Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja OSKKO - zmiany w statucie ramowym
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar31-05-2003 12:15:18   [#01]

Otrzymalismy do konsultacji  projekt zmian w rozporządzeniu o statucie ramowym.(kliknąć tu)
Sprawa dotyczy przedszkoli i szkół specjalnych. Zagadnienie jest przy okazji pouczające - bo sprawa prosta i godna pochwały ale warto wiedzieć, że pociąga za sobą wydatki (rzędu 850zł X 1600 = 1.360.000zł). A może ktoś ma uwagi? Może cos jeszcze warto zaproponować do zmiany w statucie?

Proszę o uwagi.

 

Warszawa, 28 maja 2003 r.

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ

I SPORTU

D

KOS-4030-01/03/JK

Przekazuję projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - z uprzejmą prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w możliwie najkrótszym terminie.

wz. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Franciszek Potulski

Maelka31-05-2003 13:07:12   [#02]

Dotychczasowa legitymacja uczniowska  z pieczątką szkoły zawierającą pełną nazwę szkoły (bez określenia "specjalna", ale zawierająca informację o rodzaju niepełnosprawności np. "dla Niesłyszących") pozwalała uczniom korzystać z przywilejów niedostępnych uczniom szkół masowych (np. bezpłatne przejazdy pojazdami MPK, tańsze bilety do kina, zniżka 78% na dojazdy do ośrodków rehabilitacyjnych itp.). Mam wrażenie, że zaproponowane zmiany spowodują konieczność wydawania uczniom dodatkowych zaświadczeń. 

Prawdę mówiąc, nie widzę żadnej konieczności usuwania z nazwy rodzaju niepełnosprawności tam, gdzie nie ma takiej konieczności.  Informacja, że jest to szkoła dla niesłyszących, czy niewidomych nie  ma (a przynajmniej nie powinna mieć) pejoratywnego wydźwięku. Tę niepełnosprawność widać na pierwszy rzut oka i żadne zmiany w zapisach na legitymacji tego nie zmienią.

Do likwidacji negatywnych konotacji potrzebne jest właściwe nastawienie ludzi pełnosprawnych, ale to zupełnie inna bajka...

Generalnie: jestem za usunięciem z nazwy słowa "specjalna". Resztę bym pozostawiła. Zwłaszcza, że wiele szkół swą nazwę zawdzięcza chlubnej tradycji, np. Szkoła dla Niewidomych i Ociemniałych w Laskach, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie.

Marek Pleśniar04-06-2003 13:48:38   [#03]

Dziekuję Maelko za wypowiedź. W pełni się z nią zgadzam i wykorzystam Twój tekst do stworzenia stanowiska OSKKO. Ponieważ nie ma więcej głosów z Forum - sprawę przedkładam Zarządowi do rozpatrzenia. Uchwała - dzisiaj. Jeśli są jeszcze tu głosy - proszę o niezwłoczne ich dodanie

Proponuję tekst:

 

Olsztyn, 3 czerwca 2003r

 

 

 

 

W odpowiedzi na Państwa pismo KOS-4030-01/03/JK,        z dn. 28 maja 2003 przedstawiam:

 

Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)

w sprawie

projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

 

Ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry Kierowniczej Oświaty, na podstawie Uchwały Zarządu nr.OSKKO/O-06/2003:

Popiera proponowane w §1. p1 -7 omawianego projektu rozporządzenia usunięcie z tablic urzędowych, legitymacji przedszkolnych / szkolnych, a także pieczęci szkolnych i przedszkolnych, którymi opatruje się legitymacje przedszkolne / szkolne, określenia „specjalne", „specjalna”.

Nie popiera usunięcia z ww. tablic i pieczęci określenia rodzaju niepełnosprawności dzieci i młodzieży.

 

Uzasadnienie:

Akceptujemy proponowane zmiany ujednolicające zasady używania nazwy szkoły specjalnej, usunięcie z nazwy słowa „specjalna” specjalne”, natomiast wątpliwości budzi unikanie określania rodzaju niepełnosprawności uczniów. Informacja taka nie powinna mieć pejoratywnego wydźwięku. Do likwidacji negatywnych konotacji potrzebne jest właściwe nastawienie ludzi pełnosprawnych. Nie widzimy zalet ukrywania stanu rzeczy w omawianej kwestii, chcielibyśmy raczej zmiany nastawienia całego społeczeństwa oraz mówienia o niepełnosprawności głośno. Zalecamy tu raczej postępowanie odwrotne niż proponowane w projekcie rozporządzenia.

Ponadto występują obawy, że brak określenia rodzaju niepełnosprawności na pieczęci w legitymacji szkolnej / przedszkolnej spowoduje ograniczenia w korzystaniu przez niepełnosprawnych ze zniżek opłat w środkach komunikacji publicznej, kinach itp. Może to być poważnym ograniczeniem uczestniczenia w życiu publicznym.

Z poważaniem:

Grzegorz09-06-2003 23:32:57   [#04]

Marku i Maelko

Ku mojemu wielkiemu zdumieniu, zaskoczeniu, ale i radości, wreszcie otworzyła mi się strona OSKKO. Dzięki temu mogłem wreszcie przeczytać dyskutowany projekt zmiany rozporządzenia.

I coś mi tu się nie zgadza.

Porównajmy obydwa kluczowe zapisy (tj. obecnie obowiazujacy oraz ten w przesłanym projekcie) na przykładzie załącznika nr 2 dotyczącego szkoły podstawowej (dla pozostałych szkół jest analogicznie):

I. (zapis dotychczasowy)

7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie, oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie „specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.

II. (zapis z projektu zmiany rozporządzenia)

7. W nazwie szkoły podstawowej specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie, na legitymacji szkolnej oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.

Na czerwono zaznaczyłem różnice. Nie ma więc tutaj żadnych zmian w sprawie określania rodzaju niepełnosprawności. Tego rodzaju nie określa się na podstwaie już obowiązującego rozporządzenia. Nowy projekt znosi dodatkowo wymóg określania rodzaju niepełnosprawności w przypadku szkół dla uczniów z upośledzeniem umysłowym.

I bardzo dobrze. Cytuję fragment uzasadnienia ministra:

Wprowadzona zmiana ma na celu likwidowanie nierówności w traktowaniu uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych i zapobiega szczególnie dyskryminacji uczniów z upośledzeniem umysłowym. Stanowi zapis zgodny z kierunkami rozwoju europejskiej polityki społecznej, określonej zwłaszcza w Inicjatywie Wspólnotowej Unii Europejskiej EQUAL"

 

Mamy więc dwie istotne zmiany:

1. Usunięcie z nazwy szkoły określenia rodzaju niepełnosprawnosci uczniów. A zatem już na żadnym świadectwie, legitymacji, tablicy urzędowej, sztandarze, itp... nie będzie dopisku, że to szkoła dla uczniów z uposledzeniem umysłowym.

Przyznaję szczerze, że już od dawna czekałem na taki projekt zapisu. Spróbujcie np. znaleźć pracę wręczając potencjalnemu pracowawcy świadectwo z napisem "Świadectwo ukończenia szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów z lekkim uposledzeniem umysłowym" Na pewno wasze szanse na zatrudnienie wzrosną.

Inny przykład. Byłem świadkiem następujacego zdarzenia: Pewna szkółka piłkarska organizowała nabór chłopców (7-10 lat) do nowej grupy. Wśród wielu chętnych był jeden chłopak ze szkoły specjalnej. Bardzo sprawny fizycznie. Grał bardzo dobrze w piłkę. Pewnie byłby przyjęty, gdyby nie fakt, że wszyscy chłopcy musieli okazać paniom, które zajmowały się zapisami, legitymacje szkolną. Oczywiście nie został przyjęty. Piłka nożna była dla niego wszystkim. Wyobrażacie sobie, co przeżył?

2. Usunięcie zapisu o rodzaju niepełnosprawności na legitymacji szkolnej.

Do zniżek w przejazdach komunikacją publiczną i tak szkoła wystawia odrębny dokument (podobny do legitymacji). Zatem nie ma obaw, że spowoduje to ograniczenia w korzystaniu przez niepełnosprawnych ze zniżek opłat w środkach komunikacji publicznej.

Z drugiej strony mogą się zdarzać przypadki opisane wyżej. NAwet gdyby należałoby wystawiać dodatkowe zaświadczenia, to osądźcie sami, co jest ważniejsze: Dobro dziecka czy konieczność wydawania uczniom dodatkowych zaświadczeń?

Reasumując, pozwolę sobie nie podzielić stanowiska OSKKO w tej sprawie. :) Akceptuję w pełni proponowany przez MENiS tekst zmiany rozporządzenia w sprawie ramowych statutów.

Na zakończenie jeszcze fragment uzasadnienia:

Natomiast wszędzie tam gdzie nazwa szkoły ma wpływ na kontakty społeczne będzie obowiązywała nazwa szkoły bez określenia „specjalna" i bez określenia rodzaju. niepełnosprawności uczniów.

Karolina10-06-2003 22:52:38   [#05]

Chciałabym rzec...gdzie ja byłam?? :-(

Po Polsce jeździłam i przegapiłam :-(

Pozostaje mi ... Grzegorz zgadzam się z tym co napisałeś. :-)

Marek Pleśniar10-06-2003 23:09:04   [#06]

no...

gdzie byliście?

hm?

Grzegorz16-06-2003 22:43:22   [#07]

Dodam tylko jeszcze, że....

Omawialismy ostatnio ten projekt na spotkaniu RR z dyrekcją naszego SOSW.

Wszystkie Panie dyrektorki jednogłośnie i zdecydowanie popierają ten projekt w wersji menisu.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]