Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
liceum profilowane a matura |
Monia | 28-08-2003 19:27:25 [#01] |
---|
Usłyszałam dzisiaj że kuratorium martwi się o wyniki nauczania w liceum profilowanym, które są niższe niż w LO. Głównym powodem zmartwiena jest fakt, że ci uczniowie zdają taką samą maturę. OK. Ale przecież w liceum profilowanym nie ma przedmiotów nauczanych na poziomie rozszerzonym. Więc jakie szanse mają ci uczniowie na maturze, która jest taka sama? Dobrze myślę czy się mylę? Jak szanowni koledzy i koleżanki widzą ten problem. |
bogna | 28-08-2003 19:47:59 [#02] |
---|
Uczniowie z LP są i tak w lepszej sytuacji niż uczniowie technikum! Tym z technikum ubywa sporo godzin kształcenia ogólnego w związku z odbywaniem praktyk zawodowych. |
AnJa | 28-08-2003 20:02:28 [#03] |
---|
Na poziomie podstawowym szanse są teoretycznie równe. Problem z rozszerzonym czyli 10 godzin w cyklu, które: - w LP traci się na jakieś niezwykle oryginalne i rzekomo czemuś służące przedmioty - wynalazki, których uczą nauczyciele właśnie kwalifikacje zdobywający, na podstawie absolutnie nowatorskich programów i z wykorzystaniem najnowocześniejszych, czasami jeszcze nawet nie istniejących pomocy dydaktycznych (PRZEPRASZAM, świadomie przesadziłem), -w LO wykorzystuje się je na rozszerzenie od 2 do 6 (!!! - znam przykład)) przedmiotów. W efekcie: a/przy 2 przedmiotach dzieciak ( 4-7 osób w klasie), który do klasy tzw.sprofilowanej trafił a niezupełnie wiedział co go czeka, ma dosyć już po I klasie. A przenieść się do innej=egzamin klasyfikacyjny z rozszerzeń w tejże! b/ przy 3 przez szybę liże coś tam po 1 godzinie rocznie więcej (10 godz/3przedmioty/3lata). Liże, bo jeśli autor programu proponuje , realizację zakresu rozszerzonego z np. matematyki przez 1 godz. rocznie - to od programu trzeba trzymać się z daleka. c/ 3 i więcej rozszerzonych - świetny (bo tani) chwyt marketingowy /a co, wszak my wszyscy menagery :-) / tyle, że tam nie ma żadnego rozszerzenia, a z paru przedmiotów jest po 1/2 rocznie na utrwalenie nauczanych treści. Zdolniejsi i tak zaryzykują podejście do poziomu rozszerzonego i większość i bez pomocy szkoły jakoś sobie z nim poradzi ! Na koniec pytania: Kto wmówił rodzicom, że LP to takie prawie technikum i prawie daje zawód ? Czy, Waszym zdaniem są jakieś formalne przeszkody, żeby w LO wszystkie klasy zrobić na poziomie minimalnym z ramówki, a godziny z dyspozycji i na rozszerzenia przeznaczyć na fakultety w grupach międzyoddziałowych w klasie II i III ? Pytanie bardzo poważne, w latach prac nad reformą szkolnictwa ponagimnazjalnego pracowałem w gimnazjum, ma mnie to co dalej interesowało. Obijało mi się jednak wciąż o uszy, że tak nie można. |
AnJa | 28-08-2003 20:07:08 [#04] |
---|
No tak ! Powinno być: Pytanie bardzo poważne, w latach prac nad reformą szkolnictwa ponagimnazjalnego pracowałem w gimnazjum, mało mnie to co dalej interesowało. Obijało mi się jednak wciąż o uszy, że tak nie można. Wiem, że niewyraźnie mówię, ale bełkot na klawiaturze to już przesada ;-) |
Ewa z Rz | 29-08-2003 05:58:24 [#05] |
---|
Chyba można... .....w LO wszystkie klasy zrobić na poziomie minimalnym z ramówki, a godziny z dyspozycji i na rozszerzenia przeznaczyć na fakultety w grupach międzyoddziałowych w klasie II i III ? W LO mojego syna tak właśnie było... |
annah | 30-08-2003 16:20:17 [#06] |
---|
Ewa było tak, ale dyrektorzy odchodzą już od tego, sprawiało za dużo kłopotów np. przy podziale godzin, teraz daje się więc godziny na rozszerzenie i znowu ja o tym rozszerzeniu, czy ktoś się na nim zna? ;) a co do liceum profilowanego .... młodzież tych klas jest słaba i rzeczywiście wykrusza się w zastraszającym tempie i właściwie nie wiadomo, co ma po takiej szkole podobna historia była z liceami technicznymi, a licea profilowane są ich kontynuacją i anja ma rację, przedmiotów zawodowych jest dużo i niektóre nowe, wymyślone i jakieś takie... ;) |
AnJa | 30-08-2003 21:41:28 [#07] |
---|
Rozszerzenia od II klasy Do ubiegłego roku u nas też tak było: wszystkie klasy ogólne, w III 2 fakultety po 2 godziny, w IV 2 po 4 godziny tygodniowo. Na świadectwie pisało się : fakultet z... -ocena. Przy wprowadzaniu ramówek szkół gimnazjalnych wyszło skądś, że tak nie można. Ja mam takie wątpliwości: jak to to nazwać, czy na świadectwie ma być oddzielnie :historia - ocena, historia w zakresie rozszerzonym - ocena, a może jedna ocena z zapisem w jakim zakresie a w PSO ustalić jakie są zależności między oceną z poziomu podstawowego a tą z rozszerzonego?.Co wtedy pisać dziecku z I klasy na 1 stronie świadectwa, gdzie miejsce na przedmioty w zakresie rozszerzonym? Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia w tej kwestii : pomóżcie. Rozszerzenia od 1 klasy: u nas język obcy i 2 inne przedmioty (czyli np. w przypadku historii i wos niemal podwojenie ramówki) prowadzi do lekkiej paranoi: od czerwca do wczoraj łazili ( a od 1.09 też będą) już drugoklasiści i proszą o zmianę rozszerzeń, bo zauważyli pomyłkę w swoich wyborach (a jeszcze syllabusów nie widzieli!!!)! Grup międzyklasowych od II klasy się nie boję - mamy z 10 lat doświadczeń w kwestii ich organizacji, języki obce od I klasy mamy tak zorganizowane. |
fredi | 31-08-2003 08:01:46 [#08] |
---|
po liceum profilowanym można być technikiem w ciągu 1 roku |
annah | 31-08-2003 10:59:42 [#09] |
---|
anja, nie piszemy na świadectwie, że ktoś miał poszerzony poziom albo podstawowy, bo w liceach wtedy nie zmieściliby się na świadectwach :) klasa powinna to warunkować, np. klasa humanistyczna wiadomo, że ma poszerzona historie i wos, a mat - fiz: matematyke i fizyke a u mnie, czyli w liceum profilowanym i technikum, jest mało godzin na rozszerzenia i to będzie zależeć od wyboru ucznia |
bena | 01-09-2003 23:44:51 [#10] |
---|
fakultety Nasz dyrektor w ogólniaku wyraźnie określił, że po to są przedmioty rozszerzone, że nie wolno ponoć robić fakultetów w nowym liceum |
Leszek | 02-09-2003 21:28:27 [#11] |
---|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61 poz. 624, zmiana : Dz.U. z 2002r. Nr 10, poz. 96 i z 2003 r. Nr 146, poz. 1416) Załącznik nr 4 RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
§ 7.
Dyrektor liceum, w porozumieniu z radą liceum albo w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym. Nic nie stoi na przeszkodzie aby realizować godziny rozszerzeń od klasy II. Jest jedynie kwestia ułożenia planu nauczania na cały 3-letni cykl kształcenia. Nigdzie nie ma zapisane, że obok "matematyki podstawowej" może pojawić się przedmiot "matematyka rozszerzona". Jest to jedno obowiązkowe zajęcie edukacyjne o nazwie matematyka. Rozszerzenia wiążą się z drogą ku maturze. Natomiast w szkołach pogimnazjalnych nie ma już fakultetów (w rozumieniu "starego" LO były to dodatkowo oceniane zajęcia np. "fakultet z matematyki"). Pozdrawiam |
AnJa | 02-09-2003 22:17:42 [#12] |
---|
"Natomiast w szkołach pogimnazjalnych nie ma już fakultetów (w rozumieniu "starego" LO były to dodatkowo oceniane zajęcia np. "fakultet z matematyki")." Leszku! O ile wiem w tzw. starych ramówkach też z tym fakultetem i wpisem na świadectwie kłopoty były. To, ze nie jest napisane, nie oznacza, że zabroniono - JA NAPRAWDĘ SZUKAM FURTKI, ŻEBY TO COŚ WPROWADZIĆ - u nas sprawdzało się to przez 10 lat, chociaż w gazetowych rankingach traciliśmy punkty za brak klas profilowanych. "Nic nie stoi na przeszkodzie aby realizować godziny rozszerzeń od klasy II. Jest jedynie kwestia ułożenia planu nauczania na cały 3-letni cykl kształcenia" I to jest pierwsze światełko w tunelu! Czekam na następne, do mniej więcej marca mam czas! Ponawiam prośbę o radę i pomoc!!! |
Anka K | 02-09-2003 22:41:00 [#13] |
---|
AnJu, w Rozporządzeniu MENiS z 14. 02.03 w sprawie wzorów świadectwi td. jest zapis dotyczący wpisu na świadectwie informacji o zakresie rozszerzonym. A propos, w tym roku dla klas I są nowe wzory arkuszy ocen.Anka |
AnJa | 02-09-2003 22:48:17 [#14] |
---|
Wzory świadectw: właśnie to mi burzy pewne plany- toto pn. rozszerzenia jest od I klasy, zgodnie z zapisem, który zacytował Leszek. A ja będę uporczywie czekał na propozycje falandyzacji! | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|