ukazało się Ocenianie zajęć z muzyki i plastyki
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi ustalania ocen z muzyki i plastyki w szkołach podstawowych i gimnazjach, uprzejmie wyjaśniam. Do końca roku szkolnego 2001/2002 podstawa programowa kształcenia ogólnego w ww. typach szkół zawierała przedmiot sztuka (muzyka, plastyka). Od roku szkolnego 2002/2003 podstawa programowa kształcenia ogólnego dla tych szkół uwzględnia dwa przedmioty: muzykę i plastykę. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dopuszcza w § 3 ust. 10 możliwość wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawiania zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych. Warunkiem jest zapewnienie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz zachowanie wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania. Jeden z tak tworzonych bloków przedmiotowych został nazwany "sztuką".
Blok przedmiotowy nie jest przedmiotem. Jest natomiast formą realizacji przedmiotów wchodzących w skład tego bloku.
W dokumentacji dotyczącej końcoworocznego oceniania ucznia (arkusze ocen, świadectwa szkolne) należy ustalić oceny z każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego. Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 z późniejszymi zmianami) na świadectwach ukończenia szkoły wpisuje się również te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny końcoworoczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej. Jeśli więc w roku szkolnym 2002/2003 w klasie VI szkoły podstawowej i w klasie III gimnazjum szkolny plan nauczania nie przewiduje muzyki i plastyki, a nauka z tych przedmiotów zakończyła się w odpowiednio niższej klasie programowej jako sztuka, na świadectwie ukończenia szkoły w miejscach przeznaczonych na wpisanie ocen z muzyki i plastyki należy: - bądź powtórzyć ocenę ze sztuki dla obu tych przedmiotów, - bądź oba przedmioty połączyć nawiasem i wpisać jedną ocenę, tak jak poniżej : Opracował Zenon Frączek |