MISTER.STWO FINANSÓW Podsekretarz Stanu Irena Ożóg LK-1515/ 1 /LM/JB/02 Warszawa, 2002.09 Krystyna Łybacka Minister Edukacji Narodowej i Sportu Al. Szucha 25 00-9I8 Warszawa W związku z otrzymywanymi pytaniami dotyczącymi stosowania przepisu § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 6 maja 2002 r., Ministerstwo Finansów zauważa, co następuje. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) nie podlegają opłacie skarbowej podania, załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia i zezwolenia oraz dokumenty stwierdzające ustanowienie pełnomocnika oraz ich odpisy (wypisy) m.in. w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Ustawodawca normując wyłączenia z obowiązku zapłaty opłaty skarbowej w tych sprawach, nie określił szczegółowo zakresu ich stosowania, a zatem należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem z obowiązku zapłaty tej opłaty wszystkich jej przedmiotów w sprawach dotyczących nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Wobec powyższego, podania o wydanie przez szkołę duplikatu-świadectwa lub dyplomu, a także wydane duplikaty świadectwa, dyplomu, zaświadczenia, indeksu lub legitymacji szkolnej oraz legalizacja tych dokumentów przeznaczona do obrotu prawnego z zagranicą nie podlegają opłacie skarbowej dna podstawie wskazanego przepisu art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o opłacie skarbowej. W związku z zaistniałym stanem, opłata skarbowa określona w § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 stycznia 2000 r. (Dz. U. Nr 6, poz. 73 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 6 maja 2002 r., tj. dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia, nie powinna być pobierana. Należy podkreślić, że ustawa o opłacie skarb j jest aktem normatywnym wyższej rangi, niż wspomniane rozporządzenie, co w konsekwencji skutkuje stosowaniem w tej materii przepisów ustawy. Przepis art. 18 ust. 3 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym przed 6 maja br., zawierał prawidłowe rozwiązanie prawne, zgodnie z którym od wymienionych przedmiotów pobierano opłatę w wysokości równej kwocie ustalonej dla legalizacji dokumentu w przepisach o opłacie skarbowej. Nie ma bowiem przeszkód, aby odnieść wysokość tej opłaty do wysokości opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu, określonej w przepisach o opłacie skarbowej. Upoważnienie ustawowe zawarte w art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.), upoważnia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia w drodze rozporządzenia zasad odpłatności za wykonywanie ~ czynności wymienionych w art. 11 ust. 2 pkt 1 tej ustawy. Wątpliwości budzi fakt określenia przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, w akcie normatywnym nie mającym rangi ustawy (na podstawie powołanego upoważnienia), wysokości należności o charakterze podatkowym, jakim niewątpliwie jest opłata skarbowa. Zgodnie bowiem z art. 217 Konstytucji RP nakładanie podatków, innych danin publicznych określanie podmiotów. przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Oznacza to, że w prawie podatkowym nakładanie podatków, określanie podmiotów i przedmiotów opodatkowania może wynikać tylko z wyraźnego przepisu ustawowego.W celu zachowania właściwego porządku prawnego istotne jest, aby przepisy wprowadzające zmiany w opłacie skarbowej były zgodne z unormowaniami . i zasadami określonymi w ustawie o opłacie skarbowej, a zatem byłoby wskazane, aby były wprowadzane w drodze zmiany tej ustawy. Należy podkreślić, że szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, wysokość stawek opłaty skarbowej od poszczególnych jej przedmiotów oraz zwolnień określa tabela stanowiąca załącznik do ustawy o opłacie skarbowej (w sprawach, w których obowiązek zapłaty opłaty skarbowej nie został wyłączony). W sytuacji natomiast, gdy ustawa o opłacie skarbowej w art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) wyłącza obowiązek zapłaty opłaty skarbowej w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, brak jest podstaw prawnych do określania stawki opłaty skarbowej od niektórych przedmiotów w tych sprawach. Wobec powyższego, w ocenie Ministra Finansów, zasadna jest nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu i z dnia 24 stycznia 2000 r. Irena Ożóg |