Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nauka w ramach OHP
strony: [ 1 ]
Basik10-04-2003 14:24:56   [#01]

Na wniosek rodziców dyrektor publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, lub dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko uczęszcza, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania. Dziecko spełniając odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki.

9. (skreślony).

 

czy ten artykuł z UoSO może stanowić podstawę dla rady pedagogicznej do podjęcia uchwały w kwestii kontynuacji nauki przez ucznia w ramach OHP?

Gaba10-04-2003 18:18:01   [#02]
tez jestem zainteresowana ew. podkierowaniem ucznia do OHP
Ewa z Rz10-04-2003 19:22:19   [#03]

tak, ale...

Nie potrzeba do tego uchwały RP! Wystarczy decyzja dyrka.
Gaba10-04-2003 20:11:33   [#04]

to znaczy...

Ewusiu, mam takiego kanarka 17,5roku  i bardzo się chce uczyć 3 raz w naszym gimnazjum. I znowu się zapisał...

 

co mam zrobic, bo chłopak jest dopiero w klasie II gimnazjalnej, a zawodu się powinien uczyć, a nie zacyznac w kiwetniu II klase gimnazjum.

Poradźcie.

 

Gaba

Jersz10-04-2003 21:38:29   [#05]

Myślę, że Ewa nie ma racji. Jeśli chodzi o uczniów gimnazjów 9, którzy nie są jeszcze pełnoletni) to kierujemy ich do oddziałów przysposabiających do pracy. Nauka zawodu może być organizowana we współpracy z OHP. Jeśli chcemy przesunąć ucznia do takiego oddziału to niezbędna będzie - opinia PPP, opinia lekarza, zgoda rodzica, uchwała rady pedagogicznej i dopiero wtedy decyzja dyrektora szkoły.

Pozdrawiam JERSZ

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 11 grudnia 2002 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46) /obowiązuje od dnia 1 lutego 2003 r./

§ 4. 1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:

7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ  z dnia 21 maja 2001 r.w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 r. Nr 10, poz. 96) /obowiązuje od dnia 1 września 2001 r.?

§ 8. 1. Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały przysposabiające do pracy.

2. Dyrektor gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

3. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.

4. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.

5. Przysposobienie do pracy może być organizowane w gimnazjum albo poza gimnazjum na podstawie umowy zawartej przez dyrektora gimnazjum, w szczególności ze szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe, placówką kształcenia ustawicznego oraz pracodawcą.

Jersz10-04-2003 21:39:48   [#06]

A dla Kanarka Gaby ...

polecam raczej gimnazjum dla dorosłych.

Pozdrawiam JERSZ

Ewa z Rz10-04-2003 21:50:18   [#07]

Jersz, to nie ten przypadek

Chodziło o przychylenie sie do prośby rodziców. To co napisałam opiera się na ustawie, a NIE na rozporządzeniu...

UoSO Art. 15. 1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.

.........................

8.  Na wniosek rodziców dyrektor publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, lub dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko uczęszcza, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania. Dziecko spełniając odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki.

Jest to kompetencja dyrektora, a nie RP.

Ustawa nie zawiera równiez żadnej delegacji w tej kwestii dla ministra...

Adam N11-04-2003 08:45:42   [#08]

Moim skromnym zdaniem artykuł ustawy o którym pisze Ewa można zastosować bardziej do ucznia zdolnego, który z jakichś powodów do szkoły uczęszczać nie może, a nie do słabego (kolejny rok w gimnazjum), który i tak nie ma szans na zdanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w pkt 8.

W przypadku ucznia Gaby zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skierowanie ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, czyli to co pisał Jersz.

A przy okazji, czy ma ktoś doświadczenia z takimi oddziałami? U nas w mieście pewnie uzbierało by się takich delikwentów na co najmniej 2 klasy tylko nikt tej sprawy ruszyć nie chce. Organ prowadzący stwierdził, że tu potrzebne są rozwiązania systemowe i nie będzie się wychylał. A szkoda uczniów czekających na ukończenie 18 lat w gimnazjum, albo łaskę nauczycieli, którzy ich wypchną, żeby mieć spokój (napewno nie sumienia).

mopr14-04-2003 15:07:08   [#09]

klasy OHP

Ja mam takie klasy. To znaczy moja szkoła czyt. moi nauczyciele prowadzą tam zajęcia dydaktyczne.   Klasy OHP funkcjonują przy współpracy z Centrum Edukacji Pracy Ochotniczych Hufców Pracy. (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 lipca 2000 r - Dz. U. Nr 56, poz. 671).

Ponieważ naborem do tych klas zajmuje się komendant OHP, mamy tam prawie samą recydywę lub przyszłą. Zdaję sobie sprawę, że ci uczniowie powinni mieć szansę na ukończenie szkoły, ale czy my jesteśmy do tego przygotowani.

Zamysły są bardzo dobre. Tego typu placówka ma pomóc tym, którzy mają problemy z nauką i istnieje duże prawdopodobieństwo, że w normalnym trybie nie ukończą szkoły, a nie kryminalistom. Od tego są ośrodki resocjalizacyjne. Pomogła by tu placówka całodobowa..

Oprócz tego mam problem z ramówką. MENiS nie przewiduje takich klas. Zgodnie ze starym rozporządzeniem i wytycznymi Komendy Głównej OHP stosuję w tych klasach ramowy plan gimnazjum dla dorosłych (18 godzin tygodniowo), resztę OHP przeznacza na przyuczenie do zawodu.

joszka16-04-2003 23:40:00   [#10]

Po czym poznać świadectwo

i egzamin gimnazjalny takiego ucznia- OHP -pytam, bo niczym dla mnie się to nie różni a w praktyce (niestety mam przykre doświadczenia) uczniowie trafiając do szkół masowych ponadgimnazjalnych nie zawsze sobie są w stanie poradzić z nałożonymi obowiązkami.

Ciekaw jestem, czy to tylko mój problem?

mopr17-04-2003 10:21:01   [#11]

Nie, nie jest to tylko twój problem. Mam podobny. Prowadziłam szereg rozmów na ten temat z różnymi władzami z OKE również i nic. Mamy stosować te same świadectwa i uczniowie ci mają zdawać normalny egzamin. Jak ich do tego przygotować, jeśli są to uczniowie "specyficzni" i mają 18 godzin dydaktycznych (4 j. polskiego, 3 matematyki, po 1 fizyki, matematyki...).

Jeśli chodzi o świadectwa, to  za zgodą nadzoru wpisujemy ..OHP.. i dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych wiedzą, jaką szkołę uczeń ukończył.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]