Forum OSKKO - wątek

TEMAT: uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym
strony: [ 1 ][ 2 ]
tardeli16-09-2007 11:30:27   [#01]
Od 1 września jestem dyrektorem gimnazjum publicznego. Jeden uczeń ma orzeczenie z P. P.-P. o potrzebie kształcenia specjalnego -upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Rodzic nie chce go zabrać do gimnazjum specjalnego. Mam mu zorganizować nauczanie indywidualne (zgodnie z orzeczeniem P.P-P.). Wiem, że nauczyciel prowadzący z nim zajęcia powinien mieć odpowiednie kwalifikacje (np. oligofrenopedagogika). Jakie kwalifikacje powinna mieć osoba, która prowadzić będzie zajęcia rewalidacyjne? I czy ksiądz prowadzący religię też musi mieć specjalne kwalifikacje do pracy z tym uczniem?
Fakir216-09-2007 11:39:59   [#02]

Nie rozumiem jakie zajęcia masz na mysli pisząc "rewalidacyjne"?

NI ma przyznane godziny (10-12) i w ramach tych godzin ma zrobić ile się da z "Podstawy programowej...", zgodnie z przygotowanym dla siebie indywidualnym programem edukacyjnym.

Macie jakieś dodatkowe zajęcia?

Zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 10 godzin przyznawane są na grupę  klasową uczniów w planie nauczania...

Tak naprawdę to każdy nauczyciel pracujący z tym uczniem powinien posiadać do tego uczenia kwalifikacje.

Kolejny raz ten problem wyłazi... Upośledzony w szkole ogólnodostepnej...

Dobra Karolino :) W nieprzygotowanej szkole ogólnodostępnej...

Leszek16-09-2007 12:04:16   [#03]

nie przeglądałem jeszcze szczegółowo nowych standardów kształcenia nauczycieli...

ale marzy mi się aby nauczyciel nie musiał być goniony do zdobywania formalnie dodatkowych kwalifikacji do pracy w szkole ogólnodostępnej z dzieckiem niepełnosprawnym... ponieważ takie zdobywałby już podczas swoich studiów...

oczywiście nieco inaczej wyglada to z kwalifikacjami to wspominanych tu zajęć "rewalidacyjnych"

pozdrawiam

Karolina16-09-2007 13:19:48   [#04]

Leszku ja się nie umiem przebić choć wczoraj miałam parę podejść. Może tobie się uda.

To ważne jak planuje się prygotowywać nauczycieli, te umiejętności są konieczne aby szkoła była przygotowana - pisałam o tym na wątku kongeresowym.

Adam - jesli nie masz nauczycieli z kwalifikacjami to zatrudnienie do tego chłopca n-li bez też jest zgodne z prawem, pisaliśmy już o tym. Druga sprawa czy ci nauczyciele okazą się na tyle światli i chętni aby to dobrze robić. Wierzę, że takich masz.

kasia116-09-2007 13:26:32   [#05]
Rewalidacyjne może prowadzić tylko nauczyciel po oligo, Fakir, przecież z racji orzeczenia o kształceniu specjalnym przysługują rewalidacyjne, a że on jedyny, rodzynek, to będzie miał indywidualne rewalidacyjne oprócz 10-12, prawdopodobnie 2 godziny- i tu juz musi być specjalista.
tardeli16-09-2007 19:06:12   [#06]

uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym

Jaki mam czas, od złożenia podania rodzica, na podjęcie decyzji o tym nauczaniu?
Dziękuję bardzo za informację. Pozdrawiam.
Fakir216-09-2007 19:51:23   [#07]

Abstrahuję teraz od faktu, czy ma jakikolwiek sens dzisiaj ładowanie dzieciaka umiarkowanie upośledzonego umysłowo do szkoły ogólnodostępnej, jeśli nie ma w niej tego wszystkiego co jest opisane choćby w rozporządzeniu z 18 stycznia 2005... Tutaj możemy się spierać i dyskutować...

Nie wiem jednak dlaczego piszesz Kasiu "...przecież z racji orzeczenia o kształceniu specjalnym przysługują rewalidacyjne...".

Skąd to wiesz? Przecież rozporządzenie z dnia 29 stycznia 2003 w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania nic o tym nie mówi?

"... 2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;

2) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;

3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;

4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;

5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin...."

Tyle mówi przepis.

Natomiast w planach nauczania - jak to już napisałem wyżej - mamy wzmiankę o zajęciach rewalidacyjnych w wymiarze 10 godzin na oddział. Wtedy się daje te godziny tym uczniom z oddziału (klasy) którzy czegoś tam bardziej potrzebują...

Już kilka razy przewinęło się to dawanie dodatkowych zajęć rewalidacyjnych - ino nie bardzo wiem skąd się to wzięło...

Chyba, że kogoś zmylił tekst rozporządzenia z 18 stycznia:

"...

§ 4.

Przedszkola specjalne, w tym przedszkola specjalne działające w ośrodkach, o których mowa w § 1 pkt 5, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły specjalne, w tym szkoły specjalne działające w ośrodkach, o których mowa w § 1 pkt 3-5, oraz oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych zapewniają:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, odpowiednich dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;

4) wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi;

5) udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju;

6) integrację ze środowiskiem rówieśniczym;

7) przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym.

§ 5.

Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia:

1) rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

2) organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, w szczególności:

a) wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,

b) opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,

c) przygotowują i prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;

3) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny..."

Chętnie się poddam "wyprowadzeniu z błędu" ale proszę o pp...

kasia116-09-2007 19:58:51   [#08]

UoSO

Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:

1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych
 
Uczeń niepełnosprawny, czyli posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym z różnych przyczyn a więc i upośledzony

Karolina16-09-2007 20:20:59   [#09]

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

 

§ 2.

1.  Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.

 

§ 4.

1.  Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:

1)  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)  odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

3)  realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;

4)  zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;

5)  integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

2.  Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.

Fakir216-09-2007 20:34:52   [#10]

Dziewczyny...

Proszę o podstawę prawną tego, że dziecko uposledzone umysłowo na nauczaniu indywidualnym ma poza godzinami z "nadziału" jeszcze odrębne godziny zajęć rewalidacyjnych.

Wklejone rozporządzenie NIE DAJE takiej podstawy prawnej...

Karolina16-09-2007 20:37:46   [#11]

Mnie się wydaje, że daje. Uczeń realizuje NI w szkole ogólnodostepnej czyli podlega pod rozporządzenie z 18 stycznia. Rozporządzenie w sprawie NI moim zdaniem określa wymiar godzin dydaktycznych tylko, zajęcia rewalidacyjne jeśli ma w orzeczeniu wpisane a uczeń ten jest w tej szkole powinny zostać przydzielone osobno.

Ale to moja luźna interpretacja ;)

kasia116-09-2007 20:41:14   [#12]
Uczeń objęty kształceniem specjalnym ma mieć rewalidacyjne, a to, że dodatkowo jest na nauczaniu indywidualnym, to co innego, to tylko inna forma kształcenia. Wiem, że w szkołach specjalnych tego się nie praktykuje - w większości masówek w tym przypadku rewalidacyjne są, dodatkowo do indywidualnych. Na mocy orzeczenia o kształceniu specjalnym przyznawane są rewalidacjne, na mocy o kształceniu indywidualnym, indywidualne.
Fakir216-09-2007 20:45:06   [#13]

Nad wyraz ciekawa interpretacja.

Na mocy orzeczenia o specjalnym przyznaje się rewalidacyjne... Dodatkowo? Gdzie to jest napisane?

Dziewczyny - nadal czekam na podstawę prawną...

Nie chcę nikomu nic zabierać - dali, niech mają...

Ale to nie ma umocowania prawnego.

beera16-09-2007 20:56:49   [#14]

podstaw jest dużo w wielu aktach prawnych

są podstawy w rozp. o pomocy psych-ped, UoSo

ale najprościej jest wskazac tę:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

norbert16-09-2007 21:13:40   [#15]
A co byście mi poradzili.Uczeń kl.I gim.-PPP wydała orzeczenie o kształceniu specjalnym stwierdzając,że uczeń jest upośledzony w stopniu umiarkowanym ma uczęszczać do szkoły ogólnodostepnej,integracyjnej lub do szkoły specjalnej .W przypadku szkoły ogólnodostepnej nalezy realizować z nim program jak z uczniem uposledzonym w stopniu lekkim.Załatwiłem szkołę specjalną 10 km od miejsca zamieszkania-jednak rodzice po wizycie w tej szkole oświadcyli:(cyt.)nasz syn nie jest czubkiem" i chcą aby syn uczęszczał do szkoły masowej.Co ja mam w tej sutuacji zrobić-mimo uposledzenia w stopniu umiarkowanym realizować program dla uposledzonych w stopniu lekkim?
Fakir216-09-2007 21:18:58   [#16]

Asiu...

Jeszcze raz przejrzałem wszystki rozporządzenia dot. planów nauczania - od tego, które cytujesz aż po ostatnie nowelizacje...

Nigdzie nie ma, że dotyczy to (przyznawanie dodatkowych godzin) uczniom nauczanym indywidualnie. Że do owych "nadziałowych" dodawać można indywidualne rewalidacyjne...

Wprost wynika, że w innych niż specjalne szkołach, gdy są dzieciaki niepełnosprawne można przydzielić dodatkowe godziny (prowadzone przez specjalistów itd..) na prowadzenie specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych (lub socjoterapeutycznych).

To się robi, gdy dzieciak jest w szkole, w klasie... W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (sama to przywołałaś) wskazuje na to, że o klasę-grupę chodzi, fakt podania licznby uczniów: od 3 do 10...

Jeszcze raz mówię, ktoś im dodaje - niech mają...

Natomiast jednoznacznie podającej tę możliwość w przypadku nauczania indywidualnego podstawy prawnej nie ma...

kasia116-09-2007 21:22:50   [#17]
Są 2 rozporządzenia z 18 stycznia 2005....w jednym z nich wyraźnie pisze, że w masówkach tylko kształci się uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, w drugim już nieco mniej wyraźnie..........Ja z ramienia Poradni powtarzam dyrekcji masówki, powiedzcie, że nie macie specjalistów, nie ma oligo, dajcie na piśmie i róbcie swoje.........odezwie się Fakir i Karolina......ale uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym nie powinien być w masówce, w klasie 30 osobowej.......dlaczego program dla upośledzonych w stopniu lekkim? Nie ten poziom.Ale może się mylę?
Karolina16-09-2007 21:27:28   [#18]

Są 2 rozporządzenia z 18 stycznia 2005....w jednym z nich wyraźnie pisze, że w masówkach tylko kształci się uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, w drugim już nieco mniej wyraźnie.......

kasia1 ... żartujesz? z czego to wyraźnie ci wynika?

Fakir216-09-2007 21:28:43   [#19]

Norbercie...

Boże...

Przepraszam...

Nie mogę Ci pomóc...

beera16-09-2007 21:33:55   [#20]

Nigdzie nie ma, że dotyczy to (przyznawanie dodatkowych godzin) uczniom nauczanym indywidualnie. Że do owych "nadziałowych" dodawać można indywidualne rewalidacyjne...

Fakirze?

a z jakiego powodu mialoby byc napisane, że to ma dotyczyć takich, czy innych uczniów?

Nie ma znaczenie, czy uczen jest nauczany indywidualnie, czy nie. Jest uczniem szkoły i należą mu się zajęcia rewalidacyjne- co wynika z przytoczonej przeze mnie podstawy prawnej.

Nie jest też napisane, ze nalezy się uczniom na przyklad klasy IV ;)

..........

Norbercie- uczen chodzi do szkoły masowej i realizujesz z nim nie program dla "lekkiego", lecz program dostosowany do jego mozliwości-  jest to opisane w Rozporządzeniu w sprawie oceniania

beera16-09-2007 21:36:45   [#21]

dodam jeszcze

To się robi, gdy dzieciak jest w szkole, w klasie... W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (sama to przywołałaś) wskazuje na to, że o klasę-grupę chodzi, fakt podania licznby uczniów: od 3 do 10...

Przypominam, ze w ramowych planach jest mowa o indywidualnych zajęciach, co jest chyba wystarczającym dowodem na to, że takie zajęcia można prowadzić indywidualnie.

Zresztą w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno- pedagogicznej też jest o tym mowa:
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, szkołę lub placówkę, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

kasia116-09-2007 21:44:11   [#22]

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:

1)  przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;

2)  przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi;

3)  przedszkolach i szkołach integracyjnych.

 

Tu zapis, że w masówkach niepełnosprawni

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach

Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:

  1) przedszkolach specjalnych oraz oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych;

  2) szkołach specjalnych wszystkich typów, w tym szkołach przysposabiających do pracy, oraz oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych;

  3) młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;

  4) młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;

  5) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;

  6) specjalnych ośrodkach wychowawczych;

  7) ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, realizację odpowiednio:

a) obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

b) obowiązku szkolnego,

c) obowiązku nauki.

 

Tu niepełnosprawni w oddziałach specjalnych lub szkołach specjalnych.

Karolina16-09-2007 21:46:06   [#23]
kasiu, no i co z tego? gdzie tu wynika, że ogólnodostępnych tylko lekko??
Fakir216-09-2007 21:46:49   [#24]

Asiu:)))

Myślę, że sama wiesz dobrze co wynika wprost z rozporządzeń :)))

A ja nie chcę być posądzony o zabieranie komukolwiek, jakichkolwiek godzin...

Więc na koniec tylko. Jeszcze raz (ostatni)... Nie byłbym sobą :)))

Nauczanie indywidualne jest z samego faktu indywidualne. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne są dawane dlatego, by pomóc uczniowi nauczanemu nazwijmy to "grupowo"...

I tyle...

A jak się robi w realu?

Ano, znam też sytuacje, gdy OP nie daje, obcina zajęcia rewalidacyjne grupie twierdząc, że nie wynika z planu nauczania konieczność ich dawania. Są "pod kreską" więc są niekonieczne...

beera16-09-2007 21:49:43   [#25]

o

aleście tu namieszali w tym wątku, jak dawno nie

1. zajęcia rewalidacyjne należą się wszystkim, co im się należą:)

2. do szkoły masowej nalezy przyjąć wszystkich, co mają ochotę do niej przyjść:)

........

nie szukajcie podstawy, ze uczen umiarkowany może chodzic do szkoły masowej

szukajcie podstawy, ze mozna mu odmówić przyjecia do takiej szkoły- jest dużo prosciej nie znaleźć;))

Karolina16-09-2007 21:51:51   [#26]

;))))

ASIA, ja drążę bo wiem , że kasia nie znajdzie

kasia116-09-2007 21:54:30   [#27]
Będę szukała, bo stale mi świta, że się czepił jeden z dyrektorów i udowodnił, że umiarkowanego nie musi przyjąć, oparł się na jednym z tych rozporządzeń, ale o tej porze może się mylę.
beera16-09-2007 21:54:37   [#28]

Owszem- dobrze wiem, co wynika z tych przepisów. Własnie, to, co napisałam.

Prosiłes tu o podstawę- podalam Ci ją. Mimo to twierdzisz:

Nauczanie indywidualne jest z samego faktu indywidualne. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne są dawane dlatego, by pomóc uczniowi nauczanemu nazwijmy to "grupowo"...

I tyle...

Podaj mi podstawę prawną do odmówienia dziecku- uczniowi szkoły, indywidualnych zajęc rewalidacyjnych.

Fakir216-09-2007 21:55:10   [#29]

Tylko po co ma chodzić?

My na pewno mówimy o tym, co dla tego ucznia jest LEPSZE? Zaowocuje lepszym, godniejszym, bardziej komfortowym życiem w przyszłości...

Czy mówimy o czymś innym?

Bo się zagubiłem...

beera16-09-2007 21:55:29   [#30]

Karolina

:)

..........

Kasiu, no- się mylisz :))

Karolina16-09-2007 21:57:01   [#31]

kasiu, dyrektorzy potrafią nie znać przepisów

ba... w poradniach potrafią nie znać

wiem coś o tym...

mam orzeczenie własnego syna z ewidentnym złamaniem prawa

nie odwołuję się, bo mam dyrektora co przepisy zna

gorzej jak dziecko trafi na dyrektora co przepisów nie zna i poradnie

koszmar może być i to mnie drażni i dlatego jak ktoś nazywa tak wątek fakir wie, że przylecę ;)

sonata4316-09-2007 21:58:18   [#32]
pp organizacji zajęć rewalidacyjnych jest ramowy plan nauczania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
Fakir216-09-2007 21:59:27   [#33]

Ano przylecę Karolino...

Bo wiem, że i Ty będziesz :)))

wiolako216-09-2007 22:02:57   [#34]
Asia ma rację. jeżeli rodzic nie wyraża zgody na szkołę specjalną - mamy obowiązek przyjąć każde dziecko. Ja mam w gimnazjum chłopca z upośledzeniem umiarkowanym. Opracowaliśmy dla niego program wg podstawy dla jego stopnia upośledzenia. Z realizacją gorzej, bo wiadomo - 30 dzieci, więc najczęściej karty pracy i wyrywane dla niego minuty z lekcji. Ale zajęcia prowadzą z nim też pedagog(logopeda), psycholog, bibliotekarka (po oligo) i 2 godziny rewalidacyjne z polonistą (tez po oligo). Żal mi dzieciaka, bo niedaleko jest ośrodek ze wspaniale zorganizowaną terapią zajęciową, basenem i salą doświadczania świata a przede wszystkim odpowiednia kadra i zajęcia. No, ale rodzice nie chcą, więc Szymek jest z nami i staramy się go wspierać jak tylko możemy.
Karolina16-09-2007 22:06:35   [#35]

Często nie chcą, coraz częściej... jeszcze częściej będzie w przyszłości

Stawiam pytanie.. Krzysztof może nawet do wątku kongresowego - dlaczego rodzicen ie chcą posyłać dzieci do szkół specjalnych? dlaczego istnieje zła opinia o szkołach specjalnych (pomijam skrajnie obraźliwe jakiego uzyli rodzice od Norberta)?

a propo ja znam odpowiedź, sama jestem jedną taką ;) ale interesuje mnie wasza opinia.

Marek Pleśniar16-09-2007 22:19:27   [#36]

nie potrzeba wielkiej filozofii by powiedzieć, że każdy rodzic, który widzi możliwość by jego dziecko mogło zyć w "normalnym" świecie- zechce dziecku to zapewnić

nie ma nienawiści do szkół specjalnych

jest miłość do dziecka i chęć zapewnienia mu towarzystwa dzieci

a zawsze prawdziwe jest równanie:

miłość > nienawiść

:-)

zgredek16-09-2007 22:30:34   [#37]
nierówność
Marek Pleśniar16-09-2007 22:32:09   [#38]

a w dziób chcesz?(zdaje sie pytałem już)

 

nierówność no nierównośc

rypłemsie no i co:-)

Karolina16-09-2007 22:34:49   [#39]

równość  -  nierówność ;)

pieknie ujęte, wnioskuje o ujęcie w kongresowym wystąpieniu.

bogna417-09-2007 13:18:21   [#40]
Czytam i czytam cały watek dokładnie i chyba nie umiem doczytać..:-) Czy na świdectwie ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim wpisuje się adnotację o kształceniu specjalnym w szkole masowej? JAka jest tego ppp i jak brzmi ta formuła? Wiem,ze gdzies juz o tym było, ale moje kopanie w szukaju nie przynosi efektów.
sonata4317-09-2007 13:45:12   [#41]

    

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

 

z dnia 24 kwietnia 2002 r.

 

zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności.

 

   W załaczniku nr 1, pkt. 9  do ww rozporządzenia   W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad «Wynikami klasyfikacji końcoworocznej» umieszcza się adnotację «uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej*».

(…)

ewitex17-09-2007 15:36:11   [#42]
Dla ucznia uposledzonego w stopniu lekkim jest taki zapis, ale dla upośledzonych w stopniu umiarkowanym jest inny druk świadectwa. Tak miałam w uiegłym roku.
sonata4317-09-2007 16:04:56   [#43]
bogna pytała o lekko
Dorotka N17-09-2007 16:42:21   [#44]

 dzisiaj dopiero zajrzałam na ten wątek...

mam w tej chwili w I klasie ( gimnazjum) cztery dziewczynki z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, w tym jedna ma upośledzenie w stopniu umiarkowanym, w całej szkole jeszcze trzy takie osoby... szkoła specjalna jest 20 km dalej... rozmawiamy z rodzicami, ale tak jak Marek chyba napisał, chcą, żeby dzieci były w swoim środowisku, więc są...

byłoby najrozsądniej, żeby nauczyciele byli przygotowywani na studiach do zajęć z dziećmi o specjalnych potrzebach - i to jest ważny postulat - moi nauczyciele głowią się, co zrobić, by wspomóc dzieci - mamy naprawdę małe możliwości ( nie chcę się powtarzać o braku funduszy)

ale, Norbercie, wydaje mi się, że przy dobrej woli uczących da się ustalić zakres wiedzy i umiejętności, jakie ten chłopak może spóbować osiągnąć - to wymaga dużo pracy po obu stronach...

ale też... jeden z naszych absolwentów, właśnie z upośledzeniem, radzi sobie teraz świetnie w szkole zawodowej i zdobywa upragniony zawód mechanika i cieszę się z tego

tardeli17-09-2007 20:13:43   [#45]
Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, w szkole podstawowe i gimnazjum wyodrębnia się:
1. Zajęcia edukacyjne:
a) funkcjonowanie w środowisku
b) muzyka z rytmiką
c) plastyka
d) technika
e) wychowanie fizyczne
f) etykę/religię
2. Zajęcia rewalidacyjne

Jeśli ten uczeń (z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym) - w szkole ogólnodostępnej -  ma nauczanie indywidualne, to czy ksiądz prowadzący religię też musi mieć przygotowanie do prowadzenia tych zajęć?
Czy o przydzieleniu zajęć rewalidacyjnych decyduję ja, czy organ prowadzący?
beera17-09-2007 20:26:10   [#46]

Adamie

Błędny punkt wyjścia

uczniowie lekko uposledzeni maja tę sama podstawę programową, co wszystcy inni uczniowie,

mają te same przedmioty

mają inny program, inne wymagania i moga miec inne podręczniki

Nikt z nauczycieli nie musi miec do nauczania tego ucznia specjalnych kwalifikacji

.........

nie wiem, czy chodzi Ci o tego samego ucznia, co w poście 1? Bo tam pisales o umiarkowanym

tardeli17-09-2007 20:34:01   [#47]

uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym

Tak, tak chodzi mi o ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym.
bogna417-09-2007 22:43:45   [#48]
OOO jak bardzo rozjaśniło mi się w głowie. Dzięki ! :-)))
jxg18-09-2007 22:25:06   [#49]
Jakie kwalifikacje do zajęć funkcjonowanie w środowisku powinien mieć nauczyciel prowadzący NI z uczniem umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej? (pedagogika specjalna - oligo?)
jxg19-09-2007 19:06:30   [#50]
????
strony: [ 1 ][ 2 ]