Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Proszę o opinię! - dostaliśmy z MENiS
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar13-02-2003 23:04:37   [#01]

Dostaliśmy właśnie - jako tzw partner społeczny - z MENiS do konsultacji projekt rozporządzenia. Proszę o pomoc i przedyskutowanie.

Adresat – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, 10 – 132 Olsztyn, ul. Kr. Jadwigi 2/12

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ

I SPORTU

DKOS - 4030 - 300/02/03ZF

Przekazuję projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag w możliwie najkrótszym terminie.

W/z Ministra – Podsekretarz Stanu

Tadeusz Sławecki

==============================

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu..

zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. \v sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, póz. 225) §13, otrzymuje brzmienie:

,,§ 13.1. Szkoła zakłada księgi arkuszy ocen,

2. Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę. Na pierwszej stronie księgi umieszcza się adnotację: „ Księga arkuszy ocen uczniów urodzonych w ........................ roku".

3. W szkołach dla dorosłych księgę arkuszy ocen zakłada się po zakończeniu każdego roku szkolnego. Na pierwszej stronie księgi zamieszcza się adnotację: „Księga arkuszy ocen słuchaczy, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę w roku szkolnym .........".

4. Na końcu ksiąg, o których mowa w ust. 2 i 3, umieszcza się adnotację: „Księga zawiera:

a) .................... (podać, liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy, którzy ukończyli szkolę,
b)...................
(podać liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy, którzy z różnych przyczyn opuścili szkołę".
Adnotacje na końcu ksiąg opatruje się pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły."

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

Uzasadnienie

Proponowana zmiana sposobu prowadzenia księgi arkuszy ocen jest konieczna ze względu na to, iż w szkołach dla dorosłych rozpiętość wieku słuchaczy w jednej klasie może wynosić nawet 20 lat i prowadzenie księgi arkuszy ocen wg zasad obowiązujących w szkołach dla dzieci i młodzieży jest znacznie utrudnione.

Proponowana zmiana nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki oraz na sytuację i rozwój regionów.

Jeszcze raz bardzo proszę o uwagi - powinniśmy to dość szybko odesłać.

fredi13-02-2003 23:18:13   [#02]

no no!!!!!!!!

ale się będzie działo.

Sławecki na ministra

Ana14-02-2003 01:54:46   [#03]

Uzasadnienie logiczne - odsyłaj

Nic dodać, nic ująć. Jest dobrze.
Janusz Pawłowski14-02-2003 02:21:08   [#04]

;-)))

Ano - uzasadnienie nie jest dziełem Marka, tylko elementem całego projektu rozporządzenia.

Tak więc, jak na razie, Marek nie może tego odesłać nic nie dodając, bo głupio tak nic nie dodać, skoro MENiS prosi o konsultacje. ;-)))

Przynajmniej wypadałoby dodać, że:
"Według OSKKO uzasadnienie jest logiczne - nic dodać, nic ująć." ;-)))

Ale pies trącał uzasadnienie - ono się w rozporządzeniu nie ukaże - pytanie, czy logiczne jest samo rozporządzenie. ;-))

violka14-02-2003 03:59:43   [#05]

mam wątpliwość

a co jeśli w danym roku szkolnym kończą szkołę uczniowie którzy urodzili się w różnych latach (mam klasę gdzie uczniowie kl.6 są z 4 różnych roczników) - zakładać kilka ksiąg rocznikami (niektóre będą zawierały tylko jeden arkusz) ??
jerzyk14-02-2003 08:51:35   [#06]

też mam wątpliwość

Swoja drogą była już kiedyś o tym dyskusja

 

ale co tam , niech mi to doprecyzują

 

2. Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę. Na pierwszej stronie księgi umieszcza się adnotację: „ Księga arkuszy ocen uczniów urodzonych w ........................ roku".

 

i napiszą kiedy mam zalożyć księgę ? :-)

 

bo przecież w szkołach występuja takie przypadki:

 

1. Uczeń przenosi się do innej szkoły po ukończeniu np. klasy I - i co?

 

 trzymam jego arkusz 5 lat, osobno do czasu aż jego rocznik ukończy szkołę i dopiero dołączam do księgi?

 

 2. Wszyscy z danego rocznika ukończyli szkołę.Założyłem księgę.

 

Po roku przenosi sie do mnie uczeń ktory jest z tego rocznika co już skończyl szkołę, lecz on ma 2 lata opóźnienia ( np. był odroczony lub powtarzal klasę) i co?

 jak skończy u mnie, to pruję księgę i dokładam?

 

3.A uczniowie niepełnosprawnie którym można wydłużać etapy edukacyjne?

 - czekam z założeniem księgi

 

4. A uczniowie wybitnie zdolni ktorzy 2 klasy robią w rok?

 

- ich arkusze czakaja aż ostatni  z tego rocznika ukończy szkołę

 

Kiedyś było dobrze bo zakładało sie ksiegę wszystkich ktorzy w danym roku opuścili szkołę. Potem ktoś wpadł na pomysł aby w dodatku byli to urodzeni w jednym roku ( a może to tylko nieprecyzyjne sformułowanie?) 

 A ty dyrze baw sie w jasnowidza. Może lepiej dodać- Księgę arkuszy zakłada się po ustaniu obowiązku nauki dla danego rocznika. :-))

Bożena14-02-2003 09:06:22   [#07]

Jeżeli w szkole jest 10 klas w tym samym roczniku, to jedna księga nie pomieści wszystkich arkuszy ocen -ok 300 szt. Czy kolejne  księgi mają być kontynuowane w kolejności alfabetycznej i jakoś oznaczane          (A-D/2002-2003, E-K/2002-2003, ....)?  Może lepiej byłoby umieszczać w księdze arkusze zachowując kolejność alfabetyczną dla każdego oddziału(np. w jednej księdze dwa oddziały -ok 60 szt. arkuszy ocen) .

Rycho14-02-2003 09:23:14   [#08]

Wątpliwości cd

w rozp jest zapis:

2. Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę...

w związku z tym pytania:

1. czy arkusz ucznia, który po pierwszej klasie poszedł do innej szkoły musi czekać aż jego rocznik skończy szkołę? I dopiero wtedy być dołączony do księgi arkuszy jego rocznika?

2. Czy z założeniem księgi arkuszy należy czekać, aż wszyscy uczniowie danego rocznika (repetenci) ukończą szkołę?

Jeśli tak (a z zapisu rozp. wynika, ze tak), to może to moim zdaniem prowadzić do pewnego bałaganu w dokumentacji szkolnej. Bo rozpiętość nie wieku, ale czasu, kiedy skompletuje się jeden rocznik do jednej księgi może wynosić w przypadku szkoły podstawowej od 5 do nawet 8 lat!. A to stwarza możliwośc np. zagubienia niektórych arkuszy, zwłaszcza tych pojedyńczych, czekających na "swoją" księgę.

Dotąd tj. do 2002r. czyli zmiany zapisów na ten temat funkcjonował taki zapis:

Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

I ten sposób gromadzenia dokumentacji był stosowany już od czasów przedwojennych (mam u siebie księgi ocen od 1910 r.) I jakoś nie było większych kłopotów z dotarciem do odpowiednich dokumentów jeśli była taka potrzeba. Bo przecież po togłownie zakłada się księgi arkuszy ocen. Żeby na ich podstawie można było po latach zrobić np duplikat świaectwa ukończenia szkoły.

Co prawda zapytanie MENiS-u dot. wprowadzenia do rozporządzenia osobnych zapisów na ten temat dla szkoł dla dorosłych, ale mnie się wydaje, że skoro już możemy się wypowiadać na ten temat, to czemu nie mówić o tym co nas dotyczy?

Moim zdanie zmiany wprowadzone w 2002 r nie poszły w dobrym kierunku. I teraz, skoro widać, że zmiana ta przynajmnie w jednym typie szkół jest konieczna, to czemu nie wprowadzić jednolitego zapisu dla wszystkich szkół, który wyeliminowałby problemy, o których MENiS w uzasadnieniu, a my na tym forum?

np zapis taki mógłby brzmieć:

2. Księga  arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów, którzy w jednym roku ukończyli bądź opuścili szkołę.

i dalej tak jak dotychczas.

Moim zdaniem im prościej tym lepiej. A MENiS i tak pewnie zrobi tak jak będzie uważał za stosowne. No bo to nie MENiS potem sie z tym boryka. Ale to już inna sprawa.

tyle moich uwag

pozdrawiam :-))

bogna14-02-2003 09:38:06   [#09]

a jak w zawodówce?

ja jeszcze chciałabym, żeby sprecyzowali czy w zespole szkół zakłada się oddzielne księgi dla każdego typu szkoły - pewnie tak?

Jak to zrobić w zasadniczej szkole zawodowej gdzie okres nauki dla poszczególnych zawodów jest różny ( 2 - 3 lat)?

Ewa z Rz14-02-2003 10:10:36   [#10]

Odpisać Menisowi, że

Proponowana zmiana jest jak najbardziej w dobrym kierunku, ale powinna obejmować wszystkie szkoły, a nie tylko szkoły dla dorosłych.

Jako uzasadnienie - większa jednolitość, a więc co za tym idzie i prostota przepisów. I nie bez znaczenia jest fakt, że jeszcze żadna szkoła nie założyła księgi "po nowemu", wobec czego powrót do starych, dobrych zasad przejdzie bezboleśnie i BEZ żadnych kosztów.

Natomiast będzie zysk - westchnienie ulgi wszystkich dyrków (ale z tego może być wicher) oraz Menis zarobi kilka punktów u każdego - suma będzie niebagatelna.

PS. A swoją drogą ciekawa jestem uzasadnienia, jakie Menis podał do poprzedniego rozporządzenia - długo myślałam, ale niczego sensownego nie udało mi sie wymyśleć...

Zola14-02-2003 10:33:03   [#11]

podobnie jak moi przedmówcy mam wątpliwości związane z ułożeniem księgi ocen datami urodzenia

wcale nie tak trudno odnaleźć arkusz ocen ucznia jeśli są to oprawione wykazy zgodnie z rokiem ukończenia szkoły - w podaniu prosimy o podanie roku opuszczenia lub ukończenia szkoły

nie czeka sie z oprawą księgi i nie zostają z różnych powodów pojedyncze arkusze,bo ktoś doszedł lub odszedł - mysle ,że stary system sprawdził sie i nie sprawiał dyrektorom kłopotów ani nie budził tyle wątpliwości co nowe zapisy

jestem za zapisem (niezależnie od typu szkoły)

Księga  arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów, którzy w jednym roku ukończyli bądź opuścili szkołę.

możnaby też ustawić to także klasami

Księga  arkuszy ocen zawiera ułożone klasami ,w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów, którzy w jednym roku ukończyli bądź opuścili szkołę.

beera14-02-2003 10:35:10   [#12]

Rychu...

Siedze właśnie nad jakimś pozbieraniem tego wszystkiego w calośc..

czy nie masz gdzieś rozporządzenia w starym brzmieniu?

tam była jeszcze mowa o  zbiorowkach- one były "przewodnie" umieszczalo je się przed arkuszami ocen uczniów kończących naukę w szkole w danym roku szkolnym.

Teraz po zbiorowkach slad zaginął..

Nie mogę znaleźć tych starych  przepisów- może masz pod ręką?

......

Wydaje mi się, ze warto  MENISOWI zlożyć obszerną popozycję wyczerpującą wszystkie możliwości- np. to, o czym napisała Bożena i Bogna.

Wydaje mi się także warte podkreślenia znaczenie samego faktu, ze poproszono nas o wyrażenie opinii. Nawet jesli nasza opinia nie zostanie wzieta pod uwage teraz, to będziemy pracowali systematycznie nad tym, żeby  została pod uwagę wzięta następnym razem.

beera14-02-2003 10:45:15   [#13]

Zola :-)

Nie odświeżyłam :-)

Piszesz:

możnaby też ustawić to także klasami

Księga  arkuszy ocen zawiera ułożone klasami ,w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów, którzy w jednym roku ukończyli bądź opuścili szkołę.

 

Tak to było właśnie do tej pory- ukladane były arkusze ocen rocznikami dzieci kończących lub opuszczających szkołę. Poprzedzone te arkusze były arkuszami zbiorczymi  o ile pamiętam..

Warto wrócić do starego zapisu z jednoczesnym wskazaniem na problemy BB ( ilośc arkuszy i sposób numerowania ksiąg oraz sposób zakładania ksiąg w zespole)

No ale nie mogę znaleźć tego starego zapisu- kurcze- po cholerą czlek robi ciągle te porządki i wywala te nieaktualne rzeczy ? ;-)

bogna14-02-2003 10:59:04   [#14]

stare rozporządzenie

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 kwietnia 1999r.

w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 41, poz. 414) obowiązuje od dnia 1 września 1999 r. do dnia 31 sierpnia 2002 r.

§ 11. 1. Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

2. Do czasu założenia księgi ocen arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i promowanie i pozostałą dokumentacją tych egzaminów przechowuje się oddzielnie dla każdego oddziału.

beera14-02-2003 11:05:43   [#15]

Ufffff

Dobrze, że istnieje Internetowe Prawo w Oświacie :-)))

Znalazlam:

§ 11. 1. Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

2. Do czasu założenia księgi ocen arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i promowanie i pozostałą dokumentacją tych egzaminów przechowuje się oddzielnie dla każdego oddziału.

No właśnie- wczesniej księga ocen obejmowała także WYKAZY. Teraz "wykazy" zlikwidowano.

Zlikwidowano- bowiem skoro wymyslono układanie arkuszy rocznikami nie było takiej potrzeby.

Zwróćmy uwagę, że powrót do starych zapisów wymagałby zmian w dwóch rozporządzeniach :-))

Bowiem musiałby powrócić zapis  w drukach szkolnych o wykazach uczniów !

Uważam zdecydowanie , że stara forma prowadzenia księgi ocen była korzystniejsza.

beera14-02-2003 11:13:14   [#16]

103

MEN-II/163/2 zbiór arkuszy ocen dla szkół wszystkich typów

 

Ta pozycja zniknęła.

Teraz pomyślmy, czy obejdziemy się bez tego gdy przeprowadzimy korzystną dla nas zmianę?

JUż się pogubiłam w tym...

martwię się, ze wrzucenie wszystkich arkuszy z jednego rocznika kończącego lub opuszczającego szkołę bez wykazów zaowocuje lekkim bałaganem.

beera14-02-2003 11:15:01   [#17]

Hm..

zaraz..

czy wykazy i zbiorcze arkusze to to samo?

Przecież nie- do kurki...

........

matko- niech tu przyjdzie kto i pomoże!!!!!!!!!!!!!!

Ewa z Rz14-02-2003 11:20:13   [#18]

Prawie to samo...

Zbiorcze arkusze miały na 1 stronie informacje statystyczne odnośnie ruchu uczniów, a na drugiej stronie była lista uczniów danego oddziału - czyli wykaz. Poprzedzało się tymi "zbiorówkami" arkusze umieszczone w księdze uczniów - umieszczało sie WSZYSTKIE zbiorówki z danego roku szkolnego oraz arkusze tych uczniów, którzy w danym roku kończyli lub opuścili szkołę. Było to przejrzyste i nikt nie miał z tym kłopotu.

A po nowemu to jeszcze NIKT nie zrobił księgi... Bo na razie nie było z czego (i długo jeszcze nie będzie)

beera14-02-2003 11:41:32   [#19]

no właśnie

Ewa- bo zaczęłam szukać "wyglądu tych druków"

Zbiorówka była określona w przepisach- wykaz to po prostu wykaz.

Ale w związku z tym zaczęłam szukać także inych przepisow- nigdzie nie jest napisane, że zbiorówki należało umieszczać w taki sposób o jakim piszesz ( a w jaki i ja opracowywalam księgę ocen)

Ale tak, czy tak- jak rozumiem proponujemy powrot do starego z wszystkimi konsekwencjami- czyli z powrotem arkuszy zbiorczych do rozporządzenia o świadectwach?

Moim zdaniem tylko taka kompleksowa propozycja + rzeczy dodatkowe, czyli pytania lub prośby o rozstrzygnięcia wątpliwości ma sens...

beera14-02-2003 11:43:11   [#20]

o matko :-)

Bogna- przeperaszam dopiero teraz zauważyłam, ze też wkleiłaś stary przepis- kurka, muszę częściej odświeżać:-)

I dziękuje za rozporządzenia na priv :-))

Rycho14-02-2003 11:56:53   [#21]

niekoniecznie

do starego. Bo może MENiS trwać przy swoim pomyśle konieczności zmiany.

Wydaje mi się, że umieszczanie arkuszy w porządku alfabetycznym (a nie jak dotychczas oddziałami) maiałoby sens. Można by przy tym zlikwidować właśnie zbiorówki. Bo do czego byłyby wtedy potrzebne?

I też jestem zdania, że możemy to właśnie przedstawić w postaci proponowanej przez Asię, czyli "kompleksowa propozycja + rzeczy dodatkowe"

A propos Asiu, mam dostęp do starych wersji przepisów, ale niestety z powodu dłuższej nieobecności przy kompie widzę, że trochę się spóźniłem i nie ma już potrzeby przytaczania ich tu.

         ;-)))

Ewa z Rz14-02-2003 12:08:43   [#22]

Te zbiorówki przydawały się

One były potrzebne, gdy jeszcze arkusze nie były oprawione. Wiadomo było czy wszystkie są, gdyz sporządzało sie je na początku roku szkolnego. Były też w nich widoczne wszelkie zmiany jakie w danym roku miały miejsce.

Przy alfabetycznym układzie arkuszy trzeba by je jeszcze numerować, a i tak nie byłoby pewności czy wszystkie zostały w księdze umieszczone...

Dlaczego zmieniać system, który się sprawdził i załatwiał bardzo dużo (nawet sie sam weryfikował)?  A nawet bez problemu dał się "skomputeryzować" - u mnie zbiorówki tworzą się same, gdy zostaną wszyscy uczniowie wprowadzeni do księgi uczniów (oczywiście elektronicznej)

Zmieniać tylko po to by zmaina była, to jest bardzo marny powód...

Rycho14-02-2003 12:13:25   [#23]

oczywiście

Ewo, ze masz rację.

Moja propozycja podyktowana była tylko z powodu ostatniego zdania w Twoim poście.

Bo z jakiego racjonalnego powodu wprowadzono tą zmianę w zeszłym roku?

jerzyk14-02-2003 12:20:12   [#24]
no właśnie - to jest pytanie :-)
beera14-02-2003 12:28:27   [#25]

Rychu-

proponowane przez ciebie rozwiązanie niesie konbiecznośc wprowadzenia wykazu, bo odszukiwanie niebyłoby proste.

Pamietajmy, że tu pojawia się nie tylko problem uczniów konczących szkołę ale i opuszczających ją!

szukanie dzieciaka bez pamiętania w którym roku on opuscił szkołe w każdej księdze bez wykazu to lekki koszmar.

Tak czy tak pojawia się koniecznośc sporządzania wykazu.

O ile spokojnie mogę zrezygnować ze zbiorówek- zrobię sobie po prostu wewnętrzny druk tego typu ( a mam do tego prawo), ale nie moge lekką ręką pogodzić się z barkiem wykazów.

Któryś z tych druków obecny byc musi- moim zdaniem

Rycho14-02-2003 13:15:37   [#26]

czy musi?

na pewno łatwiej szukać nazwiska na wykazie. Ale jeśli by go nie było, a arkusze tak właśnie by były poukładane, to też nic wielkiego moim zdaniem by się nie stało.

Przecież na dobrą sprawę jak często sięgamy do dych dokumentów. U mni, w dość dużej szkole, kilka razy w roku.

Jaka informacja dotąd była potrzebna by znaleźt właściwy dokument?

Rok ukończenia szkoły. Bo oznaczenia klasy ludzie często nie pamiętają. I tak szukało się w księdze danego roku ukończenia szkoły. Wg wykazów, bo arkusze poukładane były wg wykazu. I taki sposób, jak to słusznie zauważyła Ewa był najlepszy.

Ale skoro ma być zmieniany? I ktoś (MENiS) koniecznie chce to zrobić. To są dwa wyjścia. Albo dązyć do powrotu starego (wyjście lepsze) uzasadniając, że nie jest to działanie przeciwko "zmianom na lepsze w oświacie czynionym przez MENiS". No bo to na celu miała chyba ta nowelizacja? Albo jeżeli pierwszego nie da się zrobić (co jest nabrdziej prawdopodobne) starać się dostosować te zapisy do praktyki szkolnej.

I tu możemy się spierać, czy potrzebny jest wykaz, czy nie. I czy powinien byc to druk MENiS-owski, czy wewnętrzny (to lepsze).

Najważniejsze jest, aby było dobrze.

beera14-02-2003 13:17:42   [#27]

proponuję tak:

 

     W związku z otrzymaniem projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej  Oświaty, po dyskusji przeprowadzonej  na internetowym forum Stowarzyszenia wyraża następujące stanowisko:

Podstawy dla projektowanej zmiany  wynikajace zdaniem projektodawcy  z problemów z prowadzeniem księgi ocen w  szkołach dla dorosłych  istnieją zdaniem OSKKO w kazdym typie szkół.

Zwracamy uwagę, że rozpiętośc wiekowa absolwentów, choć nie tak znaczna jak w szkołach dla dorosłych, istnieje w  każdym typie szkół. Związane jest to z możliwością wielokrotnego pozostawienia ucznia w klasie, możliwością odraczania ucznia ( w szczególnych przypadkach wielokrotną), możliwością przyspieszania obowiązku szkolnego, koniecznością przyjmowania do oddziałów innych niż wskazywałby wiek dziecka  uczniów powracających  z zagranicy . Rozpiętość wiekowa sięgać może tu kilku lat. OSKKO- poza tym jednym zasadniczym i będącym dla projektodawcy najważniejszym powodem dla projektowania zmiany , chciałoby zwrócić uwagę na ine, naszym zdaniem, nie mniej istotne:

Mianowicie zapis projektu , w brzmieniu:

Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę.

niesie za sobą określone problemy, i tak:

powoduje, iż  pojawiają się problemy z arkuszami ocen uczniów opuszczających szkołę   w roku wcześniejszym niż rok ukończenia szkoły przez wszystkich uczniów urodzonych w tym samym roku, z zapisu wynika bowiem, że ich arkusze  muszą oczekiwać na utworzenie księgi ocen równolatków.

pojawia się problem w sytuacji przybycia do szkoły ucznia z rocznika, który w danej szkole już zakończył edukację ( na przyklad w innej szkole odroczonego, bądź pozostawianowego  w jednej z klas) księga ocen dla jego rocznika już istnieje- jego arkusz jednak , w myśl, rozporządzenia w tejże księdze znaleźć się musi.

Zważywszy powyższe OSKKO proponuje powrócić do brzmienia przepisów rozporządzenia sprzed zmiany z dnia 19  lutego 2002 tj:

1.Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

2. Do czasu założenia księgi ocen arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i promowanie i pozostałą dokumentacją tych egzaminów przechowuje się oddzielnie dla każdego oddziału.

Jednocześnie OSKKO zwraca uwagę na potrzebę uregulowania  przez prawodawcę sposobu numerowania ksiąg arkuszy ocen w sytaucji konieczności założenie w jednym roku szkolnym większej ich ilości ( ze względu na ilość uczniów) ( np:A-D/2002-2003, E-K/2002-2003,)

oraz sprecyzowania czy w zespole szkół zakłada się oddzielne księgi dla każdego typu szkoły Bogna! Tu ratuj, bo nie czaję o co chodzi z tą zawodówką?

.................

Słuchajcie- to propozycja naszego stanowiska.

Pokrytykujcie - bardzo prosze. Pisząc to wzięłam pod uwagę wszystkie nasze propozycje. Jeśli coś istotnego pominęłam- piszcie proszę. Pewnie w poniedzialek trzeba będzie to przesłać, więc do pracy ;-)

beera14-02-2003 13:20:59   [#28]

Kurcze...

Rychu- przepraszam nie zauważyłam Cię...

Przeczytalam wszystko uważnie.

Moim zdaniem powrót do wykazu nie powoduje konieczności powrotu do rozporządzenia o świadectwach itd zapisu o arkuszach zbiorowych.

Wydaje mi się, ze  nie musimy tu nadinterpretować..

Zapis jest jasny- wykaz to wykaz, zbiorczy arkusz to było jednak coś innego.

Do tej pory wyglądu wykazu takze nie regulowały MENISOWSKIE  rozporządzenia więc i teraz nie byłoby takiej konieczności- nawet sugerowanej przez nas...

beera14-02-2003 13:24:16   [#29]

jeszcze coś..

w zasadzie dla nas najważniejsza jest zmiana

 projekt: Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę.

Stary zapis: Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę.

tu chyba jest sedno- tak sądzę

Rycho14-02-2003 13:38:38   [#30]

:-)))

Bardzo dobre. Pierwszy krok z mojego poprzedniego postu.

Może tylko w tym zdaniu: "Rozpiętość wiekowa sięgać może tu kilku lat" zamiast kilku wstawić jakąś cyfrę? Lub przedział?

Zeby ktoś nie powidział, że kilka to np tylko 2. A sami wiecie, że można by wykazać, że od momentu pojawienia się pierwszego arkusza do księgi danego rocznika do ostatniego może upłynąć w podstawówce nawet 10 Lat (wliczając w to odroczenia i repetentów) Już nie mówie o tych co pojawia się w jakiejś szkole np 6 klasie, gdy księga dla tego rocznika jest już w szkole założona. No bo akurat w tym roczniku nie było wcześniej żadnych zawirowań.

To tylko takie dywagacje wszystkim znane.

Poza tym treść stanowiska popieram w całości.

Rycho14-02-2003 13:40:14   [#31]

tak Asiu

nie odświeżyłem, ale to jest właśnie to sedno.

:-))))

beera14-02-2003 13:42:12   [#32]

Ok :-)

Dopiszemy-

Zwracamy uwagę, że rozpiętośc wiekowa absolwentów, choć nie tak znaczna jak w szkołach dla dorosłych, istnieje w  każdym typie szkół i może sięgać nawet do 5 lat. Związane jest to z możliwością wielokrotnego pozostawienia ucznia w klasie, możliwością odraczania ucznia ( w szczególnych przypadkach wielokrotną), możliwością przyspieszania obowiązku szkolnego, koniecznością przyjmowania do oddziałów innych niż wskazywałby wiek dziecka  uczniów powracających  z zagranicy . Rozpiętość wiekowa sięgać może tu kilku lat. OSKKO- poza tym jednym zasadniczym i będącym dla projektodawcy najważniejszym powodem dla projektowania zmiany , chciałoby zwrócić uwagę na inne, naszym zdaniem, nie mniej istotne:

Rycho14-02-2003 13:42:17   [#33]

:-))

patrz, mój pierwszy post wtym wątku i zdanie na niebieko.
Rycho14-02-2003 13:44:33   [#34]

ale fajnie

piszemy w jednym czasie, ale mam nadzieje, że się nie pogubimy.

Dopiska ok.

beera14-02-2003 13:48:19   [#35]

Marek mi tu zwrócił uwagę..

..że nie ma wyraźnej odpowiedzi na ich pytanie, a teraz?:

Bylo tak: Podstawy dla projektowanej zmiany  wynikajace zdaniem projektodawcy  z problemów z prowadzeniem księgi ocen w  szkołach dla dorosłych  istnieją zdaniem OSKKO w kazdym typie szkół.

Zmieniam na tak:Podstawy dla projektowanej zmiany  naszym zdaniem są zasadne i usprawiedliwiają obowiązywanie projektowanego zapisu

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty  zwraca jednocześnie uwagę, że wynikajace zdaniem projektodawcy problemy    z prowadzeniem księgi ocen w  szkołach dla dorosłych   istnieją  w kazdym typie szkół.

i dalej jak było- z poprawką Rycha :-)

beera14-02-2003 13:50:08   [#36]

Księga  arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów, którzy w jednym roku ukończyli bądź opuścili szkołę.

Uff :-)))

bo zgłupialam letko ;-)))

 

Rychu!

Kurde? Czemu Cię nie ma na liście zlotowej, do jasnej kurki?

Tak masz blisko!!!

Rycho14-02-2003 13:55:25   [#37]

jak własnie

poukładałem sobie sprawy, dogadałem z połowicą, że też pojedzie, to Marek napisał, że juz nie można, tylko na rezerwę.

No to się chyba wpisze na rezerwę.

:-((

beera14-02-2003 14:31:04   [#38]

no :-))

no to się wpisz :-)
Rycho14-02-2003 14:45:09   [#39]

no :-))

no to sie wpisałem,
beera14-02-2003 14:47:00   [#40]

:-))

no to dobrze :-)
Adaa14-02-2003 17:18:50   [#41]

moim zdaniem..

 propozycja ministersrwa jest bardzo sensowna

 proponujecie  powrot do starego zapisu ?
 
 moim zdaniem nie jest racjonalnym  zakładanie księgi po zakończeniu  szkoły
przychodzi potem delikwent i nie pamieta kiedy ukończył
zawsze jednak pamieta kiedy sie urodził:-)
a statystyki, badania..inne  robi się przewaznie wg roczników
 
 problem tych co nie kończą razem ze swoim rocznikiem?
jak opuscił szkołę to nie ma problemu
jak pozostawiony, odroczony -poczekać z oprawieniem księgi, albo tak ją oprawić aby łatwo mozna było dołozyć (przeciez nie trwa to 100 lat)
 
od lat prowadzę tak , bez względu na rozporządzenie (stare)
i stwierdzam,ze to mi sie opłaca ,bo nie przewalam ton papieru w poszukiwaniu kogoś kto nie pamieta kiedy ukończył szkołę, albo podaje orientacyjne daty wstydząc sie do tego przyznać
 
ale jak ktoś lubi sobie pogrzebać w papierach to  mozna wg ukończenia szkoły:-)))
 
powrót do starego to dla mnie zupełnie nieracjonalny krok
beera14-02-2003 17:53:32   [#42]

no tak...

to musimy sobie poustalać..

piszesz:

jak opuscił szkołę to nie ma problemu
 
jak to nie ma? Jak jego arkusz wsadzasz do księgi?  Nie możesz w roku w ktorym opuscił szkołę lecz musisz czekać  na uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę. to może byc czekanie nawet i 4 lata...
 
jak pozostawiony, odroczony -poczekać z oprawieniem księgi, albo tak ją oprawić aby łatwo mozna było dołozyć (przeciez nie trwa to 100 lat)
to oznacza lezenie wszystkich arkuszy luzem nawet i 2-3 lata i poszukiwanie właściwych do oprawienia w danym roku :-)
i jak sobie wyobrażasz latwe dołozenie do oprawionych arkuszy? przeciez trzeba po prostu rozwalić oprawę i zrobic wszystko na nowo :-)
i podam Ci przyklad.
dzieci rocznik 88
  1. Jedno z nich chodzi do szkoły z rocznikiem 89 ( przyspieszone)
  2. Jedno odroczone do 10 roku zycia ( zakwalifikowane do ksztalcenia specjalnego) czyli chodzi do szkoły z rocznikiem 91
  3. jedno pozostalo rok w klasie V
  4. jedno odeszło ze szkoły w klasie Ii

Czas oprawienia arkuszy wg ministerialnej propozycji to 2001 rok

ale wtedy kończą szkołe dzieci  chodzące do szkoły bez żadnych tam pierepałek.

Zobaczmy kiedy mozna by oprawic arkusze dzici opisanych przeze mnie wyżej: wymienionych przeze mnie przypadków:

  1. przyspieszone- 2000
  2. odroczone- 2004
  3. pozostawione- 2002
  4. odszędnięte ;-)- 1996

Oznacza to lekki bałagan-

  • arkusz dziecka, ktore odeszlo, czeka na oprawienie 4 lata.
  • arkusze dzieci, ktore kończyły szkołę "normalnie " czekaja na "odroczonego"  3 lata
  • itd

Teraz wyobraźmy sobie, że poszukujemy arkuszy wśród tej setki, dwusetki, tysiąca nieoprawionych- czekających :-)).

.......
ja sobie wyobrażam to tak- w sierpniu zakładam księge arkuszy , w ktorej zawieram uczniów , ktorzy w danym roku opuścili bądź ukończyli szkołę. I zapominam :-)
 ( o arkuszach :-)
Co się dzieje gdy przylazi delikwent, co to chce świadectwa, a nie wie , w ktorym roku skończył szkołę?
Szukam
I tu zdecydowanie ( pewnie) lepiej byloby gdyby arkusze byly zlozone latami urodzeń.
 
Od lat jednak robie tak jak nakazywało ( od zawsze) rozporzadzenie i pasowalo mi- wręcz odwrotnie niż adaa uważam, ze sprawialo mi to mniej klopotów niż  te , ktore niesie proponowana zmiana.
........
 
Adaa mi tu namieszała :-)))
Powiedzcie- co wy na to?
stanowisko ma być nasze, wspólne. Nie chcemy tu nic zrobic przeciwko Wam i zdrowemu rozsadkowi :-))
beera14-02-2003 18:03:33   [#43]

i tak na marginesie :-)

Tu nikt nie ma patentu na rację. A ja na pewno go sobie nie przyznaję :-)

Więc dzieki Adoo- bo pokazalaś nam , druga strone tego medalu :-)

( choć mnie on się nie podoba ;-)))

Ewa z Rz14-02-2003 18:20:03   [#44]

Każdy sposób rodzi jakieś problemy

Rzecz w tym by obowiązywał taki, który robi ich najmniej i jest jednoczesnie zrozumiały dla większej liczby zainteresowanych.

I tak: rzeczywiście łatwiej jest szukać, gdy mamy zgromadzone arkusze z jednego roku urodzenia razem, ale o ile łatwiej? Przecież jak ktoś nie pamięta kiedy odszedł ze szkoły to łatwo to obliczyć - liczymy kiedy by mógł odejść i od tej daty sprawdzamy zbiorówki właśnie! Własciwa księga jest najdalej 5 z kolei (o ile mamy jedną na rok). Owszem może być tego więcej w dużych szkołach... Ale jak często trzeba to wykonać?

A problemy z gromadzeniem arkuszy wg nowych zasad byłyby stałe, gdyż do rzdkości należy rok gdy wszystko jest "normalnie", a 6 takich lat to chyba nie zdarzyło się nigdy...

Zatem problemy z odnalezieniem własciwego arkusza są znikome w porównaniu z problemami na jakie napotykamy przy porządkowaniu arkuszy "po nowemu".

....................

Asiu, bardzo dobrze napisane stanowisko i mogę się podpisać obiema rękami...

Tera14-02-2003 18:29:57   [#45]

asia:-)

 

Pewnie, że nikt nie ma patentu na rację:-)

Moim zdaniem jednak teraz ją masz. Wydaje mi się, że im mniej grzebania i przekładania tych arkuszy tym większa szansa, że je ktoś  bez problemu za lat 40 , jak będzie potrzeba odnajdzie. Jestem nawet za tym by tak jak dotychczas arkusze  w księdze były umieszczane oddziałami. Bez zbędnego przekładania itp.

U nas jest 9 równoległych klas, więc prawdopodobieństwo, że przy układanie coś gdzieś się przełoży jest spore.

Dlaczego coś co dobrze funkcjonowało przez wiele lat trzeba koniecznie zmieniać?

Zola14-02-2003 19:03:29   [#46]

mnie tez podobało sie oddziałami

jak ktos cos w arkuszu namieszał (a u nas dość często młodzież wraca po różne odpisy) to mając księgi ocen oddziałami łatwo mogłam doszukać sie i porównać zapisy w dziennikach (pare lat tez leżą)

jak robiliśmy spis absowentów to młodzież cieszyła się ,że sa umieszczeni w jednym zepole klasowym z nazwiskiem wychowawcy - a spisy robiliśmy właśnie z arkuszy

nie taki tekst i zapis do Menis odpowiada

Adaa14-02-2003 19:12:25   [#47]

no własnie....

nie przeczę,że stare było złe (choć mnie się to nie podoba:-))))

 nowe uwazam za lepsze (choć innym się to nie podoba:-))))

ewo policzyć? facet kończył kiedyś podstawówkę i nie wiedział czy trwała ona 6 lat czy 7 , zapytany czy powtarzał zaprzeczył gorliwie ( a powtarzał dwa lata), było grzebania co niemiara:-) i to mnie własnie skłoniło 7 lat temu do ułozenia rocznikami

własnie dla dobra tych zapominalskich, powtarzalskich, odroczonych itp.

"rozwalanie"księgi w moim przypadku to odkręcenie dwóch śrubek:-)

i dalej..

nie tworzy sie księgi na starcie, arkusz ucznia który opuścił szkołę lezy przeciez z innymi z jego oddziału, nie poniewiera się nie wiadomo gdzie, przychodzi czas, wędruje do księgi

to sprawa organizacji

no i...każdy ma swój styl pracy:-)

Leszek14-02-2003 19:18:29   [#48]

Propozycja MENiSu jet czysto porządkująca, lecz myślę , że dobrze , ze się pojawiła.

Osobiście jestem zwolennikiem zdania Adaa. Rocznikami , pomimo wymienionych przez większość z Was trudności towarzyszących.

Ponieważ MENiS poprosił o opinię w konkretnej sprawie to uważam, że nasza odpowiedź powinna skoncentrować się na tym.

Owszem, można przesłać osobno wypracowane (ale nie tak "na chybcika") stanowisko OSKKO na temat całego rozporządzenia. Ale to już inny temat.

Proponuję krótką odpowiedź:

" Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty,

w odpowiedzi na pismo Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Nr DKOS - 4030 - 300/02/03ZF w sprawie zaopiniowania projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,

prezentuje następujące stanowisko:

1. Przedstawiona propozycja zmiany § 13 wyżej wymienionego rozporządzenia jest działaniem porządkującym dotychczasowy zapis.

2. Zgłoszony projekt pozwoli praktyczniej zastosować księgi arkuszy ocen w przypadku szkół dla dorosłych.

3. Proponujemy zmianę zapisu § 13 ust. 4 cytowanego projektu rozporządzenia zmieniającego: 

//§ 13.4. Na końcu ksiąg, o których mowa w ust. 2 i 3, umieszcza się adnotację: “Księga zawiera:

a) .................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy od litery ... do litery ... , którzy ukończyli szkolę,
b)................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy od litery ... do litery ... , którzy z różnych przyczyn opuścili szkołę".
Adnotacje na końcu ksiąg opatruje się pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpi
sem dyrektora szkoły.//

Powyższa propozycja dotyczy rozwiązania problemu istnienia szkół o bardzo dużej ilości oddziałów, zatem i uczniów jednego rocznika.

Pomyślcie ewentualnie co by tu jeszcze zmienić.

Pozdrawiam

beera14-02-2003 20:02:27   [#49]

Leszku

jasnym jest, że przede wszystkim odpowiadamy na zadane pytanie.

Błędem zas ograniczanie się tylko do tej odpowiedzi. Wydaje mi się, ze warto przedstawic nasze opinie na tematy  związane z pytaniem- czyli potraktowac je szerzej.

Tym bardziej, ze nasza odpowiedx miesci się w spektrum zainteresowan pytajacego.

Zamierzamy nawet dołączyc do odpowiedzi pismo przewodnie o naszej uzyteczności podczas takich konsultacji :-)

Przyznam jeszcze, ze jakos niezręcznie czytalo mi sie twoją opinie o "chybciku"

Forum to miejsce dyskusji- wyrażamy na nim swoje poglądy. Czasem robimy to na chybcika jako punkt wyjścia do dalszej pracy. Ale tym razem nie uwazam, ze zastosowalam ten tryb pracy.

a..piszę tu i wymazuję.. wyglada jakbym o cos walczyła :-)

a nie walczę

Roman K14-02-2003 20:38:09   [#50]

Proponuje zmianę (na niebiesko) 

Zwracamy uwagę, że rozpiętośc wiekowa absolwentów, choć nie tak znaczna jak w szkołach dla dorosłych, istnieje w  każdym typie szkół i może sięgać nawet do 5 lat. Związane jest to z możliwością wielokrotnego pozostawienia ucznia w klasie, możliwością odraczania ucznia ( w szczególnych przypadkach wielokrotną), możliwością przyspieszania obowiązku szkolnego, koniecznością przyjmowania do oddziałów innych niż wskazywałby wiek dziecka  uczniów powracających  z zagranicy . Rozpiętość wiekowa sięgać może tu kilku lat. OSKKO- poza tym jednym zasadniczym i będącym dla projektodawcy najważniejszym powodem dla projektowania zmiany , chciałoby zwrócić uwagę na inne, naszym zdaniem, nie mniej istotne:

Pozostałe mysli sa super.... o tym samym myslalem

Roman_K

strony: [ 1 ][ 2 ]