Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
szykuje się duża zmiana UoSO i mała KN |
|
Leszek | 12-07-2007 17:50:01 [#01] |
---|
szykuje się duża zmiana UoSO i mała KN oraz kilku innych ustaw, projekt na stronie MEN pozdrawiam MEN proponuje utworzenie 16. Ośrodków Wsparcia Wychowawczego |
|
|
Wicepremier, Minister Edukacji Narodowej Roman Giertych dokonał prezentacji proponowanych zmian do ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Jednym z elementów proponowanych zmian jest idea utworzenia Ośrodków Wsparcia Wychowawczego dla uczniów sprawiających problemy wychowawcze. Na konferencji prasowej, która odbyła się 12 lipca 2007 r. szef resortu edukacji podkreślił, że proponowane zmiany są ustawową realizacją rządowego programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. Minister Giertych zadeklarował, że jeszcze tego samego dnia projekt ustawy zostanie przekazany do konsultacji międzyresortowych.
Minister Roman Giertych poinformował, że poprzez powołanie Ośrodków Wsparcia Wychowawczego (OWW) ma zostać wprowadzony system przeciwdziałania patologiom w szkołach. „Zakładamy, że uczniowie będą przebywać w OWW od 14 dni do 12 miesięcy. Będą kierowani tam przez specjalne komisje, powoływane przez dyrektora szkoły. W przypadku sprzeciwu rodziców co do decyzji komisji, sprawę będzie rozpatrywać sąd rodzinny” – poinformował Wicepremier Giertych. Poprzez odpowiednią pracę psychologiczną i pedagogiczną w ośrodkach tych będą prowadzone działania resocjalizacyjne. „Chcemy, aby w przyszłorocznym budżecie były zagwarantowane środki w wysokości około 130 mln złotych na zbudowanie 16 szkół” – wyjaśnił Minister Edukacji Narodowej. W trakcie pobytu wychowanka w OWW będzie dokonywana systematyczna ocena oddziaływania wychowawczo-resocjalizacyjnego i postępów ucznia. Jeśli będzie ona pozytywna, możliwe będzie skrócenie pobytu w ośrodku. W wypadku braku postępów i jakichkolwiek symptomów poprawy, w przyszłości możliwe będzie złożenie wniosku do sądu rodzinnego o umieszczenie wychowanka w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy też Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii. Odnośnie tych dwóch instytucji Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje rządowy program, który na bazie pieniędzy zgromadzonych w rezerwach MEN dofinansuje MOW-y i MOS-y tak, aby mogły przyjąć ponad tysiąc uczniów z wyrokami sądów, którzy przebywają obecnie poza tymi ośrodkami. „Mam nadzieję, że ta grupa w ciągu obecnego roku uzyska miejsca w obecnie istniejących ośrodkach” – powiedział Minister. W wyniku proponowanych zmian ma zostać wprowadzony obowiązek zakładania dla każdego ucznia „kart nagród i kar”, aby w przypadku zmiany szkoły dyrektorzy posiadali stosowną wiedzę o uczniu. W ramach dostosowania do wprowadzenia OWW proponuje się także zmianę trybu postępowania w sprawach nieletnich. Ministerstwo proponuje też wprowadzenie kar w Kodeksie karnym za rozpowszechnianie gier komputerowych i gier wideo, zawierających szkodliwe treści i prezentujące przemoc. „Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie penalizują gier komputerowych, które uczą sadyzmu i zachęcają do przemocy również na tle seksualnym” – wyjaśnił Minister. Wśród proponowanych zmian jest wprowadzenie zasady stopniowej likwidacji liceów profilowanych. Konieczność wygaszania tych szkół jest uzasadniona ich słabymi wynikami. Wprowadzona też zostanie możliwość zarządzania przez gminne władze samorządowe godziny bezpieczeństwa dla nieletnich oraz obowiązek informowania przez władze gminne szkół o uczniach przebywających poza szkołą w czasie zajęć lekcyjnych. Istotną zmianą będzie wprowadzenie domniemania, że osoba, która dostarcza nieletnim alkohol lub inne środki odurzające ponosi współodpowiedzialność za szkody spowodowane przez nieletniego pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego. Na konferencji poruszono też kwestię programu matur międzynarodowych. Dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Specjalnego Pani Urszula Przybylska-Zioło wyjaśniła, że nowelizacja sankcjonuje jedynie to, co już w polskim systemie istnieje. Pierwsze szkoły prowadzące międzynarodową maturę w systemie polskim istnieją od 1993 r. Obecnie w Polsce jest 26 takich szkół działających zarówno w systemie publicznym, jak i niepublicznym. „Mamy informacje, że wiele szkół chciałoby program matury międzynarodowej przyjąć i dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej wychodzi naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli i organów prowadzących szkoły. Nic nie zmieniamy w tym zakresie, lecz wprowadzamy do systemu” – wyjaśniła Pani Dyrektor. Pełny tekst projektu nowelizacji znajduje się na stronie internetowej MEN. |
zgredek | 12-07-2007 17:56:04 [#02] |
---|
koniec liceów profilowanych egzaminy zawodowe w technikach po trzeciej klasie - w technikach uzupełniających po drugiej |
bogda4 | 12-07-2007 18:01:23 [#05] |
---|
kiedyś już o ośrodkach dla trudnej młodzieży dyskutowaliśmy, sporo odmiennych zdań.Wątliwość budzi czas resocjalizacji- od dwóch tygodni... W praktyce będzie tak,że ośrodek zostanie " straszakiem" dla niesfornej młodzieży,ale tej jeszcze nie tak mocno zdemoralizowanej, dla pozostałych mos'y, mow'y nie stanowią żadnego zagrożenia i tak latami czekają na umieszczenie.W międzyczasie popełniają przestępstwa. Ale będzie czym postraszyć;-) |
fredi | 12-07-2007 18:09:00 [#06] |
---|
koniec liceów profilowanych
egzaminy zawodowe w technikach po trzeciej klasie - w technikach uzupełniających po drugiej
na stronie MEn te pomysły były prezentowane rok temu, ale brak konkretów.
Przecież to zmiana planów nauczania.. |
dhausner | 12-07-2007 18:17:40 [#07] |
---|
Ja tam się cieszę, że kończą się licea profilowane i że egzamin zawodowy w technikach po trzeciej klasie. Dyrektorzy jednak powinni rozsądnie podzielić godziny na 4 lata (mam nadzieję, że rozsądnie). Pokazało sie też rozporządzenie z nowymi standradami egzaminacyjnymi dlaczego tak późno? i czy zgodne jest ono z podstawą programową dla zawodów sprzedawcy np Co myslisz o tym Zgredku? |
zgredek | 12-07-2007 18:33:43 [#08] |
---|
nie patrzyłam na standardy, bo nie jestem zawodowcem, dlatego nie mam na ten temat zdania natomiast zastanawiam się nad realizacją przedmiotów zawodowych, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w trzech latach przedmioty zawodowe będą realizowane kosztem ogólnokształcących - i takie pytanie mi się nasuwa od razu - czy będzą mieć dobrą podstawę np. z matematyki, fizyki (i innych w zalezności od zawodu) do tego aby realizować przedmioty zawodowe? uczniowie techników są bardzo obciążeni - 4 lata po 35-36 godzin w tygodniu - i teraz intensywny kurs przedmiotów ścisłych i zawodowych w pierwszych trzech latach dojdzie jeszcze |
Ala | 12-07-2007 18:39:06 [#09] |
---|
nie podoba mi się ten pomysł z egzaminami zawodowymi, zwłaszcza jeśli chodzi o zawody techniczne gdzie jest duża potrzeba znajomości matematyki, fizyki czy np. chemii do przedmiotów zawodowych |
zgredek | 12-07-2007 18:46:44 [#10] |
---|
w klasach 1-3 powinno być: 9 wf + 6 religia + 2 po + 9-10 j. polski + 6-7 matematyka + 4 fizyka + 10-12 języki to jest 46-50 godzin ogólnokształcących + 50 zawodowych to jest 96-100 godzin 3x36=108 godzin czyli pozostaje jeszcze 8-12 godzin na inne przedmioty no niby może tak być a w klasie czwartej - przedmioty ogólnokształcące i przygotowanie do matury |
Ala | 12-07-2007 18:58:16 [#11] |
---|
no niby może być ale i tak "nie leży" mi taki układ niereformowalna jestem albo co ;-) |
dhausner | 12-07-2007 19:01:18 [#12] |
---|
Miałam teraz klasę 4 technikum dla nich to jest duże obciążenie matura i egzamin zawodowy. Gdyby zrobiono na odwrót szkoła byłaby w niepewności jeżeli chodzi o liczbę uczniów w ostatnim roku część poszłaby na studia. A egzamin dla technika ekonomisty był trudniejszy w tym roku. |
fredi | 12-07-2007 20:34:34 [#13] |
---|
efekty zobaczymy za 4 lata.
Ze względu na konieczność zmian w planach nauczania chyba nie da sie tego zrobić szybciej |
fredi | 12-07-2007 20:35:51 [#14] |
---|
czy zapis o karach dla ucznia oznacza, że w stautach szkół mogą być tylko takie kary jak w USO? |
zgredek | 12-07-2007 20:50:16 [#15] |
---|
Fredi - nie ma konieczności zmian w ramowych planach nauczania |
fredi | 12-07-2007 20:54:18 [#16] |
---|
w ramowych nie , ale w szkolnych tak |
zgredek | 12-07-2007 20:55:05 [#17] |
---|
egzamin po trzeciej klasie dotyczyć ma uczniów rozpoczynających naukę w roku szkolnym 2008/2009 - czyli w przyszłym roku |
fredi | 12-07-2007 21:15:54 [#18] |
---|
tak tak
efekty zobaczymy za 4 lata.
Ze względu na konieczność zmian w planach nauczania chyba nie da sie tego zrobić szybciej
(nie pisałem, że w ramowych) |
zgredek | 12-07-2007 21:20:14 [#19] |
---|
już rozumiem - masz rację;-) ale powiem ci szczerze, że im dłużej o tych egzaminach po trzeciej klasie myślę - tym bardziej się do nich przekonuję - znaczy sensowne misie to wydaje już coś takiego kiedys było w liceach medycznych - egzamin zawodowy zdawano po czwratej klasie, a dojrzałości - po piątej |
fredi | 12-07-2007 21:22:56 [#20] |
---|
może i tak |
AnJa | 12-07-2007 22:04:50 [#21] |
---|
takie też było założenie na poczatku reformy - jeszcze z tymi liceami w 6 bodajże profilach |
bogna | 12-07-2007 23:23:51 [#22] |
---|
powtórzę za Alą: nie podoba mi się ten pomysł z egzaminami zawodowymi, zwłaszcza jeśli chodzi o zawody techniczne gdzie jest duża potrzeba znajomości matematyki, fizyki czy np. chemii do przedmiotów zawodowych i później rok oderwania od kształcenia zawodowego i dopiero możliwość ukończenia szkoły i podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie? czy po trzech latach możliwość zakończenia edukacji po zdaniu egzaminu zawodowego? Bardziej do mnie przemawia koncepcja - najpierw wykształcenie ogólne a później zawodowe na poziomie technika (jeśli dobrze pamiętam, taka była koncepcja reformy kształcenia zawodowego pani Dzierzgowskiej). |
AnJa | 12-07-2007 23:27:04 [#23] |
---|
bogna- a jaka u Was pogoda?
bo piszesz, że wadą jest "rok oderwania od kształcenia zawodowego i dopiero możliwość ukończenia szkoły i podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie"
znasz kogoś, kto podjął po technikum ? |
Ala | 12-07-2007 23:29:14 [#24] |
---|
rok oderwania od kształcenia zawodowego i na studiach nauka od nowa, tyle że tylko teoretycznie |
zgredek | 12-07-2007 23:32:14 [#25] |
---|
Bardziej do mnie przemawia koncepcja - najpierw wykształcenie ogólne a później zawodowe na poziomie technika to akurat już jest - szkoła policealna po co zatem technika? |
Ala | 12-07-2007 23:35:39 [#26] |
---|
szkoła policealna w dzisiejszym wydaniu to nie to co po technikum, praktyk i warsztatów jakby dużo mniej i inaczej |
Ala | 12-07-2007 23:41:26 [#27] |
---|
zawodowe może iść równolegle do ogólnego ale tak by były podstawy z przedmiotów ogólnych niezbędne do przedmiotów zaw. |
zgredek | 12-07-2007 23:46:37 [#28] |
---|
szkoła policealna w dzisiejszym wydaniu to nie to co po technikum, praktyk i warsztatów jakby dużo mniej i inaczej na jakiej podstawie tak uważasz? |
zgredek | 12-07-2007 23:51:07 [#29] |
---|
porównaj na przykład:
bogna |
18.03.2007 20:32 [#05] |
|
|
technik budownictwa - technikum czteroletnie |
|
|
Technik budownictwa |
311[04] |
311[04] /T-4,TU,SP/ MEN / 2007.02.13 |
Plan nauczania – czteroletnie technikum
311 [04] technik budownictwa
podbudowa programowa: gimnazjum
l.p. |
przedmioty nauczania |
dla młodzieży |
dla dorosłych |
liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania |
liczba godzin w czteroletnim okresie nauczania |
klasy I - IV |
semestry I - VIII |
forma stacjonarna |
forma zaoczna |
1. |
podstawy budownictwa |
3 |
2 |
38 |
2. |
technologia budownictwa |
11 |
7 |
139 |
3. |
podstawy projektowania |
9 |
6 |
113 |
4. |
konstrukcje budowlane |
9 |
6 |
113 |
5. |
instalacje budowlane |
1 |
1 |
13 |
6. |
kosztorysowanie |
3 |
2 |
38 |
7. |
organizacja robót budowlanych |
2 |
2 |
25 |
8. |
eksploatacja obiektów budowlanych |
2 |
2 |
25 |
9. |
język obcy zawodowy |
2 |
1 |
25 |
10. |
zajęcia praktyczne |
6 |
4 |
76 |
11. |
specjalizacja * |
2 |
2 |
25 |
|
razem |
50 |
35 |
630 |
praktyka zawodowa: 3 tygodnie w klasie II i 3 tygodnie w klasie III |
* program specjalizacji opracowuje szkoła w porozumieniu z pracodawcą.
Technik budownictwa |
311[04] |
311[04] /T-4,TU,SP/ MEN / 2007.02.13 |
Plan nauczania – szkoła policealna
311 [04] technik budownictwa
podbudowa programowa: szkoła dająca wykształcenie średnie
l.p. |
przedmioty nauczania |
dla młodzieży |
dla dorosłych |
liczba godzin tygodniowo w dwuletnim okresie nauczania |
liczba godzin w dwuletnim okresie nauczania |
semestry I - IV |
semestry I - IV |
forma stacjonarna |
forma zaoczna |
1. |
podstawy budownictwa |
3 |
2 |
41 |
2. |
technologia budownictwa |
11 |
8 |
150 |
3. |
podstawy projektowania |
9 |
7 |
123 |
4. |
konstrukcje budowlane |
9 |
7 |
123 |
5. |
instalacje budowlane |
1 |
1 |
14 |
6. |
kosztorysowanie |
3 |
2 | | |
zgredek | 12-07-2007 23:52:25 [#30] |
---|
przepraszam - policealnej kawałek wkleiłam
|
bogna |
18.03.2007 20:35 [#07] |
|
|
technik budownictwa - szkoła policealna |
|
|
Technik budownictwa |
311[04] |
311[04] /T-4,TU,SP/ MEN / 2007.02.13 | Plan nauczania – szkoła policealna 311 [04] technik budownictwa podbudowa programowa: szkoła dająca wykształcenie średnie
l.p. |
przedmioty nauczania |
dla młodzieży |
dla dorosłych |
liczba godzin tygodniowo w dwuletnim okresie nauczania |
liczba godzin w dwuletnim okresie nauczania |
semestry I - IV |
semestry I - IV |
forma stacjonarna |
forma zaoczna |
1. |
podstawy budownictwa |
3 |
2 |
41 |
2. |
technologia budownictwa |
11 |
8 |
150 |
3. |
podstawy projektowania |
9 |
7 |
123 |
4. |
konstrukcje budowlane |
9 |
7 |
123 |
5. |
instalacje budowlane |
1 |
1 |
14 |
6. |
kosztorysowanie |
3 |
2 |
41 |
7. |
organizacja robót budowlanych |
2 |
2 |
27 |
8. |
eksploatacja obiektów budowlanych |
2 |
2 |
27 |
9. |
język obcy zawodowy |
2 |
1 |
27 |
10. |
zajęcia praktyczne |
6 |
4 |
82 |
11. |
specjalizacja * |
2 |
1 |
27 |
|
razem |
50 |
37 |
682 |
praktyka zawodowa: 4 tygodnie | * program specjalizacji opracowuje szkoła w porozumieniu z pracodawcą. | |
zgredek | 12-07-2007 23:53:31 [#31] |
---|
jedyna różnica to dwa tygodnie praktyk zawodowych |
bogna | 12-07-2007 23:54:41 [#32] |
---|
no i właśnie... 4 tygodnie praktyki w policealnej 6 tygodni w technikum |
bogna | 12-07-2007 23:55:32 [#33] |
---|
:-) to duża różnica |
zgredek | 12-07-2007 23:59:01 [#34] |
---|
to ja proponuje dołozyc te dwa tygodnie w policealnej - i wtedy będzie dobrze? |
AnJa | 12-07-2007 23:59:37 [#35] |
---|
a co się teraz na takich praktykach robi? gdzie je odbywaja np. budowlańcy? |
bogna | 13-07-2007 00:00:56 [#36] |
---|
a co do pytania AnJi
znasz kogoś, kto podjął po technikum ? tak - znam :) co najmniej 25% z tych, których uczyłam. a w ostatnim czasie, coraz więcej uczniów deklaruje, że nie są zainteresowani maturą tylko tytułem technika :) |
| |
zgredek | 13-07-2007 00:03:48 [#37] |
---|
no, u nas też podejmuja pracę po technikum w supermarkecie |
bogna | 13-07-2007 00:04:30 [#38] |
---|
budowlańcy - praktyki najczęściej na budowach ;) |
AnJa | 13-07-2007 00:05:01 [#39] |
---|
i co robią? technicy - budowlańcy oczywiście
pytam z czystej ciekawości- za moich czsów zostawało się po ok. roku Maliniakiem (brygadzistą) , potem robiło uprawnienia albo wsiąkło się w jakims biurze za murzyna |
zgredek | 13-07-2007 00:06:17 [#40] |
---|
a to jedna z praktyk 3-tygodniowych bo druga to zdaje się "pod dachem" powinna być, jeśli dobrze pamiętam;-) |
AnJa | 13-07-2007 00:07:39 [#41] |
---|
bogna - Ty nie dowcipkuj
syn kumpla (poltechnika)chciał na praktyke - nie można było znaleźć firmy
miał do wyboru:
- przyjść na budowe i stanąć na murze
-przynieść dzienniczek i flaszkę a wyjść ze wpisem |
Ala | 13-07-2007 00:14:07 [#42] |
---|
hm... praktyki w szkole zaocznej dla dorosłych... |
bogna | 13-07-2007 00:14:30 [#43] |
---|
ostatnimi czasy bardzo się poprawiło z praktykami brakuje rąk do pracy na budowie, więc i praktykanci są mile widziani ;) |
zgredek | 13-07-2007 00:14:37 [#44] |
---|
takie same jak w dziennych |
Ala | 13-07-2007 00:19:14 [#45] |
---|
zgredku wiem że szkoła szkole nie równa ale obserwuję jak "odbywają" praktyki niektórzy "dorośli" |
Ala | 13-07-2007 00:21:46 [#46] |
---|
AnJa też tak widzę że możliwości są dwie, druga częściej wybierana |
zgredek | 13-07-2007 00:45:22 [#47] |
---|
aż mnie podkusiło, żeby tego budowlańca wkleić;-) |
fredi | 13-07-2007 10:39:12 [#48] |
---|
Minister podpisał rozporządzenie dotyczące wliczenia stopnia z religii
oraz z etyki do średniej ocen
Dziś, tj. 13 lipca 2007 r., Wicepremier, Minister Edukacji Narodowej Roman Giertych, podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, dotyczące m.in. wliczenia stopnia z religii oraz z etyki do średniej ocen. |
annah | 13-07-2007 23:46:22 [#49] |
---|
a propos praktyk... bardzo podoba mi się te 16 tygodni praktyki w techniku hotelarstwa mielismy 12 tygodni, zwiekszyłam na 16 - jak w programie, ale teraz komentarz ciśnie mi się sam na usta ;) jesli egzamin zawodowy będzie po klasie 3 to trzeba będzie w przyszłym roku CAŁKOWICIE (przynajmniej u mnie) zmienić ramówki, mam przez pierwsze 2 lata przedmioty ogólnokształcące, a dopiero nastepne lata to wiekszośc przedmiotów zawodowych i co, zwolnię też nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i powiem im, że zatrudnię ich za jakieś 2 lata, bo w ramówkach wszystko będzie na odwyrtkę? i będę mieć miejsca dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, których już teraz ze świecą szukać ech... | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|