Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Media i szkoła
strony: [ 1 ]
Gaba11-09-2003 05:06:36   [#01]
parę razy mielismy do czynienia z trudnymi, czasem zabawnymi, czasem juz nie wiem jakimi sytuacjami. Dzwoni telefon - glos przedstawia sięn imieniem i nazwiskiem i że jest jakąś osobą, dziennikarzem z gazety (tytuły wszytskie możliwe) i... żąda/ prosi/nalega na wywiad telefoniczny.

Bardzo się zazwyczaj gniewa - kiedy grzecznie proszę o kontakt osobisty z legitymacją służbową, zdarzyło się także, że taka osoba pisze nieprawdę o odmowie kontaktu z mediami.

Niestety było także, że interweniowałam u władz takiego dziennikarza, ktory manipulowal informacją.

Podzielcieie doświadczeniami. Pisałam parę razy nt. prasy, prezentacji wizerunku szkoły, konieczności kontaktu, prawa społeczeństwa do infomacji. Znam prawo prasowe, ale nie mam praktyki, bo nie jestem fachowcem w tym zakresie.

Na naradzie dyrektorów przed rozpoczęciem roku szkolnego władze KO podreśliły - że media stają się partnerem/stroną wielu zjawisk w oświacie.

Media mogą zabić - znam przypadek, gdzie nierzetelne relacje ze szkoły spowodowały ograniczenie naboru, szkole grożą bardzo powazne perturbacje.

Media w pogoni za sensacją, chwilową ciekawostką są niebezpieczne.

Sprawa kontaku została zaprezentowana w Toruniu i ujawniła pewne mechanizmy.

co o tym sądzicie?
Marek Pleśniar11-09-2003 06:49:31   [#02]

spotkałem się ze szkoleniami dla dyrektorów na ten temat. Zaś co do doświadczeń.. dyrektor powinien mieć porzadnie zaprowadzone dwie zasady:

  • pracownicy szkoły nie udzielają wywiadów bez jego wiedzy (ustawa daje dyrektorowi obowiazek i prawo reprezentowania szkoły na zewnątrz, nikomu innemu) - to zapobiec może nieprzemyślanym i niezgodnym z interesem szkoły informowaniem mediów
  • sam dyrektor jest przygotowany do ww. roli - tj. w ważnych sprawach autoryzuje wywiady, jest zawsze przygotowany, tj. nigdy w powyciąganym swetrze i nieogolony (babki niech se same wymyślą odpowiedniki) i przed powiedzeniem czegokolwiek pomyśli;-). No i niech ma poczucie odpowiedzialności - bo co powie ptakiem, wołem powróci. Więcej nie trzeba.

Z ważniejszych paskudnych doświadczeń mam takie np. - dziennikarz zdobył nazwisko ucznia zamieszanego jako ofiara w akt przemocy i ochoczo pobiegł o tym napisać w prasie. W ostatniej chwili udało się odwołac druk w redakcji. Koledzy zrobiliby z dzieciaka na podwórku sałatkę szwedzką za takie coś.

Z innych - niezadowolona nauczycielka obsmarowała anonimowo dyra;-) listem do redakcji. Niezadowolenie było z tego że trzeba w dzień nauczyciela przyjśc do szkoły a punktem zaczepienia to, że nauczyciele zebrali się w dobrym lokalu, no i oczywiście padło - że przy takiej bidzie kogo na to stac. Tu akurat miałem odpowiedź, że "no jasne. najlepiej nauczyciele niech standardowo świętują przy kawce i lampce wina w barze mlecznym z nakryciem z gazety." Swoją droga było tanio:-)

Z dobrych - zawsze miałem skany ciekawych zdjęć w zanadrzu - dziennikarze zawsze ich chcieli. Ponadto mozna wypraciwać (mi sie udało) aspółpracę polegającą na tym, ze redakcja emailem zawsze przysyłała szkole zrobione przez siebie w szkole fotki cyfrowe. Bardzo przydatne.

No i warto informować prasę lokalną o kazdym wydarzeniu, imprezie, ślubowaniu itp - z wyprzedzeniem. Z czasem dziennikarz zjawia sie prawie automatycznie w takiej szkole. A to jej daje dobry klimat w okolicy.

Media są ważne. Nie wolno:

  • o nich zapominać
  • na nie się obrażać. Tu sympatie lub antypatie nic nie dają. Niezaleznie od tytułu kazdą gazetę czy stację radiową nalezy traktować powaznie i nie czynić wstrętów.
  • Jednocześne jednak warto przyciągać media o pożądanym profilu i praktyce postepowania z nami. Niektórzy łakną sensacji za wszelką cenę.
Marek Pleśniar11-09-2003 06:50:39   [#03]
aha, wywiadów telefonicznych nie udzielać:-) Nie mylić tego z prostymi informacjami.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]