Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO podstawy programowej - gimnazjum
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar08-05-2008 23:49:50   [#01]

Szanowni członkowie OSKKO, uczestnicy Forum OSKKO oraz wszyscy zainteresowani.

Przekazujemy Państwu prośbę skierowaną do nas przez panią minister Katarzynę Hall.

Ze względu na liczne uwagi, propozycje, krytyczne głosy naszego środowiska Ministerstwo Edukacji Narodowej prosi dyrektorów i nauczycieli zrzeszonych w OSKKO wraz z sympatykami naszego ruchu  o pomoc w pracy nad finalizowaniem prac nad projektem podstawy programowej.

Prosimy o przedstawienie wątpliwości merytorycznych i organizacyjnych dotyczących podstawy programowej, o pytania natury organizacyjnej i merytorycznej – nawet te, które wydają się nam banalne.

Nasze pytania i wątpliwości pomogą MEN w zredagowaniu poradników dotyczących wdrażania reformy programowej w naszych szkołach.

Po ustaleniach z Ministrem Edukacji Narodowej, duże spotkanie z twórcami reformy odbędzie się  we wrześniu na III Kongresie Zarządzania Oświatą (OSKKO, 22-24.092008). Poświęcimy mu osobny panel kongresu.

Na to wydarzenie będą już opublikowane poradniki, przy których opracowaniu jesteśmy tu proszeni o pomoc.

Bardzo prosimy autorów wypowiedzi, które już padły w poprzednim wątku na ten temat o powtórzenie, albo przekopiowanie ich – jeśli mogą.

Usystematyzowanie naszych uwag i dodanie kolejnych będzie przy takiej woli współpracy ministerstwa bardzo celowe.

Mamy okazję wpłynąć na kształt zmian. Jeśli  problemy dziś wspólnie wraz z MEN wyeliminujemy, za rok będzie nam się pracowało łatwiej.  

==============================

na stronie OSKKO: http://www.oskko.edu.pl/oskko/podstawa05-2008.html

znajdująsię stosowne linki do materiałów MEN. Prosimy je tam pobierać - są aktualizowane - uwaga!

Wszystkich zapraszamy do prac.

Osoby chcące przesłać swe uwagi bezpośrednio nam - poza dyskusją na Forum OSKKO prosimy o nadsyłanie ich na adres podstawaprogramowa@oskko.edu.pl

Gaba09-05-2008 07:43:26   [#02]

1. nauczanie durgiego języka obcego we wskazanym wymiarze - gdy nie ma fachowców na rynku edukacyjnym

2. brak siatki godzin w odniesieniu do planowanej liczby godzin tygodniowych

- czy będa godziny do dyspozycji dyrektroa szkoły

- co z wos?

- co pdżwr?

3. brak podstawy programowej do nauczania religii

niedopuszczalna liczba godzin języka ojczystego w stosunku do liczby godzin jezyków obcych! Te dzieci już nie mówią, a czytają bardzo źle.

krystyna09-05-2008 12:24:39   [#03]

pierwsze, pobieżne czytanie:

wszystko jak Gaba, b. boję się o godz. do dysp. dyr. !

oraz:

  • czy i w jakim zakresie będzie technika - nigdzie jej nie widzę

a jednocześnie w części wstępnej znajduje się zapis:

III-U41, IV-U41 Zajęcia techniczne do wyboru (czyli na III etapie tj. w gimn. zajęcia uzupełniające - U)

Jednocześnie pojawiają się zajęcia (z jakich godz. ???):

III-U70 Zajęcia zwiększające szanse edukacyjne

III-U80 Zajęcia poznawcze do wyboru

Ciekawa uwaga w CHEMII:

"Aby edukacj a chemiczna była skuteczna konieczne jest prowadzenie zajęć w niezbyt
licznych zespołach uczniowskich (do 15 osób)..." - na jakiej p.p. dokonać takiego podziału ???

Fragment WYCH. FIZ. - UWAGI (dotyczący wyboru przez ucznia różnych form aktywności):

"Na drugim i trzecim etapie edukacji cztery obowiązkowe godziny wychowania fizycznego podzielone są na dwie godziny realizowane w systemie klasowo-lekcyjnym i dwie godziny zajęć pozalekcyjnych lub pozaszkolnych" - jak na razie ten zapis jest dla mnie nie do ogarnięcia podziałowo - godzinowo - etatowo - arkuszowo - projektowo !

No i  INFORMATYKA - gdzie jednak pojawia się ten zapis o liczbie uczniów/kop.:

"Zajęcia komputerowe powinny odbywać się w szkolnej pracowni informatycznej. Lekcje powinny być dzielone na grupy tak, aby każdy uczeń miał do dyspozycji swój komputer (maksymalnie 2 osoby przy komputerze)." - no to robię remont i powiększam pracownie na 15 szt.

tegie09-05-2008 12:37:08   [#04]
Gaba - #02. Punkt 3 - Jest takowa. Wrzuć hasło do jakiejkolwiek wyszukiwarki i zobaczysz.
beera09-05-2008 19:19:30   [#05]

aha

sprawdziłam - jest

Gaba10-05-2008 07:46:44   [#06]
to pojawiła się pp z religii - przepraszam, pierotnie nie było.
Marta Helena10-05-2008 17:27:08   [#07]

nie podoba mi się zakończenie historii w gimnazjum na I wojnie światowej

na ciąg dalszy mają sobie uczniowie poczekać 2-3 lata???

 

mika12-05-2008 19:43:12   [#08]
Historia-IIIP20

Nie podobają mi się tak dużo oceny, uważam, że jest nie potrzeba:
4.3, 13.4, 14.5, 16.2, 17.3, 19.2, 21.2, 21.4, 29.3, 39.2
W tych miejsca odpowiedniejsze, moim zdaniem, będzie: wyjaśnia, przedstawia, charakteryzuje. "Dostrzega" też nie bardzo mi się podoba. Nie wiem czy ktoś miał na myśli rzeczywiste znaczenie tych czasowników, czy szukał wymienników by poprawić styl.
Małgosia15-05-2008 19:24:46   [#09]
Niepokoi mnie zmniejszenie godzin wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum. Przy obecnym stanie społeczeństwa obywatelskiego i kultury politycznej w naszym kraju, takie posunięcie wydaje się nierozsądne. Przecież KAŻDY gimnazjalista będzie funkcjonował w społeczeństwie jako obywatel, klient, członek lokalnej społeczności - będzie głosował, korzystał z usług banków, płacił podatki, zmagał się z urzędami, przepisami, korzystał z mediów itp. To właśnie po to jest wos...
jxg15-05-2008 22:11:52   [#10]
drugi j. obcy w gimnazjum jako obowiązkowy?

może się narażę, bo potrzeba nauczania - otwarte granice itp.
tylko, że my w gimnazjach mamy wszystkie dzieci!
nie przechodzą selekcji, mamy więc też niemało takich,
które słabo radzą sobie z językiem ojczystym,
ten pierwszy j. obcy dla nich to czarna magia,
jest sens uszczęśliwiać na siłę wszystkich drugim językiem?

tych, którzy sobie poradzą i chcą - jak najbardziej!
ale obawiam się, że to niespełna połowa

szkoda mi tych godzin, które na to pójdą bez wyraźnych efektów,
a wiem co mówię z bieżącego doświadczenia
beera15-05-2008 22:13:41   [#11]

przestałam wierzyć, ze mamy jakiś gimnazjalistów na forum

;))

AsiaJ15-05-2008 23:07:56   [#12]
Co do biologii, to właściwie pozostaje bez zmian i godzinowo i treściowo.
AsiaJ15-05-2008 23:22:23   [#13]

Wf, nadal 4 godziny tygodniowo; 2 zajęć lekcyjnych i 2 fakultetów, do wyboru, jako poazalekcyjne lub pozaszkolne.

Wygląda dosyć ciekawie. Mnie się w każdym razie ta koncepcja wf podoba. :-)

Dorotka N16-05-2008 08:07:17   [#14]

gimnazjaliści pracują również i poza forum w tym temacie, zbierając dane w terenie :-)

oświećcie mnie - czy ja nie umiem patrzyć? gdzie jest wdż?

 

Gaba16-05-2008 08:39:27   [#15]
wdż powinien byc obowiązkowy, kultura seksulna w naszym kraju jest.... mówiąc delikatnie... ghmmmm - niska
Dorotka N16-05-2008 09:04:03   [#16]
ale są gdzieś zapisy o wdż?
AsiaJ16-05-2008 09:22:57   [#17]

Wdż z WOS-u wyrzucony,2 godziny w cyklu i jest jedynie to;

Wymagania szczegółowe

2.Życie społeczne. Uczeń

2.1. Podaje przykłady zbiorowości, grup, społeczności i wspólnot; charakteryzuje rodzinę i grupę

rówieśniczą jako małe grupy.

2.2. Charakteryzuje życie szkolnej społeczności, jego reguły i problemy.

2.3. Rozpoznaje role społeczne, w których występuje oraz związane z nimi oczekiwania.

2.4. Dostrzega różnice społeczne i kulturowe; rozumie, jak tworzą się podziały społeczne (m.in. na

„swoich”/„obcych”) i problemy, jakie to moŜe rodzić, przeciwstawia się przejawom

nietolerancji.

AsiaJ16-05-2008 09:27:18   [#18]
i wygląda na to,że wdż został na etapie SP i PG a w gimnazjum nie ma:-)
Dorotka N16-05-2008 09:31:05   [#19]

dzięki

 

beera16-05-2008 09:31:12   [#20]

akurat w gimnazjum powinien być na bank ;)

Aka16-05-2008 09:32:54   [#21]
Jako n-l plastyki i techniki rozumiem, że mam przenieść się do szkoły podstawowej bo tam będzie w miarę normalna liczba godzin tych przedmiotów - w gimnazjum jakoś nie widzę możliwości rozwoju uczniów pod tym względem.
Dorotka N16-05-2008 11:18:33   [#22]

Zdecydowanie powinien być na bank - i jak wcześniej pisała Małgosia - należy to w końcu sensownie wydzielić z WOS-U

 

ewa16-05-2008 11:26:25   [#23]
tym bardziej, że w podstawie biologii nie widzę rozrodczego człowieka, tylko roślinek rozmnażanie przyuważyłam
albom ślepa ;-)
Dorotka N16-05-2008 11:28:00   [#24]
no ja tez kilka razy myślałam, że jestem ślepa, ale naprawdę nie ma rozrodczego?
ewa16-05-2008 11:30:11   [#25]
nie widzę, ale ja pobieżnie bardzo póki co, zainspirowana tym co tu napisaliście, że wdżr z gimka wypadł caałkowicie, może kto inny przyuważy ;-)
Floris16-05-2008 12:38:30   [#26]

III-P33

CHEMIA

III etap edukacyjny (gimnazjum)

4 godziny na etap, czyli łącznie 120 godzin

 

Bardzo mi się podoba:

 

Wymagania ogólne korelują z standardami egzaminacyjnymi.

Przypomnę standardy:

I.   Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu

II.  Wyszukiwanie i stosowanie informacji

III.  Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych

IV.  Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów

 

A teraz wymagania ogólne z proponowanej podstawy

Wymagania ogólne

I.                    Wykorzystanie i tworzenie informacji

II.                 Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

      III.       Opanowanie czynności praktycznych

 

Co jeszcze mi się podoba?

Te wymagania ogólne:

1. Opanowanie czynności praktycznych

Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami

chemicznymi.

Uczeń projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne.

(Wcześniej było: Osiągnięcia - 4. Bezpieczne posługiwanie się prostym sprzętem laboratoryjnym, substancjami i wyrobami o poznanym składzie chemicznym. )

2. Doprecyzowanie ( podanie z nazwy ) wymaganych pierwiastków, związków czy reakcji.

Np.

Kwasy i zasady. Uczeń

6.1. definiuje pojęcia: wodorotlenku, zasady, kwasu; wyjaśnia różnicę między

wodorotlenkiem i zasadą oraz wzory sumaryczne najprostszych wodorotlenków:

NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3 i kwasów: HCl, H2SO4, HNO3, H2CO3, H3PO4,

H2S;

3. Uwagi i zapis

Podręczniki do chemii zatwierdzone do użytku w gimnazjum nie wymagają zmian,

jedynie niewielkich modyfikacji, dotyczących zaznaczenia treści dodatkowych.

 

 

Jakie widzę zagrożenia:

  1. Każda szkoła musi dysponować salą do ćwiczeń laboratoryjnych ( dziś pracuje w szkole, która nie posiada takowej, mam tylko 1 stanowisko do eksperymentu chemicznego + magazyn zgodny z wymaganiami sanepidu )
  2. Jeżeli zgodnie z nową pp. przyjmiemy zapis:

Uczeń projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne. To doskonale rozumiem dalsze wyjaśnienie podane w uwagach:

Aby edukacja chemiczna była skuteczna konieczne jest prowadzenie zajęć w niezbyt

licznych zespołach uczniowskich (do 15 osób), w salach wyposażonych w niezbędne

sprzęty i odczynniki chemiczne.

 

 

Jak spojrzeć całościowo na te reformę to i pieniądze powinny się znaleźć:

 

http://bip.men.gov.pl/programy_projekty/rprew_2008-2013.pdf

RZĄDOWY PROGRAM ROZWOJU EDUKACJI NA OBSZARACH WIEJSKICH NA LATA 2008-2013 ( projekt)

Gdzie czytamy :

Priorytet 2

Optymalne wykorzystanie i wzmocnienie istniejącego potencjału szkoły i środowiska lokalnego

W ramach priorytetu 2 realizowane będą poniższe działania:

Działanie 2.1

Rozwój bazy dydaktycznej szkół i placówek położonych na obszarach wiejskich.

2.1.1        Doposażenie szkolnych pracowni przedmiotowych.  (MEN, MRiRW, jst )

czas realizacji 2009 - 2013

AsiaJ16-05-2008 13:51:07   [#27]

O rozmnażaniu człowieka w biologii jest to co samo było dotychczas:

 

25. Organizm człowieka – rozmnażanie i rozwój. Uczeń

25.1. Przedstawia budowę i funkcje narządów płciowych (męskich i Ŝeńskich) oraz

określa rolę gamet w procesie zapłodnienia.

25.2. Omawia etapy cyklu miesiączkowego kobiety.

25.3. Omawia przebieg ciąży i wyjaśnia wpływ różnych czynników na prawidłowy

rozwój zarodka i płodu.

25.4. Omawia cechy i przebieg fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania

człowieka.

krystyna16-05-2008 14:11:40   [#28]

no,

chemia też mi sie podoba, może z jednym wyjatkiem:

Uczeń: "opowiada o pracach Marii Skłodowskiej-Curie"

a jest tych "prac" trochę.....

:-)

ewa16-05-2008 18:48:08   [#29]
o asiaj znalazła czyli jednak ślepam :-))
AsiaJ16-05-2008 18:55:56   [#30]
Wypatrzyłam, bo znam te treści:-)
ewa16-05-2008 19:45:30   [#31]
no ja niby też ;-)
Robi6517-05-2008 13:06:38   [#32]

Szykuje się tragedia z nauczycielami języka angielskiego. W moim rejonie nawet szkoły pomadgimnazjalne mają problemy ze zdobyciem "jakiejkolwiek" kadry. Ja sam w tym roku wyczyniałem cuda, aby znaleźć nauczycieli języka niemieckiego.

Nie podoba mi się:

1. Całkowite (?) wyeliminowanie WDŻ;

2. Zmniejszenie liczby godzin z WOS-u i języka polskiego.

ewa17-05-2008 15:55:02   [#33]
zmniejszenia wos-u praktycznie nie ma, jeżeli wyrzucono wdżr, to jest 2 godz. a nie tak jak dotychczas 1,5 ;-)
sońka17-05-2008 21:49:41   [#34]

absolutnie nie można pozwolin na zmniejszenie godzin jezyka polskiego z 14 na 12!

moi nauczyciele skomentowali fakt większej ilości godzin na j.obcy niż na polski "przecież uczymy przyszłych emigrantów"

tylko to brzmi jak agrument

Floris18-05-2008 20:19:58   [#35]

# 26

Czyli nie doczytałam z tą chemią …

Wymagania z nowej podstawy "dokeljam" do obecnych standardów wymagań egzaminacyjnych ... A tu niepodzianka - będzie zmiana?

http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/powody_i_charakter_planowanych_zmian/ 

w Opis planowanych zmian [PDF] czytam:

Osiągnięcie wymienionych celów domknie strukturalną reformę systemu edukacji i możliwe

będzie dzięki: ( m.in.)

- uproszczeniu prawa, przez zdefiniowanie w jednym dokumencie programowym

zarówno treści kształcenia, jak i standardów wymagań egzaminacyjnych,

sformułowanych językiem efektów kształcenia.

itd.

Floris18-05-2008 20:37:17   [#36]
hmmm...
To mamy 2 w 1. Już rozumiem.
izagim23-05-2008 10:03:02   [#37]

Muzyka i plastyka jako odrębne przedmioty - brawo!

Natomiast proponowanan liczba godzin - po jednej na etap jest nieproporcjonalna do wymagań, nie ma możliwości zrealizowania treści, wykształcenia umiejetności, rozwijania zainteresowań i uzdolnień na jedej godzinie w cyklu, jezeli tak to lepiej dać te godziny na polski i nie wygłupiac się. 

Propzycja podstawy programowej z muzyki - brak wykazu utworów obowiązkowych do analizy (pkt 3), dookreślić pieśni obowiązkowe do śpiewania ( pkt 2.1.), pkt 2.2 - uczyć gry na instrumencie, w klasie 32 osobowej, przy jednej godzinie na cykl, a najpierw nauczyć czytania nut - absurd, w polskich szkołach nie ma pracowni wyposażonych tak, jak napisano w uwagach pkt 3!

Plastyka - dookreślić zakres tresci pkt 3 ( np. od średniowiecza do romantyzmu, wskazać style plastyczne do analizy, nazwiska twórców), określić rodzaj działalności i technik plastycznych (pkt 2), wg mnie plastyka - klasa I i II, media - klasa III.

 

akam23-05-2008 20:35:10   [#38]

Wiem, że to nie postawa programowa, ale nasunęło mi się... 

-gdzieś(!!) powinien być zapis o ilości uczniów w klasie, np. max 25-28, (na moim podwórku przerabiam 36 osób w klasie, dopiero 37 dzieli klasę na dwie, pod warunkiem że wszyscy są z mojego obwodu -horror!!)

   

 

Floris28-05-2008 07:48:51   [#39]

Ja bym miała kilka pytań:

1. Jakie są wstępne wyniki ankiet?

     a. proponowane przydziały godzinowe,

     b. wymagania szczegółowe ( ich ewentualna korekta ),

 

2. Proponowany dokument podstawy programowej zawiera również standardy egzaminacyjne ( ja tak to rozumiem). Czy w związku z tym CKE pracuje nad nową formą przekazywania wyników sprawdzianów np. po szkole podstawowej? I czy terminy sprawdzianów i egzaminu w gimnazjum ulęgną przesunięciu.

 

3. Czy wraz z wejściem podstawy programowej szkoły będą mogły liczyć na dofinansowanie tworzenia/ wzbogacenia/ pracowni przedmiotowych.

 

4. Czy dokonano wstepnych wyliczeń dotyczących zatrudnienia nauczycieli ( liczba godzin niektórych przedmiotów ulegnie zmniejszeniu ).

 

5. Na kiedy planowane jest podsumowanie debaty/ankiet. 

............................................................................................

pomyliłam wątek :) przekleje ... 


post został zmieniony: 28-05-2008 07:50:31
kulka16-06-2008 11:34:35   [#40]
Proszę, powiedzcie jak rozumieć ,że technika w gimn to "U" ? To znaczy,że ma być czy też może jej nie być? U to Uzupełniające, do czego uzupełniajace? w jakim wymiarze? kto decyduje? czy technika ZAMIAST czegoś? Z gory dziękuję tym, co się rozeznali za odpowiedź.
kulka16-06-2008 11:34:52   [#41]
Proszę, powiedzcie jak rozumieć ,że technika w gimn to "U" ? To znaczy,że ma być czy też może jej nie być? U to Uzupełniające, do czego uzupełniajace? w jakim wymiarze? kto decyduje? czy technika ZAMIAST czegoś? Z gory dziękuję tym, co się rozeznali za odpowiedź.
grażka03-07-2008 06:29:10   [#42]

http://www.rp.pl/artykul/157530.html

Czy uczniowie zapomną o fizyce i chemii

Renata Czeladko 03-07-2008, ostatnia aktualizacja 03-07-2008 06:04

Szkoła po reformie przestanie kształcić w naukach matematyczno-przyrodniczych – obawiają się naukowcy i ślą swój sprzeciw do MEN

 
źródło: Rzeczpospolita
"Przedmioty ścisłe nie zginą z kształcenia, zostaną nawet wzmocnione" - Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji

Senat Uniwersytetu Warszawskiego, największej uczelni w kraju, zabrał głos w sprawie zmian w programach nauczania, jakie chce od 2009 r. wprowadzić minister edukacji Katarzyna Hall.

Profesorowie niepokoją się, że reforma doprowadzi do zepchnięcia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych na margines. A ponieważ “bezpieczne i efektywne funkcjonowanie w rozwiniętym technicznie świecie wymaga także od zwykłych konsumentów zrozumienia podstawowych praw przyrody”, podjęli uchwałę, w której sprzeciwiają się ograniczaniu nauki przedmiotów ścisłych w szkole. Przesłali ją do ministerstwa.

Floris03-07-2008 17:06:09   [#43]

Informacja w sprawie zmian w podstawie programowej

W związku z pojawiającymi się w niektórych mediach informacjami dotyczącymi zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, informujemy, że projekt podstawy programowej przed rozpoczęciem procesu legislacyjnego, na etapie tworzenia, ze względu na wielką rangę jest szeroko konsultowany społecznie. Projekt nowej podstawy programowej obowiązującej od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach, pierwszych klasach szkół podstawowych i pierwszych klasach gimnazjum zostanie upubliczniony na stronie internetowej MEN w dniu 10 lipca br.

 

http://www.men.gov.pl/content/view/10371/47/

grażka11-07-2008 08:35:51   [#44]
http://www1.reformaprogramowa.men.gov.pl/projekt_podstawy_dla_gimnazjow_i_szkol_ponadgimnazjalnych/?session_id=1b75292983143569940751a89d9e0df5
krystyna11-07-2008 16:50:12   [#45]

przeraziłam się nieco (organizacyjnie) po przeczytaniu wych. fiz....

fakultety,

diagnoza potrzeb i zaintersowań uczniów,

oferta szkoły,

zmiany w statucie,

możliwość zwolnienia ucznia z fakultetu,

itd......

 

krystyna11-07-2008 19:14:36   [#46]

no i kolejny "dziwoląg organizacyjny":

zajęcia techniczne

Szkoła i nauczyciele wybierają rodzaje zajęć technicznych, które mogą zaoferować swoim

uczniom. Stanowi to podstawę do stworzenia szkolnej (gminnej, powiatowej, dzielnicowej)

oferty, w ramach której uczniowie mogą wybrać interesujące ich zajęcia.

 

krystyna11-07-2008 19:19:20   [#47]

nowy przedmiot ?

Edukacja dla bezpieczeństwa

coś jak PO w ponadgimnazjalnych połączone z kursem PCK...

zakończone uzyskaniem stosownego zaświadczenia.

Kto to może prowadzić ????

krystyna11-07-2008 19:20:53   [#48]

a w Informatyce jest jednak zapis:

Podczas lekcji informatyki każdy uczeń powinien mieć do swojej dyspozycji osobny

komputer z dostępem do Internetu.

krystyna11-07-2008 19:27:00   [#49]

muzyce oprócz grania i śpiewnia - doszedł taniec:

- tańczy - wykonuje podstawowe kroki i figury taneczne wybranych tańców

no i wyposażenie pracowni:

Pożądane jest prowadzenie lekcji muzyki w pracowni wyposażonej w:

a. instrumenty muzyczne: perkusyjne, instrumenty klawiszowe (tradycyjne i/lub

elektroniczne), instrumenty dęte, instrumenty strunowe

b. sprzęt do odtwarzania, nagrywania i nagłaśniania dźwięku, komputer z dostępem do

Internetu i oprogramowaniem muzycznym

c. bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki) i fonotekę.

no i:

"Prowadzenie zajęć należy powierzać nauczycielom mającym kwalifikacje muzyczne."

sońka11-07-2008 20:10:03   [#50]

bardzo piękie, mam na stanie jeno pianino, wiekowe

kwalifikacje muyczne = kwalifikacje taneczne?

strony: [ 1 ][ 2 ]