Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dysfunkcje............
strony: [ 1 ]
Anula05-04-2003 20:53:43   [#01]
Kto z Was ma zapisy w WSO dotyczące wymagań dla dzieci z dysfunkcjami? Pracuje w gimnazjum i nie bardzo wiem jak sobie poradzić z tym problemem......... a NIK lata po szkołach jak poparzony :))) W jaki sposób zapisać             " dostosowanie wymagań do możliwości ucznia" - czy ma to być dokładnie, czy tylko wystarczy powyższy zapis? PORADŹCIE!!!!!!! PROSZĘ.......
Ewa z Rz05-04-2003 23:29:40   [#02]

proponuję...

Tak zapisać, jak to zrobiła OKE w stosunku do sprawdzianu - przy jednych dłuższy czas przy innych określona pomoc czy ułatwienia...

Wzorowanie się na tym, jak to jest rozwiązane przez OKE jest również bezpieczne... na pewno będzie tak jak trzeba.

annah06-04-2003 15:37:08   [#03]

na maturze

a co robicie z uczniami z dysfunkcjami (np z padaczką) na maturze?

siedzą sami? hm... jak wyodrębnię ich z grupy to dopiero będą kłopoty

3 zdających i komisja 3 osobowa

wymyśliłam, że porozmawiam z rodzicami, ale co im zaproponować? zdawanie w grupie, ale pielęgniarkę pod drzwiami? leki w torebce?

coś jeszcze?

bena06-04-2003 20:49:18   [#04]
Nasz uczeń z padaczką zdawał maturę w domu przed komisją (chyba 2- osobową, dokładnie nie pamiętam)
annah06-04-2003 23:15:21   [#05]

nie mam na tyle osób, żeby pojechali do ucznia do domu

macie inne pomysły?

GregWeb07-04-2003 13:13:52   [#06]

Kuratorium w Lublinie

..zrobiło dla dyrektorów i nauczycieli coś w rodzaju sciągawki, w której zawarte są odpowiedzi na m.in. powyższe pytania. Trochę to długie ale z pewnościa pomocne.

Aktualizacja zapisów WSO
w związku ze zmianami przepisów oświatowych

W dokumentach prawnych szkoły, w szczególności w Statucie Szkoły – WSO, należy zwrócić uwagę na aktualizację zapisów w związku ze zmianami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323)
zawartymi
w następujących rozporządzeniach:

1.    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 433)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 września 2002r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289)

Aby ułatwić Państwu aktualizację dokumentów prawnych szkoły, poniżej przedstawiam zestawienie zmian, obejmujące - zapis nowy, komentarz dotyczący zmiany, a także odnośnik do właściwego rozporządzenia.

PRZEPISY OGÓLNE
zmiany w przepisach oświatowych

§ 1. 1 Rozporządzenie reguluje warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, w tym szkołach specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz w szkołach dla dorosłych.

2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

Komentarz:

Wprowadzona (rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zmiana  oznacza, iż zasady oceniania określone w WSO – Statucie Szkoły powinny precyzować ocenianie dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

OCENIANIE
zmiany w przepisach oświatowych

§ 5.3 Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

Komentarz:

Zmiana wprowadzona (rozporządzeniem wymienionym w pkt 2 powyższego wykazu) oznacza, iż zapisy zawarte w WSO – dotyczące warunków (określanych przez nauczycieli) udostępniania prac kontrolnych są nieaktualne. Różnica w zapisach dotyczy również zakresu udostępnianej uczniom lub ich rodzicom (na ich prośbę) dokumentacji dotyczącej oceniania (w rozp.MEN z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania ... umożliwienie wglądu dotyczyło sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych ucznia).

§ 6.1.  Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe
lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą",
z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Komentarz:

Dokonując aktualizacji zapisów w dokumentach prawnych szkoły dotyczących oceniania, należy zwrócić uwagę na następujące zmiany:

-          Nauczyciel obowiązany jest dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, nie można więc mówić o obniżeniu wymagań edukacyjnych ucznia (rozporządzenie wymienione w pkt 1  powyższego wykazu)

-          Dostosowanie wymagań edukacyjnych, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni pedagogicznej ( zapis ten wprowadzono rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu)

-          Dostosowanie wymagań edukacyjnych w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia (zapis ten wprowadzono rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu)

§ 8. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 1a. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

1a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Komentarz:

W rozporządzeniu z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania ...dopuszczono możliwość zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego. Rozporządzenie wymienione w pkt 1 powyższego wykazu  umożliwia dodatkowo zwolnienie z nauki drugiego języka obcego ucznia z głęboką dysleksją rozwojową, oraz ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego. Podobnie jak wyżej dopuszczono opinie niepublicznych poradni.

KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW
zmiany w przepisach oświatowych

§ 9.1a. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 9.3a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 9.4a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 10.1. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,a ocenę zachowania - wychowawca klasy.

1a. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

§ 11.4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

§ 12.4a. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową.

§ 14. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

Komentarz:

-       Wprowadzone (rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zmiany określają sposób oceniania oraz klasyfikowania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

-       W (rozporządzeniu wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) wprowadzono zróżnicowanie ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

-       Zróżnicowanie to podkreślono również w przepisach dotyczących egzaminu klasyfikacyjnego.

PROMOWANIE UCZNIÓW, UKOŃCZENIE SZKOŁY
zmiany w przepisach oświatowych

§ 15. 1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 15.2. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem § 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 2a, 3 i § 16 ust. 11.

2a.Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 16. 1.Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

11. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 17. 1.Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej (semestru programowo najwyższego) uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, a w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 27 ust. 1 i 2, z zastrzeżeniem ust. 1a oraz § 32 ust. 1c i 6.

1a. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

Komentarz:

-       W rozporządzeniu MEN z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania.... znajdował się zapis warunkujący promocję ucznia klasy I – III szkoły podstawowej – pozytywnie ocenione osiągnięcia edukacyjne. Aktualny zapis(rozp. wymienione w pkt 1 powyższego wykazy)  mówi o bezwarunkowej promocji, przy uwzględnieniu wyjątkowych przypadków (§15.1.6).

-       Określono (rozp. wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zasady promocji ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

-       Zmiana ( rozp. wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) daje możliwość przystąpienia do dodatkowego terminu egzaminu poprawkowego uczniowi, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego z przyczyn usprawiedliwionych (wcześniej losowych). Określono również nieprzekraczalne terminy egzaminu.

-       Wprowadzono warunek kontynuacji zajęć w klasie programowo wyższej dla ucznia szkoły podstawowej, którego rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu całego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej, mimo nie zdanego egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych (rozp. wymienione w pkt 2 powyższego wykazu).

-       Określono warunki ukończenia szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym (rozp. wymienione w pkt 1  powyższego wykazu).

Zmiany w przepisach dotyczące oceniania zewnętrznego, odnajdą Państwo w następujących przepisach prawa oświatowego:

1.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2001r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419)  -egzamin maturalny

2.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 września 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289)  -sprawdzian i egzamin

3.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 grudnia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 214, poz. 1807)-  egzamin zawodowy

4.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 225)-sprawdzian, egzamin

Z wyrazami szacunku

Lubelski Kurator Oświaty

beera07-04-2003 14:16:41   [#07]

zmniejszyłam trochę- łatwiej się czyta...

W dokumentach prawnych szkoły, w szczególności w Statucie Szkoły – WSO, należy zwrócić uwagę na aktualizację zapisów w związku ze zmianami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323) zawartymi
w następujących rozporządzeniach:

1.    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 433)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 września 2002r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289)

Aby ułatwić Państwu aktualizację dokumentów prawnych szkoły, poniżej przedstawiam zestawienie zmian, obejmujące - zapis nowy, komentarz dotyczący zmiany, a także odnośnik do właściwego rozporządzenia.

PRZEPISY OGÓLNE
zmiany w przepisach oświatowych
§ 1. 1 Rozporządzenie reguluje warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, w tym szkołach specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz w szkołach dla dorosłych.

2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

Komentarz:

Wprowadzona (rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zmiana  oznacza, iż zasady oceniania określone w WSO – Statucie Szkoły powinny precyzować ocenianie dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

OCENIANIE
zmiany w przepisach oświatowych
§ 5.3 Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

Komentarz:

Zmiana wprowadzona (rozporządzeniem wymienionym w pkt 2 powyższego wykazu) oznacza, iż zapisy zawarte w WSO – dotyczące warunków (określanych przez nauczycieli) udostępniania prac kontrolnych są nieaktualne. Różnica w zapisach dotyczy również zakresu udostępnianej uczniom lub ich rodzicom (na ich prośbę) dokumentacji dotyczącej oceniania (w rozp.MEN z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania ... umożliwienie wglądu dotyczyło sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych ucznia).

§ 6.1.  Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą",
z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Komentarz:

Dokonując aktualizacji zapisów w dokumentach prawnych szkoły dotyczących oceniania, należy zwrócić uwagę na następujące zmiany:

-          Nauczyciel obowiązany jest dostosować wymagania edukacyjne – do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, nie można więc mówić o obniżeniu wymagań edukacyjnych ucznia (rozporządzenie wymienione w pkt 1  powyższego wykazu)

-          Dostosowanie wymagań edukacyjnych, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni pedagogicznej ( zapis ten wprowadzono rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu)

-          Dostosowanie wymagań edukacyjnych w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia (zapis ten wprowadzono rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu)

§ 8. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 1a. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

1a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Komentarz:

W rozporządzeniu z dnia 21 marca 2001r w sprawie warunków i sposobu oceniania ...dopuszczono możliwość zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego. Rozporządzenie wymienione w pkt 1 powyższego wykazu  umożliwia dodatkowo zwolnienie z nauki drugiego języka obcego ucznia z głęboką dysleksją rozwojową, oraz ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego. Podobnie jak wyżej dopuszczono opinie niepublicznych poradni.

KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW
zmiany w przepisach oświatowych
§ 9.1a. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 9.3a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 9.4a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.

§ 10.1. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,a ocenę zachowania - wychowawca klasy.

1a. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

§ 11.4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

§ 12.4a. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową.

§ 14. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

Komentarz:

-       Wprowadzone (rozporządzeniem wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zmiany określają sposób oceniania oraz klasyfikowania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

-       W (rozporządzeniu wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) wprowadzono zróżnicowanie ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

-       Zróżnicowanie to podkreślono również w przepisach dotyczących egzaminu klasyfikacyjnego.

PROMOWANIE UCZNIÓW, UKOŃCZENIE SZKOŁY
zmiany w przepisach oświatowych

§ 15. 1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 15.2. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem § 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 2a, 3 i § 16 ust. 11.

2a.Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 16. 1.Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

11. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 17. 1.Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej (semestru programowo najwyższego) uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, a w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 27 ust. 1 i 2, z zastrzeżeniem ust. 1a oraz § 32 ust. 1c i 6.

1a. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

Komentarz:

-       W rozporządzeniu MEN z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania.... znajdował się zapis warunkujący promocję ucznia klasy I – III szkoły podstawowej – pozytywnie ocenione osiągnięcia edukacyjne. Aktualny zapis(rozp. wymienione w pkt 1 powyższego wykazy)  mówi o bezwarunkowej promocji, przy uwzględnieniu wyjątkowych przypadków (§15.1.6).

-       Określono (rozp. wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) zasady promocji ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

-       Zmiana ( rozp. wymienionym w pkt 1 powyższego wykazu) daje możliwość przystąpienia do dodatkowego terminu egzaminu poprawkowego uczniowi, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego z przyczyn usprawiedliwionych (wcześniej losowych). Określono również nieprzekraczalne terminy egzaminu.

-       Wprowadzono warunek kontynuacji zajęć w klasie programowo wyższej dla ucznia szkoły podstawowej, którego rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu całego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej, mimo nie zdanego egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych (rozp. wymienione w pkt 2 powyższego wykazu).

-       Określono warunki ukończenia szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym (rozp. wymienione w pkt 1  powyższego wykazu).

Zmiany w przepisach dotyczące oceniania zewnętrznego, odnajdą Państwo w następujących przepisach prawa oświatowego:

1.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2001r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419)  -egzamin maturalny

2.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 września 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289)  -sprawdzian i egzamin

3.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 grudnia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002r. Nr 214, poz. 1807)-  egzamin zawodowy

4.         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 225)-sprawdzian, egzamin

 Z wyrazami szacunku

Lubelski Kurator Oświaty

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]