Doświadczenia Karoliny w tym temacie "odkryły", ze zapis w niżej wymienionym rozporządzeniu jest niejasny i stwarza trudności w interpretacji. Oto nasze przemyślenia: W związku z zapisem w rozp. Menis z dn. 12.02.2002 - w sprawie ramowych planów nauczania, dotyczącym przedłużenia okresu nauki uczniom niepełnosprawnym w brzmieniu: Par. 3. pkt. 7 „Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych” nasuwają się następujące refleksje: Brak w nim podstawowych informacji – to znaczy: 1. kto składa taki wniosek, ® jakie dodatkowe informacje powinny być dołączone do wniosku (np. opinia nauczycieli uczących , lekarza, ppp itp. - żeby nie było „ganiania” wnioskującego po kwitki od bóg wie kogo)chodzi o doprecyzowanie – kto wnioskuje i na podstawie jakich dokumentów, czy wystarczą opinie lekarska, opinia wychowawcy czy nauczyciela plus oczywiście zgoda rodziców 2. do kogo wnioskujący może się odwoływać od decyzji ( wiadomo, że do Organu prowadzącego - ale patrz pkt. niżej) ® Z rozporządzenia wynika (choć nie wprost) , że osobą podejmującą powyższą decyzję jest Dyrektor – a że decyzja wiąże się z organizacją pracy szkoły, dyrektor winien zasięgnąć opinii rady pedagogicznej ® Z analizy kolejnych przepisów prawa wyszło mi, że doprecyzowanie „przedłużenia okresu nauki uczniom” powinno znajdować się w statucie szkoły – ale to „ doprecyzowanie” powinno być ujednolicone wg mnie odgórnie – aby nie dochodziło do sytuacji, że dyrektor wydaje decyzję negatywną , bo……( wiecie kolego, koleżanko nie mamy pieniędzy ) ponieważ : ® z zapisu „Dla uczniów niepełnosprawnych” - wynika, że można decyzję wydać każdemu uczniowi niepełnosprawnemu bez względu na to czy ma przyznane nauczanie indywidualnie czy nie ma ® z rozporządzenia nie wynika także warunek , ze uczeń musi mieć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - myślimy nawet, że taki warunek nie powinien być konieczny, ponieważ wiele uczniów objętych nauczaniem indywidualnym nie ma orzeczenia o kształceniu specjalnym Wszelkie ograniczenia – jeżeli się zdarzają, są bezprawne. Wnioskujemy o doprecyzowanie w/w zapisów |