Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Regulamin oceniania ucznia niepełnosprawnego-szukam.
strony: [ 1 ]
Dorsto06-04-2003 23:01:23   [#01]
Witam wszystkich, to moje pierwsze odezwanie się na tym forum. I od razu wielka prośba. Czy ktoś ma lub zna jakieś  pomoce do stworzenia regulaminu oceniania ucznia niepełnosprawnego? Mam na myśli głównie ocenę z wych. fizycznego, ale nie tylko. A może gdzieś jest taki regulamin wzorcowy ? Jeden uczeń jest oceniany opisowo, ale ponoć z wf , muzyki i techniki ma mieć "zwykłą" ocenę, drugi ma być oceniany "normalnie", ale ma obniżone wymagania ze względu na upośledzenie umysłowe. Trzecie dziecko jest po porażeniu mózgowym , sprawne intelektualnie , ale niesprawne fizycznie, ma brać udział w lekcji wf i ma być oceniane. Czy dla każdego dziecka niepełnosprawnego powinien być osobny regulamin oceniania (w zależności od wady), czy też jeden dla wszystkich (ogólny - dla osób niepełnosprawnych)? Według jakich kryteriów Wy oceniacie niepełnosprawnych uczniów?
Proszę o pomoc.
Dorota
TereKlo07-04-2003 12:20:56   [#02]
Mam dziecko niepełnosprawne w klasie. Po porażeniu mózgowym, sprawne intelektualnie, nadzwyczaj zdolne. Posługuje się praktycznie jedną ręką (nie w pełni sprawną). Porusza się na wózku, przebywa w szkole wraz z opiekunką. Jest uczniem klasy 6.
Na lekcjach posługuje się własnym komputerem przenośnym, na wf nie chodzi - jest zwolniony.
Prawie wszystkie zagadnienia dotyczące realizowanego tematu na przedmiotach ma "przekładane" na komputer. Zajęcia plastyczne ma wzbogacane ćwiczeniami kształtującymi jego sprawność manualną (zalecenia psychologa, terapeuty itd). Po za tym jest traktowany jak każdy uczeń, oceniany również wg ogólnych kryteriów oceniania. Oczywiście nie dostaje oceny za ładne pismo :) ale staramy mu się dostosować wykorzystanie komputera do realizacji materiału nauczania.  Nie mamy odrębnego regulaminu, RP nie uznała za potrzebne opracowywanie takowego.

Teresa
Ewa z Rz07-04-2003 12:22:02   [#03]

Nie widzę potrzeby stawrzania jakiegokolwiek regulaminu.

Bardzo dokładnie reguluje te sprawy, w odniesieniu do uczniów o odmiennych potrzbach edukacyjnych, rozporządzenie MEN "o ocenianiu".

Szczegółowe zasady, o jakich mówi to rozporządzenie, które mają być w statucie szkoły, powinny jedynie obligować każdego n-la uczącego, takiego ucznia, o potrzebie określenia dla niego indywidualnych kryteriów i ... to wszystko!

W takim wypadku nie tylko nie można, ale nie należy stosować jednakowych kryteriów i sposobów do wszystkich takich uczniów, gdyż oni bardzo znacznie różnią się między sobą. Niepełnosprawność nie powoduje zakwalifikowania ucznia do "drugiej grupy", taki uczeń stanowi klasę sam dla siebie i tak MUSI być traktowany.

Tak jak potrzebuje dostosowania do swoich możliwości programów, treści i metod nauczania, tak musi mieć zupełne zindywidualizowane ocenianie. Jest to oczywiście zadanie n-la uczącego takiego ucznia.

Dostatecznie dokładnie regulują to §§ 6 - 12 rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323 i zm. Dz.U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419, Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 433 i Nr 155, poz. 1289 oraz Nr 214, poz. 1809)

GregWeb07-04-2003 13:43:54   [#04]
Zajrzyj do mojego postu  na forum w temacie : "dysfunkcje..."
Dorsto09-04-2003 16:38:38   [#05]

Dziękuję

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Dorota

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]