Postanowilam przypomniec przy okazji:
INFORMACJE OSKKO ZEBRANE NA PODSTAWIE OPINII CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA:
Pytanie: Rolą nadzoru jest wspomaganie szkół, kontrolowanie pracy szkół oraz informowanie o przepisach prawa - którą z tych ról KO wypełniają pełniej?
odpowiedź
wyniki ogółem: |
wspomaganie |
kontrolowanie |
informowanie |
1do5 |
1do5 |
1do5 |
średnia ocena |
2,22 |
3,45 |
2,56 |
Jak widać odpowiadający uznają, Że główną funkcję, jaka pełnią KO jest funkcja kontrolna ( a i tak nie pełnią jej na wysokim poziomie)
Bardzo negatywnie respondenci oceniają pełnienie przez KO funkcji wspierającej, równie negatywnie oceniają, formalną przecież, funkcjĘ informującą.
Wizerunek KO w oczach dyrektorów jest nienajlepszy- choć oceny poszczególnych KO w skali kraju różnią się
Od bardzo niskich ocen:
wyniki ogółem: |
wspomaganie |
kontrolowanie |
informowanie |
1do5 |
1do5 |
1do5 |
XXXXX |
1,2 |
2,2 |
1,6 |
Do ocen wyższych – zwracam uwagę na wysokie wskazania dotyczące kontroli
wyniki ogółem: |
wspomaganie |
kontrolowanie |
informowanie |
1do5 |
1do5 |
1do5 |
XXXXX |
4,0 |
4,3 |
2,7 |
Podczas analizy zwraca uwagę bardzo duże zróżnicowanie w odpowiedziach dyrektorów- w opinii respondentów z woj. dolnośląskiego (np.) pojawiają się TYLKO: oceny 1, bądź oceny 4 i 5- co może oznaczać znaczne różnice w pracy poszczególnych Delegatur KO ( w moim mniemaniu jest potwierdzeniem nazbyt dużej decentralizacji w pełnieniu nadzoru pedagogicznego, nad którą trudno zapanować.)
Pytanie: Jak ocenia Pan/Pani autonomię pracy szkół w ustalaniu własnych priorytetów działania (choćby w zakresie mierzenia jakości pracy szkoły, czy konieczności wypracowania określonych planów, czy programów).
odpowiedź
Poczucie autonomii oceniania punktowo jest na średnim poziomie, podczas analizy widzi się wiele skrajnych ocen- stĄd podczas udzielania odpowiedzi w pytaniach otwartych pojawia się dużo opinii o pozbawianiu dyrektora samodzielności, szkoły autonomii.
Pytanie :Jakie działania nadzoru pedagogicznego sprzyjały podnoszeniu jakości pracy szkoły?
Zdaniem odpowiadających wprowadzenie mierzenia jakości,( w tym zewnętrznego systemu egzaminów) a w konsekwencji jakościowego rozwoju szkoły sprzyja podnoszeniu jakości pracy szkoły.
Odpowiadający podkreślili także wysoki wpływ na podnoszenie jakości prowadzenie szkoleń przez KO i wprowadzenie konieczności doskonalenia się.
Respondenci podkreślali znaczenie właściwej postawy wizytatora dla dobrze prowadzonego nadzoru pedagogicznego przez KO ( merytoryczna sprawność, umiejętności komunikacyjne, życzliwość)
Bardzo dużo uwag dyrektorskich na temat braku działań sprzyjających jakościowemu rozwojowi szkoły
Pytanie :Jakie działania nadzoru pedagogicznego przeszkadzały podnoszeniu jakości pracy szkoły?
Rozbudowanie biurokracji
Bark kompetencji urzędników kuratoryjnych oraz ich postawa.
Zakłócanie procesu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły ( samooceny) przez zewnętrzne dyrektywy
Niewłaściwa współpraca Organów- prowadzącego i nadzorującego
Źle stanowione prawo.
Brak wspierania szkoły.
Uwagi dodatkowe:
Wśród uwag dodatkowych często pojawiają się te dotyczące:
- Fikcyjności działań podejmowanych w szkole- sankcjonowanej przez KO
- Braku możliwości dokonywania rzetelnej i wiarygodnej samooceny własnymi siłami – propozycja wprowadzenia w szkołach audytu wewnętrznego
- Zakłócanie samodzielności dyrektora poprzez narzucanie pomysłów, rozwiązań nie wynikających z rzeczywistych potrzeb szkoły,
- Szkodliwego pozbawiania szkoły autonomii
- Oddziaływanie kierunkowe ( zgodne np. z medialnym kierunkiem) przy jednoczesnym nie zwracaniu uwagi na rzeczywiste problemy w szkołach.
|