Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
obowiązkowa analiza nowej podstawy programowej |
irula | 04-11-2008 22:00:09 [#01] |
---|
Mamy zalecenie aby na radzie pedagogicznej zrobić analizę nowej podstawy programowej. Robimy więc najpierw warsztaty w zespolach a później na radzie przedstawimy wnioski.Ale po co? skoro ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta!
Jaki sens mają te dyskusje?Czy Wasze ON też robią coś w tej sprawie? Czy ta ustawa to juz pewnik? Mnie się tam wiele rzeczy nie podoba! Na wsi bez sali gimnastycznej zajęcia fakultatywne z w-f? Do najbliższego OSiR 30 km ! Ktoś kto pisał nową podstawę był z dużego miasta! |
AnJa | 04-11-2008 22:18:58 [#02] |
---|
1. poczekaj na spotkanie a agitatorem akredytowanym (czy animatorem- zapomniałem jak go tam nazwano)
2. kto Ci to zalecił? bo że w podstawówkach trzeba to robić to wydaje się oczywiste- przecież niedługo wchodzicie w to
3.podstawa wchodzi rozporządzeniem- co ma tu do roboty prezydent?
4. ta podstawa daje znacznie większa swobodę szkole niż oobecna- bo obecna to wlasciwie bazy wymagała, że ho, go. a tu możesz np. fakultet rekreacyjny czy taneczny zrobić- bazy do tego nie potrzeba
konkludując- proponuję poczytać podstawę i pomyśleć, co ona u Was zmienić może
ja już wiem, ze u nas niewiele, a to co zmieni chce zacząc już od przyszłego roku, choć czasu w ponadgimnazjalnych mam jeszcze duzo |
irula | 04-11-2008 22:28:12 [#03] |
---|
2.Zlecił nam ON,
3.moja gafa
i tak mi sie nie podobają te zmiany |
AnJa | 04-11-2008 22:41:22 [#04] |
---|
a gdzie mozna to przeczytać- to zalecenie?
bo że coś takiego bedzie to nie wątpię- ale myślę, ze za jakiś czas i w mało ostrej formie |
irula | 04-11-2008 22:53:24 [#05] |
---|
Przysłano pocztą elektroniczna do szkół, podpisał dyrektor delegatury |
beera | 04-11-2008 22:57:25 [#06] |
---|
W zasadzie skoro ma obowiązywać, to może warto się z nią zapoznać
Nie wiem, jakie tam to zalecenie jest, ale pewnie w szkole też bym zrobiła taką analizę -żeby z nauczycielami przegadać zmiany organizacyjne jakie ewentualnie miałyby sie w szkole zdarzyć no i w ogóle jakos warto:) |
AnJa | 04-11-2008 23:19:24 [#07] |
---|
no widzisz irula- madrego to i dobrze posłuchać
a tu nawet dwojga mądrych- znaczy Asi i jeszcze jednego;-) |
beera | 04-11-2008 23:22:25 [#08] |
---|
jeszcze jednego, aż tak mądrego to ze świecą szukać;) |
Gaba | 04-11-2008 23:31:30 [#09] |
---|
Warto znac podstawę programową swojego przedmiotu. Warto i trzeba.
- czy robiłabym to przed zmianą, raczej nie, bo to są działania bardzo pracochłonne i do niczego nie prowadzą oprócz mieszania.
Analizy porównawcze podstaw programowych chyba trzeba zostawić na jakieś habilitacje lub "chabilitacje"... - nauczycielowi to niepotrzebne.
Dyrekcja szkoły winna sie gdzieś podpiąc do "Aligatora" korekty programowej, a potem trzeba działać w obrębie RP.
Czy dobrze rozumiem, że dyrekcja już po szkoleniu... czy... jest raczej taka wyrywna?
|
AnJa | 04-11-2008 23:37:43 [#10] |
---|
no, pewnie
Asia napisała 3 wersy, aten drugi tylko 1- czyli najwyżej w 33% tak mądry on
Gabu s- u nas na województwoo 2 aligatory (Mirek odpuścił) - ja tam się chętnie pod Marzenę bym podpiął - ale się boję, że zanim dojdzie moja kolejka będzie 2015rok
to wolę po swojemu spoóbować się oswajać |
beera | 04-11-2008 23:45:07 [#11] |
---|
gaba optymistycznie zaklada, ze kazdy aligator zna podstawa z każdego przedmiotu, a co więcej, że bedzie miał czas każdą podstawę z przedmiotu opowiedzieć:)
nie ma szans;)
a podstawę nauczyciele poznac muszą i powinni - poza tymi naturalnymi powodami, że po prostu trzeba ją znać, trzeba ja poznać także z tego powodu, podstawa ma zastapić standardy wymagań - a to już nie byle co.
(swoją drogą - aligator mi się szalenie podoba:)))) |
beera | 04-11-2008 23:45:44 [#12] |
---|
a kiedy się zaczynaja te aligatorskie konferencje?
Bo ciekawa jestem jak to pójdzie:) |
AnJa | 05-11-2008 00:04:49 [#13] |
---|
no, mogę się w wieszczenie pobawić właściwie
ale to za łatwe- to mi się nie chce:-)
więc tak oględnie tylko:
wydaje mi sie, że jeśli nie będzie selekcji uczestników tych powiatowych spotkań albo nie bedzie ze sceny wizytator ostentacyjnie zapisywał nazwisk zabierających głos z sali, to wiosenne Tour de Pologne Pani Minister uznane będzie za ogromy sukce pijarowski w porównaniu z nimi |
bogna | 05-11-2008 00:39:33 [#14] |
---|
aaaa....dobry pomysł, z tym zapisywaniem nazwisk ;))) |
Gaba | 05-11-2008 05:57:18 [#15] |
---|
u nas p. kurator na stronie kuratorium rozwiesił rozpiski konferencji.
Są szczegółowe uwagi, plan konferencji, itp.
(Ja ruszam już za chwilę. Próbę generalną robię przed moimi ze szkoły).
Na konferencji powiatowej dla dyrektorów nie będzie o specyfice danej cz. podstawy programowej z przedmiotu, ale o uwarunkowaniach organizacyjnych z przedmiotu. Ma być zachęta od podjęcia działalności organizacyjnej - autorskich rozwiązań specyficznych dla dnaego srodowiska. To pociąga dopiero konieczność analizy podstawy z przedmiotu.
Zaglądnijcie na nasze KO - tam jest więcej. |
Gaba | 05-11-2008 06:04:14 [#16] |
---|
... którą oczywiście nalezy nardzo dobrze znac, bo np. łaczy 2 "stare" dokumenty (2 rozporządzenia) - wymagania z treściami!!! akcent jest postawiony jednak na wymagania i efekty, odejście jest od ujęcia tzw. materiałowego, stąd też inna rola programów.
dla mnie to szansa na rozwój nauczycieli, którzy(śmy) etap reformy H. zaliczyli, a teraz trzeba dalej. |
AnJa | 05-11-2008 09:12:18 [#17] |
---|
Mnie to się chyba jednak konsultacje indywidulne by sie przydały.
Zwłaszcza z jakąś aligatorką-entuzjastką - bo za cholerę nie rozumiem.
Ale coż- jak będzie trzeba to i bez osobistego zrozumienia nauczycielom wytłumaczę - i te łączenia 2 dokumentów (tradycja łaczenia spirtu z wodą u nas na wschodzie długa) i te uwarunkowania (o- od tego to my spece do wieków) i specyfikę (no, tu nawet tłumaczyć nie trzeba, że co jak co, ale specyfikę to my mamy).
A potem zachęcę do zorganizowania czegoś - na dobry pocztek coś samodzielnie połączonego przedkladając (waściwie to stawiając)
I myśle, że z tym pociągnieciem to problemów nie będzie - może to nie bedzie analiza wprawdzie, ale wystąpienie stanów euforycznych przewiduję w efekcie.
A chyba właśnie o euforyczne przyjęcie korekty i zmiany chodzi- nie? |
ola 13 | 05-11-2008 12:15:38 [#18] |
---|
A jakie AnJa programy i dostosowania i modyfikacje .... napiszecie, po takim szkłoleniu :))) |
irula | 05-11-2008 12:50:09 [#19] |
---|
Nie chodzi o to ,że analizować nową podstawę należy. To chyba jasne ale o formę i takie odgórne wytyczne jakby dyrektorzy i nauczyciele nie czytali choćby z czystej ciekawości. Zanim przyszło zalecenie to już mieliśmy zaplanowane wcześniej warsztaty. Wszystko nie zmienia faktu,że nowości w nowej podstawie mi nie leżą.Stwierdzenia z poradnika typu wskazane jest,przewiduje się, należy , możliwy jest są dla mnie nie konkretne ,zbyt duża dowolność doprowadzi do haosu organizacyjnego.Narazie nie jestem przekonana do zmian , może po spotkaniach z promotorami reformy... Ale doprawdy czy już po 10 latach od przewrotu jakim było tworzenie gimnazjum musimy znowu coś zmieniać? Nie jest dobrze ale czy ciągłe zmiany służą polskiej szkole i czy wyjdą jej na zdrowie? |
AnJa | 05-11-2008 13:29:54 [#20] |
---|
a jest zdrowo? bo nie sądze
chaos będzie - bo wolnośc to zawsze chaos
myślę, ze zamiast na reformire programowej zanadto skupiamy sie na zmianach organizacyjnych - przynajmniej ja tak robię |
krystyna | 05-11-2008 13:44:07 [#21] |
---|
tu niestety nie tylko o wolność chodzi....,
bo gdy pomyślę, że w moim gimnazjum będę MUSIAŁA zmniejszyć liczbę godzin z fizyki, chemii, biologii, geografii (z 5 na 4 godz. w cyklu) i informatyki - bo tam właśnie dodawałam dyrektorskie,
to efekty takiego kształcenia cienko widzę !
:-(
i zobaczą je (te "efekty") też szkoły ponadgimnazjalne !
:-(
i nie mówię już nawet o prawdopodobnym rozstaniu się z kilkoma świetnymi nauczycialami...
:-(
|
AnJa | 05-11-2008 14:16:03 [#22] |
---|
ale zmiejszasz też treści- bo one przechodą do lo
efekty to ja widze corocznie- więc nic mnie nie zdziwi |
krystyna | 05-11-2008 14:21:02 [#23] |
---|
z wymienionych przedmiotów (przyrodniczych) treści sprawdziłam - i jest w sumie to samo !
żadnego "przejścia" nie zauważyłam ,
a zdziwienie czasami może przerodzić się w superzdziwienie = osłupienie !
:-)))
|
irula | 05-11-2008 14:22:16 [#24] |
---|
treści z chemii akurat się nie zmniejszają, jak ma się mniejsza ilość godzin z fizyki, chemii do ogoromnego zapotrzebowania na inżynierów! politechniki będą jeszcze bardziej narzekać na umiejętnośći nowych studentów |
dorotagm | 05-11-2008 15:35:53 [#25] |
---|
może nie na temat - ale mnie to boli:
dzieci to maszynki do uczenia się
treści te same, a wiek o rok młodszy,
zdolne mamy dzieci - tak zakładamy.
-
Ale moje osobista córka - 7 lat pod koniec listopada- dopiero głoskuje, wszystkich liter nie pamięta, nie mówiąc o dwuznakach.
Zdolność to rozumienia pewnych pojęć lub nabycia umiejętności przychodzi z wiekiem i z powtarzaniem. |
krasnoludek zadyszek | 05-11-2008 16:23:13 [#26] |
---|
Jutro mówię na radzie ogólnie o zmianach w podstawie - u nas ona będzie za 4 lata, więc wiele osób jeszcze nie przeczytało (ba, niektórzy nawet nie wiedzą, że jest - dostałam dziś pytanie "a kto mi powiedział, że są jakieś zmiany? skąd ty wiesz w ogóle o takich rzeczach?", bardzo zabawnie - jeśli coś ciekawego w kwestii pytań albo praktyki rozwiazań się urodzi w dyskusji, to napiszę (acz nie liczę na to, bo to raczej informacja ma być, nie dokładna analiza).
Przy okazji, czy są na sali promotorzy-aligatorzy z Mazowieckiego? Na kongresie zdybałam jedną miłą panią, ale ona przyznała się do bycia odpowiedzialną za Radom, a mi o stolicę chodzi. Jeśli ktoś by się ujawnił, byłabym wdzięczna bardzo. |
bogna | 10-11-2008 19:32:16 [#27] |
---|
czy promotorzy-aligatorzy mogą mi wytłumaczyć,
dlaczego w powiatowych konferencjach nie jest przewidziany udział dyrektorów techników?
(bo że dyrektorów ZSZ i szkół policealnych się nie zaprasza, to jeszcze jestem jakoś w stanie zrozumieć)
Z jednej strony mówi się w koncepcji zmian programowych o wyrównywaniu szans i takie tam...
Z drugiej strony wyglada na to, że technikum zmiany programowe w kształceniu ogólnym nie mają dotyczyć?
Tylko proszę mi nie tłumaczyć, że dopiero za jakiś czas będą prowadzone konsultacje nowych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego...
Bo o kształcenie ogólne tu chodzi!
------------
oczywiście, jeśli powyższe może mi wytłumaczyć niealigator,
to też będę wielce zobowiazana :) |
AnJa | 10-11-2008 19:33:43 [#28] |
---|
mogę
ktoś z KO dosłownie zrozumiał, że to podstawa kształcenia ogólnego- czyli ogólnokształcąca czyli LO |
malgala | 10-11-2008 19:41:38 [#29] |
---|
no i ten ktoś w KO technikum tylko z kształceniem technicznym kojarzy i myśli, ze przedmiotów ogólnokształcących tam nie ma ;-) |
bogna | 10-11-2008 19:49:20 [#30] |
---|
ale konferencje są organizowane przez promotorów,
KO tu tylko służebną rolę pełni ;) |
AnJa | 10-11-2008 19:52:56 [#31] |
---|
a Ty za dużo od tych aligatorów nie wymagasz?
dostali instrukcje, przeszkolili się- i wystarczy
mają się jeszcze znać na organizacji oświaty??? |
bogna | 10-11-2008 19:55:28 [#32] |
---|
ponieważ, moim zdaniem,
aligatorzy to najlepsi z najlepszych,
to wiele się po nich spodziewam :) |
AnJa | 10-11-2008 19:59:29 [#33] |
---|
aha
no to poniewaz wszyscy(w tym anonimowo posłowie PO) mówią, że MEN mamy do dupy to moze ktoś w MEN to wymyślił i aligatorom i ko tak kazał? |
AnJa | 10-11-2008 20:00:35 [#34] |
---|
ale teraz nie bedzie chętnego, coby się przyznać;-) |
jatoja | 10-11-2008 20:06:54 [#35] |
---|
A gdyby na forum taki aligator poaligatowował...?
Ja poważnie... |
bogna | 10-11-2008 20:07:56 [#36] |
---|
ja też tu liczę na naszych aligatorów :) |
AnJa | 10-11-2008 20:09:15 [#37] |
---|
a co Ci poaligatoruje?
aligatory potrzebne by dac twarz reformie
znaczy-żeby taki dyrek po konferencji nie myślał: ale ten men gupi
ale by pomyślał: ale ten aligator gupi
taka powtórka z moskiewskiego: dobry car, złe czynowniki |
jatoja | 10-11-2008 20:11:57 [#38] |
---|
no bo...zawsze miałam tak: brałam podstawę mojego przedmiotu, obwąchwałam ją, pomacalam, pomiętosiłam, pomazałam, pokreśliłam, podopisywałam....jakoś sama dawałam radę.
A teraz im więcej czytam o tych aligatorach, to-m coraz bardziej jak dziecko we mgle na bagnach ( z aligatorem czającym się...) |
AnJa | 10-11-2008 20:18:07 [#39] |
---|
no, toś przegieła...
zeby aligatorów do podstepnych drapieżników...
że one zasadniczo (przynajmniej te znane mi) miesożerne to jeszcze nie powód do takich podejrzeń |
jatoja | 10-11-2008 20:19:17 [#40] |
---|
ale moc tajemną mają... |
AnJa | 10-11-2008 20:22:37 [#41] |
---|
nie wydaje mi się
podstawa znana, poradniki też, prezentacja nawet podobno też wisi na MEN
to co One, te aligatory, mają tajemniczego?
no, chyba, ze jakimś duchem(geniuszem) one natchnione zostały
...
dobra- przestaję się nabijac z aligatoreów
bo co one winne? chciały dobrze ! |
jatoja | 10-11-2008 20:26:25 [#42] |
---|
Bo ja właśnie myślę, że w aligatorstwie byłby sens...są potrzebne spotkania, dyskusja, doprecyzowania mysli poetycko ujętych w programach. Nawet chwaliłam, że reforma zacznie się w dobrym miejscu: od praktycznych, rzeczowych konsultacji
Tylko potem jakieś egzorcyzmy MEN zaczął nad aligatorami odprawiać, owym duchem natychać...
post został zmieniony: 10-11-2008 20:28:11 |
AnJa | 10-11-2008 20:32:19 [#43] |
---|
na każdym zdaje się spotakani wojewódzkim z MEN sugerowano dalsze kroki przez szkolenie kaskadowe
czyli klasyczną powtórkę z czył Marcin Marcina, a sam durny jak...
Marcnem na jakim szczeblu ustanowiono aligatorów- nie wiem
zreszta- za miesiac spotkanie (u nas z 2 powiatów na raz nawet)- dowiem się czegoś |
Daniel1208 | 10-11-2008 21:02:35 [#44] |
---|
Ja dostałem od swojego wizytatora z KO kilka broszur: nowa podstawa programowa - jak organizować edukację w gimnazjum i liceum; nowa podstawa programowa - jak organizować edukację w szkole podstawowej; jeszcze kilka innych broszurek. Mam z tym zapoznać członków rady i wysłać ksero protokołu z posiedzenia rady. |
beera | 10-11-2008 21:16:03 [#45] |
---|
o mamusiu
jakież to aktywne KO? |
AnJa | 10-11-2008 21:27:24 [#46] |
---|
protokół będzie krótki:
dyrektor zaprezentował:poradnik1, poradnik 2, broszurę 1 itp
w dyskusji udzial wzieli:
dyskutanci prosili, by nie protokołowąc ich wypowiedzi
dyrektor podziekował za udział w dyskusji. |
bogna | 10-11-2008 21:37:38 [#47] |
---|
;-))))))))))))))) |
Daniel1208 | 10-11-2008 21:44:35 [#48] |
---|
To aktywne ko - mazowieckie ! |
krystyna | 10-11-2008 21:47:06 [#49] |
---|
u nas poradniki i broszurki kazali sobie ściągnąć z MENu,
w woj. podkarpackim promotorów prowadzących szkolenia jest czterech (podzielonych na poszczególne powiaty): Alicja Bialic, Stanisław Fundakowski, Elżbieta Komarnicka, Roman Lorens.
Natomiast wizytatorzy będą pełnić rolę moderatorów grup warsztatowych.
a konferencja ma wyglądać tak:
Celem konferencji jest zapoznanie dyrektorów szkół publicznych i niepublicznych (przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących) samorządowców z głównymi założeniami zmian w edukacji oraz zebranie ich opinii o projektowanych rozwiązaniach organizacyjnych opisanych w poradnikach dla dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów.
Ramowy program powiatowej konferencji szkoleniowej
„Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna – od przedszkola do matury”
Cel konferencji: zapoznanie dyrektorów szkół i samorządowców z głównymi założeniami zmian w edukacji oraz zebranie ich opinii o projektowanych rozwiązaniach organizacyjnych opisanych w poradnikach dla dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów.
9.30 – 10.00 – rejestracja uczestników konferencji
10.00 – 11.30 – cześć I – panel ogólny
1. Otwarcie konferencji, przez Pana Jacka Wojtasa - Podkarpackiego Kuratora Oświaty.
2. Przywitanie uczestników konferencji.
3. Wystąpienia gości specjalnych.
4. Planowane zmiany w systemie edukacji na lata 2009 – 2015 – prezentacja multimedialna przedstawiona przez promotora.
5. Przedstawienie moderatorów grup panelowych i określenie tematów szczegółowych dla grup warsztatowych.
6. Prezentacja lokalnych dobrych praktyk.
11.30 – 12.00 - Przerwa (kawa, herbata)
12.00 – 13.00 - część II – praca w grupach warsztatowych
Dyskusje dyrektorów szkół i samorządowców w grupach warsztatowych.
Cel: zebranie opinii o projektowanych rozwiązaniach organizacyjnych opisanych w poradnikach dla dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów:
- Jak usprawnić dostosowanie oferty przedszkolnej do potrzeb lokalnych? Jakie widzę szanse
i zagrożenia dla upowszechniania wychowania przedszkolnego w naszym regionie? – kadra kierownicza przedszkoli.
- Jak podnieść jakość organizacji pracy szkoły podstawowej, w świetle proponowanych zmian podstawy programowej? Jakie widzę możliwości i ograniczenia? – kadra kierownicza szkół podstawowych.
- Jak organizować pracę gimnazjów i liceów zgodnie ze zmianami proponowanymi w podstawie programowej? Jakie widzę możliwości i ograniczenia? – kadra kierownicza gimnazjów i liceów.
- Potrzeby modernizacji sieci szkolnej i przedszkolnej w powiecie – grupa samorządowców
i pracowników nadzoru pedagogicznego.
13.00 – 14.00 – część III - podsumowanie
5. Podsumowanie pracy w grupach – moderatorzy i sekretarze grup kolejno przedstawią wyniki pracy w grupie i wypracowane wnioski, około 15 minut każdy.
6. Zakończenie (zebranie ankiet ewaluacyjnych).
|
beera | 10-11-2008 21:48:27 [#50] |
---|
mi sie wydaje, że poznałam już wszystkie sposoby by zniechęcić do nowej podstawy i do sześciolatków, a ani jednego, by zachęcić.
Rzecz jasna uważam, że kazdy n-l powinien poznać nową podstawę, zapoznać się z nią i przeanalizować, każdy z n-li powinien też zastanowić się nad organizacją pracy szkoły - nową.
Tyle, ze nie ma jeszcze nowej podstawy i nowych ramówek... |
|