MIERZENIE JAKOŚCI PLACÓWEK OŚWIATOWYCH - zewnętrzne I WEWNĘTRZNE, W TYM WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Wybór książek ze zbiorów PBP w Poznaniu
1. BEDNARKOWA Wiga
Mierzenie jakości pracy szkoły. Cz. 2 / Wiga Bednarkowa, Stefan Wlazło. - Wyd. 2 zm. i popr. - Wrocław : "MarMar", 1998. - 139 s. : U. ; 24 cm
Na tę część składają się dwa teksty: W. Bednarkowej "Dowiedzieć się co uczeń potrafi" (dot. model zorganizowanego uczenia się, pomiaru dydaktycznego) oraz S. Wlazły "Jakość w pracy kierowniczej dyrektora szkoły" (dot. oceny pracy dyrektora szkoły, standardów jakości pracy dyrektora i nauczyciela). =. 276613, PNS 276615
2. BOGAJ ANDRZEJ
Liceum ogólnokształcące w Polsce : funkcje, efektywność, kierunki przemian / Andrzej Bogaj. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992. - 246, [l] s. ; 20 cm
264281, PNS 264582
3. BRZDĄK Jadwiga
Samoocena pracy szkoły : scenariusze konferencji szkoleniowych dla rad pedagogicznych / Jadwiga Brzdąk, Janina Miazgowicz. - Katowice : Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, 1998. - 256 s. : rys. ; 30 cm
10 scenariuszy dla rad pedagogicznych do wykorzystania przez lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Każdy scenariusz (przeznaczony na 1,5 godz.) zawiera: cele sesji, wypunktowanie zagadnień i metod, przebieg sesji z podaniem czasu na poszczególne zagadnienia i wskazaniem środków dydaktycznych, wzory foliogramów i instrukcji do ćwiczeń. Każdy scenariusz poprzedzony jest przez informacje merytoryczne potrzebne prowadzącemu zajęcia. Sesje dot.: sposobów mierzenia jakości szkoły, ankiety, samooceny ucznia i nauczyciela, diagnozowania pracy szkoły przez radę pedagogiczna, szkolnego programu wychowawczego, hospitacji, szkolnego systemu oceniania, pomiaru dydaktycznego, szkolnego arkusza samooceny i raportu, planu rozwoju. =. 278774 PNS
4. CHODNICKI Jerzy
Ocenianie / Jerzy Chodnicki, Andrzej Kolodziejczyk, Jacek Króukowski. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 1999. - 215 s. : faks., fot., rys. ; 30 cm. - (Program Nowa Szkoła : materiały dla edukatorów)
Opracowanie dla osób prowadzących szkolenia z radami pedagogicznymi. 19 scenariuszy zajęć. Poświęcone są one m.in. celom oceniania, szkolnemu systemowi oceniania i przedmiotowemu systemowi oceniania, ukrytemu programowi oceniania, samoocenie nauczyciela i ucznia. Każdy scenariusz zawiera: wprowadzenie i omówienie struktury zajęć (jeśli jest złożona), wykaz metod, cele zajęć, wskazanie czasu trwania i potrzebnych materiałów, przebieg zajęć wraz z uwagami o realizacji i wiadomościami merytorycznymi lub materiały uzupełniające dla prowadzącego oraz foliogramy (jeśli są potrzebne). =. 279027
5. CLARK ANNĘ- MARIE, DZIERZGOWSKA IRENA, THOMPSON MARION
Standardy edukacyjne i uprawnienia ucznia : materiały dla uczestnika / Anne-Marie Ciark, Irena Dzierzgowska, Marion Thompson. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.], [1996?]. - 52 k. ; 30 cm
253588 PNS
6. CLARK ANNĘ- MARIE, DZIERZGOWSKA IRENA, THOMPSON MARION
Standardy edukacyjne i uprawnienia ucznia : przewodnik dla edukatora / Anne-Marie Ciark, Irena Dzierzgowska, Marion Thompson. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.], [1996?]. - 68 k. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł 4A)
Materiał do tematów: Standardy edukacyjne; Uprawnienia ucznia. (-). 253602 PNS
7. CZARNECKI KAZIMIERZ
Szkolna wiedza pojęciowa uczniów klas początkowych w świetle badań naukowych / Kazimierz Czarnecki. - Katowice :
"Śląsk", 1995. - 471 s. : rys. ; 21 cm
Praca poświęcona badaniu programowej wiedzy pojęciowej uczniów klas I-III. Do badań posłużono się metodą testów słownikowych skonstruowanych przez nauczycieli oraz doradców metodycznych. Zanalizowano stan wiedzy i pojęć w założonych celach i treściach nauczania początkowego, prawidłowo i błędnie opanowane pojęcia szkolne oraz ich ewentualny brak, czas opanowywania, znajomość kategorii pojęć i ich rodzajów, a także według ich znajomości określono rangę przedmiotów nauczania i klas uczniowskich. W wyniku badań oceniono poziom szkolnej wiedzy i wskazano na jej uwarunkowania biologiczne, psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne. W aneksie, stanowiącym prawie połowę książki znalazły się definicje badanych pojęć w zakresie poszczególnych przedmiotów nauczania. (-). 271805, PNS 271806
8. CZARNECKI KAZIMIERZ
Wiedza pojęciowa uczniów i metoda jej badania / Kazimierz Czarnecki. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 1992. - 239, [l] s. : rys. ; 24 cm
266151 PNS
9. DIAGNOSTYKA
Diagnostyka edukacyjna : [cele, materiał, wymagania] / red. nauk. Bolesław Niemierko. - Gdańsk : Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, 1994. - 213, [l] s., [5] k. ił. kolor. : rys., wykr. ; 24 cm
Praca przedstawia wybrane projekty i wyniki badań z dziedziny diagnostyki dydaktyczno-wyćhowawczej (zajmującej się stymulowaniem informacji o przebiegu i wynikach uczenia się) w Polsce i krajach sąsiednich oraz dyskusję dot. roli diagnozy osiągnięć uczniów we współczesnych systemach pedagogiki technologicznej i humanistycznej. M.in.: B. Niemierko - Diagnostyka edukacyjna;
Poznawcze hierarchie osiągnięć uczniów jako podstawa skal ocen; P. Krope - Dogmatyczny i autorytarny styl edukacyjny w Niemczech; S. Skrzypiec - Horyzonty etopedagogiki. Jak biologiczne dziedzictwo człowieka może służyć wychowaniu; P. Krope - Ocena opisowa w pedagogice jako źródło nieporozumień.(+). 271586, 271587, 271588PNS
10. DIAGNOZA
Diagnoza edukacyjna : oczekiwania, problemy, przykłady : materiały konferencji "Podstawowe problemy diagnozy edukacyjnej. Standardy i diagnoza a rozwój w edukacji" Legnica 8-10 listopada 1999 / pod red. Bolesława Niemierki i Bogusławy Machowskiej ; Ośrodek Diagnozy, Egzaminów Szkolnych i Informacji Pedagogicznej w Legnicy, Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Legnicy. - Legnica : ODESIP, 1999. - 407 s. : rys, wykr., err. ; 24 cm
Problematyka diagnostyki edukacyjnej jako nauki i dziedziny kompetencji edukacyjnych (4 wystąpienia), formy diagnozy edukacyjnej (8 opracowań będących przykładem diagnozy różych zagadnień dot. uczniów, np. motywacji uczenia się, osiągnięć polonistycznych niesłyszących, i nauczycieli), ewaluatyka edukacyjna (4 ref. z zakresu teorii ewaluacji pedagogicznej), pomiar dydaktyczny (8 opracowań, np. o testach dydaktycznych, o znaczeniu pomiaru dydaktycznego dla jakości pracy szkoły, o pracy badawczej ucznia - coursework, o procedurze budowania norm ilościowych dla ocen szkolnych), edukacja medialna jako nowa dziedzina kształcenia, egzaminy szkolne (7 opracowań m.in. o standardach egzaminacyjnych, w tym o Nowej Maturze, i o egzaminach zewnętrznych). 281114 PNS
11. DIAGNOZOWANIE
Diagnozowanie osiągnięć uczniów w klasie pierwszej / pod red. Gustawa Trelińskiego. - Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP [Związku Nauczycielstwa Polskiego], 1999. - 79 s. : rys. ; 21 cm. - (Postrzegam świat całościowo : ewaluacja ; etap I klasa l) . - (Przyjazna Szkoła)
Przedstawiony w tym opracowaniu system osiągnięć uczniów jest związany z programem " Postrzegam świat całościowo", ale może być wykorzystywany w innych programach, ponieważ konkretyzuje wymagania formułowane w "Podstawie programowej". Zestaw rozwija, w miarę jednoznacznie na poziomie podstawowym, kolejne czynności i umiejętności docelowe, a ich opis pozwala nie tylko je kontrolować w miarę obiektywnymi narzędziami, ale także ustalić, które dziecko zakreślony poziom osiągnęło lub w jakim stopniu od tego poziomu odbiega. $. 278573, PNS 278574
12. DZIERZGOWSKA IRENA, KALINOWSKA MARIA
Poradnik - mierzenie jakości pracy szkoły : liceum ogólnokształcące : [przewodnik dla edukatora] / Irena Dzierzgowska, Maria Kalinowska. - Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, 1997. - 158, [l] s. : rys., wy kr. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą)
Omówiono przepisy dot. nadzoru pedag. i wskazano warunki zapewnienia jakości pracy szkoły. Wypunktowano przedmiot pomiaru jakości pracy liceum i jej kryteria, z podziałem na: efekty kształcenia; organizację i przebieg kształcenia, wychowania i opieki;
zarządzanie. Następnie podano wzory narzędzi mierzenia jakości pracy liceum, omówiono etapy procedury mierzenia jakości i
podano krótkie wskazówki do stworzenia planu rozwoju szkoły. Książce towarzyszy dyskietka. =.
275258
13. DZIERZGOWSKA IRENA, KALINOWSKA MARIA
Raport - mierzenie jakości pracy szkoły : liceum ogólnokształcące : [materiały dodatkowe] / Irena Dzierzgowska, Maria Kalinowska. - Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, 1997. - 187, [l] s. :
wykr. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą)
Przykład (jako wzór) raportu z mierzenia jakości pracy jednej szkoły zgodnie z procedurą oprać, w ramach programu TERM-IAE. Na raport składa się: zakres badania liceum ogólnokształcącego, charakterystyka szkoły, główne wyniki badania jakości pracy szkoły (z podziałem na: efekty; organizację i przebieg kształcenia, wychowania i opieki; zarządznie), szczegółowe wyniki badań (wg podziału jak poprzednio) i skrót raportu. =. 275261
14. DZIERZGOWSKA Irena
Mierzenie jakości pracy liceum : poradnik / Irena Dzierzgowska, Maria Kalinowska. - Warszawa : Wydawnictwa CODN [Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli], 1999. - 156 s. : rys., wykr. ; 30 cm
Praca adresowana do osób zainteresowanych mierzeniem jakości pracy liceum- wizytatorów, inspektorów, dyrektorów. Wymieniono czynniki wpływające na jakość pracy szkoły i wskazano źródła gromadzenia informacji, zaproponowano kryteria oceny jakości pracy l.o., przedstawiono narzędzia pomiaru (arkusze i ankiety), omówiono etapy procedury mierzenia jakości i zastosowanie wyniku procedury mierzenia jakości, czyli raportu, do stworzenia planu rozwoju szkoły. Książce towarzyszy dyskietka z programem do przetwarzania danych i przygotowania raportu. PNS 279236, 279947
15. DZIERZGOWSKA Irena
Mierzenie jakości pracy liceum : raport / Irena Dzierzgowska, Maria Kalinowska. - Warszawa : Wydawnictwa CODN [Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli], 1999. - 159, [1-10] s. ; 30 cm
Przykładowy raport opracowany zgodnie z założeniami i przy pomocy narzędzi podanych w poradniku. Zamieszczono też skrót
raportu.
PNS 279237, 279946
16. DZIERZGOWSKA Irena: Mierzenie jakości pracy przedszkola : poradnik / Irena Dzierzgowska, Monika Rościszewska-Woźniak. - Warszawa :
CODN [Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli], 1998. - 117 s. : rys., wykr. ; 30 cm
Głównym adresatem publikacji są dyrektorki przedszkoli, ale kierowana jest ona tez do wizytatorów kuratoriów oświaty, inspektorów samorządów terytorialnych i doradców metodycznych. Przedstawiono procedurę diagnozowania pracy przedszkoli, która została opracowana w ramach programu TERM. Omówiono cele mierzenia jakości pracy przedszkola, czynniki wpływające na jakość jego pracy ; zaproponowano narzędzia pomiaru - ankiety skierowane do rodziców, nauczycieli, dyrektora i personelu pomocniczego przedszkola; omówiono etapy mierzenia jakości pracy przedszkola, w tym sposób wykorzystania komputera; podano zasady planowania rozwoju przedszkola. Do książki dodano dyskietkę. Poradnikowi towarzyszy wzorcowy raport z mierzenia jakości pracy przedszkola.
275984 PNS
17. DZIERZGOWSKA Irena
Mierzenie jakości pracy szkoły podstawowej : poradnik / Irena Dzierzgowska, Stefan Wlazło. - Wyd. 2. - Warszawa :
Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2000. - 194 s. ; 30 cm
W pracy omówiono wskaźniki, narzędzia i procedury mierzenia jakości pracy szkoły; wyjaśniono znaczenie pojęcia jakości w edukacji; opisano czynniki wpływające na jakość szkoły i kryteria ich oceny; zaprezentowano kodeks wizytatorów i główne zasady diagnozowania; wyszczególniono i scharakteryzowano narzędzia stosowane w mierzeniu jakości pracy szkoły oraz czynności wykonywane w trakcie mierzenia jakości. Do "Poradnika" dołączono dyskietkę z programem podsumowującym wyniki przeprowadzanych ankiet. 280771, PNS 280773
18. DZIERZGOWSKA IRENA
Standardy edukacyjne i uprawnienia ucznia : [przewodnik dla edukatora] / Irena Dzierzgowska ; [red. nauk. Joanna Kośmider]. - Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, cop. 1997. - 41 s. :
rys. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł 4B) . - (Suplement)
W części "Standardy edukacyjne" podano: wyjaśnienia 4 używanych terminów, wzór standardów wykorzystywanych do oceny pracowników urzędów oświatowych USA, fragment poświęcony strukturze ang. standardów edukatora, propozycję ćwiczenia wprowadzającego mającego na celu utworzenie listy kryteriów dla standardów, wraz z materiałem pomocniczym do wykonania ćwiczenia. Część "Uprawnienia ucznia" jest obszerniejsza i zawiera: podstawowe wiadomości nt. praw czł., praw ucznia w Polsce, "Kartę Praw Nauczycieli" uchwalona, przez Amerykaństką Federację Nauczycieli, "Konstytucję Rzeczypospolitej Szkolnej" I Spol. LO w Warszawie, propozycje 7 ćwiczeń do zastosowania w szkoleniu, scenariusz szkolenia składającego się z 8 sesji. Do każdej sesji podano:
temat, metody pracy (w tym opisane poprzednio ćwiczenia) i przewidywany czas. Do l. sesji dołączono reprodukcje potrzebnych foliogramów. =. 275264 PNS
19. DZIERZGOWSKA IRENA, WLAZŁO STEFAN
Mierzenie jakości pracy szkoły : materiały dla uczestnika / Irena Dzierzgowska, Stefan Wlazło ; [współpr. Annę Marie Ciark, Marion Thompson]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.], [1996?]. - 141 k. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł IV)
253582 PNS
20. DZIERZGOWSKA IRENA, WLAZŁO STEFAN
Mierzenie jakości pracy szkoły : poradnik dla wizytatorów, inspektorów, dyrektorów szkól i placówek oświatowych oraz nauczycieli / Irena Dzierzgowska, Stefan Wlazło ; [współpr. Annę Marie Ciark, Marion Thompson]. - Warszawa :
Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.], [1996?]. - 163 s. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą)
Materiały do tematów: Mierzenie jakości w rozwoju organizacyjnym szkoły; Kodeks wizytatora; Kryteria jakości pracy szkoły;
Zasady zewnętrzne mierzenia jakosd pracy szkoły; Czynniki wpływające na. jakość pracy szkoły. (-). 275257, PNS 253607
21. DZIERZGOWSKA IRENA, WLAZŁO STEFAN
Mierzenie jakości pracy szkoły : przewodnik dla edukatora / Irena Dzierzgowska, Stefan Wlazło ; [przy współpr.] Annę
Marie Ciark, Marion Thompson. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.], [1996?]. - 156 k. ; 30 cm. -
(TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł IV)
Materiał do tematów: Procedury wewnątrzszkolne; Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły- (-).
253595 PNS
22. DZIERZGOWSKA IRENA
Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły : [przewodnik dla edukatora] / Irena Dzierzgowska ; [red. nauk. Joanna Kośmider]. - Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, cop. 1997. - 40. :
rys. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł IV) . - (Suplement)
Scenariusz dwudniowego szkolenia (8 sesji), które zainteresuje głównie wizytatorów i dyrektorów. Propozycja do wykorzystania przez edukatora. Do każdej sesji podano: temat sesji, metody pracy i czas trwania, wykaz materiałów, przebieg zajęć - propozycje ćwiczeń, reprodukcje foliogramów lub arkuszy ćwiczeń. =. 275263 PNS
23. DZIERZGOWSKI Sergiusz
Mierzenie jakości pracy szkoły podstawowej : raport - Warszawa, maj 2000 / Sergiusz Dzierzgowski. - Warszawa :
Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2000. - 173, 24 s. ; 30 cm
Raport ze szkoły podstawowej w Leśnicy (woj. mazowieckie) przedstawia charakterystykę szkoły oraz wyniki badania jakości pracy szkoły, tzn. efektów, organizacji i przebiegu kształcenia, wychowania, opieki oraz zarządzania. Znaczną część publikacji zajmują tabele z analizą i wynikami ankiet dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
280772, PNS 280774
24. EWALUACJA
Ewaluacja w edukacji / red. nauk. Leszek Korporowicz ; [tł. z ang.]- - Warszawa : "Oficyna Naukowa", 1997. - 283 s. ;
21 cm
Fragmenty książek i artykuły - w sumie 11 - przetłumaczone z jeż. ang., w których ewaluacja nie odnosi się do konkretnych programów nauczania, lecz jest rozumiana szeroko. M.in. "Specyfika i rozwój studiów ewaluacyjnych" H. Simons, "Ewaluator w społeczeństwie" E.R. House. Inne dot. teorii ewaluacji, głównych podejść, projektowania i metod badawczych, społecznego kontekstu ewaluacji. =. 276485, PNS 276486
25. GAŁKA-ZIÓŁKOWSKA Grażyna
Ministerstwo Edukacji Narodowej o ocenianiu / [zeszyt oprać. Grażyna Gałka-Ziółkowska, Sławomir Ziemicld]. - Warszawa : MEN, 1999. - 40 s. ; 20 cm. - (Biblioteczka Reformy ; 17)
W opracowaniu przedstawiono zasady oceniania. Prace podzielono na dwie części: "Ocenianie wewnątrzszkolne", "Ocenianie zewnętrzne". Książka omawia m.in.: tryb oceniania i skalę ocen; klasyfikację sródroczną i końcoworoczną; ocenę z zachowania; listę osób wytypowanych przez kuratorów oświaty do prowadzenia nadzoru oceniania; rolę nauczycieli w ocenianiu zewnętrznym; organizację systemu egzaminowania. $. 278113, PNS 278114
26. HUDAŃSKA Iwona
Szkolny system oceniania : wskazówki dla rad pedagogicznych / Iwona Hudańska. - Poznań : "G & P", 1999. - 76 s. ;
24 cm
Omówiono, czym jest wewnątrzszkomy system oceniania (funkcje oceniania, 10 zasad oceniania ucznia, 6 postulatów szkolnego systemu oceniania wg programu Nowa Szkolą), etapy budowania szkolnego systemu oceniania (5 kroków wg programu Nowa Szkoła). Przedstawiono dokument "Szkolny system oceniania Gimnazjum w Strzalkowie", uwagi nt. sposobu jego powstania, wnioski z debaty uczniów nt. oceniania i wyniki 2 ankiet - dla uczniów i dla rodziców - dot. " Szkolnego systemu oceniania Gimnazjum w Strzalkowie". Aneksy tworzą: 2 scenariusze zajęć wychowawczych - debaty nt. oceniania w szkole, nt. projektu "Szkolnego systemu oceniania", 2 formularze ankiet - dla uczniów i dla rodziców. =. 278883, PNS 278884
27. JAKOŚĆ
Jakość kształcenia - wyzwaniem XXI wieku : polski system szkolnictwa wyższego u progu Unii Europejskiej : konferencja rektorów zorg. przez Konwent Uczelni Niepaństwowych / [red. Marek B. Kamiński, Piotr Rządca ; Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania]. - Warszawa : Wydaw. WSPiZ, 1997. - 60 s. : fot. ; 21 cm
Konferencja z 30 czerwca 1997 r. odbyła się w Uniwersytecie Warszawskim, z udziałem rektorów oraz przedstawicieli szkół wyższych, państwowych i niepaństwowych. Temat jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym obejmował problemy pomiaru, kontroli i akredytacji, a poszczególne referaty dotyczyły m.in.: współczesnych wyzwań dla edukacji, strategii rozwoju szkolnictwa wyższego oraz trzeciej rewolucji, tzn. edukacyjnej przebudowy Polski. -(-. 277103 PNS
28. KIERUNKI
Kierunki rozwoju edukacji : materiały z seminarium z udziałem gości z Wielkiej Brytanii zorganizowanego przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Polski Komitet do spraw UNESCO przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej 2-3 lipca 1998 r. / [red. Anna Kowalik] ; Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży. -Warszawa : Wydaw. Sejmowe, 1999. - 143, [l] s. : wykr. ; 24 cm
Publikacja zawiera materiały z sesji oraz referaty, w których omówiono: system oświatowy i zasady finansowania edukacji w Anglii;
elementy tworzenia modelu standardów w nauczaniu; zasady mierzenia jakości kształcenia w formie testu kompetencji szkolnych (TKS) jako narzędzia selekcji, motywacji i informacji; problemy edukacyjne wynikające z integracji europejskiej. 279466 PNS
29. KONARZEWSKI Krzysztof
Jak uprawiać badania oświatowe : metodologia praktyczna / Krzysztof Konarzewski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000. - 238 s. ; 24 cm. - (Literatura Pedagogiczna)
Omówiono typy badań naukowych, ich schematy i metody. Określono cechy badań ilościowych i jakościowych. Szeroko zaprezentowano badania uogólniające a w tym: badania eksperymentalne, porównawcze i przeglądowe. Scharakteryzowano badania indywidualizujące oraz badania praktyczne. Z metod badawczych przedstawiono metody: doboru próbki, zbierania danych, analizy danych. Opisano konstrukcję doniesienia naukowego. 280328 PNS, 280347, 280348, 280349
30. ŁOŚ Jolanta
Plan rozwoju szkoły oraz ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania : zagadnienia teoretyczne i praktyczne wraz z przykładowym planem rozwoju szkoły oraz ankietami ewaluacyjnymi wewnątrzszkolnego systemu oceniania / Jolanta Łoś, Elżbieta Rodzińska, Henryk Skladanowsid. - Toruń : "Bea-Bleja", 2001. - 37 s. ; 21 cm
Przedstawiono wskazówki do konstruowania planu rozwoju szkoły oraz przykładowe: misję szkoły (w środowisku szkoły Ambasada Chile); wizję szkoły; cele; ocenę sytuacji obecnej, kierunki, sposoby działania i/lub kryteria sukcesu, harmonogram działań w zakresie: edukacji zdrowotnej, metod aktywizujących ucznia, czytelnictwa uczniów. Wymieniono planowane formy doskonalenia nauczycieli, obszary ewaluacji pracy szkoły (mierzenia jakości), narzędzia mierzenia jakości, etapy diagnozowania; wskazano zagadnienia prawne ewaluacji wewnątrzszkolnego systemu oceniania, przykładowy plan jego ewaluacji z kwestionariuszami ankiet. 281456 PNS
31. MIERZENIE
Mierzenie jakości pracy przedszkola : raport / Przedszkole nr 888 im. Szóstego Krasnoludka. - Warszawa : Wydawnictwa CODN [Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli], 1997. - [2], 104, [6] s. : wykr. ; 30 cm
Wzorcowy raport opracowany zgodnie z procedurą programu TERM-IAE. Wchodzi on w skład zestawu wraz z poradnikiem i dyskietką z programem komputerowym. =.
275985 PNS
32. MISIAREK Stefania
Wewnątrzszkolny system oceniania : poradnik lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli / Stefania Misiarek. -Poznań : "Arka", 1999. - 39 s. ; 24 cm
Przedstawiono etapy przygotowywania przez radę pedagogiczna szkolnego systemu oceniania (w formie poradnika dla nauczyciela prowadzącego samokształcenie rady). Zadaniom do wykonania przez zespól nauczycieli towarzyszą podstawowe wiadomości nt. oceniania (np. funkcje oceniania, błędy nauczycieli w tym zakresie, zasady szkolnego systemu oceniania). Zamieszczono propozycje dwóch sesji rady. =:. 278299, PNS 278300
33. MONITOROWANIE
Monitorowanie osiągnięć szkolnych jako metoda doskonalenia edukacji : zarys metody oraz przykłady zastosowań w edukacji początkowej / Roman Dolata [et al.]. - Warszawa : "Żale", 1997. - 148 s. : rys. ; 21 cm
Opisano czym jest monitorowanie osiągnięć szk. i podano 2 przykł. - pozytywny z Francji i kontrowersyjny z Anglii i Walii, następnie omówiono: konstruowanie testów osiągnięć szk., monitorowanie osiągnięć szk. na poziomie ogólnokrajowym na przykł. wyników badań własnych przepr. w Warszawie w r. szk. 1994/95 wśród .uczniów klas III (analiza umiejętności matematycznych i wynikające z niej wskazówki metodyczne, analiza umiejętności czytania ze wskazówkami metodycznymi, analiza umiejętności pisania opowiadania ze wskazówkami metodycznymi), monitorowanie osiągnięć szk. na poziomie lokalnym - streszczenie raportu, który powstał w 1996 r. na zamówienie władz pewnego niewielkiego miasta na północy Polski. Badano absolwentów klas III. Podano diagnozę obszarów niepowodzeń dydakt., analizę wskaźników syntetycznych, diagnozę poziomu osiągnięć w poszczególnych szkołach (3 szkoły) oraz oddziałach klasowych (3 klasy). =. 275583, PNS 275584
34. NIEMIERKO BOLESŁAW
Między oceną szkolną a dydaktyką : bliżej dydaktyki / Bolesław Niemierko. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997. - 230 s. : rys. ; 24 cm. - (Literatura Pedagogiczna)
Wydanie zmienione w stosunku do wyd. l. ze względu na zmiany w oświacie. Autor omawia: postawy wobec oceniania, rodowód współczesnego oceniania, stosunki nauczyciel - uczeń, treść nauczania, cele nauczania, materiał nauczania, wymagania programowe, planowanie nauczania, zgodność metody z treścią poznawaną i tworzenie metod nauczania, ewaluację analityczną, ewaluację holistyczną, i przedstawia kodeks etyczny oceniania szkolnego. Podaje 10 recept postępowania nauczyciela - poszczególnych kroków od operacjonalizacji celów nauczania do ewaluacji holistycznej osiągnięć ucznia. =. 275192, 275193, 275194, 275195,275196,275197PNS
35. NIEMIERKO BOLESŁAW
Pomiar sprawdzający w dydaktyce : teoria i zastosowania / Bolesław Niemierko. - Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990. - 470, [2] s. : rys., wykr. ; 21 cm
261933, PNS 261934
36. NIEMIERKO Bolesław
Pomiar wyników kształcenia / Bolesław Niemierko. - Wyd. 2 popr. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, [2000]. - 312 s. : 2 wykr. ; 24 cm. - (Literatura Pedagogiczna)
Poprawiono dostrzeżone w wyd. l z 1999 r. błędy, dodano kilka nowych pozycji bibliograficznych. 281570 PNS
37. NIEMIERKO Bolesław
Pomiar wyników kształcenia / Bolesław Niemierko. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999. - 312 s. :
2 wykr. ; 24 cm. - (Literatura Pedagogiczna)
Książka adresowana do nauczycieli szkól ogólnokształcących i zawodowych a także do studentów. Autor omawia etapy i powiązania procesu pomiarowego, pracę dydaktyczna nauczycieli oraz konstrukcję, zastosowanie i interpretację wyników testów osiągnięć szkolnych jako pomiaru dydaktycznego. W tekście posługuje się diagramami odpowiadającymi poszczególnym rozdziałom, w których przedstawia: nauczycielski system kształcenia, operacjonalizację celów, rodzaje i planowanie zadań testowych, zadania praktyczne i pisemne, instrukcję testowania i kierowanie jego przebiegiem, wykorzystanie wyników pomiaru dla oceniania osiągnięć uczniów na podstawie testowania. +. 278414, 278415, 278773
38. OCENA
Ocena oraz ocenianie ucznia i nauczyciela : (materiały z konferencji w Lublinie) (4-5.X.1991) / Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego. - Warszawa : CMDNŚSM, 1992. - [2], 179 s. ; 21 cm
Część art. dot. teorii oceniania ucznia przez nauczyciela oraz oceniania pracy nauczycieli ogólnie, większość to teoria i wyniki badań dot. różnych aspektów oceniania ucznia i pracy nauczyciela głównie w średnich szkołach, ale także na studiach, pielągniarskich. Łączą się one z zagadnieniem stosunków nauczyciel - uczeń w szkolnictwie pielęgniarskim, a także samooceny nauczycieli i uczniów. Dwa art. dot. Wielkiej Brytanii (ocenianie pielęgniarek-studentek i pielęgniarek-nauczycielek w koledżu pielęgniarstwa) i dwa dot. Szwecji (o Wydziale Wyższego Kształcenia Pielęgniarskiego na Uniwersytecie w Geteborg i metodzie egzaminacynej na tym Wydziale).=. 267063, PNS 267064
39. OCENIANIE
Ocenianie / Jerzy Chodnicld [et al.]. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 1999. -231 s. : faks., fot., rys. ; 30 cm. - (Program Nowa Szkoła : materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych)
Materiał przygotowany zgodnie ze stanem dokumentacji na wrzesień 1999 r. (poprzednio z 1998 r.). Scenariusze nieznacznie przeredagowano, dodano dwa scenariusze (wraz z materiałami pomocniczymi) poświęcone procedurze i aspektom pracy nad szkolnym systemem oceniania. 279943 PNS
40. POMIAR
Pomiar dydaktyczny : jako instrument doskonalenia procesu kształcenia : (na przykładzie nauczania początkowego matematyki) : praca zespołowa / pod red. Zygmunta M[arcelego] Zimnego ; [Zespół Systemowej Edukacji Matematycznej]. -Częstochowa : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1995. - 251, [l] s., [3] k. tabl. złóż. : rys., wykr. ; 23 cm
Cz. I - teoretyczna: Pomiar dydaktyczny i jego społeczne znaczenie. Cz. II - empiryczna: Mierzenie wyników początkowego kształcenia matematycznego. Badania przeprowadzono we wrześniu 1991 i wrześniu 1992 r. w czterech warstwach spoleczno-środowiskowych uczniów klas od I do VI szkól podst. woj. częstochowskiego. Przedst. wyniki badań 604 uczniów klas II do VI sześciu szkól.=. 272937 PNS, 275773
41. PÓŁTURZYCKI JÓZEF
Osiągnięcia absolwentów szkół polskich w latach 1985-1989 / Józef Półturzycki. - Toruń : Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1994. - 262, [l] s. ; 24 cm
Praca referuje wyniki badań przeprowadzonych po wprowadzeniu zmian programowych w szkołach podstawowych, zasadniczych szkołach zawodowych i szkołach średnich. Przytoczone badania pełnią zadanie rozpoznania poziomu osiągnięć (z poszczególnych przedmiotów) uczniów kończących naukę, a także ukazują poziom rezultatów edukacji szkolnej oraz oddziaływań pozaszkolnych i środowiskowych na młodzież (postawy i zainteresowania absolwentów).(+). 270947 PNS
42. RADNOR HILARY
Ewaluacja : [materiały dodatkowe] / Hilary Radnor. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej [dystr.j, [1996?]. -60, [l] s. ; 30 cm. - (TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą)
Książka do ćwiczeń zawierająca opis warsztatów, które można przeprowadzić w szkołach bez obecności eksperta. Mają one pomóc nauczycielom w ewaluacji wewnątrzszkolnej. Zamieszczono techniki ułatwiające proces oceniania pracy dydaktycznej nauczyciela:
wywiad, kwestionariusz, zbieranie informacji i in. (-). 253605 PNS
43. SOŁTYS DANUTA, SZMIGEL MARIA KRYSTYNA
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej / Danuta Sołtys, Maria Krystyna Szmigel. -Kraków : Wydaw. "Zamiast Korepetycji", 1997. - 85 s. : wykr. ; 29 cm
Wybór materiałów mających na celu przybliżenie zagadnienia sprawdzania osiągnięć uczniów z wykorzystaniem pomiaru dydaktycznego. Obok niezbędnych treści teoretycznych zawarto materiały praktyczne: psychologiczne i pedagogiczne aspekty oceniania;
rodzaje pomiaru dydaktycznego, testy osiągnięć - rodzaje, wykorzystanie; typy zadań testowych - pisemnych; czynności konstruktora testu; analiza statystyczna wyników ucznia; przykładowe plany i kartoteki testów. (-). 275316, PNS 275317
44. SPRAWOZDANIE
Sprawozdanie z badania osiągnięć uczniów przeprowadzonego przez Kuratorium Oświaty w Łodzi w roku 1993 / [oprać. sprawdzianów Roman Gawiński et al. ; konsultacja i zebr. materiałów Janina Sygniewicz] ; Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. - Łódź : Pracownia Poligraficzna WODN, 1994. - 92 s. : rys., wykr. ; 21 cm
Organizacja badania wyników nauczania. Omówienie wyników sprawdzianów. Teksty jednej wersji sprawdzianów z biologii, chemii, geografii i matematyki wraz z analizą i kartą odopowiedzi. (-). 270911 PNS
45. STANDARDY
Standardy osiągnięć szkolnych : materiały do dyskusji : (przykłady zapisywania. Cz. l) / [pracami kierował Sławomir Ziemicki ; skład zespołu Irena Majkowska et al.]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej. Departament Analiz i Prognoz Edukacyjnych, 1997. - [4], 54 s. : rys. ; 21 cm
W publikacji przedstawiono i poddano dyskusji przykładowe zapisy standardów osiągnięć jakich zgodnie z "Podstawami programowymi..." będzie się oczekiwać od uczniów kończących szkołę podstawową i przystępujących w danym zakresie do matury. Za punkt wyjścia przy konstruowaniu owych standardów przyjęto kompetencje, których zdobycie szkoła powinna uczniom umożliwić. Zaprezentowano propozycję opisów standardów osiągnięć w zakresie jednef lub dwóch kompetencji po etapie trzecim i piątym, na poziomie podstawowym i pełnym oraz zilustrowano je konkretnymi zadaniami. +. 276690, PNS 276691
46. STANDARDY
Standardy osiągnięć szkolnych : materiały do dyskusji : (przykłady zapisywania. Cz. 2) / [pracami kierował Sławomir Ziemicki ; skład zespołu Stanisław Dylak et al.]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej. Departament Analiz i Prognoz Edukacyjnych, 1997. - [4], 23 s. ; 21 cm
Zapisy standardów osiągnięć uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej (klasa trzecia), szkolę podstawową (etap trzeci) i zdających maturę (po etapie piątym). Przykładowe zadania osiągnięć przybliżające sposób badania i oceniania wymagań na poziomie podstawowym i pełnym. Opisy standardów osiągnięć w zakresie wybranych kompetencji lub jednego z trzech ich składników, tzn. w zakresie wiadomości, umiejętności, postawy. +. 276692, PNS 276693
47. STANDARDY
Standardy wymagań egzaminacyjnych : projekt do konsultacji społecznej / [publikację przygot. pracownicy Centralnej Komisji Egzminacyjnej pod kier. Grażyny Gałka-Ziółkowskiej]. - Warszawa : Wydaw. Ministerstwa Edukacji Narodowej, 1999. - 152 s. : ii., fot. ; 29 cm
Dla szkoły podstawowej określono pięć kategorii ponadprzedmiotowych standardów: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce. Wyszczególniono też 28 standardów zilustrowanych przykładowymi zadaniami. Dla gimnazjum zamieszczono: podstawy prawne przeprowadzenia egzaminu i wymagania z zakresu poszczególnych przedmiotów z przykładami zadań dla 17 standardów. W zakresie egzaminu maturalnego (od 2002 r.) zaprezentowano jego schemat, określono struktury i formy egzaminu oraz podano wykaz wiadomości i umiejętności z przykładami zadań sprawdzających dla poszczególnych przedmiotów. +. 278633, PNS 278634
48. STRÓŻYŃSKI Klemens
Jak oceniać? / Klemens Stróżyński, Marian Giermakowski. - Jelenia Góra : Wydaw. Nauczycielskie, 1998. - 77, [l] s. :
wykr. ; 17 cm. - (Przewodnik Nauczyciela)
W opracowaniu omówiono system oceniania. Przedstawiono m.in. kryteria ocen z zachowania; wymagania a stopnie szkolne; podstawowe błędy nauczycieli w zakresie oceniania; funkcje oceny szkolnej; rodzaje pomiaru dydaktycznego. $. 277703, 277704, 277705 PNS
49. STRÓŻYŃSKI Klemens
Jakość szkoły - jej planowanie i diagnoza / Klemens Stróżyński, Maria Groenwald, Dariusz Staszak. - Jelenia Góra :
Wydaw. Nauczycielskie, 2000. - 202 s. ; 17 cm. - (Przewodnik Dyrektora)
Wyjaśniono czym jest jakość szkoły i na czym polega jej planowanie oraz diagnoza; w jaki sposób wybierać dyrektora szkoły i jakie powinien spełniać warunki; określono style zarządzania (instruowanie, coaching, motywowanie, delegowanie); opisano system ewaluacji osiągnięć uczniów jako narzędzie oddziaływania wychowawczego; przedstawiono sposoby wewnętrznej diagnozy jakości pracy szkoły i diagnozy pracy nauczycieli w ocenie dyrektora. 280785, 280786, 280787 PNS
50. STRÓŻYŃSKI Klemens
Zasady oceniania wewnątrzszkolnego / Klemens Stróźyńsid. - Jelenia Góra : Wydaw. Nauczycielskie, 1999. - 82, [2] s. ;
17 cm. - (Przewodnik Dyrektora)
Praca przedstawia: wewnątrzszkolny system oceniania, strategie oceniania, kryteria ocen z zachowania, przykładowy dokument oceniania wewnątrzszkolnego. Książka zawiera również wybór przepisów prawnych w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. 279253, PNS 279254
51. SZKOLNY
Szkolny system oceniania : praktyczny poradnik dla dyrektorów szkól i nauczycieli / Jerzy Chodnicki [et al.]. - Warszawa :
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000. - 164 s. ; 30 cm
Sytuacja organizacyjna i prawna zreformowanej szkoły. Charakterystyka oceniania zewnętrznego i wewnętrznego oraz ich funkcjonowanie w modelu systemu oceniania. Ocenianie wspierające i sumujące na etapie liceum, gimnazjum, szkoły podstawowej. Style oceniania i jego jakość. Prawne aspekty oceniania. Standardy osiągnięć i przykłady różnego podejścia do ich zapisów. Praktyczne wskazówki, poparte przykładami, ukazujące możliwości tworzenia szkolnego systemu oceniania. PNS 281078, 281569
52. WLAZŁO Stefan
Mierzenie jakości pracy szkoły. Cz. l / Stefan Wlazło. - Wrocław : "MarMar", 1998. - 119 s. : ii. ; 24 cm
Uwagi nt. kompetencji kluczowych i umiejętności operacyjnych w "Podstawach programowych", omówienie różnych strategii wprowadzania zmian w oświacie, roli standardów w mierzeniu jakości, propozycja sposobu tworzenia szkolnego programu edukacyjnego w 3 etapach (w założeniu autora wyklucza to tworzenie własnych programów przez nauczycieli), omówienie procedur monitorowania jakości pracy szkoły (ankietowania, samooceny nauczyciela, hospitacji diagnozujących, diagnoz zespołowych). =. 276612, PNS 276614
53. WLAZŁO Stefan
Mierzenie jakości pracy szkoły. Cz. 3, (Jak pełnić nowy nadzór pedagogiczny) / Stefan Wlazło. - Wrocław : "MarMar", 1999. - 129 s. ; 24 cm
Omówiono zagadnienie standardów jakości pracy szkoły, podano przykłady wskaźników osiągania standardów jakości pracy szkoły ustalanych odgórnie (system OFSTED w Anglii, system SQMS w Szkocji, europejski program "Ocena jakości szkolnej edukacji", audyt amerykański, Program SMART, program Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej Forum), przedstawiono doświadczenia w polskich kuratoriach i propozycję ustalania wskaźników jakości w szkołach. Zamieszczono arkusze do monitoringu różnych zagadnień. Przedstawiono rolę wizytatora jako eksperta jakości edukacji. 281389 PNS
54. WLAZŁO STEFAN
Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły : [przewodnik dla edukatora] / Stefan Wlazło ; [red. nauk. Joanna Kośmiderj. -Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologu Eksploatacji, cop. 1997. - 51, [l] s. ; 30 cm. -(TERM-IAE Projekt = Doskonalenie Zarządzania Oświatą ; moduł IV) . - (Suplement)
Suplement adresowany do edukatora prowadzącego szkolenie w zakresie realizacji treści wewnętrzego mierzenia jakości pracy szkoły. Podano krótkie informacje nt. TQM w oświacie, czyli mierzenia jakości pracy szkoły; a następnie zamieszczono 3 fragmenty opracowań dot. zarządzania jakością w oświacie. Podano tez: wskazówki do wykorzystania przykładowych ankiet (z podstawowego modułu IV) i tekst dot. ankietowania uczniów, wskazówki do samooceny nauczyciela i tekst jej dotyczący, propozycję gry diagnozującej podejmowanie decyzji w grupie i tekst dot. grupowych procesów decyzyjnych, informacje nt. monitorowania pracy szkoły, wskazówki do wykorzystania ćwiczeń hospitacji (podanych w module podstawowym IV), propozycję scenariusza wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. =. 275273 PNS