Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Sztuka. Po raz ostatni? Poczytajcie, mamy nowości :-) |
|
beera | 04-06-2003 15:34:07 [#01] |
---|
dzisiaj się pojawiło na stronie MENIS
Ocenianie zajęć z muzyki i plastyki
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi ustalania ocen z muzyki i plastyki w szkołach podstawowych i gimnazjach, uprzejmie wyjaśniam. Do końca roku szkolnego 2001/2002 podstawa programowa kształcenia ogólnego w ww. typach szkół zawierała przedmiot sztuka (muzyka, plastyka). Od roku szkolnego 2002/2003 podstawa programowa kształcenia ogólnego dla tych szkół uwzględnia dwa przedmioty: muzykę i plastykę. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dopuszcza w § 3 ust. 10 możliwość wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawiania zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych. Warunkiem jest zapewnienie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz zachowanie wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania. Jeden z tak tworzonych bloków przedmiotowych został nazwany "sztuką".
Blok przedmiotowy nie jest przedmiotem. Jest natomiast formą realizacji przedmiotów wchodzących w skład tego bloku.
W dokumentacji dotyczącej końcoworocznego oceniania ucznia (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego. Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 z późniejszymi zmianami) na świadectwach ukończenia szkoły wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny końcoworoczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej. Jeśli więc w roku szkolnym 2002/2003 w klasie VI szkoły podstawowej i w klasie III gimnazjum szkolny plan nauczania nie przewiduje muzyki i plastyki, a nauka z tych przedmiotów zakończyła się w odpowiednio niższej klasie programowej jako sztuka, na świadectwie ukończenia szkoły w miejscach przeznaczonych na wpisanie ocen z muzyki i plastyki należy: - bądź powtórzyć ocenę ze sztuki dla obu tych przedmiotów, - bądź oba przedmioty połączyć nawiasem i wpisać jedną ocenę, tak jak poniżej : Opracował Zenon Frączek |
Marek Pleśniar | 04-06-2003 15:39:36 [#02] |
---|
bądź - bądź? za rozwiązanie z klamrą dałbym więcej punktów za efekty artystycznie (a to sztuce przystoi). Generalnie twórczość kwitnie, jak widzę. |
bogna | 04-06-2003 15:42:15 [#03] |
---|
też zachwycił mnie ten nawias ;-) |
Elusia | 04-06-2003 16:54:55 [#04] |
---|
Kurcze, chyba vulcan i inni będą musieli szybko zrobić aktualizację programu do wypisywania świadectw. :-))) |
jerzyk | 04-06-2003 23:29:06 [#05] |
---|
kurde pomysł wart wykorzystania :-)) np. uczył sie ...lat } ukończył szkołę :-)) |
miro | 05-06-2003 10:38:13 [#06] |
---|
kurde... Zauważyłem jedno: najpierw na świadectwie nie ma wydrukowanego przedmiotu sztuka. Zastanawiałem się, co ze sztuką, którą realizuję. A teraz toczy się dyskusja. Czyżby najpierw ktoś źle wydrukował i teraz.... |
beera | 05-06-2003 10:46:15 [#07] |
---|
miro sprawa realizacji sztuki pojawiła się wcześniej. Mogles realizować nie "sztukę" lecz plastykę i muzyke w bloku "sztuka" Co oznacza, zdaniem Menis, ocenianie obu tych przedmiotow, a nie jednego bloku. Też była na ten temat jakas interpretacja p. Frączka. Mamy nawet na ten temat pismo na witrynie. A co do tego, ze czasem wszystko stoi na glowie? Stoi ;-))) |
krystyna | 05-06-2003 13:54:38 [#08] |
---|
nie rozumiem.... Mam wrażenie, że w piśmie p. Frączka zawarta jest "niewielka" sprzeczność: z jadnej strony podkreśla On, że "W dokumentacji dotyczącej końcoworocznego oceniania ucznia (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego." a potem "zezwala" na połączenie obu tych przedmiotów jakąś cudaczną klamrą i wpisanie jednej oceny..... |
Roman K | 05-06-2003 14:08:48 [#09] |
---|
Ja wysiadam... Ja nie interpretuję.. Ja posłusznie...;) Roman_K |
Rycho | 05-06-2003 14:28:02 [#10] |
---|
sprzeczność? moim zdaniem tych sprzeczności jest trochę więcej: 1 - nazewnictwo - nie powinien urzędnik ministerstwa używać innych pojęć niż te, które funkcjonują w przepisach wydanych właśnie przez to ministerstwo. I w Rozp. o ramowych planach nauczania i Rozp. o zasadach wydawania świadectw ... używane jest pojęcie zajęć edukacyjnych a nie przedmiotów. 2 - skoro, jak to sam Pan Frączek pisze: "Do końca roku szkolnego 2001/2002 podstawa programowa kształcenia ogólnego w ww. typach szkół zawierała przedmiot sztuka", a na świadectwach ukończenia szkoły (zgodnie z rozp. )wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny końcoworoczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej. No to jeśli w klasie programowo niższej realizowany był legalnie obowiązujący wtedy przedmiot(?) sztuka i zgodnie ze szkolnym planem nauczania został on zrealizowany przed zmianami w przepisach w tym zakresie, to jakim prawem teraz ktoś poleca zmieniać jego nazwę? Przecież te zajęcia edukacyjne tak właśnie zostały zrealizowane - jako sztuka. 3 - i tu dochodzimy do sprzeczności, o której pisze Krystyna. A wszystko to moim zdaniem z powodu niejednokrotnie tu już poruszanego problemu. Jakiejś dziwnej niechęci do stosowania przez ministerstwo przepisów przejściowych do zmienianych przepisów. Ile z tego powodu mieliśmy róznej "zabawy" - sami wiemy. No bo co by to szkodziło zapisać, ze jak ktoś zrealizował przed zmianą sztukę to to właśnie wpisuje na świadectwie kończącym szkołę. A jak ktoś nie zdążył, to pisze muzyka i plastyka. No ale wtedy nie mielibyśmy tylu ciekawych wątków, tyle mniej adrenaliny i inych emocji .... Ale to już inna bajka. I temat na inny wątek. |
beera | 05-06-2003 19:31:37 [#11] |
---|
To mały pikuś jeszcze... ale co ze zgodnością z innymi szkolnymi dokumentami? OT- choćby najwazniejszym- arkuszem ocen... Uczeń skończył edukację artystyczna w klasie V przedmiotem "sztuka" ( wtedy jeszcze mogł, bo ramowy plan był inny) Teraz na świadectwie ukończenia SP musi miec wszystkie przedmioty wypisane - takze tę sztukę nieszczęsną. No tak, ale sztuki na świadectwie nie ma. No to coś tam dyrek wybiera z dwóch wariantow pana Frączka. I w efekcie dzieciak: na świadectwie ukończenia SP ma plastyka-3, muzyka-3 w arkuszu sztuka-3 Fajne- nie? |
Czesia | 05-06-2003 22:50:33 [#12] |
---|
I w efekcie dzieciak...ma pecha, bo... miałby dzieciak (np.) 5,5,5,5,5,5,5,5 i 3 (ze sztuki) a teraz ma 5,5,5,5,5,5,5,5 i 3,3 i ...znika czerwony pasek... |
Roman K | 05-06-2003 23:04:47 [#13] |
---|
Ale przynajmniej świadectwa będą porównywalne. A to jest wartość nadrzędna w/g znanego urzędnika Roman_K |
Janusz Pawłowski | 05-06-2003 23:18:08 [#14] |
---|
Widzicie ... trzeba czytać między wierszami i poza nimi. MENiS, jak powszechnie wiadomo, jest instytucją, której priorytetowym zadaniem jest czynienie dobra naszej młodzieży. Jeśli zatem daje do wyboru: "bądź, bądź", to należy to odczytać jednoznacznie: żadne tam "bądź, bądź", tylko "bądź dobry dla ucznia". Czyli:
- gdy uczeń uzyskał ze sztuki słabą ocenę, to robimy klamrę i wpisujemy jako jedną ocenę - w wyniku tego nie obniży mu to mocno średniej,
- gdy uczeń ze sztuki uzyskał dobrą ocenę, to "rozmnażamy ją" na dwie - w ten sposób podniesie mu to średnią.
Jestem przekonany, że dokładnie to MENiS miał na myśli - a Wy niekumate jakieś. ;-))) |
ewa | 05-06-2003 23:19:25 [#15] |
---|
:-) |
Rycho | 06-06-2003 08:23:11 [#16] |
---|
Janusz niniejszym kajam się mocno ;-))) |
Marek Pleśniar | 06-06-2003 08:29:50 [#17] |
---|
wszystko dla dzieci jestem wzruszony Twoją interpretacją Janusz;-) Pobiłeś interpretacje p. Frączka:-))))) Jestem pewien że to miał MENiS na mysli robiąc te cuda:-)))))) Proponuję by wszyscy tak to interpretowali. Ale jajca:-) |
RomanG | 06-06-2003 08:46:56 [#18] |
---|
Janusz :-) Doskonałe :-)))))))) |
miro | 06-06-2003 10:44:14 [#19] |
---|
zakaz KO W moim gimnazjum, gdy chciałem wprowadzić w arkuszu plastykę i muzykę, wizytator nie wyraził zgody. Musiałem mieć sztukę. Ciekawe, co myśli dzisiaj. |
Roman K | 06-06-2003 20:37:52 [#20] |
---|
Miał - zapewne - na myśli potrzebę zapewnienia porównywalności świadectw i wszelakiej innej dokumentacji szkolnej ;) Roman_K |
violka | 06-06-2003 23:02:38 [#21] |
---|
Januszu twórcza aktywność naszej pani minister tak mnie zniewala, że nawet nie silę się na komentowanie tego, ale regularnie i z wielką uwagą czytam wszystkie wypowiedzi radosna twórczość Janusza w stylu "co autor miał na myśli" wywołała u mnie atak śmiechu dzięki Januszu za tę antystresową kurację - pomysł z rozmnażaniem bardzo mi się spodobał - trzeba spróbować przeflancować go na inne grządki rodzimej oświaty (też bym sobie jakąś średnią podniosła) ;))))))) |
beera | 07-06-2003 07:54:36 [#22] |
---|
Violu? Jak rozumiem chodzi Ci o śrenia wynagrodzeń? ;-)) |
Marek Pleśniar | 07-06-2003 23:15:37 [#23] |
---|
no tak interpretacja Janusza została przedstawiona konferencji dyrektorów w Krakowie jako propozycja z naszej strony - do użytku w kraju wszyscy byli wzruszeni dobrocią MENiS;-) A smok przestał zionąć. (Chociaż czekałem na skubanego kwadrans) |
Maryśka2 | 14-11-2003 14:02:50 [#24] |
---|
Kochani! Wybaczcie, że podciągam do góry tak zamierzchły i troszkę już zakurzony wątek, ale porobił mi się mały (!) pasztecik. Otóż jedna z nauczycielek rozpoczęła w tym roku studia podyplomowe, których nazwa brzmi wdzięcznie właśnie sztuka. W rozmowie ze skądinąd bardzo sympatycznym wizytatorem (tak, po tych wszystkich reformach tacy teraz oni są) usłyszałam:"A po co?" (robi tę sztukę?) Ja już wam całej rozmowy streszczać nie będę. Mam tylko pytanie: Czy nauczycielka (matematyk) po podyplomówce ze sztuki będzie miała kwalifikacje do nauczania, jakby nie było dwóch przedmiotów w bloku: sztuka? No może banalne pytanie, ale ja już dziś myślenie wyłączyłam ;-). |
Jacek | 14-11-2003 16:16:23 [#25] |
---|
Z opinii p. Zenona Frączka z Departamentu Kształcenia Ogólnego MENiS nauczyciel, który skończył sztukę ma kwalifikacje do nauczania i plastyki i muzyki. Choć można się posiłkować rozporządzeniem o kwalifikacjach nauczycieli i po skończeniu sztuki kurator uzna że jest to kierunek zbliżony do plastyki lub muzyki |
Alfred | 14-11-2003 16:40:54 [#26] |
---|
Tę zbliżoność można ująćw jakichś % (słownie: procentowych) proporcjach?;-) Bo jeśli tak, to nauczyciel majacy kwalifikacje do plastyki bądź muzyki ma w 50% zbliżone kwalifikacje do sztuki..;-))) |
Marek Pleśniar | 18-11-2003 11:38:15 [#27] |
---|
z czego nareszcie mogę wywnioskować w ilu procentach muzyka (lub plastyka) jest sztuką;-) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|