Marku i Maelko Ku mojemu wielkiemu zdumieniu, zaskoczeniu, ale i radości, wreszcie otworzyła mi się strona OSKKO. Dzięki temu mogłem wreszcie przeczytać dyskutowany projekt zmiany rozporządzenia. I coś mi tu się nie zgadza. Porównajmy obydwa kluczowe zapisy (tj. obecnie obowiazujacy oraz ten w przesłanym projekcie) na przykładzie załącznika nr 2 dotyczącego szkoły podstawowej (dla pozostałych szkół jest analogicznie): I. (zapis dotychczasowy) 7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie, oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie „specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów. II. (zapis z projektu zmiany rozporządzenia) 7. W nazwie szkoły podstawowej specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie, na legitymacji szkolnej oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów. Na czerwono zaznaczyłem różnice. Nie ma więc tutaj żadnych zmian w sprawie określania rodzaju niepełnosprawności. Tego rodzaju nie określa się na podstwaie już obowiązującego rozporządzenia. Nowy projekt znosi dodatkowo wymóg określania rodzaju niepełnosprawności w przypadku szkół dla uczniów z upośledzeniem umysłowym. I bardzo dobrze. Cytuję fragment uzasadnienia ministra: Wprowadzona zmiana ma na celu likwidowanie nierówności w traktowaniu uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych i zapobiega szczególnie dyskryminacji uczniów z upośledzeniem umysłowym. Stanowi zapis zgodny z kierunkami rozwoju europejskiej polityki społecznej, określonej zwłaszcza w Inicjatywie Wspólnotowej Unii Europejskiej EQUAL" Mamy więc dwie istotne zmiany: 1. Usunięcie z nazwy szkoły określenia rodzaju niepełnosprawnosci uczniów. A zatem już na żadnym świadectwie, legitymacji, tablicy urzędowej, sztandarze, itp... nie będzie dopisku, że to szkoła dla uczniów z uposledzeniem umysłowym. Przyznaję szczerze, że już od dawna czekałem na taki projekt zapisu. Spróbujcie np. znaleźć pracę wręczając potencjalnemu pracowawcy świadectwo z napisem "Świadectwo ukończenia szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów z lekkim uposledzeniem umysłowym" Na pewno wasze szanse na zatrudnienie wzrosną. Inny przykład. Byłem świadkiem następujacego zdarzenia: Pewna szkółka piłkarska organizowała nabór chłopców (7-10 lat) do nowej grupy. Wśród wielu chętnych był jeden chłopak ze szkoły specjalnej. Bardzo sprawny fizycznie. Grał bardzo dobrze w piłkę. Pewnie byłby przyjęty, gdyby nie fakt, że wszyscy chłopcy musieli okazać paniom, które zajmowały się zapisami, legitymacje szkolną. Oczywiście nie został przyjęty. Piłka nożna była dla niego wszystkim. Wyobrażacie sobie, co przeżył? 2. Usunięcie zapisu o rodzaju niepełnosprawności na legitymacji szkolnej. Do zniżek w przejazdach komunikacją publiczną i tak szkoła wystawia odrębny dokument (podobny do legitymacji). Zatem nie ma obaw, że spowoduje to ograniczenia w korzystaniu przez niepełnosprawnych ze zniżek opłat w środkach komunikacji publicznej. Z drugiej strony mogą się zdarzać przypadki opisane wyżej. NAwet gdyby należałoby wystawiać dodatkowe zaświadczenia, to osądźcie sami, co jest ważniejsze: Dobro dziecka czy konieczność wydawania uczniom dodatkowych zaświadczeń? Reasumując, pozwolę sobie nie podzielić stanowiska OSKKO w tej sprawie. :) Akceptuję w pełni proponowany przez MENiS tekst zmiany rozporządzenia w sprawie ramowych statutów. Na zakończenie jeszcze fragment uzasadnienia: Natomiast wszędzie tam gdzie nazwa szkoły ma wpływ na kontakty społeczne będzie obowiązywała nazwa szkoły bez określenia „specjalna" i bez określenia rodzaju. niepełnosprawności uczniów. |