Może tak § 2
Cele i zadania szkoły
I. Celem Technikum Uzupełniającego jest:
1. Pełny rozwój uzdolnień, zainteresowań i osobowości ucznia. 2. Umożliwienie uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych we współczesnym świecie. 3. Wychowanie młodzieży w duchu humanizmu i zbliżenia między narodami, otwarcia na drugiego człowieka, tolerancji. Młodzieży, która zechce korzystać z wolności i budować państwo oparte na demokratycznych zasadach współżycia, w którym chronione będą prawa jednostek. 4. Przygotowanie uczniów do aktywnego życia we współczesnym świecie. II. Uczeń Technikum Uzupełniającego:
1. Radzi sobie w sytuacjach konfliktowych, wywołujących negatywne emocje i agresję, umie przyjmować informację zwrotną. 2. Jest asertywny, potrafi radzić sobie ze stresem, depresją oraz adekwatnie zachowywać się w różnych sytuacjach społecznych. 3. Akceptuje siebie, potrafi wyrażać swoje potrzeby i potrzeby innych. 4. Jest odporny na uzależnienia i posiada wystarczającą wiedzę związaną z problematyką uzależnień. 5. Przestrzega zasad zdrowego stylu życia wobec siebie i bliskich. 6. Poszukuje prawdy, wartości, umie dokonywać świadomych wyborów. Różnicuje dobro od zła. 7. Jest refleksyjny i empatyczny. Potrafi dokonać autoprezentacji. 8. Jest kulturalny. 9. Zna swoje mocne i słabe strony. Potrafi szukać pomocy. 10. Posiada własne zdanie i potrafi je argumentować. 11. Planuje swoje działania i potrafi organizować sobie zajęcia. Wyznacza sobie cele i dąży do ich realizacji. Jest kreatywny i nastawiony na rozwój. 12. Zachowuje proporcje między nauką, pracą a wypoczynkiem. 13. Współdziała w grupie, uznaje odmienność, jest tolerancyjny, nie ulega stereotypom. 14. Jest przygotowany do życia w rodzinie, kultywuje tradycje rodzinne. 15. Kieruje się zasadami i normami przyjętymi w społeczeństwie. 16. Dostrzega problemy środowiska, w którym żyje, dba o jego właściwy stan. 17. Zna swoje prawa, umie z nich korzystać i przestrzega praw innych ludzi. III. Zadaniem Technikum Uzupełniającego jest:
1. Przygotowywanie uczniów do podejmowania wyzwań współczesnego świata: integracji, globalizacji, wymiany informacji, postępu naukowo - technicznego. 2. Nauczenie uczniów zasad uczenia się. 3. Zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. 4. Wspieranie rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwiać uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy oraz planowanie kariery zawodowej. 5. Nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu. 6. Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym podjęcie dalszego kształcenia się bądź ułatwiającym zdobycie pracy. 7. Rozwijanie u uczniów zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych. 8. Rozwijanie u uczniów zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego oraz rozumienia przekazywanych treści. 9. Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie. 10. Umożliwienie uczniom poznawania zasad rozwoju osobowego i życia społecznego, poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny, dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej. IV. Technikum Uzupełniające realizuje zadania poprzez:
1. Budowanie więzi w społeczności szkolnej. 2. Wskazywanie wzorców osobowych i działanie własnym przykładem. 3. Włączanie uczniów do działań związanych z ceremoniałem szkolnym i organizowaniem imprez szkolnych. 4. Reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy uczniów w szkole i poza nią. 5. Diagnozowanie uczniów pod kątem postępów w nauce i zachowaniu oraz problemów rozwojowych i rodzinnych. 6. Poznanie uczniów i ich środowiska rodzinnego. 7. Poznanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. 8. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych. 9. Propagowanie zasady uczciwości w sporcie, nauce i w czasie wolnym. 10. Integrację szkoły z lokalnym środowiskiem społecznym. Nawiązywanie kontaktów z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i instytucjami wspomagającymi oświatę. 11. Zajęcia edukacyjne, zwane dalej lekcjami o wymiarze obowiązkowym dla każdego ucznia. 12. Prowadzenie różnych form zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów. 13. Udostępnienie pomieszczeń szkoły, zbiorów biblioteki szkolnej. 14. Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi instytucjami wspierającymi rozwój uczniów. 15. Organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspierającej ich rozwój. 16. Realizację Szkolnego zestawu programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego. 17. Realizację Programu wychowawczego i Programu profilaktyki szkolnej oraz przestrzeganie zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania. 18. Ujednolicone działania wychowawcze wszystkich nauczycieli szkoły we wszystkich sytuacjach edukacyjnych. 19. Organizację przepływu informacji o działalności szkoły i jego organów. 20. Zapoznanie uczniów z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganie tych praw. 21. Organizację współpracy z rodzicami uczniów. |