Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym |
tardeli | 16-09-2007 11:30:27 [#01] |
---|
Od 1 września jestem dyrektorem gimnazjum publicznego. Jeden uczeń ma orzeczenie z P. P.-P. o potrzebie kształcenia specjalnego -upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Rodzic nie chce go zabrać do gimnazjum specjalnego. Mam mu zorganizować nauczanie indywidualne (zgodnie z orzeczeniem P.P-P.). Wiem, że nauczyciel prowadzący z nim zajęcia powinien mieć odpowiednie kwalifikacje (np. oligofrenopedagogika). Jakie kwalifikacje powinna mieć osoba, która prowadzić będzie zajęcia rewalidacyjne? I czy ksiądz prowadzący religię też musi mieć specjalne kwalifikacje do pracy z tym uczniem? |
Fakir2 | 16-09-2007 11:39:59 [#02] |
---|
Nie rozumiem jakie zajęcia masz na mysli pisząc "rewalidacyjne"? NI ma przyznane godziny (10-12) i w ramach tych godzin ma zrobić ile się da z "Podstawy programowej...", zgodnie z przygotowanym dla siebie indywidualnym programem edukacyjnym. Macie jakieś dodatkowe zajęcia? Zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 10 godzin przyznawane są na grupę klasową uczniów w planie nauczania... Tak naprawdę to każdy nauczyciel pracujący z tym uczniem powinien posiadać do tego uczenia kwalifikacje. Kolejny raz ten problem wyłazi... Upośledzony w szkole ogólnodostepnej... Dobra Karolino :) W nieprzygotowanej szkole ogólnodostępnej... |
Leszek | 16-09-2007 12:04:16 [#03] |
---|
nie przeglądałem jeszcze szczegółowo nowych standardów kształcenia nauczycieli... ale marzy mi się aby nauczyciel nie musiał być goniony do zdobywania formalnie dodatkowych kwalifikacji do pracy w szkole ogólnodostępnej z dzieckiem niepełnosprawnym... ponieważ takie zdobywałby już podczas swoich studiów... oczywiście nieco inaczej wyglada to z kwalifikacjami to wspominanych tu zajęć "rewalidacyjnych" pozdrawiam |
Karolina | 16-09-2007 13:19:48 [#04] |
---|
Leszku ja się nie umiem przebić choć wczoraj miałam parę podejść. Może tobie się uda. To ważne jak planuje się prygotowywać nauczycieli, te umiejętności są konieczne aby szkoła była przygotowana - pisałam o tym na wątku kongeresowym. Adam - jesli nie masz nauczycieli z kwalifikacjami to zatrudnienie do tego chłopca n-li bez też jest zgodne z prawem, pisaliśmy już o tym. Druga sprawa czy ci nauczyciele okazą się na tyle światli i chętni aby to dobrze robić. Wierzę, że takich masz. |
kasia1 | 16-09-2007 13:26:32 [#05] |
---|
Rewalidacyjne może prowadzić tylko nauczyciel po oligo, Fakir, przecież z racji orzeczenia o kształceniu specjalnym przysługują rewalidacyjne, a że on jedyny, rodzynek, to będzie miał indywidualne rewalidacyjne oprócz 10-12, prawdopodobnie 2 godziny- i tu juz musi być specjalista. |
tardeli | 16-09-2007 19:06:12 [#06] |
---|
uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym Jaki mam czas, od złożenia podania rodzica, na podjęcie decyzji o tym nauczaniu?
Dziękuję bardzo za informację. Pozdrawiam. |
Fakir2 | 16-09-2007 19:51:23 [#07] |
---|
Abstrahuję teraz od faktu, czy ma jakikolwiek sens dzisiaj ładowanie dzieciaka umiarkowanie upośledzonego umysłowo do szkoły ogólnodostępnej, jeśli nie ma w niej tego wszystkiego co jest opisane choćby w rozporządzeniu z 18 stycznia 2005... Tutaj możemy się spierać i dyskutować... Nie wiem jednak dlaczego piszesz Kasiu "...przecież z racji orzeczenia o kształceniu specjalnym przysługują rewalidacyjne...". Skąd to wiesz? Przecież rozporządzenie z dnia 29 stycznia 2003 w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania nic o tym nie mówi? "... 2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi: 1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin; 2) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin; 3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin; 4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin; 5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin...." Tyle mówi przepis. Natomiast w planach nauczania - jak to już napisałem wyżej - mamy wzmiankę o zajęciach rewalidacyjnych w wymiarze 10 godzin na oddział. Wtedy się daje te godziny tym uczniom z oddziału (klasy) którzy czegoś tam bardziej potrzebują... Już kilka razy przewinęło się to dawanie dodatkowych zajęć rewalidacyjnych - ino nie bardzo wiem skąd się to wzięło... Chyba, że kogoś zmylił tekst rozporządzenia z 18 stycznia: "... § 4. Przedszkola specjalne, w tym przedszkola specjalne działające w ośrodkach, o których mowa w § 1 pkt 5, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły specjalne, w tym szkoły specjalne działające w ośrodkach, o których mowa w § 1 pkt 3-5, oraz oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych zapewniają: 1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego; 2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne; 3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, odpowiednich dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej; 4) wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi; 5) udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju; 6) integrację ze środowiskiem rówieśniczym; 7) przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym. § 5. Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia: 1) rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie; 2) organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, w szczególności: a) wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania, b) opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, c) przygotowują i prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne; 3) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny..." Chętnie się poddam "wyprowadzeniu z błędu" ale proszę o pp... |
kasia1 | 16-09-2007 19:58:51 [#08] |
---|
UoSO
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych
Uczeń niepełnosprawny, czyli posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym z różnych przyczyn a więc i upośledzony |
Karolina | 16-09-2007 20:20:59 [#09] |
---|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
§ 2. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania. § 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie: 1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego; 2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne; 3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej; 4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb; 5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym. 2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju. |
Fakir2 | 16-09-2007 20:34:52 [#10] |
---|
Dziewczyny... Proszę o podstawę prawną tego, że dziecko uposledzone umysłowo na nauczaniu indywidualnym ma poza godzinami z "nadziału" jeszcze odrębne godziny zajęć rewalidacyjnych. Wklejone rozporządzenie NIE DAJE takiej podstawy prawnej... |
Karolina | 16-09-2007 20:37:46 [#11] |
---|
Mnie się wydaje, że daje. Uczeń realizuje NI w szkole ogólnodostepnej czyli podlega pod rozporządzenie z 18 stycznia. Rozporządzenie w sprawie NI moim zdaniem określa wymiar godzin dydaktycznych tylko, zajęcia rewalidacyjne jeśli ma w orzeczeniu wpisane a uczeń ten jest w tej szkole powinny zostać przydzielone osobno. Ale to moja luźna interpretacja ;) |
kasia1 | 16-09-2007 20:41:14 [#12] |
---|
Uczeń objęty kształceniem specjalnym ma mieć rewalidacyjne, a to, że dodatkowo jest na nauczaniu indywidualnym, to co innego, to tylko inna forma kształcenia. Wiem, że w szkołach specjalnych tego się nie praktykuje - w większości masówek w tym przypadku rewalidacyjne są, dodatkowo do indywidualnych. Na mocy orzeczenia o kształceniu specjalnym przyznawane są rewalidacjne, na mocy o kształceniu indywidualnym, indywidualne. |
Fakir2 | 16-09-2007 20:45:06 [#13] |
---|
Nad wyraz ciekawa interpretacja. Na mocy orzeczenia o specjalnym przyznaje się rewalidacyjne... Dodatkowo? Gdzie to jest napisane? Dziewczyny - nadal czekam na podstawę prawną... Nie chcę nikomu nic zabierać - dali, niech mają... Ale to nie ma umocowania prawnego. |
beera | 16-09-2007 20:56:49 [#14] |
---|
podstaw jest dużo w wielu aktach prawnych są podstawy w rozp. o pomocy psych-ped, UoSo ale najprościej jest wskazac tę: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych 10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. |
norbert | 16-09-2007 21:13:40 [#15] |
---|
A co byście mi poradzili.Uczeń kl.I gim.-PPP wydała orzeczenie o kształceniu specjalnym stwierdzając,że uczeń jest upośledzony w stopniu umiarkowanym ma uczęszczać do szkoły ogólnodostepnej,integracyjnej lub do szkoły specjalnej .W przypadku szkoły ogólnodostepnej nalezy realizować z nim program jak z uczniem uposledzonym w stopniu lekkim.Załatwiłem szkołę specjalną 10 km od miejsca zamieszkania-jednak rodzice po wizycie w tej szkole oświadcyli:(cyt.)nasz syn nie jest czubkiem" i chcą aby syn uczęszczał do szkoły masowej.Co ja mam w tej sutuacji zrobić-mimo uposledzenia w stopniu umiarkowanym realizować program dla uposledzonych w stopniu lekkim? |
Fakir2 | 16-09-2007 21:18:58 [#16] |
---|
Asiu... Jeszcze raz przejrzałem wszystki rozporządzenia dot. planów nauczania - od tego, które cytujesz aż po ostatnie nowelizacje... Nigdzie nie ma, że dotyczy to (przyznawanie dodatkowych godzin) uczniom nauczanym indywidualnie. Że do owych "nadziałowych" dodawać można indywidualne rewalidacyjne... Wprost wynika, że w innych niż specjalne szkołach, gdy są dzieciaki niepełnosprawne można przydzielić dodatkowe godziny (prowadzone przez specjalistów itd..) na prowadzenie specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych (lub socjoterapeutycznych). To się robi, gdy dzieciak jest w szkole, w klasie... W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (sama to przywołałaś) wskazuje na to, że o klasę-grupę chodzi, fakt podania licznby uczniów: od 3 do 10... Jeszcze raz mówię, ktoś im dodaje - niech mają... Natomiast jednoznacznie podającej tę możliwość w przypadku nauczania indywidualnego podstawy prawnej nie ma... |
kasia1 | 16-09-2007 21:22:50 [#17] |
---|
Są 2 rozporządzenia z 18 stycznia 2005....w jednym z nich wyraźnie pisze, że w masówkach tylko kształci się uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, w drugim już nieco mniej wyraźnie..........Ja z ramienia Poradni powtarzam dyrekcji masówki, powiedzcie, że nie macie specjalistów, nie ma oligo, dajcie na piśmie i róbcie swoje.........odezwie się Fakir i Karolina......ale uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym nie powinien być w masówce, w klasie 30 osobowej.......dlaczego program dla upośledzonych w stopniu lekkim? Nie ten poziom.Ale może się mylę? |
Karolina | 16-09-2007 21:27:28 [#18] |
---|
Są 2 rozporządzenia z 18 stycznia 2005....w jednym z nich wyraźnie pisze, że w masówkach tylko kształci się uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, w drugim już nieco mniej wyraźnie....... kasia1 ... żartujesz? z czego to wyraźnie ci wynika? |
Fakir2 | 16-09-2007 21:28:43 [#19] |
---|
Norbercie... Boże... Przepraszam... Nie mogę Ci pomóc... |
beera | 16-09-2007 21:33:55 [#20] |
---|
Nigdzie nie ma, że dotyczy to (przyznawanie dodatkowych godzin) uczniom nauczanym indywidualnie. Że do owych "nadziałowych" dodawać można indywidualne rewalidacyjne... Fakirze? a z jakiego powodu mialoby byc napisane, że to ma dotyczyć takich, czy innych uczniów? Nie ma znaczenie, czy uczen jest nauczany indywidualnie, czy nie. Jest uczniem szkoły i należą mu się zajęcia rewalidacyjne- co wynika z przytoczonej przeze mnie podstawy prawnej. Nie jest też napisane, ze nalezy się uczniom na przyklad klasy IV ;) .......... Norbercie- uczen chodzi do szkoły masowej i realizujesz z nim nie program dla "lekkiego", lecz program dostosowany do jego mozliwości- jest to opisane w Rozporządzeniu w sprawie oceniania |
beera | 16-09-2007 21:36:45 [#21] |
---|
dodam jeszcze To się robi, gdy dzieciak jest w szkole, w klasie... W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (sama to przywołałaś) wskazuje na to, że o klasę-grupę chodzi, fakt podania licznby uczniów: od 3 do 10... Przypominam, ze w ramowych planach jest mowa o indywidualnych zajęciach, co jest chyba wystarczającym dowodem na to, że takie zajęcia można prowadzić indywidualnie. Zresztą w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno- pedagogicznej też jest o tym mowa: 2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, szkołę lub placówkę, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie. |
kasia1 | 16-09-2007 21:44:11 [#22] |
---|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w: 1) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych; 2) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi; 3) przedszkolach i szkołach integracyjnych. Tu zapis, że w masówkach niepełnosprawni Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w: 1) przedszkolach specjalnych oraz oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych; 2) szkołach specjalnych wszystkich typów, w tym szkołach przysposabiających do pracy, oraz oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych; 3) młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; 4) młodzieżowych ośrodkach socjoterapii; 5) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych; 6) specjalnych ośrodkach wychowawczych; 7) ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, realizację odpowiednio: a) obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, b) obowiązku szkolnego, c) obowiązku nauki. Tu niepełnosprawni w oddziałach specjalnych lub szkołach specjalnych. |
Karolina | 16-09-2007 21:46:06 [#23] |
---|
kasiu, no i co z tego? gdzie tu wynika, że ogólnodostępnych tylko lekko?? |
Fakir2 | 16-09-2007 21:46:49 [#24] |
---|
Asiu:))) Myślę, że sama wiesz dobrze co wynika wprost z rozporządzeń :))) A ja nie chcę być posądzony o zabieranie komukolwiek, jakichkolwiek godzin... Więc na koniec tylko. Jeszcze raz (ostatni)... Nie byłbym sobą :))) Nauczanie indywidualne jest z samego faktu indywidualne. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne są dawane dlatego, by pomóc uczniowi nauczanemu nazwijmy to "grupowo"... I tyle... A jak się robi w realu? Ano, znam też sytuacje, gdy OP nie daje, obcina zajęcia rewalidacyjne grupie twierdząc, że nie wynika z planu nauczania konieczność ich dawania. Są "pod kreską" więc są niekonieczne... |
beera | 16-09-2007 21:49:43 [#25] |
---|
o aleście tu namieszali w tym wątku, jak dawno nie 1. zajęcia rewalidacyjne należą się wszystkim, co im się należą:) 2. do szkoły masowej nalezy przyjąć wszystkich, co mają ochotę do niej przyjść:) ........ nie szukajcie podstawy, ze uczen umiarkowany może chodzic do szkoły masowej szukajcie podstawy, ze mozna mu odmówić przyjecia do takiej szkoły- jest dużo prosciej nie znaleźć;)) |
Karolina | 16-09-2007 21:51:51 [#26] |
---|
;)))) ASIA, ja drążę bo wiem , że kasia nie znajdzie |
kasia1 | 16-09-2007 21:54:30 [#27] |
---|
Będę szukała, bo stale mi świta, że się czepił jeden z dyrektorów i udowodnił, że umiarkowanego nie musi przyjąć, oparł się na jednym z tych rozporządzeń, ale o tej porze może się mylę. |
beera | 16-09-2007 21:54:37 [#28] |
---|
Owszem- dobrze wiem, co wynika z tych przepisów. Własnie, to, co napisałam. Prosiłes tu o podstawę- podalam Ci ją. Mimo to twierdzisz:
Nauczanie indywidualne jest z samego faktu indywidualne. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne są dawane dlatego, by pomóc uczniowi nauczanemu nazwijmy to "grupowo"... I tyle... Podaj mi podstawę prawną do odmówienia dziecku- uczniowi szkoły, indywidualnych zajęc rewalidacyjnych. |
Fakir2 | 16-09-2007 21:55:10 [#29] |
---|
Tylko po co ma chodzić? My na pewno mówimy o tym, co dla tego ucznia jest LEPSZE? Zaowocuje lepszym, godniejszym, bardziej komfortowym życiem w przyszłości... Czy mówimy o czymś innym? Bo się zagubiłem... |
beera | 16-09-2007 21:55:29 [#30] |
---|
Karolina :) .......... Kasiu, no- się mylisz :)) |
Karolina | 16-09-2007 21:57:01 [#31] |
---|
kasiu, dyrektorzy potrafią nie znać przepisów ba... w poradniach potrafią nie znać wiem coś o tym... mam orzeczenie własnego syna z ewidentnym złamaniem prawa nie odwołuję się, bo mam dyrektora co przepisy zna gorzej jak dziecko trafi na dyrektora co przepisów nie zna i poradnie koszmar może być i to mnie drażni i dlatego jak ktoś nazywa tak wątek fakir wie, że przylecę ;) |
sonata43 | 16-09-2007 21:58:18 [#32] |
---|
pp organizacji zajęć rewalidacyjnych jest ramowy plan nauczania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym |
Fakir2 | 16-09-2007 21:59:27 [#33] |
---|
Ano przylecę Karolino... Bo wiem, że i Ty będziesz :))) |
wiolako2 | 16-09-2007 22:02:57 [#34] |
---|
Asia ma rację. jeżeli rodzic nie wyraża zgody na szkołę specjalną - mamy obowiązek przyjąć każde dziecko. Ja mam w gimnazjum chłopca z upośledzeniem umiarkowanym. Opracowaliśmy dla niego program wg podstawy dla jego stopnia upośledzenia. Z realizacją gorzej, bo wiadomo - 30 dzieci, więc najczęściej karty pracy i wyrywane dla niego minuty z lekcji. Ale zajęcia prowadzą z nim też pedagog(logopeda), psycholog, bibliotekarka (po oligo) i 2 godziny rewalidacyjne z polonistą (tez po oligo). Żal mi dzieciaka, bo niedaleko jest ośrodek ze wspaniale zorganizowaną terapią zajęciową, basenem i salą doświadczania świata a przede wszystkim odpowiednia kadra i zajęcia. No, ale rodzice nie chcą, więc Szymek jest z nami i staramy się go wspierać jak tylko możemy. |
Karolina | 16-09-2007 22:06:35 [#35] |
---|
Często nie chcą, coraz częściej... jeszcze częściej będzie w przyszłości Stawiam pytanie.. Krzysztof może nawet do wątku kongresowego - dlaczego rodzicen ie chcą posyłać dzieci do szkół specjalnych? dlaczego istnieje zła opinia o szkołach specjalnych (pomijam skrajnie obraźliwe jakiego uzyli rodzice od Norberta)? a propo ja znam odpowiedź, sama jestem jedną taką ;) ale interesuje mnie wasza opinia. |
Marek Pleśniar | 16-09-2007 22:19:27 [#36] |
---|
nie potrzeba wielkiej filozofii by powiedzieć, że każdy rodzic, który widzi możliwość by jego dziecko mogło zyć w "normalnym" świecie- zechce dziecku to zapewnić nie ma nienawiści do szkół specjalnych jest miłość do dziecka i chęć zapewnienia mu towarzystwa dzieci a zawsze prawdziwe jest równanie: miłość > nienawiść :-) |
zgredek | 16-09-2007 22:30:34 [#37] |
---|
nierówność |
Marek Pleśniar | 16-09-2007 22:32:09 [#38] |
---|
a w dziób chcesz?(zdaje sie pytałem już) nierówność no nierównośc rypłemsie no i co:-) |
Karolina | 16-09-2007 22:34:49 [#39] |
---|
równość - nierówność ;) pieknie ujęte, wnioskuje o ujęcie w kongresowym wystąpieniu. |
bogna4 | 17-09-2007 13:18:21 [#40] |
---|
Czytam i czytam cały watek dokładnie i chyba nie umiem doczytać..:-) Czy na świdectwie ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim wpisuje się adnotację o kształceniu specjalnym w szkole masowej? JAka jest tego ppp i jak brzmi ta formuła? Wiem,ze gdzies juz o tym było, ale moje kopanie w szukaju nie przynosi efektów. |
sonata43 | 17-09-2007 13:45:12 [#41] |
---|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności. W załaczniku nr 1, pkt. 9 do ww rozporządzenia W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad «Wynikami klasyfikacji końcoworocznej» umieszcza się adnotację «uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej*». (…) |
ewitex | 17-09-2007 15:36:11 [#42] |
---|
Dla ucznia uposledzonego w stopniu lekkim jest taki zapis, ale dla upośledzonych w stopniu umiarkowanym jest inny druk świadectwa. Tak miałam w uiegłym roku. |
sonata43 | 17-09-2007 16:04:56 [#43] |
---|
bogna pytała o lekko |
Dorotka N | 17-09-2007 16:42:21 [#44] |
---|
dzisiaj dopiero zajrzałam na ten wątek... mam w tej chwili w I klasie ( gimnazjum) cztery dziewczynki z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, w tym jedna ma upośledzenie w stopniu umiarkowanym, w całej szkole jeszcze trzy takie osoby... szkoła specjalna jest 20 km dalej... rozmawiamy z rodzicami, ale tak jak Marek chyba napisał, chcą, żeby dzieci były w swoim środowisku, więc są... byłoby najrozsądniej, żeby nauczyciele byli przygotowywani na studiach do zajęć z dziećmi o specjalnych potrzebach - i to jest ważny postulat - moi nauczyciele głowią się, co zrobić, by wspomóc dzieci - mamy naprawdę małe możliwości ( nie chcę się powtarzać o braku funduszy) ale, Norbercie, wydaje mi się, że przy dobrej woli uczących da się ustalić zakres wiedzy i umiejętności, jakie ten chłopak może spóbować osiągnąć - to wymaga dużo pracy po obu stronach... ale też... jeden z naszych absolwentów, właśnie z upośledzeniem, radzi sobie teraz świetnie w szkole zawodowej i zdobywa upragniony zawód mechanika i cieszę się z tego |
tardeli | 17-09-2007 20:13:43 [#45] |
---|
Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, w szkole podstawowe i gimnazjum wyodrębnia się:
1. Zajęcia edukacyjne:
a) funkcjonowanie w środowisku
b) muzyka z rytmiką
c) plastyka
d) technika
e) wychowanie fizyczne
f) etykę/religię
2. Zajęcia rewalidacyjne
Jeśli ten uczeń (z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym) - w szkole ogólnodostępnej - ma nauczanie indywidualne, to czy ksiądz prowadzący religię też musi mieć przygotowanie do prowadzenia tych zajęć?
Czy o przydzieleniu zajęć rewalidacyjnych decyduję ja, czy organ prowadzący? |
beera | 17-09-2007 20:26:10 [#46] |
---|
Adamie Błędny punkt wyjścia uczniowie lekko uposledzeni maja tę sama podstawę programową, co wszystcy inni uczniowie, mają te same przedmioty mają inny program, inne wymagania i moga miec inne podręczniki Nikt z nauczycieli nie musi miec do nauczania tego ucznia specjalnych kwalifikacji ......... nie wiem, czy chodzi Ci o tego samego ucznia, co w poście 1? Bo tam pisales o umiarkowanym |
tardeli | 17-09-2007 20:34:01 [#47] |
---|
uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym Tak, tak chodzi mi o ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. |
bogna4 | 17-09-2007 22:43:45 [#48] |
---|
OOO jak bardzo rozjaśniło mi się w głowie. Dzięki ! :-))) |
jxg | 18-09-2007 22:25:06 [#49] |
---|
Jakie kwalifikacje do zajęć funkcjonowanie w środowisku powinien mieć nauczyciel prowadzący NI z uczniem umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej? (pedagogika specjalna - oligo?) |
jxg | 19-09-2007 19:06:30 [#50] |
---|
???? |
|