Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Czy błąd na sprawdzianie? |
PawełR | 08-04-2008 16:42:20 [#01] |
---|
Chyba jeszcze nikt z koleżeństwa nie zwróciła na to uwagi, bo ja teraz przeglądam arkusz i odpowiedzi, i... i uległem małemu zdziwieniu :)
Polecenie 12
Przypisanie w wierszu ludzkich zachowań słońcu oraz drzewom to:
a) epitet
b) porównanie
c) przenośnia
d) dźwiękonaśladownictwo
Odpowiedź tutaj: http://www.cke.edu.pl/images/stories/Spr_08/co_sprawdz_a.pdf
Przenośnia (metafora) w szerokim rozumieniu obejmuje różne środki stylistyczne, ale w szkole podstawoweej uczymy wąskiej definicji przenośni... zresztą czy wam się to pytanie nie kojarzy z uosobieniem czyli personifikacją? :) kto odgadł, że mowa o przenośni? |
skrzat | 08-04-2008 17:08:24 [#02] |
---|
'Uosobienie' jest terminem daleko łatwiejszym niż 'przenośnia'.
Niestety - w standardach na test nie ma terminu "uosobienie", natomiast jest "przenośnia".
Jestem jednak pewna, że dzieciaki miały z tym kłopot - chyba że poradziły sobie drogą eliminacji....
Mnie martwi też pytanie 11. Należało wskazać porównanie. Uczniowie rozpoznają porównanie przede wszystkim po słowie 'jak' - trudniej im zrozumiec porównanie jako 'lewa do prawej'. Poprawna odpowiedź - to zwrotka druga. Jednak coś podobnego do porównania jest też w zwrotce trzeciej.Na pewno będą pomyłki...:( |
cactus | 08-04-2008 17:17:43 [#03] |
---|
Też myślę, że z przenośnią sobie poradzili - można było odpowiedziec drogą eliminacji - trzy odpowiedzi po prostu nijak miały sie do pytania
Co do porównania: szukać go po słówku "jak" to za mało |
PawełR | 08-04-2008 17:39:54 [#04] |
---|
Słowniki definiują przenośnię zupełnie inaczej :) więc co tu mają do rzeczy standardy? |
cactus | 08-04-2008 17:48:16 [#05] |
---|
uosobienie i ozywienie to rodzaj przenośni |
cactus | 08-04-2008 17:50:02 [#06] |
---|
tzn. chciałam powiedzieć, że powinni sobie poradzić - mówi się o tym w szkole |
skrzat | 08-04-2008 18:07:28 [#07] |
---|
"Co do porównania: szukać go po słówku "jak" to za mało"
Hihi, powiedz to uczniom;)
"co tu mają do rzeczy standardy?"
Ano to, że w standardach nie ma terminu 'uosobienie'
"mówi się o tym w szkole"
..o wielu rzeczach sie mówi, ale jednak....:))
Poza tym układajacego test obowiązują standardy wymagań. Nie sprawdza sie tego, czego nie ma w standardach. |
PawełR | 08-04-2008 19:02:38 [#08] |
---|
no tak, ale to, o co pyta test to nie jest przenośnia :) |
skrzat | 08-04-2008 19:25:52 [#09] |
---|
Tak, Paweł...przynajmniej jeżeli chodzi o szkolne znaczenie przenośni:))
Egzaminatorzy wiedzą, jak często w testach spotyka sie błędy i 'nieostre' pytania. jak często trzeba przedyskutowac sprawe i podjąć jakąś decyzję...
Ciekawi mnie, dlaczego tak się dzieje?? Już kiedyś tutaj zadawaliśmy sobie to pytanie; kto decyduje o wyborze testu na sprawdzian i jakimi kryteriami sie kieruje? Dlaczego w teście, który powinien byc standaryzowany, zdarzają się takie błędy i niejasności?
Dla mnie to skandal... |
jerzyk | 08-04-2008 19:51:09 [#10] |
---|
Paweł, u mnie na to zadanie 12 zwrocili uwagę uczniowie. Mówili że chyba musi być w nim błąd, bo ich zdaniem nie było prawidłowej odpowiedzi. |
Gaba | 08-04-2008 20:45:30 [#11] |
---|
nie ma błędu - jest bowiem tzw., metafora właściwa i pozostałe, np. metafory formalne czyli uosobienia itp. |
izabelamaciejka | 08-04-2008 20:49:54 [#12] |
---|
Moje osobiste dziecko nie miało wątpliwości co do zadań z zakresu edukacji humanistycznej i odpowiedziało poprawnie zarówno na pytanie 11, jak i 12. Jedyny problem stanowiło dla niego pytanie 21 - z zakresu edukacji przyrodniczej. Odpowiedział błędnie i fajnie mi uzasadnił swoją odpowiedź - że lato jest wówczas, gdy Słońce jest najbliżej Ziemi, bo wtedy jest najcieplej. |
skrzat | 08-04-2008 21:06:21 [#13] |
---|
Gabo, tak! Tylko że przeciętny uczeń sp tego nie wie, bo tego się tak nie tłumaczy. |
Anulka | 08-04-2008 21:07:42 [#14] |
---|
tłumaczy się |
Maelka | 08-04-2008 21:10:31 [#15] |
---|
A przynajmniej powinno. |
Anulka | 08-04-2008 21:15:07 [#16] |
---|
inna sprawa, co zostanie usłyszane. Kiedy ostatnio usłyszałam, co (rzekomo) powiedziałam, dech mi zaparło. autentycznie. |
skrzat | 08-04-2008 21:25:42 [#17] |
---|
dlatego nie tłumaczy się, bo nie zrozumieją.
jasne...mówić można wszystko, tylko co zrozumieją?? potem dech nam zapiera:)))))
Nie widzę powodu, aby w szkole podstawowej wymagac od przeciętnego ucznia rozumienia pojęcia 'metafora właściwa' i inna.
Dla uczniów sp uosobienie to uosobienie, a przenośnia to przenośnia. Tyle wystarczy - pojęcia metafory nie ma. |
elrym | 08-04-2008 21:28:12 [#18] |
---|
błąd nie polega (w tym wypadku) w rozumieniu lecz w tłumaczeniu... |
Anulka | 08-04-2008 21:34:17 [#19] |
---|
dlaczego mają nie zrozumieć, że uosobienie to rodzaj przenośni? raczej nikt w podstawówce nie mówi o metaforze, właściwej czy innej
I dokonałam skrótu myślowego - rzecz nie dotyczyła żadnej definicji; uczniowie stworzyli "fakt" historyczny i stwierdzili, ze słyszeli go ode mnie. |
cactus | 08-04-2008 22:23:42 [#20] |
---|
Cytuję podręcznik do języka polskiego: "Przenośnia zwana inaczej metaforą to nietypowe połączenie wyrazów, dzieki któremu przynajmniej jesden zuskuje nowe znaczenie (...) rodzajami przenośni są uosobienie i ożywienie" - po drodze są jeszcze przykłady
Dlaczego uczniowie mają tego nie rozumieć? Rozumieją to! Uwierzcie. |
cactus | 08-04-2008 22:26:06 [#21] |
---|
i dalej: "metafory występują nie tylko w utworach poetyckich, stosujemy je często także w języku potocznym, np. dodac gazu, trzymać język za zębami..."
reasumując: nie widzę błędu w pytaniu |
cactus | 08-04-2008 22:26:50 [#22] |
---|
ups! przepraszam za literówki |
Magosia | 08-04-2008 22:30:01 [#23] |
---|
Jak wyżej - moja dzieciaki( jak jeszcze uczylam takie z IV-VI) zazwyczaj bez problemu definiowały i znajdowaly uosobienie =personnifikacje - jako rodzaj przenośni=metafory. |
skrzat | 08-04-2008 23:08:10 [#24] |
---|
cactus....nie zapominaj, że podręczników i programów jest wiele, a nas obowiązuje Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego. Programy na różny sposób rozszerzają to, co jest w podstawie. Podręcznik nie jest wykładnią tego, co należy wiedzieć i umieć na test klas VI, bowiem standardy opracowane są w oparciu o podstawę programową.
Podręczniki, z których ja korzystam w klasach 4-6 (WSiP) w ogóle nie zawierają pojęcia 'metafora' , przenośnię definiują tak;
"Niezwykłe połączenie słów , które zmienia ich znaczenie podstawowe".
Uosobienie natomiast to: "nadanie cech ludzkich przedmiotom, roslinom, zwierzętom i zjawiskom" - nie mówi się, że to rodzaj przenośni.
Oczywiście ja mówię, że ma ono znaczenie przenośne, ale to już inna sprawa. Chodzi o test.
Dlatego napisałam wyżej: poprawna odpowiedź na to dyskusyjne pytanie wynika przede wszystkim z eliminacji pozostałych terminów. |
jatoja | 08-04-2008 23:19:41 [#25] |
---|
W pewnym sensie odejmowanie to dodawanie, nie? |
zgredek | 08-04-2008 23:21:22 [#26] |
---|
w pewnym sensie |
jatoja | 08-04-2008 23:21:31 [#27] |
---|
Test:
Które z podanych przykładów przedstawia dodawanie:
a) 4-3
b)4*3
c) 4:3
d) coś tam, np. potęga |
zgredek | 08-04-2008 23:23:07 [#28] |
---|
coś tam bez - na przykład |
zgredek | 08-04-2008 23:24:46 [#29] |
---|
jatoja - odejmowanie to w zasadzie działanie przeciwne do dodawania;-) |
jatoja | 08-04-2008 23:26:30 [#30] |
---|
Przypisanie w wierszu ludzkich zachowań słońcu oraz drzewom to
Porównanie. Mogę udowodnić ;-) |
jatoja | 08-04-2008 23:27:28 [#31] |
---|
( do zgredka: albo d o d a w a n i e liczby ujemnej) |
zgredek | 08-04-2008 23:32:51 [#32] |
---|
a to już co innego - to jest dalej dodawanie |
jatoja | 08-04-2008 23:34:30 [#33] |
---|
To zupełnie jak z tą przenośnia i uosobieniem ;-) |
zgredek | 08-04-2008 23:36:00 [#34] |
---|
dodając pożyczone pieniądze odejmujesz sobie od ust;-))))))) |
Adaa | 08-04-2008 23:36:19 [#35] |
---|
założe sie,ze dojdziecie do dodawania przenosni oraz uosobienia potegi;-) |
jatoja | 08-04-2008 23:37:37 [#36] |
---|
O co? |
Adaa | 08-04-2008 23:38:34 [#37] |
---|
a nic...a co? |
zgredek | 08-04-2008 23:38:39 [#38] |
---|
jak dodajesz dług do ewentualnie zgromadzonych zasobów - to formalnie odejmujesz kwotę tego długu od zgromadzonych zasobów - co chyba nie znaczy, że sobie dodałaś;-))))))))))))) |
zgredek | 08-04-2008 23:39:18 [#39] |
---|
a miało być tak fajnie post został zmieniony: 08-04-2008 23:39:50 |
jatoja | 08-04-2008 23:40:44 [#40] |
---|
No i formalnie uosobienie jest metaforą ;-) |
jatoja | 08-04-2008 23:41:42 [#41] |
---|
Adaa...bo jakby było o coś, to pokombinuję z tym uosobieniem potęgi ;-) |
Adaa | 08-04-2008 23:41:55 [#42] |
---|
zwłaszcza gdy chodzi o konkretna personifikację;-) |
zgredek | 08-04-2008 23:42:39 [#43] |
---|
uważaj przy potęgowaniu o wykładniku rzeczywistym |
Adaa | 08-04-2008 23:44:14 [#44] |
---|
zgredek, widze,że projektujesz :-)
znaczy nadajesz znaczenie wg wlasnej interpretacji:-)
(to do tego fajnego) |
jatoja | 08-04-2008 23:44:28 [#45] |
---|
czy nieskończoność to wykładnik rzeczywisty? ( wybacz mą ignorancję) |
zgredek | 08-04-2008 23:54:21 [#46] |
---|
czy rzeczywistość jest wykładnikiem? |
jatoja | 08-04-2008 23:55:17 [#47] |
---|
metafory - jak najbardziej |
zgredek | 08-04-2008 23:56:09 [#48] |
---|
metafora wykładnikiem rzeczywistości zatem |
skrzat | 08-04-2008 23:58:31 [#49] |
---|
a cóż to za problem uosobić potęgę? ;)) |
jatoja | 08-04-2008 23:58:48 [#50] |
---|
Nieskończoność metafory w rzeczywistości...rzeczywistość nieskończoności metafor. |
|