Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Sztuka. Po raz ostatni? Poczytajcie, mamy nowości :-)
strony: [ 1 ]
beera04-06-2003 15:34:07   [#01]

dzisiaj się pojawiło na stronie MENIS

Ocenianie zajęć z muzyki i plastyki

W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi ustalania ocen z muzyki plastyki w szkołach podstawowych i gimnazjach, uprzejmie wyjaśniam.

Do końca roku szkolnego 2001/2002 podstawa programowa kształcenia ogólnego w ww. typach szkół zawierała przedmiot sztuka (muzyka, plastyka). Od roku szkolnego 2002/2003 podstawa programowa kształcenia ogólnego dla tych szkół uwzględnia dwa przedmioty: muzykę i plastykę.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dopuszcza w § 3 ust. 10 możliwość wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawiania zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych. Warunkiem jest zapewnienie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz zachowanie wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania. Jeden z tak tworzonych bloków przedmiotowych został nazwany "sztuką".

Blok przedmiotowy nie jest przedmiotem.

Jest natomiast formą realizacji przedmiotów wchodzących w skład tego bloku.

W dokumentacji dotyczącej końcoworocznego oceniania ucznia (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego.

Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 z późniejszymi zmianami) na świadectwach ukończenia szkoły wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny końcoworoczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej.

Jeśli więc w roku szkolnym 2002/2003 w klasie VI szkoły podstawowej i w klasie III gimnazjum szkolny plan nauczania nie przewiduje muzyki plastyki, a nauka z tych przedmiotów zakończyła się w odpowiednio niższej klasie programowej jako sztuka, na świadectwie ukończenia szkoły w miejscach przeznaczonych na wpisanie ocen z muzyki plastyki należy:

Opracował Zenon Frączek

Marek Pleśniar04-06-2003 15:39:36   [#02]

bądź - bądź?

za rozwiązanie z klamrą dałbym więcej punktów za efekty artystycznie (a to sztuce przystoi). Generalnie twórczość kwitnie, jak widzę.
bogna04-06-2003 15:42:15   [#03]
też zachwycił mnie ten nawias ;-)
Elusia04-06-2003 16:54:55   [#04]
Kurcze, chyba vulcan i inni będą musieli szybko zrobić aktualizację programu do wypisywania świadectw. :-)))
jerzyk04-06-2003 23:29:06   [#05]

kurde

pomysł wart wykorzystania :-))

 np.

 uczył sie ...lat } ukończył szkołę  

:-))

miro05-06-2003 10:38:13   [#06]

kurde...

Zauważyłem jedno: najpierw na świadectwie nie ma wydrukowanego przedmiotu sztuka. Zastanawiałem się, co ze sztuką, którą realizuję. A teraz toczy się dyskusja. Czyżby najpierw ktoś źle wydrukował i teraz....
beera05-06-2003 10:46:15   [#07]

miro

sprawa realizacji sztuki pojawiła się wcześniej.

Mogles realizować nie "sztukę" lecz plastykę i muzyke w bloku "sztuka"

Co oznacza, zdaniem Menis, ocenianie obu tych przedmiotow, a nie jednego bloku. Też była na ten temat jakas interpretacja p. Frączka.

Mamy nawet na ten temat pismo na witrynie.

A co do tego, ze czasem wszystko stoi na glowie? Stoi ;-)))

krystyna05-06-2003 13:54:38   [#08]

nie rozumiem....

Mam wrażenie, że w piśmie p. Frączka zawarta jest "niewielka" sprzeczność:

z jadnej strony podkreśla On, że "W dokumentacji dotyczącej końcoworocznego oceniania ucznia (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego."

a potem "zezwala" na połączenie obu tych przedmiotów jakąś cudaczną klamrą i wpisanie jednej oceny.....

Roman K05-06-2003 14:08:48   [#09]

Ja wysiadam...

Ja nie interpretuję..

Ja posłusznie...;)

Roman_K

Rycho05-06-2003 14:28:02   [#10]

sprzeczność?

moim zdaniem tych sprzeczności jest trochę więcej:

1 - nazewnictwo - nie powinien urzędnik ministerstwa używać innych pojęć niż te, które funkcjonują w przepisach wydanych właśnie przez to ministerstwo.

I w Rozp. o ramowych planach nauczania i Rozp. o zasadach wydawania świadectw ... używane jest pojęcie zajęć edukacyjnych a nie przedmiotów.

2 - skoro, jak to sam Pan Frączek pisze: "Do końca roku szkolnego 2001/2002 podstawa programowa kształcenia ogólnego w ww. typach szkół zawierała przedmiot sztuka", a na świadectwach ukończenia szkoły  (zgodnie z rozp. )wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny końcoworoczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej.

No to jeśli w klasie programowo niższej realizowany był legalnie obowiązujący wtedy przedmiot(?) sztuka i zgodnie ze szkolnym planem nauczania został on zrealizowany przed zmianami w przepisach w tym zakresie, to jakim prawem teraz ktoś poleca zmieniać jego nazwę?

Przecież te zajęcia edukacyjne tak właśnie zostały zrealizowane - jako sztuka.

3 - i tu dochodzimy do sprzeczności, o której pisze Krystyna.

A wszystko to moim zdaniem z powodu niejednokrotnie tu już poruszanego problemu. Jakiejś dziwnej niechęci do stosowania przez ministerstwo przepisów przejściowych do zmienianych przepisów. Ile z tego powodu mieliśmy róznej "zabawy" - sami wiemy.

No bo co by to szkodziło zapisać, ze jak ktoś zrealizował przed zmianą sztukę to to właśnie wpisuje na świadectwie kończącym szkołę.

A jak ktoś nie zdążył, to pisze muzyka i plastyka.

No ale wtedy nie mielibyśmy tylu ciekawych wątków, tyle mniej adrenaliny i inych emocji ....

Ale to już inna bajka.

I temat na inny wątek.

beera05-06-2003 19:31:37   [#11]

To mały pikuś jeszcze...

ale co ze zgodnością z innymi szkolnymi dokumentami?

OT- choćby najwazniejszym- arkuszem ocen...

Uczeń skończył edukację artystyczna w klasie V przedmiotem "sztuka" ( wtedy jeszcze mogł, bo ramowy plan był inny)
Teraz na świadectwie ukończenia SP musi miec wszystkie przedmioty wypisane - takze tę sztukę nieszczęsną. No tak, ale sztuki na świadectwie nie ma. No to coś tam dyrek wybiera z dwóch wariantow pana Frączka.

I w efekcie dzieciak:

 na  świadectwie ukończenia SP ma plastyka-3, muzyka-3
w arkuszu sztuka-3

Fajne- nie?

Czesia05-06-2003 22:50:33   [#12]

I w efekcie dzieciak...ma pecha, bo...

miałby dzieciak (np.) 5,5,5,5,5,5,5,5 i 3 (ze sztuki)

a teraz ma 5,5,5,5,5,5,5,5 i 3,3 i ...znika czerwony pasek...

Roman K05-06-2003 23:04:47   [#13]

Ale przynajmniej świadectwa będą porównywalne.

A to jest wartość nadrzędna w/g znanego urzędnika

Roman_K

Janusz Pawłowski05-06-2003 23:18:08   [#14]

Widzicie ... trzeba czytać między wierszami i poza nimi.

MENiS, jak powszechnie wiadomo, jest instytucją, której priorytetowym zadaniem jest czynienie dobra naszej młodzieży.

Jeśli zatem daje do wyboru: "bądź, bądź", to należy to odczytać jednoznacznie: żadne tam "bądź, bądź", tylko "bądź dobry dla ucznia".

Czyli:

  • gdy uczeń uzyskał ze sztuki słabą ocenę, to robimy klamrę i wpisujemy jako jedną ocenę - w wyniku tego nie obniży mu to mocno średniej,
  • gdy uczeń ze sztuki uzyskał dobrą ocenę, to "rozmnażamy ją" na dwie - w ten sposób podniesie mu to średnią.

Jestem przekonany, że dokładnie to MENiS miał na myśli - a Wy niekumate jakieś. ;-)))

ewa05-06-2003 23:19:25   [#15]

:-)

Rycho06-06-2003 08:23:11   [#16]

Janusz

niniejszym kajam się mocno

;-)))

Marek Pleśniar06-06-2003 08:29:50   [#17]

wszystko dla dzieci

jestem wzruszony Twoją interpretacją Janusz;-) Pobiłeś interpretacje p. Frączka:-))))) Jestem pewien że to miał MENiS na mysli robiąc te cuda:-))))))

Proponuję by wszyscy tak to interpretowali.

Ale jajca:-)

RomanG06-06-2003 08:46:56   [#18]

Janusz :-)

Doskonałe :-))))))))
miro06-06-2003 10:44:14   [#19]

zakaz KO

W moim gimnazjum, gdy chciałem wprowadzić w arkuszu plastykę i muzykę, wizytator nie wyraził zgody. Musiałem mieć sztukę.

Ciekawe, co myśli dzisiaj.

Roman K06-06-2003 20:37:52   [#20]

Miał - zapewne - na myśli potrzebę zapewnienia porównywalności świadectw i wszelakiej innej dokumentacji szkolnej ;)

Roman_K

violka06-06-2003 23:02:38   [#21]

Januszu

twórcza aktywność naszej pani minister tak mnie zniewala, że nawet nie silę się na komentowanie tego, ale regularnie i z wielką uwagą czytam wszystkie wypowiedzi

radosna twórczość Janusza w stylu "co autor miał na myśli" wywołała u mnie atak śmiechu

dzięki Januszu za tę antystresową kurację - pomysł z rozmnażaniem bardzo mi się spodobał - trzeba spróbować przeflancować go na inne grządki rodzimej oświaty (też bym sobie jakąś średnią podniosła)

;)))))))

beera07-06-2003 07:54:36   [#22]

Violu?

Jak rozumiem chodzi Ci o śrenia wynagrodzeń?

;-))

Marek Pleśniar07-06-2003 23:15:37   [#23]

no tak

interpretacja Janusza została przedstawiona konferencji dyrektorów w Krakowie jako propozycja z naszej strony - do użytku w kraju

wszyscy byli wzruszeni dobrocią MENiS;-) A smok przestał zionąć. (Chociaż czekałem na skubanego kwadrans)

Maryśka214-11-2003 14:02:50   [#24]

Kochani!

Wybaczcie, że podciągam do góry tak zamierzchły i troszkę już zakurzony wątek, ale porobił mi się mały (!) pasztecik.

Otóż jedna z nauczycielek rozpoczęła w tym roku studia podyplomowe, których nazwa brzmi wdzięcznie właśnie sztuka. W rozmowie ze skądinąd bardzo sympatycznym wizytatorem (tak, po tych wszystkich reformach tacy teraz oni są) usłyszałam:"A po co?" (robi tę sztukę?)

Ja już wam całej rozmowy streszczać nie będę. Mam tylko pytanie: Czy nauczycielka (matematyk) po podyplomówce ze sztuki będzie miała kwalifikacje do nauczania, jakby nie było dwóch przedmiotów w bloku: sztuka?

No może banalne pytanie, ale ja już dziś myślenie wyłączyłam ;-).

Jacek14-11-2003 16:16:23   [#25]
Z opinii p. Zenona Frączka z Departamentu Kształcenia Ogólnego MENiS nauczyciel, który skończył sztukę ma kwalifikacje do nauczania i plastyki i muzyki. Choć można się posiłkować rozporządzeniem o kwalifikacjach nauczycieli i po skończeniu sztuki kurator uzna że jest to kierunek zbliżony do plastyki lub muzyki
Alfred14-11-2003 16:40:54   [#26]

Tę zbliżoność można ująćw jakichś % (słownie: procentowych) proporcjach?;-) Bo jeśli tak, to nauczyciel majacy kwalifikacje do plastyki bądź muzyki ma w 50% zbliżone kwalifikacje do sztuki..;-)))

Marek Pleśniar18-11-2003 11:38:15   [#27]
z czego nareszcie mogę wywnioskować w ilu  procentach muzyka (lub plastyka) jest sztuką;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]