Pozdrawiam :-)
Przygotowuję próbny alarm. Podstawy prawne i ogólne zasady znalazlam - wklejam , może komus się przyda( źródło: ABC - Prawo Oświatowe).
Szukam wzorów zarzadzeń, instrukcji- czyli dokumentacji, którą musi przygotować dyrektor - chętnie skorzystam z czyjejś pomocy :-)
Z góry dzięki:-)
Pytanie
Alarm przeciwpożarowy - kiedy przeprowadzać?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 6 listopada 2008 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Decyzja o terminie przeprowadzenia alarmu przeciwpożarowego należy do dyrektora szkoły.
Uzasadnienie
Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2006 r. Nr 80, poz. 563) poświęcony jest ewakuacji.
Z każdego miejsca przeznaczonego na pobyt ludzi w obiekcie powinny być zapewnione odpowiednie warunki ewakuacji, zapewniające możliwość szybkiego i bezpiecznego opuszczenia strefy zagrożonej lub objętej pożarem, dostosowane do liczby i stanu sprawności osób przebywających w obiekcie oraz jego funkcji, konstrukcji i wymiarów, a także mogą być zastosowane techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego, polegające na:
1) zapewnieniu dostatecznej ilości i szerokości wyjść ewakuacyjnych;
2) zachowaniu dopuszczalnej długości, szerokości i wysokości przejść oraz dojść ewakuacyjnych;
3) zapewnieniu bezpiecznej pożarowo obudowy i wydzieleń dróg ewakuacyjnych oraz pomieszczeń;
4) zabezpieczeniu przed zadymieniem wymienionych w przepisach techniczno-budowlanych dróg ewakuacyjnych, w tym: na stosowaniu urządzeń zapobiegających zadymieniu lub urządzeń i innych rozwiązań techniczno-budowlanych zapewniających usuwanie dymu;
5) zapewnieniu oświetlenia awaryjnego w obiektach, w których jest ono niezbędne do ewakuacji ludzi;
6) zapewnieniu możliwości rozgłaszania sygnałów ostrzegawczych i komunikatów głosowych poprzez dźwiękowy system ostrzegawczy w budynkach, dla których jest on wymagany.
Zgodnie § 13 wyżej cytowanego rozporządzenia właściciel lub zarządca obiektu zawierającego strefę pożarową (budynek) przeznaczoną dla ponad 50 osób będących jej stałymi użytkownikami powinien co najmniej raz na 2 lata przeprowadzać praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji.
Właściciel lub zarządca obiektu powinien powiadomić właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o terminie przeprowadzenia działań nie później niż na tydzień przed ich przeprowadzeniem.
Przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego ma na celu zastosowanie w praktyce opracowanych w szkole:
- zasad ewakuacji osób przebywających w budynku;
- obowiązków dyrektora w zakresie ewakuacji;
- zasad powiadamiania o ewakuacji;
- zasad kierowania ewakuacją;
- obowiązków pracowników odpowiedzialnych w szkole za przebieg ewakuacji,
- zasad zachowania się ewakuowanych podczas ewakuacji;
- zasad komunikowania się z przybyłymi na miejsce funkcjonariuszami Państwowej Straży Pożarnej.
Bożena Barszczewska
|