Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kształcenie nauczycieli
strony: [ 1 ]
Gaba01-08-2003 05:04:45   [#01]
wpadłam na chwilę do domu, a tu takie niesamowite cóś na stronie Menisa -


niby gra, słyszę tu część naszych niepokojów, trosk, obaw - monitów...

- brak mi psoosbów pracy ze studentami (np. 5 godzin wykładu o metodach aktywizujących), co najmniej 50% to ćwiczenia praktyczne (ale nie te wizytacje, tylko metodą warsztatową)

- emisja głosu (TAK, TAK, TAK), ale także elementy retoryki i koniecznie kurs skutecznej komunikacji

- z bhp - radzi se świetnie dyrektor - każda szkoła ma swoją sepcyfike i kieronik zakładu pracy wie rtochę lepiej niż tylko teoretyk...

- A OCENIANIE!!!!















ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I  SPORTU

z dnia .............................. 2003 r.

w sprawie standardów kształcenia nauczycieli.

Na podstawie art. 4 a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34 i Nr 150, poz. 1239 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Określa się standardy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych na poziomie studiów wyższych zawodowych, studiów magisterskich oraz w  formie studiów podyplomowych.

2. Standardy kształcenia, o których mowa w ust. 1, stanowią załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Określone w standardach kształcenia nauczycieli wymagania nie dotyczą studiów rozpoczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu

w porozumieniu:

Minister Zdrowia

Minister Kultury

Minister Infrastruktury


--------------------------------------------------------------------------------

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia ................ (poz. )

Standardy kształcenia nauczycieli

WYMAGANIA OGÓLNE

   Szkoły wyższe prowadzą kształcenie nauczycieli w ramach specjalizacji nauczycielskiej w trakcie wyższych studiów zawodowych, studiów magisterskich oraz studiów podyplomowych. W programie studiów o specjalizacji nauczycielskiej uwzględnia się wymogi określone w niniejszych standardach tak, aby absolwent studiów równocześnie z merytorycznym przygotowaniem w zakresie określonego kierunku i specjalności studiów uzyskał kwalifikacje zawodowe.

I. Przygotowanie nauczyciela do zawodu obejmuje:

1. kształcenie kierunkowe przygotowujące merytorycznie do prowadzenia określonego rodzaju zajęć edukacyjnych,

2. kształcenie nauczycielskie przygotowujące do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzone w powiązaniu z kształceniem kierunkowym i specjalnościowym oraz praktyką pedagogiczną.

   Kształcenie kierunkowe do prowadzenia określonego rodzaju zajęć edukacyjnych realizowane jest w ramach kierunku i specjalności studiów, a także na studiach podyplomowych w taki sposób, aby absolwent uzyskał w trakcie studiów wiedzę i umiejętności odpowiednie do prowadzenia zajęć edukacyjnych, przy czym:

1) przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu i prowadzenia zajęć, których nazwy odpowiadają nazwom kierunków studiów zapewnia ukończenie tego kierunku studiów lub kierunku zbliżonego i odpowiedniej specjalności albo kierunku zbliżonego i odpowiednich studiów podyplomowych, tak aby łącznie spełnione były standardy nauczania dla właściwego, zgodnego z nazwą przedmiotu lub zajęć, kierunku studiów.

2) przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu i prowadzenia zajęć niemających odpowiedników w nazwach kierunków studiów zapewnia ukończenie kierunku zbliżonego merytorycznie do nauczanych treści, wraz z odpowiednią specjalnością lub kierunku zbliżonego i odpowiednich studiów podyplomowych, tak aby łączne przygotowanie absolwenta umożliwiało właściwą realizację zajęć edukacyjnych zarówno w zakresie treści, celów jak i zadań szkoły.



II. Kształcenie nauczycieli w formie studiów podyplomowych może być realizowane przez szkołę wyższą w zakresie:

1. Kształcenia kierunkowego, o ile:

1) studia te prowadzi szkoła wyższa, która kształci na studiach dziennych w ramach kierunków (specjalności) zgodnych z zakresem studiów podyplomowych,

2) rekrutacji na studia dokonuje się spośród absolwentów studiów magisterskich lub wyższych studiów zawodowych, którzy ukończyli kierunek lub specjalność zbliżone z zakresem merytorycznym studiów podyplomowych,

3) program studiów uzupełnia przygotowanie merytoryczne uzyskane w trakcie wyższych studiów zawodowych lub magisterskich do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, w sposób, o którym mowa w pkt I. 1 i 2,

4) studia prowadzone są w wymiarze co najmniej 350 godzin i trwają co najmniej trzy semestry.

2. Przygotowania pedagogicznego, o ile:

1) studia prowadzone są w zakresie psychologii, pedagogiki, dydaktyki przedmiotowej i przedmiotów uzupełniających, w wymiarze co najmniej 330 godzin,

2) praktyka pedagogiczna jest realizowana w wymiarze co najmniej 150 godzin,

3) rekrutacji na studia dokonuje się spośród absolwentów studiów magisterskich lub wyższych studiów zawodowych, którzy ukończyli kierunek lub specjalność dające przygotowanie kierunkowe odpowiednie do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

3. Przygotowania do pracy w szkołach i placówkach specjalnych, o ile:

1) studia te prowadzi szkoła wyższa, która kształci na studiach dziennych w ramach kierunków (specjalności) zgodnych z zakresem studiów podyplomowych,

2) rekrutacji na studia dokonuje się spośród absolwentów studiów magisterskich lub wyższych studiów zawodowych, którzy posiadają kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć w szkołach i placówkach, a uzupełniają przygotowanie do pracy w szkołach i placówkach specjalnych,

3) program studiów umożliwia przygotowanie w zakresie odpowiadającym rodzajowi niepełnosprawności uczniów,

4) studia prowadzone są w wymiarze co najmniej 280 godzin.

SYLWETKA ABSOLWENTA

   Absolwent specjalizacji nauczycielskiej powinien być przygotowany do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. W związku z tym powinien posiadać przygotowanie w zakresie:

- wybranego kierunku i specjalności studiów, aby w sposób kompetentny przekazywać nabytą wiedzę oraz móc ją samodzielnie pogłębiać i aktualizować, a także integrować posiadaną wiedzę kierunkową z innymi dziedzinami wiedzy,

- psychologii i pedagogiki, aby pełnić funkcje wychowawcze i opiekuńcze, umieć wspierać wszechstronny rozwój ucznia, indywidualizować proces nauczania, zaspokajając szczególne potrzeby edukacyjne swoich uczniów, organizować życie społeczne na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną,

- dydaktyki przedmiotowej, umożliwiające skuteczne prowadzenie zajęć edukacyjnych, rozbudzanie zainteresowań poznawczych oraz wspieranie rozwoju intelektualnego ucznia poprzez umiejętny dobór metod aktywizujących, technik nauczania i środków dydaktycznych, a także umiejętność badania i oceny osiągnięć uczniów oraz własnej praktyki,

- wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu.

   Absolwent specjalizacji nauczycielskiej powinien ponadto:

- posiadać umiejętność wypowiadania się w sposób poprawny i zrozumiały, z zachowaniem zasad kultury języka,

- efektywnie i zgodnie z zasadami higieny posługiwać się narządem głosu,

- posługiwać się przynajmniej jednym językiem obcym w stopniu zaawansowanym,

- wyrażać gotowość do rozwoju osobistego i zawodowego oraz kształcenia się przez całe życie.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - zgodnie ze standardami nauczania dla poszczególnych kierunków studiów i poziomów kształcenia
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE - j. w.
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE - j. w.
D. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO  330 godzin

PRAKTYKI

   Integralną część kształcenia nauczyciela stanowią praktyki pedagogiczne organizowane w różnych typach szkół i placówek, a obowiązkowo w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyska kwalifikacje. Obowiązkowa praktyka pedagogiczna powinna być realizowana w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin, przy czym zajęcia prowadzone przez studenta powinny stanowić co najmniej 20% czasu praktyki.

PRZEDMIOTY W GRUPACH I WYMAGANE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
1) Blok przedmiotów psychologicznych i pedagogicznych 150 godzin
2) Dydaktyka przedmiotowa 120 godzin
3) Przedmioty uzupełniające 60 godzin
   
Razem: 330 godzin

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW I WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

1. Blok przedmiotów psychologicznych i pedagogicznych

Psychologia:
Główne teorie rozwoju człowieka, czynniki sprzyjające i hamujące rozwój, stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania. Procesy poznawcze. Mowa i porozumiewanie się. Uczenie się. Procesy emocjonalno-motywacyjne. Psychologia różnic indywidualnych. Interakcje nauczyciel - uczeń. Przystosowanie emocjonalno-społeczne w grupie rówieśniczej. Rodzinne uwarunkowania rozwoju. Zaburzenia zachowań.

Pedagogika:
Teorie oddziaływań wychowawczych. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Wychowanie fizyczno-zdrowotne, poznawcze, moralne i estetyczne. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły. Problemy pedagogiki szkolnej (odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne, społeczny wymiar edukacji). Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego. Nauczanie i kształtowanie umiejętności - metody i środki. Metody aktywizujące w procesie kształcenia. Praca z grupą rówieśniczą. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów. Organizacja pracy szkoły. Współpraca z rodzicami. Edukacja prorodzinna. Edukacja fizyczno-zdrowotna. Edukacja społeczna. Podstawy edukacji ekologicznej. Organizacja czasu wolnego ucznia.

2. Dydaktyka przedmiotowa

Cele edukacji przedmiotowej. Struktura wiedzy przedmiotowej. Poziomy kształcenia z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowych. Planowanie pracy dydaktycznej. Rozwijanie umiejętności operowania zdobytą wiedzą oraz metody kształtowania różnorodnych kompetencji w powiązaniu z potrzebami życia codziennego. Metodyka nauczania w ujęciu prakseologicznym. Organizacja procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz środków multimedialnych stosowanych do nauczania poszczególnych przedmiotów. Budowa lekcji. Typy i struktury programów nauczania, zasady ich tworzenia. Ewaluacja pracy nauczyciela.

3. Przedmioty uzupełniające

   Obowiązkowo realizowane są zajęcia z zakresu:

1) emisji głosu,

2) zasad bezpieczeństwa, pierwszej pomocy, odpowiedzialności prawnej opiekuna.

Ponadto, wśród przedmiotów uzupełniających powinny znaleźć się przedmioty humanistyczne takie jak: etyka, kultura języka, historia i kultura regionu, przedmioty z zakresu sztuki i wiedzy o sztuce oraz inne przedmioty uzupełniające przygotowanie zawodowe nauczyciela.

Zestaw przedmiotów uzupełniających ustala szkoła wyższa w zależności od jej możliwości i zainteresowań studentów.

WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI

   Przygotowanie zawodowe nauczyciela powinno prowadzić do nabycia niezbędnych kompetencji w następujących zakresach:

1) dydaktycznym,

2) wychowawczym i społecznym, związanych z umiejętnością rozpoznawania potrzeb ucznia, zdolnością do współpracy w różnorodnych relacjach międzyludzkich,

3) kreatywnym, wyrażającym się zdolnością do samokształcenia, innowacyjnością i niestandardowością działań w powiązaniu ze zdolnościami adaptacyjnymi, mobilnością i elastycznością,

4) prakseologicznym, wyrażającym się skutecznością w planowaniu, realizacji, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych,

5) komunikacyjnym, wyrażającym się skutecznością zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach edukacyjnych, a ponadto znajomością przynajmniej jednego języka obcego w stopniu zaawansowanym,

6) informacyjno-medialnym, wyrażającym się umiejętnością korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych i zastosowania ich w nauczaniu.

ZALECENIA

   Szkoły wyższe kształcące nauczycieli powinny:

1. Rozszerzać wiedzę kierunkową i dawać przygotowanie do uczenia w sposób zintegrowany oraz w blokach przedmiotowych.

2. Konstruować programy studiów w taki sposób, aby stwarzały możliwość równoczesnego, fakultatywnego studiowania na więcej niż jednym kierunku studiów (np. na poziomie magisterskim i licencjackim w zakresie różnych kierunków zgodnie z potrzebami szkół).

3. Realizować kształcenie nauczycielskie w trakcie wyższych studiów zawodowych i magisterskich w okresie nie krótszym niż 2 lata, przy zachowaniu prawidłowego następstwa subdyscyplin zawodowych (przygotowanie psychologiczne powinno wyprzedzać pedagogikę, która wraz z wiedzą przedmiotową winna być podstawą kształcenia dydaktycznego).

4. Utrzymywać kontakt ze szkołami, w których studenci odbywają praktyki i środowiskiem oświatowym. Należy zadbać o to, aby wszystkie zajęcia w ramach specjalizacji nauczycielskiej były prowadzone w oparciu o znajomość potrzeb szkoły w atmosferze sprzyjającej kształtowaniu osobowości przyszłego nauczyciela, wyrabianiu prawidłowych relacji w kontaktach nauczyciel - uczeń, wyrabianiu potrzeby kształcenia ustawicznego oraz rozwijaniu umiejętności zawodowych i organizacyjnych szczególnie poprzez metody aktywizujące.

5. Zapewniać studentom możliwość kontaktu z kulturą i sztuką polską i światową oraz stworzyć możliwości różnorodnej aktywności artystycznej studentów.

6. Przygotowywać absolwenta do aktywnego i świadomego życia w społeczeństwie informacyjnym.

7. Zwrócić szczególną uwagę na uświadomienie studentom znaczenia kultury fizycznej w rozwoju młodego człowieka poprzez zapewnienie im różnorodnych form zajęć wychowania fizycznego oraz dostępu do obiektów sportowych.

8. Tworzyć możliwości fakultatywnego uzyskiwania w czasie studiów dodatkowych - potrzebnych w szkole - umiejętności, np. w zakresie organizacji turystyki, prowadzenia zespołów artystycznych itp.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]