Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Podręczniki dla dzieci uczonych programem sz. spec. |
beera | 03-06-2003 14:23:37 [#01] |
---|
Powiedzcie- jak zdobywacie te podręczniki? Potrzebuję dobrej rady ( skutecznej) |
maeljas | 03-06-2003 19:59:45 [#02] |
---|
Na stronie WSiP jest formularz zamówienia z podanymi tytułami podręczników do naucz. spec. - ściągam, wypełniam i niosę do podpisu do kuratorium, wysyłam i czekam, czekam - przysyłają 1/4 tego co było zamówione - tłumacząc, że nakład został wyczerpany - to jedyny sposób znany mi sposób - dawniej ( przed reformą) wypożyczaliśmy ze szkoły specjalnej ). Poza tym, tych nowych podręczników - dostosowanych do obowiązujących podstaw program. jest niewiele. |
Ania | 03-06-2003 20:54:50 [#03] |
---|
Asiu Skontaktuj się z wizytatorem ds szkolnictwa specjalnego. W sprawie podręczników, zeszytów ćwiczeń, ale i w pozostałych, trudnych nieraz sprawach - u nas to dobra droga :-) |
beera | 03-06-2003 20:59:58 [#04] |
---|
:-) Skorzystam z obu rad :-)) i jestem gapa, ze sama na to nie wpadłam :-)) .......... Aniu? Czy chmury nad Zubrzycą maja ten sam, co zwykle kolor? Jakoś tęskno za nim. i za Anią :-) |
Ania | 03-06-2003 21:36:18 [#05] |
---|
nooooooo ten sam, cholerny kolor :-)))))))) Buziaki, Asiu! |
Grzegorz | 03-06-2003 21:36:59 [#06] |
---|
Niestety :(( Z podręcznikami do szkół specjalnych jest bardzo kiepsko. Rozmawiałem jakiś tydzień temu na temat z menisem. Zajmuje się tym p.Teresa Serafin. Powiem szczerze - jako rodzic nie mogę patrzeć, jak moje dziecko uczy się na wielu przedmiotach z kserówek starych podręczników i innych materiałów. Ostatnio usłyszałem, że dyrekcja wprowadziła limit dla nauczycieli na ilość kopii ksero (30 dziennie) - wiadomo, koszty. Ale to obrazuje, jak często i gęsto nauczyciele coś kserują, żeby przygotować sie do prowadzenia zajęć. W podręcznikach z j.polskiego (1993 i starsze) są np. takie obrazki jak koń z furmanką, wykopki, wierszyk z okazji dnia milicjanta(!) itp. Nawet dziś moja córka "przerabiała" czytankę o tym, jak mama wysłała córke do spółdzielni po zakupy (cukier, mąka, ocet i zapałki). Postanowiłem więc wziąść się za to znacznie poważniej i przygotowuję małą rozprawkę na ten temat wraz ze szczegółowym raportem nt. aktualnej sytuacji z podręcznikami. Przewiduję też jakieś wnioski. :) Już wkrótce sie z wami tym podzielę. P.S. Dodam, że z tego powodu właśnie otworzyłem niedawno wątek "Podręczniki szkolne". (szukałem materiałów do rozprawki :) |
beera | 04-06-2003 08:38:39 [#07] |
---|
telepatia? wczoraj zadalam pytanie pozbieralam odpowiedzi i jak co roku postanowiłam kombinować rozpaczliwie coś na czym moje dzieci mogłyby pracować. I o 5 rano się obudziłam wsciekła- dlaczego ja mam kombinować? Przecież dzieci MUSZĄ mieć podręczniki! Dlaczego to takie trudne zdobyć PODRĘCZNIKI SZKOLNE dla dzieci uczących się w szkołach? Ze dzieci uczących się programem szkoły specjalnej? A jakie to ma znaczenie, do cholery? ...... Żeby było jasne- Grzegorz, czytałam twój wątek. Uważam, że uczeń powinien mieć podręcznik- w sensie KSIĄŻKĘ. Moim zdaniem praca z książką to coś ważnego w edukacji. Mam za to bardzo ambiwalentne uczucia jesli chodzi o zeszyty ćwiczeń- a w zasadzie dokładniej, to jestem ich umiarkowaną przeciwniczką. Ale to n-0l ma wybrać - pracuje, czy nie z podręcznikami, zeszytami cwiczeń. Ważne jest, aby miał ten wybór... ...... jesli będziesz chciał swoją rozprawkę poprzeć nami, to napisz- jestem pewna, że wielu z nas problem podręczników dla dzieci uczących się programem szkoły specjalnej w szkołach masowych dotyczy, a jak widzę dotyczy także szkół integracyjnych... |
Basik | 04-06-2003 08:47:52 [#08] |
---|
specjaliści ze szkół ogólnodostępnych nie musza mieć podręczników dla szkół specjalnych. Odeszliśmy od tego w ubiegłym roku po długich dyskusjach.Podręczniki dla specjalistów są tylko do nielicznych przedmiotów. |
beera | 04-06-2003 08:59:45 [#09] |
---|
Nikt w szkole nie musi mieć podręczników- wszystko zależy od metod pracy jakie n-l sobie wybierze. To, że nie muszą mieć podręczników nie oznacza, ze tych podręczników może nie być. Moim zdaniem takie podręczniki powinny być dostępne- a czy n-l z nich chce, czy nie, skorzystać, to już dość odrębna sprawa. Maelias- ja mam pytanie. Poszlam za twoją radą i w ofercie WSiPu nie zauważyłam podręczników dla dzieci młodszych- z klas I-III źle patrzę? I w dodatku nie chce mi się wyświetlić formularz zamówienia- czy mogłabyś mi jakos pomóc? |
maeljas | 04-06-2003 15:39:52 [#10] |
---|
Asiu formularz wkleiłam do Wymiany Plików- Druki - może jeszcze ktoś będzie chciał skorzystać. Rzeczywiście oferta jest uboga - ostatni raz zaglądałam tam we wrześniu i jest różnica- wycofali podręczniki, o których pisał Grzegorz ( te stare). Nowych niet. Generalnie - z jednej strony konsultuje się zapis na świadectwach dotyczący nazwy szkoły specjalnej - z drugiej strony nie robi się nic by pomóc dzieciom specjalnej troski - czyli np. dać im porządne podręczniki. Żałość budzi wyliczenie Menisu dotyczące kosztów wymiany pieczęci: ok. 850 zł - potem będą się chwalić ile to przeznaczyli dla uczniów niepełnosprawnych. Ale to inna bajka................. |
Karolina | 04-06-2003 15:46:41 [#11] |
---|
Pewnie, że żałość. Jak już te dzieci uważa się za specjalne to trza im dać specjalne podręczniki. Pięknie, grafiki dużo, większa czcionka itd.... Myslę podobnie jak Asia - dlatego podręczniki Michala "przerabiam" sama , przepisuję, obramiam, doklajam aby tylko było ciekawiej i czytelniej. Korzystam z TI - to wiecie. Trzeba zatem mieć duzy wybór i różnorodnośc pomocy dydaktycznych, zatem ja nie musze kupić tego czy tamtego podręcznika ale powinnam go mieć aby owy podręćznik nas wspomagał. Ja mam układ jeden na jeden - w szkołach jednak jest kilkanaście dzieci na jednej lekcji i podręcznik ulatwia pracę nauczycielowi. NIe wspomnę,że równie dostepny powinien być komputer - ale to też inna bajka To jest nienormalne, że są jakie są albo, ze jest ich tak drastycznie mało. Grzegorz, pisz, pisz... ;-) |
Grzegorz | 04-06-2003 22:01:54 [#12] |
---|
Dzięki za podjecie tematu :) Do klas 1-3 (n.zintegrowane) nie ma nic - to fakt Asiu. Ale. W ubiegłym roku WSIP wydał serię podręczników i kart pracy (na początek do I klasy, teraz mają być do II) pt."Przygoda z klasą". Ten zestaw został wydany w dwóch wersjach ( do wykorzystania w klasach integracyjnych): jedna jest dla uczniów szkół masowych, druga jest przeznaczona dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Obie wersje zewnętrznie sie niczym nie różnią, dzięki czemu dziecko niepełnosprawne w klasie integracyjnej czy masowej nie czuje się gorsze od innych (co moze mieć miejsce w przypadku korzystania z podręczników do szkół specjalnych). Natomiast w środku ta druga wersja jest nieco uproszczona i przystosowana dla dzieci z problemami w nauce. Jednak zawiera te same treści programowe, dzięki czemu nauczyciel może prowadzić lekcję z całą klasą. Więcej o tej serii poczytajcie tutaj: http://www.wsip.com.pl/cgi-bin/wp/sas.cgi?u=0252C&p=253f.1&f=QUERY Wypożyczyłem więc komplet "Przygody z klasą" w wersji "integracja" od znajomego przedstawiciela wsipu i pokazałem go naszej dyrektorce. Spotkał sie on z bardzo dobrym przyjęciem zarówno przez dyrekcję jak również przez nauczycielki NZ. Od września więc nasze pierwszaczki będą miały piękne podręczniki :) Pojawia się jeszcze inny problem, ale to już jest niewielki pryszcz. Chodzi o kasę. Generalnie podręczniki do szkół specjalnych są bezpłatne, gdyż od lat wykupuje je we WSipie menis. Problem w tym że od kilku lat to wykupowanie znacznie zostało okrojone i dlatego wsip nie drukuje nowych podręczników ( a raczej drukuje, tylko za mało w stosunku do potrzeb). Z drugiej strony nie ma w prawie oświatowym żadnego przepisu mówiącego o tym, że podręczniki do szkół specjalnych maja być za darmo. W związku z tym seria "Przygoda z klasą" jest odpłatna. (Komplet do jednej klasy ok.130zł). Prawdopodobnie więc napotkamy na opór rodziców którzy odmówią kupowania podręczników (bo przecież im się należy - takie jest wciąż dominujące podejście). Ale uważam, że skoro menis nie ma pieniędzy na dotacje do podręczników, to z dwojga złego lepiej mieć dostęp do podręczników płatnych niż dalej czekać na mannę z nieba, która nie nadejdzie. Poza tym jest jeszcze opieka społeczna (zasiłek celowy) lub program "pierwsza wyprawka". A tak poza tym dodam(nie chcę się rozpisywać), że p.Serafin powiedziała mi w naszej rozmowie, że skoro dla uczniów szkół specjalnych z lekkim up. obowiazuje ta sama podstawa programowa, to ona wogóle nie widzi problemu i uważa że uczniowie szkół specjalnych powinni korzystać z podręczników do szkół masowych. Naprawdę tak mi powiedziała. Chyba zadzwonię do min.Kołodko i podpowiem mu, jak zaoszczędzić kilka milionów złotych. Po prostu trzeba zaprzestać drukowania podręczników do szkół specjalnych. |
Konto zapomniane | 04-06-2003 23:36:08 [#13] |
---|
zdobywanie podręczników Asia i inni... Przez lata pracy udało mi się nawiazać współpracę z dużą szkołą specjalną, z której wypożyczam na rok podręczniki, a ćwiczenia za symboliczną złotówkę kupuję dla uczniów. Po roku podręczniki oddaję. Było to dla mnie łatwiejsze i szybsze w załatwieniu dla 1 lub 2 uczniów w szkole. Jeśli miałam wiecej uczniów to zamawiałam w WSiP-ie, ale miałam problemy by czasami otrzymać cały komplet. Pozdrawiam B. |
Konto zapomniane | 04-06-2003 23:37:23 [#14] |
---|
zdobywanie podręczników Asia i inni... Przez lata pracy udało mi się nawiazać współpracę z dużą szkołą specjalną, z której wypożyczam na rok podręczniki, a ćwiczenia za symboliczną złotówkę odkupuje dla uczniów. Po roku podręczniki oddaję. Było to dla mnie łatwiejsze i szybsze w załatwieniu dla 1 lub 2 uczniów w szkole. Jeśli miałam wiecej uczniów to zamawiałam w WSiP-ie. Pozdrawiam B. |
beera | 05-06-2003 08:44:31 [#15] |
---|
Tak robiłam... do tej pory wypozyczalam. Ale już w tamtym roku były z tym problemy. Więc uznalam, ze muszę podręczniki zdobyć na stałe- a to okazuje się jeszcze trudniejsze... dziękuję Maeljas za zgłoszenie. Co zaś do wypowiedzi Grzegorza- to jak to: p.Serafin powiedziała mi w naszej rozmowie, że skoro dla uczniów szkół specjalnych z lekkim up. obowiazuje ta sama podstawa programowa, to ona wogóle nie widzi problemu i uważa że uczniowie szkół specjalnych powinni korzystać z podręczników do szkół masowych. te dzieci piszą inny sprawdzian na koniec roku- nawet po tym pani Serafin powinna sie zorientować, ze nie jest do końca tak jak mówi. A może skoro obowiązuje taka sama podstawa, to powinny pisać taki sam test? Grzegorz- może niech zaoszczędzą jeszcze kasę na tych testach..po co różnicować? ...... Dzieci te są w naszych szkołach. może nie wszyscy o tym wiedzą? |
Grzegorz | 05-06-2003 22:25:31 [#16] |
---|
Po mału biorę sie do roboty :) W "Wymianie plików" w rozdziale Ankiety umieściłem przygotowaną właśnie ankietę do zdiagnozowania sytuacji z podręcznikami w szkole specjalnej, którą chcę przeprowadzić wśród nauczycieli naszej szkoły w przyszłym tygodniu. I tu prośba oczywiście. Ankieta ma jeszcze charakter roboczy. Gdybyście zauważyli jakieś w niej błędy, niedociągnięcia, dajcie znać. A moze pojawią się jakieś sugestie, propozycje zmian, dodania czegoś, itp? Byłbym bardzo wdzięczny. :) I od poniedziałku ruszę z tym do boju. A następnie przedstawię wyniki, wnioski, itp. Moze wtedy jeszcze podyskutujemy? |
Karolina | 06-06-2003 08:20:40 [#17] |
---|
A może jeśli mają tę samą podstawę programową i mają mieć te same podręczniki może mogłyby mieć tę samą szkołę co? Zadziwia mnie to wszystko bardzo. Jeśli ministerstwo mówi A powinno powiedzieć B. Zatem skoro szkoła specjalna to podręczniki specjalne a skoro dziecki wg nich nie potrzebują to po co potrzebują inne j szkoły? I masz rację Asia - i byłby zysk na testach ;-) Ironizuję sobie tu sobie z rana - ale czy to w ogóle jest normalne? | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|