Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Nowe ramówki
strony: [ 1 ][ 2 ]
matpio17-03-2009 14:28:32   [#01]
Może ktoś już ma opracowane nowe ramówki i chce się z nimi podzielić?
Mnie interesuje gimnazjum (3 oddziały).
czesiak17-03-2009 16:41:47   [#02]
Czekamy przecież na nowe rozporządzenie.
jozefcm17-03-2009 18:30:45   [#03]
Będąc przy ramówkach mam wątpliwości co do zajęć artystycznych.
Czy to są zajęcia praktyczne z plastyki lub muzyki?
Kto ma uczyć tego przedmiotu?
Znając z foum doświadczonych ludzi, to zapewne macie to Państwo już w jednym palcu.
Chętnie posłucham doświadczonych.
jozefcm17-03-2009 18:38:22   [#04]
Naprawdę nikt się nie podejmie dyskusji na ten temat?
Ja mam duże wątpliwości.
Jacek17-03-2009 18:38:52   [#05]
może to robić plastyk czy muzyk a wszystko zależy od tego co to za zajęcia będą
jozefcm17-03-2009 18:42:21   [#06]
No właśnie. Cała klasa będzie robić rzeźbę lub śpiewać. Bo zajęcia są obowiązkowe.
I kto decyduje o tym czy będą śpiewać czy tańczyć?
Jacek17-03-2009 18:43:48   [#07]
na co się zapiszą.. dajesz np. dwa zajęcia do wyboru rzeźbę i śpiewanie i się mają zapisac na to lub na drugie
jozefcm17-03-2009 18:47:48   [#08]
Czyli można by przyjąć, że to są takie zajęcia praktyczne z muzyki czy plastyki.
Jacek17-03-2009 18:49:48   [#09]
coś w tym stylu ale możliwości jest tyle ile pomysłów u nauczyciela, bazy w szkole i chęci u uczniów
AnJa17-03-2009 18:52:17   [#10]
komputerowa obróbka zdjęć albo graffiti np.
jozefcm17-03-2009 18:54:43   [#11]
Tylko że plastyk widzi już swoje zajęcia, muzyk swoje zajęcia i już sobie planują, aja widzę że te zajęcia jeszcze gdzie indziej.
zaczyna mi się podobać reforma.
jozefcm17-03-2009 18:56:08   [#12]
Czyli też można przyjąć informatykę, tylko inaczej ją nazwać.
jozefcm17-03-2009 18:58:01   [#13]
Podglądnąłem wątek "rozpacz", myslę że przydała by się ta sama nazwa i w tym przypadku.
Jacek17-03-2009 18:58:46   [#14]
no raczej nie.. informatyka to informatyka i nie chodzi tu o kombinacje jak to nazwać inaczej by obejść przepis
jozefcm17-03-2009 18:59:56   [#15]
Tak sobie teraz myślę głośno. Jak mi braknie godzin plastykowi to dam troszkę plastykowi , jak braknie informatykowi to dam informatykowi itd.
jozefcm17-03-2009 19:03:13   [#16]
A komputerowa obróbka zdjęć to nie informatyka ?
A jak Op likwidują świetlice to nie obejście przepisów?
Jacek17-03-2009 19:04:23   [#17]
do zajeć artystycznych jest podstawa programowa, choć dośc ogólnie znapisana z przykładowumi zapisami co można realizować.. nauczyciel bedzie musiał uszczegółowić treści z zajęć, które będzie chciał realizowac, napisac program by realizować treść podstawy.. to nie takie proste by dac godzinkę informatykowi bo mu brakuje. Zajecia te są dla ucznia a nie dla informatyka
jozefcm17-03-2009 19:07:04   [#18]
Zgadzam się. próbowałem tylko troszkę naciągnąć, chociaż nie miałem do tego przekonania.
mimo wszystko jest to pewien problem.
Dorotka N17-03-2009 19:23:17   [#19]

może tak...

po pierwsze każde z tych zajęć jest obowiązkowe

po drugie musimy się nie dac zwariowac i zaproponowac młodziezy coś, co mieści się w naszych możliwościach organizacyjnych

i faktycznie - najlepiej naszemu muzykowi lub plastykowi, i ja już wiem, że część młodzieży będzie chciała zajęcia wokalne, a część na perkusji (bo akurat mam) i to uzgodniłam z muzykiem

tak samo z plastyczką - robimy warsztaty malarskie

Jacek słusznie napisał - podstawa jest bardzo ogólna i nauczyciel musi mieć pomysł na zajęcia i napisac program

ale akurat w przypadku zajęć artystycznych i technicznych to się jakoś nie martwię o organizację

jozefcm17-03-2009 19:28:31   [#20]
Doroka N
Jak ty mądrze piszesz, aż się chce czytać.
Tylko tek jak piszesz nie chcę zwariować.
A co zabiorę się do siatki to mi ciągle coś brakuje i wydaje mi się że już blisko obłędu.
cynamonowa17-03-2009 19:45:32   [#21]

zajęcia artystyczne......

jak nazwę przedmiotu napiszemy na świadectwie? zajęcia artystyczne-dobry, czy" rzeźba"-dobry?

beera17-03-2009 19:47:18   [#22]
zajęcia artystyczne - zgodnie z podstawą programową i ramówką
cynamonowa17-03-2009 19:48:09   [#23]
dziękuję:)
Magik17-03-2009 19:49:11   [#24]
Czy tworzycie już arkusze organizacyjne i do kiedy jest pierwszy termin ich przedstawienia ?
beera17-03-2009 19:49:12   [#25]
:)
beera17-03-2009 19:49:45   [#26]

(usmiechałam się w odpowiedzi na Violki)

 

cynamonowa17-03-2009 19:55:17   [#27]

:)

Siedzę i liczę/dumam. i CZYTAM FORUM.....Do standardowego naboru muszę jeszcze wpleść nowe pierwsze klasy  w sp i gim......no i sportową klasę.....

beera17-03-2009 19:56:50   [#28]
poznałam Cię - dasz radę:))
cynamonowa17-03-2009 19:58:47   [#29]

dam, dam......:)

pisząc o klasach pierwszych miałam na mysli integracyjne ( co się dzieje,? dzieci z orzeczeniami jest  bardzo duzo, jak nigdy)

Dorotka N17-03-2009 21:51:47   [#30]

josefcm - bo ja lubię bardzo zajęcia artystyczne i się cieszę z nich - ale pocieszam, że jeszcze się nie zabrałam za tworzenie swojego arkusza :-)

 

sosek18-03-2009 13:39:03   [#31]
Ja również czekam z niecierpliwością na rozporządzenie, bo obawiam się sytuacji, ze bedzie zbyt krótki termin na przygotowanie arkusza org. Przegladałam wypowiedzi na forum z nadzieją, ze znajdę jakąś podpowiedź do moich przymiarek. Cóż, pozostaje czekanie..............
buwa18-03-2009 14:30:21   [#32]
W klasach I-III na edukację wczesnoszkolną przewidziano 20 godzin w tygodniu na każdym poziomie.
Zastanawiam się czy można podzielić godziny wychowania fizycznego pomiędzy wuefistę i nauczyciela EW (po 2) i jak to zrobić pod względem formalnym.
Mozna też dać godziny zajęć komputerowych informatyczce (opiekunce pracowni), ale co wtedy z etatami nauczycieli EW. Nie wiem jak to rozgryźć.
hana18-03-2009 16:43:35   [#33]
Jeżeli do tej pory n-le EW dobrze prowadzili zaj. z w-f to po co je dzielić dla wuefistów? Obsługę komputera też chyba maja w jednym palcu - po co męczyć maluchami informatyka? Mnie, n-la EW dziwi jedno - do tej pory byliśmy fachowcami od EW a teraz nagle wielu dyrektorów widzi potrzebę wprowadzania do klas I-III przedmiotowców, kompletnie nie znających metodyki nauczania najmłodszych.
ixja518-03-2009 16:56:17   [#34]
Już kiedyś pisałam, że moim zdaniem w nauczaniu zintegrowanym
zarówno muzykę jak i w-f najlepiej prowadzą n-le naucz. zint.

My, przedmiotowcy, odwykliśmy od pracy z maluchami :)
Ale napewno są wyjątki....

Ja w każdym razie pozostawiam całość w rękach moich pań
jak dotychczas
(dla dobra dzieci)
buwa18-03-2009 17:00:11   [#35]
Nie wiem dlaczego uważa się przedmiotowców za niezanających się na pracy z małymi dziećmi. Przecież wszyscy, którzy ukończyli np. AWF do początku bodajże 2004 roku realizowali program studiów przygotowujący również do pracy z klasami I-III. Mało tego większość prowadzi do dziś zajęcia ruchowe w ramach godzin dyrektorskich. Ich kompetencje są bardzo wysokie. Oczywiście myślę o przyznaniu godzin tylko tym, którzy chcą i potrafią pracować na tym etapie edukacyjnym.
ixja518-03-2009 17:16:30   [#36]
No z pewnością nie można uogólniać i nikt tu
nie umniejsza kompetencji przedmiotowców.

Ja tylko stwierdzam, że n-le naucz. zint.
robią to znakomicie.
Moje tak :)
hana18-03-2009 17:16:39   [#37]
No, jeżeli twoi nauczyciele w-f byli na studiach przygotowywani do pracy z tymi dziećmi to ok - są fachowcami w tej dziedzinie (ale fachowcami w tej dziedzinie również sa nauczyciele EW, którzy na studiach mieli multum metodyki nauczania w-f, plastyki, muzyki itd. w I-III).....ja pisząc o przedmiotowcach miałam na myśli tych n-li (wf, muzyka, plastyka, informatyka), którzy nagle zapragnęli pracować z najmłodszymi (i niestety wydaje im się, że są lepszymi fachowcami od n-li EW) tylko dlatego by mieć etat bądź nadgodziny....
hana18-03-2009 17:24:33   [#38]
ixja5, w zupełnosci popieram twoje stanowisko, mnie po 27 latach pracy w EW "wnerwia" fakt, ze w związku z zapisem w nowej podstawie programowej (każdy interpretuje pod siebie) wielu przedmiotowców i niestety kilku znanych mi dyrektorów uważa, że reforma wręcz nakazuje by plastykę, muzykę i w-f dać przedmiotowcom, bo są lepszymi fachowcami...
JarTul18-03-2009 17:41:54   [#39]
Załącznik nr 2 do rzoporządzenia str. 18

6. W klasach I-III szkoły podstawowej edukację dzieci powierza się jednemu nauczycielowi.
Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego nowożytnego można powierzyć nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie. Zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej mogą być realizowane z udziałem specjalisty z zakresu zdrowia publicznego lub dietetyki, pielęgniarki lub higienistki szkolnej.
buwa18-03-2009 17:50:42   [#40]
U mnie panie z EW mają zajęcia ruchowe w ramach KZ, a dodatkowo wuefista ma zajęcia WF. Dzieci, nauczyciele i rodzice zadowoleni.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, że teraz obcięto godziny dyrektorskie i brakuje godzin dla takich rozwiązań jak obecnie.
Ale może tutaj pojawią się jakieś ciekawe pomysły.
czesiak18-03-2009 18:47:16   [#41]
Wydaje mi się, że w projekcie było w klasach w I-III na kszt. zintegr.jest 20 godzin łącznie z j. angielskim. Jeśli się ruszy jakąś godzinę nauczyciel kształcenia nie ma etatu czy się mylę ?
komeniusz18-03-2009 18:52:27   [#42]
tak, jeśli dasz język oraz inną edukację przedmiotowcom, nie będzie etatu
Wioleta D18-03-2009 19:02:34   [#43]
Zajęcia WF-u inaczej

MEN zapowiada: od września koniec z nudą na WF-ie. Według nowego programu uczniowie będą uprawiać dyscypliny sportu, które sprawiają im przyjemność, np. taniec, kajakarstwo czy jazdę na deskorolce.

W polskich szkołach co dziesiąty uczeń ma całoroczne zwolnienie z ćwiczeń. Na forach internetowych roi się od pytań typu: „Czy ktoś wie, w jaki sposób można załatwić zwolnienie lekarskie z WF-u”. I odpowiedzi: „Najlepiej udać się do specjalisty, np. do ortopedy. U mnie w klasie dużo dziewczyn załatwia sobie zwolnienia z powodu kręgosłupa itp. I lekarze dają im bez większych problemów”.

Od nowego roku młodzież sama będzie współtworzyć program lekcji.

Podstawową zmianą w nauczaniu kultury fizycznej jest podział lekcji na dwie części. Pierwsza to zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym, czyli takie, jak dotychczas. Druga część to fakultety – dyrekcja w porozumieniu z nauczycielami wybierze jeden z profilów: sportowy, rekreacyjno-zdrowotny i taneczny lub turystyczny. Uczeń będzie mógł chodzić na treningi do klubu sportowego lub brać udział w wycieczkach w weekendy, jeśli zdecydował się na profil turystyczny.

Prof. Zbigniew Dziubiński: – Jeśli szkoła nie ma wuefisty z odpowiednimi kwalifikacjami, może korzystać ze specjalistów z zewnątrz lub z oferty klubów sportowych. Wszystko po to, by WF był radością, a nie przymusem.

Zajęcia w dwóch formach będą prowadzone dopiero od klasy IV szkoły podstawowej. W klasach IV-VI w podstawówkach oraz w gimnazjach na tydzień przypadną dwie godziny zajęć w systemie szkolno-klasowym,i dwie godziny fakultetów, natomiast w szkołach ponadgimnazjalnych jedna godzina zwykłych lekcji i trzy godziny fakultetów.

Tyle prasa.
AnJa18-03-2009 19:09:36   [#44]
do ponadgimnazjalnych to nie ma ramówki, a podstawa jest, zdaje sie, na 3 godziny tygodniowo
Dorotka N18-03-2009 19:10:42   [#45]

prasa niech czyta rozporządzenia a nie "pomarańczowe" książeczki...

kurcze, że też prasy nie można przeszkolić z ramówek :-)

 

hana18-03-2009 19:17:16   [#46]
Załącznik nr 2 do rozporządzenia str. 18

"...6. W klasach I-III szkoły podstawowej edukację dzieci powierza się jednemu nauczycielowi.
Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego nowożytnego można powierzyć nauczycielom POSIADAJĄCYM ODPOWIEDNIE KWALIFIKACJE . Zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej mogą być realizowane z udziałem specjalisty z zakresu zdrowia publicznego lub dietetyki, pielęgniarki lub higienistki szkolnej."

Zapewne u mnie nastąpiło zmęczenie materiału, ale gdyby skupić się tylko na tym fragmencie podstawy programowej, to można by zinterpretować, ze w I-III powinien uczyć tylko jeden n-l...ewentualnie plastykę, muzykę, wf, zaj.komputerowe ( w formie kształcenia zintegrowanego- ponieważ tylko w takiej może być realizowana) można powierzyć nauczycielom POSIADAJĄCYM ODPOWIEDNIE KWALIFIKACJE (dla mnie w tym miejscu odpowiednimi kwalifikacjami są kwalifikacje n-li EW oraz przedmiotowców mających jednocześnie kwalifikacje do EW).......mnie by taka moja interpretacja bardzo odpowiadała i tylko w takim przypadku jest korzystna dla ucznia, bo muzyk/plastyk, który jednocześnie ma uprawnienia do nauczania w I-III jest metodycznie przygotowany....najlepszym wyjściem z punktu widzenia ucznia jest jednak powierzenie edukacji JEDNEMU NAUCZYCIELOWI, przynajmniej w kl. I i II.
Jacek18-03-2009 19:31:12   [#47]
no i tak przecież zapis w podstawie brzmi więc jak nie musisz wydzielać to nie wydzielaj
rzepek18-03-2009 19:44:25   [#48]

Reasumując:) : nauczyciel NZ nie ma kwalifikacji do nauczania informatyki w I-III ( brak metodyki nauczania informatyki), nauczyciel informatyki nie ma kwalifikacji do uczenia w kl. I-III ( brak metodyki nauczania w kl. I-III) czyli nauczyciel NZ musi zrobić podyplomowe z informatyki, lub n-l informatyki musi zrobić podyplomowe z nauczania zintegrowanego.

Informatyki w kl. I-III jest 1-2 godz. Kto pójdzie na 3-semestralne studia za kilkadziesiąt tys zł -które nigdy "nie zwrócą się" -szczególnie gdy nauczyciel jest starszy, a szkoła malutka -po 1 oddziale klas?

Jacek18-03-2009 19:47:14   [#49]
reasumując to nauczyciel NI ma kwalifikacje do wszystkich zajęć, które wchodzą w skład EW z wyjątkiem języka obcego
Ala18-03-2009 19:49:52   [#50]
Jacek, nie NI tylko NZ ;-)
strony: [ 1 ][ 2 ]