Informacja o tym, że w tym wątku pojawiły się nowe wiadomości nie oznacza, że przybyło tu postów - ale o tym, że uzupełniłem FAQ o pewne ważne informacje.
Wykaz informacji jest poniżej - posługując się swoją pamięcią, łatwo znajdziesz owe nowe treści.
Wykaz opisanych problemów (zagadnień):
Logowanie i zakładanie nowego konta
Zakładanie nowego konta
Aby założyć nowe konto należy kliknąć przycisk "Zaloguj" znajdujący się w lewym menu. Na stronie logowania pojawi się również sekcja "Załóż nowe konto".
Należy pamiętać, że podanie, podczas zakładania konta, poprawnego (istniejącego) adresu email jest niezbędne do aktywacji nowego konta - bo na ten adres przyjdzie klucz aktywacyjny umożliwiający (jak to klucz aktywacyjny) aktywację konta.
Innymi słowy - po założeniu konta jeszcze nie można pisać na forum - trzeba poczekać kilka minut na email, który pozwoli "uruchomić" konto.
Ów tajemniczo brzmiący klucz aktywacyjny, to po prostu link w emailu, który trzeba (i wystarczy) kliknąć - i już będzie można się zalogować na forum aby pisać oraz podziwiać rubinki.
"Widoczność" danych osobowych konta
Dane osobowe w formularzu rejestracyjnym (koncie użytkownika) choć są wymagalne, to jeśli użytkownik nie wyrazi zgody na ich udostępnienie (pokazywanie w opisie konta) pozostałym użytkownikom internetu - będą widziane jedynie przez biuro OSKKO do celów ich ew. weryfikacji i kontaktu z użytkownikami. Pozostali użytkownicy będą widzieli jedynie nick (login, nazwę użytkownika) i datę rejestracji.
Oczywiście jeśli zalogowany użytkownik zaglądnie do swojego konta - zobaczy swoje dane (bo to są jego dane). Ale nikt poza nim i biurem OSKKO. Jeśli chcesz zobaczyć jak Twoje dane widzą inny użytkownicy internetu - wyloguj się i zaglądnij w opis Twojego konta.
Problemy z logowaniem
Najczęstszym powodem nieudanego logowania jest niepoprawne wpisanie nazwy użytkownika i hasła. Warto więc się upewnić, czy wpisujemy je poprawnie.
Jeśli nie pamiętamy hasła do swojego konta - należy na stronie logowania wpisać w pole "Użytkownik" nazwę swojego konta i kliknąć guzik "Nie pamiętam hasła". Jeśli użytkownik podał podczas rejestracji poprawny adres email - przyjdzie na niego list z nowym hasłem. Należy się wtedy zalogować z tym nowym hasłem - i watro w konfiguracji konta zmienić to niemożliwe do zapamiętania hasło na jakieś przyjazne.
W wypadku, gdy mamy pewność, że wprowadzamy poprawną nazwę użytkownika i hasło, a pomimo tego forum nie pozwala nam się zalogować, warto sprawdzić, czy tak samo nie uda nam się zalogować na innym komputerze. Jeśli się udaje na innym - oznacza to z dużym prawdopodobieństwem, że na naszym ulubionym jest jakiś problem związany z ustawieniami przeglądarki, albo programem antywirusowym.
W przeglądarce wystarczy ustawić "poziom domyślny" zabezpieczeń w strefie internetowej. Jeśli to nie pomaga, to warto sprawdzić konfigurację naszego programu antywirusowego. Jednej z naszych miłych koleżanek wystarczyło zamknięcie owego programu i uruchomienie ponownie - widocznie łobuz trochę zgłupiał, i jego "przeładowanie" mu pomogło znormalnieć.
Do zmiany ustawień przeglądarki, czy programu antywirusowego polecam użyć naszego lub zaprzyjaźnionego dziecka w wieku 14-20 lat. Poradzi sobie bez kłopotu.
Co zrobić, żeby nie musieć się za każdym razem logować
Gdy podczas logowania zaznaczysz kwadracik "Zapamiętaj mnie" - przeglądarka na Twoim komputerze zapamięta Twój login i hasło - dzięki czemu nie będziesz musiał/a się ponownie logować, gdy znów usiądziesz przy komputerze i zaglądniesz na forum.
Jeśli jednak wpółużytkujesz ten komputer z kimś innym (na przykład w szkole) - nie radzę kazać komputerowi zapamiętywać Twojego loginu i hasła, bo każdy inny użytkownik tego komputera będzie sobie do woli, z tego komputera, mógł pisać pod Twoim nickiem i wysyłać (odbierać) wiadomości prywatne z Twojego konta.
Ale nawet gdy każesz się "zapamiętać" - możesz kliknąć guzik "Wyloguj" - dzięki czemu przeglądarka zapomni o Tobie ... aż do czasu, gdy znów się zalogujesz.
"Zniknięte konta" - założone konta, których już ni ma - czyli anihilacja konta
Forum automatycznie usuwa konta, które nie zostały aktywowane w ciągu 24 godzin. Jeśli więc załozyłaś/eś konto wczoraj, ale nie aktywowałaś/eś go - nie dziw się, że już go nie ma.
UWAGA! Nie panikować! Jeśli udało Ci się zalogować - czyli widzisz odznaczające się nieprzeczytane wątki - oznacza to, że Twoje konto zostało aktywowane. Konto raz aktywowane nie dezaktywuje się - co najwyżej starzeje (ale to Cię chyba ni zaskakuje).
Ponadto biuro OSKKO sukcesywnie przegląda założone konta - i usuwa te, w których założyciel nie dostosował się do regulaminu forum - nie wypełniając sensownie swoich danych osobowych ignorując prośby o rzetelność. Innymi słowy - OSKKO odpłaca się pięknym za nadobne.
Preferencje użytkownika
Zmiana wyglądu forum
Zmiany wyglądu forum dokonuje się w formularzu własnego konta. Należy kliknąć guzik "Moje konto" i w oknie pokazującym informacje o naszych danych kliknąć guzik "Edytuj moje dane".
Na dole strony, w sekcji "preferencje" można ustalić:
-
liczbę wątków widzianych na głównej stronie forum,
-
rodzaj używanej przeglądarki (forum dostosowuje swoją funkcjonalność do wybranej przeglądarki),
-
czy się chce być widocznym w "liście obecności" forum,
-
czy menu lewe ma "nadążać" za przewijaniem strony w widoku konkretnego wątku,
-
sposób wyróżniania nieprzeczytanych wątków na stronie głównej forum (na liście wątków).
Wstawianie swojego zdjęcia do opisu konta.
Możesz wstawić swoje zdjęcie, które będzie widoczne dla wszystkich użytkowników w opisie Twojego konta.
Aby to zrobić należy kliknąć "Moje konto" - i na karcie z opisem Twoich danych znajdziesz guzik "Wstaw moje zdjęcie". Wciśnij go, a następnie posłuż się inteligencją, lub doświadczeniem z wymiany plików.
Wstawione zdjęcie możesz w dowolnej chwili wymienić na inne, albo usunąć. UWAGA! Bezpośrednio po zmianie zdjęcia, może być konieczne odświeżenie (F5) przeglądarki, żeby zobaczyć nowe w opisie swojego konta, bo przeglądarka przez jakiś czas przechowuje w swojej "pamięci podręcznej" poprzednie, żeby nie ściągać za każdym razem pliku z serwera.
Wrzucanych, do opisu konta, zdjęć nie trzeba w żaden sposób "przycinać" do rozmiarów pokazywanych w witrynie. Forum samo takie zdjęcie odpowiednio przeformatuje do rozmiarów właściwych dla internetu.
Jak wygląda opis konta ze zdjęciem możesz zobaczyć tu: http://oskko.edu.pl/forum/uzytkownik.php?u=1
Informacje o użytkownikach
Znajdowanie użytkownika na liście użytkowników.
Aby odszukać użytkownika - możesz kliknąć guzik "Użytkownicy" w lewym menu.
Jeśli masz żyłkę hazardzisty, możesz próbować trafić w odpowiednią stronę, na której będzie nick owego użytkownika, wybierając ją na dole strony z listą użytkownika z rozwijalnej listy.
Jeśli jednak masz coś więcej do roboty niż dłubanie w nosie - wpisz pierwsze litery szukanego nicka w pole znajdujące się nad listą wątków i kliknij "Filtruj". Zobaczysz co się stanie.
Prywatne wiadomości
Limity skrzynek odbiorczych i nadawczych
Każdy użytkownik forum dysponuje wewnętrzną (forumową) skrzynką pocztową pozwalającą wysłać 10 wiadomości prywatnych i odebrać 20. Ze względu na te niewielkie limity należy się troszczyć o to, żeby skrzynka (szczególnie odbiorcza) się nie przepełniła - i usuwać przeczytane już wiadomości. W przeciwnym wypadku (zapełnienia skrzynki odbiorczej) użytkownik nie będzie mógł otrzymać kolejnej wiadomości - nawet wtedy, gdyby od jej otrzymania zależała cała jego kariera zawodowa.
Powiadomienia o prywatnych wiadomościach.
Forum wysyła informację o nieprzeczytanych wiadomościach prywatnych do ich adresatów na adres email (o ile adresat podał w konfiguracji konta poprawny adres email). Czeka jednak z wysłaniem tej wiadomości 10-15 minut od momentu jej nadania. Chodzi o to, aby nie wysyłać niepotrzebnie wiadomości osobom aktualnie przeglądającym forum, które i tak zostaną poinformowane o oczekującej wiadomości rubinkiem kręcącym się w menu lewym obok napisu "Skrzynka odbiorcza". Jeśli zdążą odczytać wiadomość przed upływem 10-15 minut od momentu jej wysłania, nie dostaną zbędnego powiadomienia na skrzynkę email.
Konkretnie - forum co 5 minut wysyła informację o nieprzeczytanych wiadomościach wysłanych 10-15 minut temu. Działa to tak:
- o 13:00 forum wysyła na adres email informację o nieprzeczytanych wiadomościach prywatnych wysłanych między 12:45-12:50.
- o 13:05 forum wysyła na adres email informację o nieprzeczytanych wiadomościach prywatnych wysłanych między 12:50-12:55.
- o 13:10 forum wysyła na adres email informację o nieprzeczytanych wiadomościach prywatnych wysłanych między 12:55-13:00.
- ...
Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy są informowani o oczekującej na nich wiadomości prywatnej nawet wtedy, gdy aktualnie nie zajmują się przeglądaniem forum, a pracują przy komputerze tworząc rozmaite koncepcje rozwoju oświaty. :-) Z drugiej strony - gdy przeglądają akurat w tym momencie forum i odczytują prywatne wiadomości na bieżąco - nie są niepokojeni niepotrzebnymi emailami.
Pisanie w edytorze IE
Jak się pisze w tym edytorze (z bajerami) każdy wie - jak w Wordzie, czy innym edytorze graficznym. Jedyne co można wyjaśnić, to kolorowanie tekstu.
Kolorowanie tekstu
Ikonki pozwalające kolorować tekst i tło znajdują się z prawej strony "listwy narzędziowej". Wystarczy zaznaczyć tekst, kliknąć odpowiednią ikonkę i wybrać pożądany kolor klikając na niego dwukrotnie (zwykły "dwuklik"). Mamy do dyspozycji szeroką paletę kolorów - pojedynczy "klik" z lewej, czy prawej strony(w tęczę) powoduje "rozwinięcie" palety kolorów na bazie wybranego w środkowej części ekranu. Pobawcie się po prostu i będziecie wiedzieli.
Pisanie w edytorze tekstowym (w innej przeglądarce niż IE)
Pisanie w edytorze tekstowym jest proste o ile nie ma się fanaberii czegoś sformatować (np pokolorować) czy wstawić linka lub obrazka. Poniżej kilka słów na temat różnych możliwości.
Pisanie "normalne" - jako zwykły tekst
Po prostu piszesz i klikasz "Wyślij" ustawiając przełącznik na "jako TEXT". Tak jak napisze to co napiszesz - będzie wyświetlone na forum. Niestety nie możesz w ten sposób ani kolorować, ani wstawić linka, a ni nic ... Będzie to piękny, ascetyczny tekst.
Pisanie z użyciem BBCode - pozwalające łatwo formatować tekst, wstawiać linki i obrazki
Jeśli chcesz coś sformatować lub wstawić link, czy obrazek - a nie wiesz jak się pisze w HTMLu - polecam BBCode. To takie ustrojstwo, które pozwala sporo zrobić, prostymi metodami.
Aby pisać w BBCodzie należy, przed wysłaniem wiadomości, ustawić kropkę w pozycji "jako BBCode" (na prawo od guzika "Wyślij")
BBCode polega na operowaniu specjalnymi znacznikami ujętymi w nawiasy klamrowe. Poniżej ich zestaw:
-
wytłuszczanie (bold): [b]gruby napis[/b] da w wyniku: gruby napis
-
pochylanie (italic): [i]pochylony napis[/i] da w wyniku: pochylony napis
-
podkreślanie (underline): [u]podkreślony napis[/u] da w wyniku podkreślony napis
-
przekreślenie [through]przekreślony tekst[/through] da w wyniku
przekreślony tekst
-
składanie znaczników: [b][u][i]pokiereszowany napis[/i][/u][/b] da w wyniku: pokiereszowany napis
-
kolorowanie: [color=red]czerwony[/color] [color=blue]niebieski[/color] [color=green]zielony[/color] da w wyniku: czerwony niebieski zielony
-
-
link opisany [url=http://oskko.edu.pl]Witryna OSKKO[/url] da w wyniku: Witryna OSKKO
-
-
lista punktowana [list] [*]pierwszy wiersz [*]drugi wiersz [/list] da w wyniku:
-
pierwszy wiersz
-
drugi wiersz
-
lista numerowana [list=1] [*]pierwszy wiersz [*]drugi wiersz [/list] da w wyniku:
-
pierwszy wiersz
-
drugi wiersz
-
wstawienie obrazka: [img]http://oskko.edu.pl/forum/myimg/z_1.jpg[/img] da w wyniku:

Pisanie w "czystym" HTML - największa paleta możliwości formatowania tekstu
Aby pisać w HTML należy, przed wysłaniem wiadomości, ustawić kropkę w pozycji "jako HTML" (na prawo od guzika "Wyślij"). Jeśli nie wiesz co to znaczy pisać w HTML, to używaj BBCode i nawet nie czytaj tego co niżej napiszę.
Jeśli wiesz co to znaczy pisać w HTML, to nie muszę Ci niczego tłumaczyć. Na forum jednak nie ma pełnej dowolności używania tagów HTMLowych. Musisz się ograniczyć do niżej wymienionych:
-
a
-
b
-
blockquote
-
br
-
center
-
dd
-
div
-
dl
-
dt
-
em
-
font
-
h1
-
h2
-
h3
-
h4
-
i
-
img
-
li
-
marquee
-
-
ol
-
p
- span
- strike
-
strong
-
sub
-
sup
-
table
-
td
-
th
-
tr
-
u
-
ul
Jeśli uznasz, że jakiś tag warto dopuścić na forum - napisz do mnie przez wiadomość prywatną. Jeśli i ja tak uznam - dopuszczę.
Jak widzisz - nie wolno używać skryptów. Staram się je wycinać, żeby nie popsuły layoutu forum. Podobnie usuwam obsługę "eventów" - żeby nie mieszalo ludziom przy np. najechaniu na coś myszką.
Jeśli jednak znajdziesz lukę w tych zabezpieczeniach - koniecznie do mnie napisz, żebym mógł ją usunąć.
Jeśli chcesz pobawić się i poświęcić czas na łamanie moich zabezpieczeń - z przyjemnością zaproszę Cię na specjalne forum dla "łamaczy zabezpieczeń forumowych". Mam nadzieję, że dzięki tej zabawie uda nam się wspólnie podnieść bezpieczeństwo forum - gdy znajdziemy jakąś lukę. A jeśli mamy coś próbować wspólnie psuć - to lepiej na forum wydzielonym do tych celów, a nie tu - żeby innym nie przeszkadzać. |