie w tym samym terminie np świadczenie urlopowe, "gruszę"....?

4) Czy może zdarzyć się wypłata w ratach  i przeczy to określeniu "przyznaje się coś raz do roku "?

5) Czy trzeba płacić wczasy po gruszą, dofinansowanie do wypoczynku zorganizowanego, jeśli są oczywiście w katalogu świadczeń, zawsze w czerwcu, zawsze w wakacje, zawsze po wakacjach? Czy może być w każdym z możliwych terminów , albo co rok inaczej ? Czy taką informację musi zawierać w ogóle regulamin?

6)Czy można mieć świadczenie przewidziane wprawdzie w katalogu świadczeń, o które można się teoretycznie ubiegać ale ich nie wypłacić z powodu braku środków tzn zweryfikować wszystkie wnioski negatywnie np dotyczące zapomóg w listopadzie, grudniu, wczasów pod gruszą itp? Czy jest to wystarczający powód odmowy wypłaty świadczenia?

7) Czy przyznając świadczenia z funduszu(w tym "wczasów pod gruszą" i  dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego) kierujecie się

a)terminem wpływu wniosku czy

b)dniem jego rozpatrzenia przez ZKŚS,

c)dniem wypłaty świadczenia

pod kątem spełnienia wymogów/kryteriów określonych w regulaminie np sytuacji materialnej,pozostawania w stosunku pracy, ukończenia iluś lat przez dziecko itp?

Czy też stosujecie inne zasady w zależności od rodzaju tego świadczenia?

8)Czy w regulaminie określacie szczegółowo stałe terminy posiedzeń komisji w sprawie świadczeń urlopowych, wczasów pod gruszą, pożyczek mieszkaniowych , czy macie jakieś zapisy np że co dwa miesiące czy też jak wpływa wniosek na coś- od razu zwołujecie komisję?

9) Czy zwołujecie posiedzenia Komisji w czasie wakacji?

10) Co to znaczy, że świadczenie z funduszu nie ma charakteru roszczeniowego?

Wiem,że dużo tego "czy" jednak liczę na kogoś życzliwego,kto ma chwilkę czasu.Mam jedną zagwozdkę, a ponadto coś sobie sprawdzam w różnych regulaminach (tzn w obiegowych opiniach, bo regulaminów nie widziałam na własne oczy i rozmawiałam też z kimś kto siedzi w innej komisji o ich regulaminie i jego założeniach):-)))))-porównuję, bo chcę doszlifować swój na przyszły rok i zbieram "informacje"u najlepszego źródła:-)

Z góry dzięki, szczególnie jeśli zechce podzielić się refleksjami parę osób:-)



post został zmieniony: 06-07-2009 16:21:43
dyrlo06-07-2009 16:30:39   [#35]

1. Mam terminy składania wniosków, wnioski, które wpływaja po terminie rozpatrywane są jeśli są środki jeszcze.

2. Administracja i obsługa na 2-3 dni przed udaniem sie na urlop, nauczyciele wszyscy od razu jak zaczynaja się wakacje.

3. ----

4. Nic w ratach ne wypłacam.

5. Nie rozumiem, jak wczasy to w wakacje, dofinansowujemy też zimowiska dla dzieciaków.

6. Tak krawiec kraje jak mu materiału staje - a dobry krawiec umie tym materiałem tak obracać, że mu wystarcza. Zabezpieczam środki na losowe w listopadzie i grudniu.

7. a) terminem wpływu wniosku

8. Jakiej Komisji? Funduszem zarządza dyrektor.

9. ----

10. To znaczy, że świadczenie może ale nie musi być przyznane.

"i zbieram "informacje"u najlepszego źródła:-)"

Nie wiem czy źródło dobre.


Power406-07-2009 16:45:45   [#36]

Dziękuję Ci bardzo za wypowiedź,

najlepsze źródło to jest forum OSKKO, gdzie indziej czasem ludzie cuda opowiadają  np mylą świadczenia urlopowe z innymi:-)

Power406-07-2009 16:48:59   [#37]

a do Twojego 1)

to jak właśnie zatrudniony jest nowy- świeżo po wypłacie jakiegoś świadczenia i złoży wniosek wtedy po wypłacie terminu też przyznajesz(o ile spełnia kryteria)?

Nie masz Komisji?

Power406-07-2009 16:55:10   [#38]

dofinansowanie do wypoczynku, wczasy pod gruszą można rozumieć także po zakończeniu urlopu chyba także(kiedy kończy go nauczyciel)??

niektórzy rachunki dają- mogą przedkładać np po pobycie za dzieci i wtedy płacić go można po faktycznie poniesionym wydatku-on nie zawsze następuje przed lipcem:-)

Power406-07-2009 16:57:37   [#39]

To znaczy, że świadczenie może ale nie musi być przyznane.

Czy uzasadniacie odmowy?

Czy jest przewidziany tryb odwoławczy jakiś??

Power406-07-2009 16:59:57   [#40]

2. Administracja i obsługa na 2-3 dni przed udaniem sie na urlop-każdemu oddzielnie?

Przepraszam, że tak w ratach dyrlo :-)

dyrlo06-07-2009 20:17:42   [#41]

Power4

do1) jeśli dopiero co otrzymał świadczenie i chce następne to nie dostaje, no chyba, że los przykry Go spotka; pisząc że jak mam środki to rozpatruje po terminie ale tylko tych co zapomnieli złozyc w terminie.

ad 2) Nie mam komisji i mam komisję, to jest tak. Wpływa wniosek, rozpatruję Go i wołam do siebie przedstawiciela ZNP i przedstawiciela Solidarności, i informuję, że wpłynął wniosek i ja proponuje przyznać tyle, Oni akceptują, przesyłam informacje do księgowości i koniec.

ad 3) Uzasadniam odmowę. Raz tylko mi się zdarzyło. Trybem odwoławczym było złożenie ponownie wniosku uzupełnionego o brakujące dokumenty.

ad 4) administarcja i obsługa - każdemu oddzielnie, po kolei.

Pozdrawiam :-)


Power406-07-2009 22:45:16   [#42]

Dyrlo-ogromnie Ci dziękuję za odpowiedź.Nie było mnie "chwilę".

Poczytam jeszcze raz "ze zrozumieniem" Ustawę o ZFŚS- tylko, że tam nic nie ma:-))))

tzn 1)ona nie reguluje żadnych zapisów poza świadczeniem urlopowym,

2) uzależnieniem świadczenia od sytuacji materialnej ...oraz

3) wskazuje na jaką działalność może być przeznaczana

i

4)"patrz zakładowy regulamin", który musi być u nas tworzony z mocy prawa.

Więc myślę,że każda z opcji, o której piszę jest dopuszczalna, o ile tak wskazuje regulamin (poza świadczeniem urlopowym).Więc jeśli regulamin w tych czterech "prawach" jest poprawny to nie można go uznać za niezgodny z Ustawą bez względu na przyjęty katalog świadczeń ,terminy wypłat, własne stosowane rozwiązania itd

I nie ma żadnych obligatoryjnych terminów wypłat "wczasów pod gruszą","dopłat do wypoczynku"(że tylko przed, w trakcie lub po urlopie), a zapis o min. 14 dniach urlopu ich nie dotyczy w oświacie  jeżeli nie wskazano tak z woli pracodawcy w regulaminie-wszystkie rozwiązania są poprawne, wypłata w ratach też a określa je tylko zakładowy regulamin, a nie ustawa:-)

Poczytam jeszcze raz Twe informacje zawarte wyżej:-)

Odrębną sprawą jest, że zapisy w regulaminach są bardzo różnorodne pod tym względem:-)

Jakieś potwierdzenie dostanę,że dobrze myślę?

Power406-07-2009 22:54:02   [#43]
Oooooo i nie zwróciłam wcześniej uwagi, że druga informacja jest DYRKA, a nie dyrlo:-)Tez czytam jeszcze raz:-)
Power406-07-2009 23:35:48   [#44]

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=31009&pst=34#pst34

a tu tak pięknie opisano:-))) no jak się szuka jak nalezy, wszystko się w końcu znajdzie:-)

Power407-07-2009 00:15:16   [#45]

Dzięki bardzo DYREK-wklejam bo może jeszcze komuś się przyda:-))))

http://www.solidarnosc.org.pl/prawo/inform/0000006.htm

Kto korzysta ze świadczeń socjalnych

Przepisy ustawy nie zawierają żadnych ograniczeń co do sposobu podziału funduszu na cele socjalne, jak też na pomoc mieszkaniową. Oznacza to, że pracodawcy pozostawiono całkowitą dowolność w ustalaniu szczegółowych zasad i warunków udzielania pomocy z tego funduszu. Przepisy ustawy określają jednak krąg osób uprawnionych do świadczeń z tego funduszu.

Osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu są:

  • pracownicy zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania oraz członkowie ich rodzin,
  • pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych,
  • emeryci i renciści, byli pracownicy zakładu oraz członkowie ich rodzin.

W świetle uchwały Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91, OSNC 1992/4/63) osoba, która przeszła na emeryturę i podjęła zatrudnienie w innym zakładzie pracy (zawieszając wypłatę emerytury), a następnie po rozwiązaniu tego stosunku pracy ponownie pobiera emeryturę, jest w rozumieniu ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych byłym pracownikiem ostatniego zakładu pracy i w tym zakładzie jest uprawniona do korzystania ze świadczeń socjalnych.

Osobami uprawnionymi są również:

  • członkowie rodzin po zmarłych pracownikach i byłych pracownikach - jeżeli byli na ich utrzymaniu,
  • osoby, którym zakład pracy przyznał prawo korzystania ze świadczeń funduszu, np. emeryci i renciści ze zlikwidowanych zakładów pracy, dzieci z domu dziecka, osoby - byli pracownicy pobierający świadczenie przedemerytalne, bezrobotni itp.

W tym miejscu należy sobie zadać pytanie, kogo należy uznać za. członka rodziny uprawnionego do korzystania ze świadczeń funduszu.

Za członków rodziny uznajemy:

  • pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci własne, przysposobione oraz przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, dzieci współmałżonków, jak również pozostające na utrzymaniu osoby uprawnionej wnuki i rodzeństwo w wieku do lat 18, a jeżeli się uczą - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej niż do ukończenia 25. roku życia - niezależnie od pobierania lub niepobierania zasiłku rodzinnego,
  • wymienione wyżej osoby, w stosunku do których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności - bez względu na wiek,
  • współmałżonków, również pracujących w innych zakładach pracy,
  • rodziców prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z pracownikiem.

***

Jesteśmy dużą spółką, która tworzy fundusz socjalny. Jeden z członków zarządu spółki wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie wypoczynku zimowego dla jego dzieci. Czy członkowie zarządu i ich rodziny mogą korzystać ze świadczeń socjalnych?

Tak, pod warunkiem że członkowie zarządu wykonują swoją pracę na podstawie umowy o pracę lub powołania. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych określiła osoby uprawnione do korzystania z funduszu, którymi są między innymi pracownicy i ich rodziny. Ponieważ żadne przepisy nie wyłączają uprawnienia pracownika członka zarządu spółki do ubiegania się o ulgowe usługi i świadczenia, ma on prawo do tych świadczeń. Przyznanie dofinansowania wypoczynku dla dziecka członka zarządu nie jest uzależnione od rodzaju wykonywanej pracy czy pełnionej funkcji przez pracownika, lecz od kryteriów socjalnych określonych ustawą. Kryteriami decydującymi o korzystaniu z funduszu jest sytuacja życiowa, rodzinna i materialna osoby uprawnionej. Regulamin funduszu powinien szczegółowo ustalać zasady przyznawania świadczeń. Tak więc, jeśli członek zarządu jest pracownikiem spółki, to jako pracownik jest uprawniony do ubiegania się o pomoc socjalną finansowaną z funduszu na wypoczynek swojego dziecka.

Czy były pracownik będzie miał prawo do otrzymania paczki żywnościowej, które będą wydawane pracownikom w czerwcu, w sytuacji gdy rozwiązał stosunek pracy 15 maja? Jednak na niego został naliczony odpis na fundusz.

Uprawnionymi do korzystania ze środków funduszu zgodnie z przepisami ustawy są pracownicy, tj. osoby pozostające w stosunku pracy i członkowie ich rodzin. Ponadto przepisy przyznały takie prawo byłym pracownikom emerytom i rencistom oraz ich rodzinom. Ustawa w art. 2 pkt 5 dała możliwość pracodawcom przyznania w regulaminie prawa do korzystania ze świadczeń socjalnych również innym osobom. Jeżeli regulamin nie przyznał takiego prawa innym osobom niż wskazane w ustawie, pracownik, z którym został rozwiązany stosunek pracy, utracił uprawnienie do korzystania z funduszu tworzonego przez byłego pracodawcę. W tym przypadku nie ma związku fakt, że były pracownik był uwzględniony w ogólnej liczbie pracowników przy naliczaniu odpisów na fundusz socjalny na dany rok. Z przepisów ustawy wynika wniosek, że były pracownik może ubiegać się o pomoc socjalną tylko w przypadku, gdy pracodawca uprawnił go do korzystania z funduszu na zasadach i warunkach określonych przez regulamin działalności socjalnej obowiązujący u danego pracodawcy.

Czy ze świadczeń funduszu socjalnego mogą korzystać w naszym zakładzie emeryci, którzy po przejściu na emeryturę zostali zatrudnieni u innego pracodawcy na część etatu?

Tak. Prawo do ubiegania się o świadczenia z funduszu mają pracownicy zatrudnieni zarówno w pełnym, jak i niepełnym wymiarze czasu pracy. Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ustaliły, że odpis na fundusz socjalny nalicza się na przeciętną planowaną w danym roku kalendarzowym liczbę osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowaną w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy. Obejmuje ona pracowników zatrudnionych na czas określony, nieokreślony, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Z przepisów tych wynika więc, że emeryt zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy jest uwzględniany w przeciętnej liczbie zatrudnionych stanowiącej podstawę naliczenia funduszu. Tak więc korzysta on ze świadczeń socjalnych na warunkach określonych w regulaminie obowiązującym w danym zakładzie pracy. Ponadto osoba taka ma prawo do funduszu socjalnego u pracodawcy, z którym rozwiązała stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę.

Jestem emerytowaną nauczycielką, przeszłam na . emeryturę po przepracowaniu 35 lat w szkole. Jednak po śmierci męża zaczęłam pobierać rentę rodzinną po mężu, gdyż jest wyższa. Czy szkoła, z której odeszłam na emeryturę, może odmówić mi prawa do świadczell socjalnych?

Nie, szkoła, z której odeszła nauczycielka na emeryturę ma obowiązek objęcia jej opieką socjalną. Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w sposób jednoznaczny określiły osoby uprawnione do korzystania z funduszu. W myśl tych przepisów niezależnie od woli pracodawcy uprawnieni są zawsze pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny. Natomiast inne osoby mogą korzystać ze świadczeń i usług finansowanych ze środków funduszu tylko wówczas, gdy przyznano im takie prawo w regulaminie funduszu. Karta Nauczyciela jako przepis szczególny wprowadza inne zasady ustalania wysokości odpisu dla tej grupy zawodowej, jak też emerytów i rencistów, byłych nauczycieli. Pracodawcy mają obowiązek dokonywania dla nauczycieli będących emerytami odpisu na zakładowy fundusz świadcze6 socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur. Z przepisu tego wynika również, że po przejściu na emeryturę nauczyciele stąją się "nauczycielami będącymi emerytami". Pobieranie więc przez emerytowaną nauczycielkę renty rodzinnej (świadczenia korzystniejszego) nie pozbawia jej statusu nauczyciela. Fakt ten ma jedynie znaczenie dla zakładu ubezpiecze6 społecznych, który wypłaca wyższe świadczenie i pozostaje bez znaczenia dla uprawnie6 w zakresie korzystania z funduszu. Tak więc nauczycielka ma prawo do świadcze6 socjalnych w szkole, z której przeszła na emeryturę.

ŚWIADCZENIE URLOPOWE

Pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia funduszu socjalnego. Decyzję o jego tworzeniu lub nieutworzeniu podejmują sami pracodawcy. W praktyce zależy to najczęściej od posiadanych środków finansowych.

Pracodawcy, którzy nie utworzyli zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, mogą swoim pracownikom wypłacić świadczenie urlopowe. Wyboru takiego nie mają natomiast pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, którzy tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych.

WAŻNE! Pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nieobjęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, informacje w sprawie nietworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego przekazują pracownikom do końca stycznia każdego roku kalendarzowego, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Postanowienie to zamieszcza się w akcie prawa wewnątrzzakładowego, obowiązującego u tego pracodawcy. Jeżeli w ciągu roku następuje zmiana zatrudnienia, nie ma ona wpływu na obowiązek tworzenia funduszu czy wypłacanie świadczenia.

Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz socjalny obowiązkowo, jak też dobrowolnie, nie mogą ze środków tego funduszu wypłacać świadczeń urlopowych. Wyjątek stanowią nauczyciele. Zagwarantowano im jako jedynej grupie zawodowej wypłatę świadczenia urlopowego, mimo że w zakładach pracy - którymi są szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez organy samorządu terytorialnego - obligatoryjnie jest tworzony fundusz socjalny. Fundusz ten jest tworzony dla wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole, a więc dla nauczycieli i pracowników oświaty niebędących nauczycielami. Taka regulacja powoduje, że uprawnieni nauczyciele otrzymują świadczenie urlopowe do końca sierpnia każdego roku kalendarzowego w wysokości odpisu podstawowego. Otrzymanie tego świadczenia nie pozbawia nauczyciela prawa do korzystania z funduszu zgromadzonego na koncie i dysponowanego zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie. Nauczycielom wysokość tego świadczenia ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia w danym roku szkolnym. Świadczenie urlopowe nie przysługuje natomiast pracownikom szkół i placówek oświatowych niebędących nauczycielami.

Natomiast świadczenie urlopowe innym pracownikom jest wypłacane w wysokości odpisu podstawowego, naliczanego odpowiednio do rodzaju zatrudnienia danego pracownika i proporcjonalnie do wymiaru jego czasu pracy.

PRZYKŁAD:

Pracownik zatrudniony w wymiarze 1/4 etatu, który korzystał z urlopu wypoczynkowego przez 14 kolejnych dni kalendarzowych, otrzyma przed rozpoczęciem urlopu świadczenie w kwocie 183,31 zł (tj. 1/4 z kwoty 733,25 zł).

Świadczenie urlopowe, które otrzyma pracownik wykonujący pracę w warunkach szczególnie uciążliwych, będzie wyższe od tego, które otrzymają inni pracownicy zatrudnieni w tzw. warunkach normalnych. Pracodawcy mogą ustalić, że pracownicy będą otrzymywać świadczenie w wyższej wysokości niż odpis podstawowy określony ustawą o funduszu socjalnym. Jednak w takim przypadku nadwyżka będzie podlegać obowiązkowi odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

Zasada uwzględniania wymiaru czasu pracy przy ustalaniu wysokości świadczenia nie dotyczy pracowników młodocianych, którym przysługuje świadczenie w wysokości odpisu podstawowego bez względu na ten wymiar i wynosi w 2005 r.:

  • 97,77 zł - za pracownika będącego uczniem l klasy,
  • 117,32 zł - za pracownika będącego uczniem II klasy,
  • 136,87 zł - za pracownika będącego uczniem III klasy.

Świadczenie jest wypłacane raz w roku pracownikom korzystającym w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Pracodawca wypłaca je nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu.

Wypłata świadczeń urlopowych w wysokości odpisu podstawowego obciąża bezpośrednio koszty działalności pracodawcy. Natomiast wypłata wyższej kwoty ma ten skutek, że pracodawca nie może zaliczyć jej do kosztów działalności i różnicę pokrywa z zysku do podziału. W przypadku niewypłacenia takiego świadczenia pracownikowi przysługuje możliwość dochodzenia jego wypłaty przed sądem (świadczenie urlopowe ma charakter roszczeniowy). Świadczenia urlopowe nie podlegają składce na ubezpieczenia społeczne pracowników i są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy.

W 2005 r. świadczenia urlopowe wypłacone korzystają ze zwolnienia od składek do kwoty:

  • 733,25 zł - za pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach pracy,
  • 977 ,66 zł - za pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnie uciążliwych.
178812-06-2022 17:58:12   [#46]

Proszę o poradę.

1. Regulaminie ZFŚS stanowi, że uprawnione są też dzieci pracowników. Czy wyliczając "wczasy pod gruszą" można, oprócz patrzenia na dochody, doliczyć jakąś kwotę na dziecko danego pracownika. Dajmy na to z tabelki wynika, że osoba o dochodzie między 2000 a 2500 dostaje 500 zł. I ma 2 dzieci. Więc w sumie dostaje 1500. Hipotetyczna osoba o dochodzie od 2500 do 300 dostaje 600 zł. Też ma 2 dzieci, więc dostaje 1800 zł. A może w Waszych regulaminach liczbę dzieci nie bierze się pod uwagę wcale w tym przypadku i wypłacana kwota jest proporcjonalna do dochodu?

2. Pojawiła się na znanym portalu dot. oświaty interpretacja, wykluczająca możliwość przyznania dofinansowania do wczasów rodzinie pracownika, jeśli w regulaminie jest zapis o konieczności wykorzystania 14 dni urlopu. Prawnik tamtejszy twierdzi, że w przypadku takiego zapisu nie można przyznawać kwot dla członków rodzin, bo nie są pracownikami i urlopu nie biorą... Czy takie podejście jest uzasadnione?

Jagaz12-06-2022 18:23:44   [#47]

#46

ad 2 Z tego co wiem, po niejednym szkoleniu, zapis o 14 dniach urlopu jest "bezprawny". Co wtedy z emerytami? Oni nie mają urlopu więc należałoby by ich pozbawić "wczasów pod gruszą".

178813-06-2022 08:03:28   [#48]

W regulaminie w nawiasie stoi za wyjątkiem emerytów i rencistów, więc zgodny z prawem. Pytałem o członków rodzin...


post został zmieniony: 13-06-2022 08:05:33
rzewa13-06-2022 09:51:49   [#49]

ew. urlop pracownika nie ma i nie może mieć nic do świadczeń otrzymywanych z ZFŚS -> regulamin nie może zawierać takiego zapisu, gdyż jest on sprzeczny z art 8 ust 1 u.z.f.ś.s.

natomiast regulamin ma prawo rozszerzać katalog osób uprawnionych do świadczeń - art 2 pkt 5 u.z.f.ś.s.  - z tym, że dzieci pracowników są uprawnione na mocy ustawy -> rozumowanie o jakim mowa a pyt 1 postu #46 jest jak najbardziej poprawne i żadne zapisy regulaminu nie mogą ingerować w tę procedurę

Malmar6413-06-2022 16:35:17   [#50]

Ja mam inne pytanie. Nauczyciel chce zapomogę socjalną na zakup okularów . Według niego był to drogi zakup                ( spowodowany pogarszającym się wzrokiem w wyniku zadalnego nauczania ) i to nadwyrężyło finanse rodziny. 

Co zrobić , za chwilę całe grono złozy takie wnioski ?

strony: [ 1 ][ 2 ]