Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Edukacja przedszkolna w Europie - z raportów Eurydice
strony: [ 1 ]
beera28-12-2008 18:38:58   [#01]

Zrobiłam zbiorówkę z materiałów Eurydice - zobaczcie, jak wygląda sprawa edukacji przedszkolnej w Europie. Może się komus do czegos przyda.

Niektóre rozwiązania są bardzo ciekawe.
No i budzi podziw PRAWO wszystkich dzieci do edukacji przedszkolnej (u nas zakłada się, że takie prawo beda miały pięciolatki, pewnie przyjdzie czas na dzieci młodsze), zwróćcie też uwagę, ze w duzej mierze opiekę dla dzieci młodszych organizuje się w szkołach podstawowych.

 

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA W EUROPIE

 

IRLANDIA

Edukacja przedszkolna

Wprawdzie kształcenie obowiązkowe rozpoczyna się dopiero w wieku 6 lat, prawie połowa (49%) 4-latków i wszyscy 5-latkowie uczęszczają do klas dla najmłodszych dzieci w szkołach podstawowych. Państwo finansuje również inne formy edukacji dla najmłodszych dzieci, m.in. takie ściśle ukierunkowane działania, jak program „Wczesny start” (Early Start) dla dzieci w obszarach społecznie i gospodarczo upośledzonych. Państwowa Rada ds. Programu Nauczania i Oceny (National Council for Curriculum and Assessment, NCCA) rozpoczęła prace nad ramowym programem wczesnego kształcenia wszystkich dzieci w wieku od urodzenia do 6 lat. W 2002 r. utworzono Centrum Rozwoju i Edukacji Najmłodszych Dzieci (Centre for Early Childhood Development and Education, CECDE), którego zadaniem jest koordynowanie i rozwijanie oferty kształcenia dla najmłodszych dzieci. Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 16 lat.

b) Kryteria przyjęć

Przyjmuje się dzieci w wieku od 4 lat (chociaż kształcenie obowiązkowe rozpoczyna się dopiero w wieku 6 lat). Po ukończeniu szkoły podstawowej (w wieku 12 lat) uczniowie rozpoczynają naukę w pierwszym cyklu (junior cycle) szkoły średniej. Rodzice mogą wybrać szkołę. Kształcenie jest bezpłatne we wszystkich szkołach z wyjątkiem szkół finansowanych ze środków prywatnych.

 

SZWECJA

Edukacja przedszkolna

Gminy są zobowiązane organizować zajęcia przedszkolne dla wszystkich dzieci w wieku od 1 roku do 5 lat, których rodzice pracują lub uczą się. Wszystkie dzieci w wieku od 4 do 5 lat, także te, których rodzice są bezrobotni lub przebywają na urlopie rodzicielskim, opiekując się drugim dzieckiem, mają prawo uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach przedszkolnych przez co najmniej 3 godziny dziennie lub 15 godzin tygodniowo. Takie zajęcia prowadzą na ogół przedszkola, ale także opiekunki do dzieci – w swoim domu lub otwartych przedszkolach, gdzie dzieci i ich rodzice mogą spędzać 3 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu. Zajęcia organizowane przez gminy finansuje się z budżetu gminy i opłat pobieranych od rodziców. Opłaty pobierane od rodziców są uzależnione od liczby dzieci w danej rodzinie korzystających z opieki przedszkolnej lub uczęszczających do szkoły, przy czym ustalono maksymalną wysokość opłat za opiekę nad dzieckiem.

Gminy są zobowiązane organizować zajęcia przygotowujące do nauki szkolnej dla 6-latków („klasy zerowe”), na ogół w wymiarze 3 godzin dziennie. Zajęcia te prowadzi się zwykle w szkole. Klasa zerowa stanowi część publicznego systemu szkolnego, ale uczęszczanie na zajęcia nie jest obowiązkowe. Kształcenie jest bezpłatne. Zajęcia w klasie zerowej są prowadzone zgodnie z tymi samymi przepisami, co kształcenie obowiązkowe, i z tym samym programem nauczania, ale dla klas zerowych nie opracowuje się planów nauczania ani planów lekcji.

 

NIEMCY

Edukacja przedszkolna

W większości Landów za edukację przedszkolną odpowiadają ministerstwa ds. socjalnych. Dzieci w wieku od 3 do 6 lat mogą uczęszczać do Kindergärten, które są prowadzone głównie przez instytucje niepubliczne (przede wszystkim kościoły i stowarzyszenia opieki społecznej), przy czym w kosztach obowiązkowo partycypują również rodzice, pomimo znacznych dotacji publicznych przyznawanych tym placówkom i finansowania z innych źródeł.

Kształcenie w pełnym wymiarze jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lub 16 lat (zależnie od Landu), a kształcenie w niepełnym wymiarze jest obowiązkowe do wieku 18 lat dla osób, które nie uczęszczają do szkoły w pełnym wymiarze.

b) Kryteria przyjęć

Na ogół dzieci przyjmuje się do Grundschule od 6 lat. Dzieci objęte obowiązkiem nauki szkolnej wstępują do jednakowej dla wszystkich lokalnej szkoły podstawowej. Przejście ze szkoły podstawowej do jednej z kilku rodzajów szkół średnich odbywa się zgodnie z różnymi przepisami, zależnie od ustawodawstwa danego Landu. O wyborze szkoły średniej I stopnia decydują rodzice, na podstawie oceny dokonanej przez szkołę podstawową. Przyjęcie do różnych szkół średnich może być uzależnione od wyników w nauce i/lub decyzji władz edukacyjnych. Kształcenie obowiązkowe jest w całości bezpłatne.

 

FRANCJA
Edukacja przedszkolna

Francja ma długoletnią tradycję edukacji przedszkolnej. Pomimo tego, że edukacja na tym poziomie nie jest obowiązkowa, do école maternelle (przedszkoli) uczęszczają wszystkie dzieci, począwszy od wieku 3 lat. Na początku roku szkolnego 2002 do przedszkoli było również zapisanych 32% dzieci w wieku 2 lat.

Publiczne przedszkola są prowadzone przez ministerstwo edukacji i dzieci uczęszczają do nich bezpłatnie. W placówkach prywatnych, do których uczęszcza 1,5% dzieci, rodzice pokrywają część opłat za naukę. Przedszkola są w rzeczywistości „szkołami” w pełnym tego słowa znaczeniu, mają bowiem swoje programy nauczania i prowadzą zajęcia dydaktyczne. Przedszkole stanowi etap „wstępnego kształcenia”. Dzieci dzieli się na ogół według wieku na trzy „sekcje”: sekcję „maluchów” (dla 3-latków), sekcję „średniaków” (4-latków) i sekcję „główną”/„starszaków” (5-latków). Zajęcia edukacyjne, stanowiące główną część programu, przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowują je do szkoły „elementarnej”.

Nauczyciele przedszkolni należą wraz z nauczycielami szkół „elementarnych” do kategorii professeurs des écoles. Kształci się ich na takim samym poziomie (świadectwo maturalne, a następnie 5-letnie studia), jak tzw. professeurs certifiés w szkolnictwie średnim

 

CYPR

Edukacja przedszkolna

Edukacja przedszkolna (tj. uczęszczanie do przedszkola) jest nieobowiązkowa dla dzieci w wieku od 3 lat do 5 lat i 8 miesięcy. Stanowi ona część kształcenia elementarnego (ang. basic education), które obejmuje naukę w przedszkolu (nipiagogeia) i szkole podstawowej (dimotika scholeia). Edukacja przedszkolna podlega zasadniczo tym samym przepisom prawnym co szkolnictwo podstawowe, z wyjątkiem przepisów szczególnych, regulujących funkcjonowanie przedszkoli komunalnych i prywatnych.

 

HISZPANIA

Edukacja przedszkolna

Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel systemu edukacji. Obejmuje dzieci w wieku 0-6 lat i jest podzielona na dwa trzyletnie cykle. Wprawdzie edukacja przedszkolna jest nieobowiązkowa, zajęcia na tym poziomie mają charakter dydaktyczny i są bezpłatne w II cyklu, tj. dla dzieci w wieku 3-6 lat, zarówno w placówkach publicznych, jak i w placówkach prywatnych finansowanych ze środków publicznych.

Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 16 lat i dzieli się na dwa poziomy: kształcenie na poziomie podstawowym, składające się z trzech dwuletnich etapów, oraz kształcenie na poziomie średnim I stopnia, trwające cztery lata.

b) Kryteria przyjęć

Naukę w szkole podstawowej mogą rozpocząć dzieci, które ukończyły 6 lat. W przypadku gdy liczba kandydatów jest większa niż liczba miejsc, stosuje się określone kryteria przyjęć (dochód w rodzinie, rejon szkoły i rodzeństwo w szkole). Przejście ze szkoły podstawowej do szkoły średniej I stopnia odbywa się automatycznie. Kształcenie obowiązkowe jest bezpłatne zarówno w placówkach publicznych, jak i placówkach prywatnych finansowanych ze środków publicznych.

 

SZKOCJA

Edukacja przedszkolna

Władze lokalne są zobowiązane zapewnić edukację przedszkolną wszystkim 3-latkom i 4-latkom, których rodzice tego sobie życzą. Edukację przedszkolną prowadzi się na ogół w formie pięciu sesji zajęć w tygodniu, trwających po ok. 2,5 godziny, przez cały rok szkolny. Z najnowszych danych (opublikowanych w styczniu 2005 r.) wynika, że na zajęcia przedszkolne uczęszcza 81 % 3-latków i 97.8 % 4-latków. Edukację przedszkolną w Szkocji prowadzi 2 836 ośrodków, wśród których 40% stanowią klasy przedszkolne, a 60% samodzielne przedszkola. Liczba dzieci korzystających z edukacji przedszkolnej zmniejszyła się o 6 % od stycznia 2004, proporcjonalnie do całej populacji w wieku 3 i 4 lata.

W roku 2004/05 władze centralne i lokalne wydały na edukację przedszkolną 258 869 mln funtów. Większość tych wydatków stanowiły koszty wynagrodzenia pracowników. W obszarach, w których kształcenie przedszkolne organizują wydziały ds. edukacji władz lokalnych, zajęcia przedszkolne prowadzi się w przedszkolach lub klasach przedszkolnych działających głównie przy szkołach podstawowych. Oprócz tego, w ramach umów o współpracy w zakresie opieki nad dziećmi (Childcare Partnerships), wszystkie władze lokalne „zamawiają” miejsca przedszkolne w ośrodkach prywatnych i społecznych, jeśli ułatwia to zaspokojenie potrzeb rodziców i dzieci oraz jest racjonalne z finansowego punktu widzenia.

Kształcenie

Kształcenie jest obowiązkowe dla dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 16 lat.

(ii) Kryteria przyjęć

Dzieci przyjmuje się na ogół do szkoły na początku roku szkolnego w połowie sierpnia; w związku z tym, co roku ustala się „datę graniczną” (przypadającą zwykle 1 marca), aby dzieci mające urodziny przed tą datą były przyjmowane do szkoły w wieku 4 lat w sierpniu poprzedniego roku, a dzieci mające urodziny po tej dacie na początku następnego roku szkolnego. Władze zapewniają dzieciom miejsca w szkole poprzez określenie dla każdej szkoły jej rejonu. Ustawa o Szkolnictwie z 1980 i jej nowelizacja z 1981 i 2000 roku pozwoliła rodzicom zgłaszać preferencje wyboru szkoły ich dziecka, nawet jeśli szkoła jest usytuowana poza przydzielonym rejonem. Jeśli jest to możliwe - władze edukacyjne mają obowiązek przychylić się do wniosku rodziców. Przepisy gwarantują rodzicom prawo odwołania się do władz, a potem do sądu w przypadku, gdy władze lokalne odrzucą wniosek o przyjęcie dziecka do danej szkoły.

Uczniowie przechodzą ze szkoły podstawowej do średniej I stopnia po ukończeniu siedmiu klas szkoły podstawowej (w wieku 12 lat). Nie ma ograniczeń dotyczących przyjęć, np. egzaminów wstępnych, i uczniowie nie powtarzają klas.

 

ŁOTWA

Edukacja przedszkolna

Edukacja przedszkolna dla dzieci w wieku poniżej 7 lat stanowi część systemu kształcenia ogólnego. Edukacja przedszkolna jest obowiązkowa dla 5- i 6-latków. W roku szkolnym 2003/04 w programach edukacji przedszkolnej prowadzonych w języku łotewskim, rosyjskim, polskim lub ukraińskim uczestniczyło 72% ogółu dzieci w wieku poniżej 7 lat.

Programy edukacyjne są realizowane przez różne placówki edukacji przedszkolnej (pirmsskolas izglītības iestāde/pirmsskolas izglītības konsultatīvais centrs/pirmsskolas izglītības grupas pie skolām) oraz rodziny, które otrzymują pomoc metodyczną od tworzonych przez władze gminne ośrodków doradczych ds. edukacji przedszkolnej.

Istnieją publiczne i prywatne placówki przedszkolne. W placówkach publicznych rodzice obowiązkowo pokrywają część kosztów wyżywienia i kosztów administracyjnych, natomiast udział w zajęciach edukacyjnych jest bezpłatny.

 

ESTONIA

Edukacja przedszkolna

Edukacja przedszkolna w Estonii nie jest częścią systemu szkolnego. Obejmuje wszystkie publiczne i prywatne placówki przedszkolne (Koolieelne lasteasutus), które zapewniają opiekę i prowadzą edukację przedszkolną dla dzieci w wieku od roku lub starszych do czasu przejścia do szkoły podstawowej. Rodzice pokrywają część kosztów. W 2002 r. do placówek przedszkolnych uczęszczało 64% dzieci w wieku od roku do 6 lat, a w grupie wiekowej poniżej 3 lat odsetek ten wynosił 33%.

 

PORTUGALIA

Edukacja przedszkolna

Edukację przedszkolną, która jest nieobowiązkowa dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat, prowadzą zarówno państwowe, jak i prywatne przedszkola. Edukacja przedszkolna w placówkach państwowych jest bezpłatna, natomiast w prywatnych przedszkolach pobiera się opłaty.

 Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lat. Uczniowie, którzy osiągnęli limit wieku kształcenia obowiązkowego (15 lat), a nie ukończyli z pozytywnymi ocenami IX klasy, mogą kontynuować kształcenie obowiązkowe w ramach „Educação recorrente” (kształcenia dorosłych).

b) Warunki przyjęć

Dzieci, które osiągają wiek 6 lat do 15 września, obowiązkowo zapisuje się do I klasy w tym samym roku kalendarzowym. Kształcenie w ramach I cyklu mogą również rozpocząć dzieci, które ukończą 6 lat w okresie między 16 września a 31 grudnia, pod warunkiem, że w corocznym terminie zapisów ich rodzice lub opiekunowie złożą podanie do szkoły położonej najbliżej ich miejsca zamieszkania (lub miejsca pracy). Nauka w szkołach państwowych jest bezpłatna.

 

FINLANDIA

Edukacja przedszkolna

Od urodzenia do wieku 6 lat dzieci mogą uczęszczać do ośrodków opieki dziennej (przedszkoli) lub uczestniczyć w zajęciach organizowanych w mniejszych grupach dziennej opieki rodzinnej w domach prywatnych, przy czym za wszystkie te formy opieki pobiera się umiarkowanej wysokości opłaty, uzależnione od dochodów rodziców. Od 2001 r. wszystkie dzieci w wieku 6 lat mają prawo do bezpłatnej edukacji przedszkolnej. Każdy organ władz lokalnych samodzielnie decyduje o tym, czy edukacja przedszkolna ma być prowadzona w szkołach, ośrodkach opieki dziennej czy też domach opieki rodzinnej, wymienionych w Ustawie o dziennej opiece nad dziećmi (36/1973), bądź innym odpowiednim miejscu. W 2002 r. edukacją przedszkolną było objętych 98% dzieci w wieku 6 lat.

 

TURCJA

Edukacja przedszkolna

Edukacja przedszkolna jest nieobowiązkowa do wieku 6 lat, tj. wieku, w którym rozpoczyna się kształcenie obowiązkowe.

Edukację przedszkolną, za którą odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, prowadzi się w Ana Okulları (przedszkolach) dla dzieci w wieku 3-6 lat i Ana Sınıfları (klasach przedszkolnych) lub Uygulamalı Ana Okulları (klasach praktyk przedszkolnych) dla dzieci w wieku 5 i 6 lat. Klasy praktyk przedszkolnych zostały tak nazwane, ponieważ tworzono je pierwotnie w szkołach zawodowych i uczennice szkół zawodowych dla młodych kobiet odbywały w nich praktyki. Odpowiedzialność za inne placówki, m.in., ośrodki opieki dziennej i inne placówki opieki nad dzieckiem, jest podzielona między różne ministerstwa oraz instytucje sektora edukacji lub opieki, i sprawowana zgodnie z przepisami wydawanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W roku szkolnym 2004/05 do placówek przedszkolnych uczęszczało 10,7% dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Większość dzieci (ok. 80%) uczęszczających do placówek przedszkolnych stanowiły 5-latki. Rodzice partycypują jedynie w kosztach posiłków i środków czystości, natomiast edukacja we wszystkich publicznych placówkach przedszkolnych jest bezpłatna, niezależnie od rodzaju placówki i wieku dziecka.

 

CZECHY

Edukacja przedszkolna

Przedszkole (mateřská škola) stanowi część systemu edukacji o długoletniej tradycji. Edukacja przedszkolna opiera się na Ramowym programie nauczania zatwierdzonym przez ministerstwo. Podstawową grupą wiekową są dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Wprawdzie edukacja przedszkolna nie jest obowiązkowa, do przedszkoli uczęszcza prawie 88,2% tej grupy wiekowej. Od rodziców można pobierać opłaty stanowiące maksymalnie 50% kosztów bieżących (niezwiązanych z kształceniem) ponoszonych przez gminy, przy czym nie dotyczy to roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole, podczas którego kształcenie jest dla wszystkich dzieci bezpłatne.

Kształcenie obowiązkowe

Uczęszczanie do szkoły jest obowiązkowe przez dziewięć lat, na ogół w wieku od 6 do 15 lat. Wszyscy uczniowie rozpoczynają naukę w szkole powszechnej (základni škola), a w drugim etapie mogą uczęszczać do gymnázium.

 

RUMUNIA

Edukacja przedszkolna

W roku szkolnym 2003/04 edukacja przedszkolna obejmowała grupę wiekową 3-6 lat. Kształcenie na tym poziomie prowadzi się w przedszkolach (grădiniţe), wśród których większość stanowią placówki publiczne. Edukacja przedszkolna jest nieobowiązkowa i bezpłatna. W roku szkolnym 2002/03 do wszystkich placówek przedszkolnych uczęszczało 69,2% dzieci.

Zarówno publiczne, jak i prywatne przedszkola prowadzą zajęcia edukacyjne w ramach znormalizowanych programów (5 godzin dziennie), dłuższych programów (10 godzin dziennie) i programów tygodniowych (5 dni w tygodniu). Edukacja przedszkolna jest zorganizowana zgodnie z podziałem na grupy wiekowe: 3-4 lata, 4-5 i 5-6 lat.

 

KRÓLESTWO

Edukacja przedszkolna

Opiekę nad dziećmi w wieku od 3 miesięcy do 3 lat zapewnia się głównie w sektorze placówek prywatnych i społecznych, a od rodziców pobiera się opłaty. Jeśli chodzi o dzieci w wieku od 3 do 5 lat, opieka jest oferowana w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, a także w placówkach społecznych i prywatnych. W ostatnich latach rząd postawił sobie za cel rozwój publicznej edukacji i opieki dla małych dzieci we współpracy z sektorem placówek społecznych i prywatnych. W Anglii i Walii wszystkie 3- i 4-latki mogą obecnie, na życzenie rodziców, uczęszczać bezpłatnie na zajęcia przedszkolne w niepełnym wymiarze, a w Irlandii Północnej dotyczy to wszystkich dzieci na rok przed rozpoczęciem nauki w szkole. Dzieci, które mają prawo do bezpłatnej opieki i edukacji, mogą zwykle uczęszczać pięć razy w tygodniu na zajęcia trwające 2,5 godziny przez 38 tygodni w roku. Podsumowując, większość 3- i 4-latków uczęszcza na zajęcia typu przedszkolnego lub szkolnego (w Irlandii Północnej obowiązek nauki obejmuje dzieci 4-letnie, a w Anglii i Walii 5-letnie). W Anglii i Walii wielu 4-latków uczęszcza do klas zerowych w szkołach podstawowych przez 5 pełnych dni w tygodniu.

Na mocy Ustawy o Edukacji (Education Act) z 2002 r., w Anglii ustanowiono formalnie „Etap przygotowawczy” (Foundation Stage) kształcenia, przewidziany dla dzieci w wieku od 3 lat do czasu ukończenia klasy zerowej (zwykle w wieku 5 lat) w placówkach finansowanych ze źródeł publicznych. Obecnie przepisy zobowiązują do tego, by dzieci na tym etapie kształcenia zmierzały do osiągnięcia „celów edukacji wczesnoszkolnej”, które obejmują sześć kluczowych dziedzin programu nauczania.

 

Kształcenie obowiązkowe

Wiek: 5-11 lat (Anglia/Walia)

Wiek: 4-11 lat (Irlandia Północna)

 

WĘGRY
Edukacja przedszkolna
Ten poziom kształcenia, który uznaje się za integralną część systemu szkolnego, obejmuje dzieci w wieku od 3 do 7 lat. Edukacja przedszkolna na tym poziomie (óvoda) jest nieobowiązkowa, z wyjątkiem ostatniego roku (powyżej 5 lat), który jest obowiązkowy. Placówki publiczne mogą pobierać opłaty jedynie za usługi dodatkowe, wykraczające poza zadania podstawowe, np. zajęcia pozaprogramowe, wyżywienie, wycieczki itp. W roku 2001/2002 do przedszkoli uczęszczało 342 285 dzieci. Obecnie dzieci uczęszczające do przedszkoli stanowią nieco ponad 86% w grupie wiekowej 3-5 lat. Dzieci w wieku 3-7 lat uczestniczą średnio w edukacji przedszkolnej przez okres nieco dłuższy niż 3 lata (3,3), co stanowi najwyższy przeciętny wskaźnik w Europie, świadcząc o zadowoleniu społeczeństwa węgierskiego z usług edukacyjnych w tej dziedzinie.

 

LICHTENSTEIN

Edukacja przedszkolna

Dzieci w wieku do 4 lat mogą uczęszczać do ośrodków opieki dziennej lub uczestniczyć w innych formach zajęć dla najmłodszych dzieci. Tradycyjną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 4-7 lat są przedszkola. Dzieci mogą zostać przyjęte do przedszkola dopiero po ukończeniu 4 lat, przy czym zapisy prowadzi się w sposób elastyczny w ciągu dwóch miesięcy – od 1 lipca do 31 sierpnia.

Uczęszczanie do przedszkoli jest nieobowiązkowe i bezpłatne. Inne zasady stosują się jedynie do dzieci, których językiem ojczystym nie jest język niemiecki. Dla tych dzieci drugi rok przedszkola, podczas którego uczą się one języka niemieckiego w sposób dostosowany do swych potrzeb, jest obowiązkowy. Dzieci zapisane do przedszkoli muszą regularnie uczęszczać na te lekcje.

W 2004 r. do przedszkoli uczęszczało 100% dzieci w wieku 4-6 lat.

 

ISLANDIA

Edukacja przedszkolna

Placówki przedszkolne stanowią zgodnie z przepisami prawa pierwszy poziom systemu edukacji, prowadząc kształcenie dla dzieci, które nie osiągnęły jeszcze wieku 6 lat, tj. wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego. Za uczęszczanie do przedszkola pobiera się opłaty od wszystkich rodziców. Wkład rodziców pokrywa ok. 30% kosztów bieżących przedszkoli publicznych. Opłaty w przedszkolach prywatnych są na ogół ok. 10-20% wyższe niż w przedszkolach publicznych.

Kształcenie obowiązkowe jest prowadzone w ramach jednolitej struktury, co oznacza, że szkoła podstawowa i średnia I stopnia stanowią części tego samego szczebla edukacji, a kształcenie na tych poziomach odbywa się na ogół w tej samej placówce.

 

WŁOCHY

Edukacja przedszkolna

Dzieci w wieku do 3 lat mogą korzystać z ośrodków opieki dziennej, a następnie uczęszczać do przedszkola, stanowiącego pierwszy etap systemu szkolnego. Do Scuole dell’Infanzia można zapisywać dzieci, które ukończyły 3 lata do 30 kwietnia danego roku szkolnego, a zgodnie z Ustawą o reformie 53/2003 przyjmuje się również dzieci, które osiągnęły ten wiek do 28 lutego 2005 r. Scuole dell’Infanzia organizuje zajęcia trwające od 25 do 48-49 godzin tygodniowo. Począwszy od roku szkolnego 2004/05, w ramach reformy wprowadzono „Ogólnokrajowe wytyczne dotyczące zindywidualizowanych planów kształcenia” (Indicazioni Nazionali per i Piani personalizzati delle attivita educative), które określają docelowy poziom osiągnięć uczniów, jaki musi zapewnić każda szkoła. Szczegółowe cele kształcenia przedstawione w wytycznych nie są natomiast obowiązujące dla szkół

 

SŁOWENIA

Edukacja przedszkolna

Placówki przedszkolne (vrtci) są zakładane przez samorządy lokalne. Uczęszczanie do tych placówek nie jest obowiązkowe. Od roku szkolnego 2003/04 uczniowie w wieku 6 lat nie uczęszczają już na zajęcia przygotowujące do nauki w szkole, lecz rozpoczynają naukę w 9-letniej szkole powszechnej, co stanowi jedną z istotnych przyczyn spadku o 24% liczby dzieci uczęszczających do vrtci. Drugą przyczyną jest ogólny niż demograficzny. Liczba dzieci w wieku przedszkolnym w 2003 r. wynosiła 54 515 (13 097 w wieku do 3 lat, 41 418 w wieku powyżej 3 lat). W roku szkolnym 2004/05 funkcjonowało 108 samodzielnych placówek przedszkolnych, 178 oddziałów przedszkolnych w szkołach powszechnych i 18 przedszkoli prywatnych. Odsetek dzieci w wieku od 1 roku do 5 lat w placówkach przedszkolnych wzrósł do 57,1% w roku 2002/03 i 80,8% w 2004/05. Rodzice pokrywają od 10 do 80% kosztów, zależnie od swego dochodu.

 

DANIA

Edukacja przedszkolna

Istnieją cztery różne rodzaje placówek przedszkolnych: żłobki dzienne (dla dzieci w wieku do 3 lat), przedszkola (3-7 lat), klasy zerowe przygotowujące do nauki w szkole (6-7 lat) oraz zintegrowane placówki, do których uczęszczają dzieci w wieku od 3 miesięcy do 14 lat. Kształcenie w klasach zerowych prowadzonych przez gminy jest bezpłatne, natomiast placówki prywatne (dotowane przez państwo) pobierają opłaty.

generalnie zachecam do poczytania materiałów tam zgromadzonych - czasem są one naprawde BARDZO pouczające:)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]