Trzy po trzy... Szkolny Program Profilaktyki powstaje w szkole na bazie przeprowadzonej diagnozy problemów i potrzeb. Zgromadzone informacje służą skonstruowaniu SPP z priorytetami, głównymi celami, założeniami, strategiami itp.(analogicznie do wieloletniego programu wychowawczego). Program profilaktyczny to konkretny program dostosowany do problemów i potrzeb danej placówki. Określenie czasu jego realizacji do jednego roku, dwóch czy więcej, zależy od wagi problemu. W mojej szkole, po zdiagnozowaniu potrzeb i problemów, Szkolny Program Profilaktyki odnosić się będzie do profilaktyki pierwszorzędowej, a więc zapobieganiu zagrożeniom uzależnieniem, poprzez stosowanie strategii informacyjnej, edukacyjnej a nade wszystko alternatywnej, tj. oragnizowanie jak największej ilości kół zainteresowań, zajęć sportowych, świetlicy środowiskowej i innych. Mam na to dosyć dużo godzin. Profilaktyce podlegają - przemoc, agresja, sytuacje stresowe w domu, w szkole, na podwórku, itd. To są właśnie te obszary-problemy, które podlegają działaniom profilaktycznym, ponadto mogą stanowić "zagrożenie uzależnieniem". Program profilaktyczny (podobnie jak każdy inny program) winien być realizowany w sposób planowy, z zachowaniem odpowiednich form i metod pracy. Profilaktyk to nie tylko pedagog, psycholog, terapeuta, psycholog kliniczny, ale każdy nauczyciel, o ile jest dobrym dydaktykiem. |