Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
NIK zakończył kontrolę KO i szkół |
Jersz | 06-02-2003 21:09:27 [#01] |
---|
Na stronie Najwyższej Izby Kontroli został opublikowany najnowszy raport - "Informacja o wynikach kontroli organizacji i funkcjonowania nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół" Naprawdę ciekawe http://www.nik.gov.pl/polski.html Pozdrawiam JERSZ |
Jersz | 06-02-2003 21:22:12 [#02] |
---|
I na WP o raporcie Tzw. miękki nadzór, polegający bardziej na doradztwie niż kontroli szkół, nie sprawdził się – uważa minister edukacji Krystyna Łybacka. Jej zdanie zgadza się z zarzutami NIK dotyczącymi nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
NIK opublikowała w czwartek raport, z którego wynika, że nadzór pedagogiczny nad szkołami utrudnia brak precyzyjnych przepisów i niedobór środków finansowych. W rezultacie kuratorzy ograniczają swą pracę do wizytacji i rzadko wydają obligatoryjne zalecenia dla szkół, by poprawić jakość nauczania.
Według NIK, minister edukacji - mimo że miał taki obowiązek - nie ustalił podstawowego kierunku zadań dla kuratorów w zakresie nadzoru pedagogicznego. Resort nie opracował także długotrwałej koncepcji doskonalenia pracowników kuratoriów. Z raportu wynika też, że połowa skontrolowanych kuratoriów nie była w pełni przygotowana do pełnienia nadzoru pedagogicznego, bo nie miała rzetelnych danych o liczbie podległych szkół.
Według Łybackiej, sens prowadzenia nadzoru pedagogicznego przywraca obszerna nowelizacja ustawy o systemie oświaty (projekt jest obecnie w trakcie prac sejmowych). "Teraz kurator przeprowadza kontrolę w szkole, stwierdza nieprawidłowości, zaleca program naprawczy. Po pewnym czasie sprawdza i okazuje się, że nie został on wdrożony i kurator jest bezradny" - powiedziała minister. Jej zdaniem, w takiej sytuacji gmina lub organ prowadzący placówkę powinien zwolnić dyrektora szkoły.
Łybacka uważa ponadto, że należy zwiększyć liczbę wizytatorów, tak aby byli blisko nauczyciela i kontrolowali jego pracę.
Resort przygotowuje także projekt ustawy o informacji oświatowej, który w marcu ma być przedstawiony na posiedzeniu Rady Ministrów. W opinii Łybackiej, jest to dokument konieczny, bo rzetelnych danych o szkołach nie ma na żadnym poziomie systemu oświaty.
Minister wyjaśniła, że na podstawie tej ustawy powstałby skomputeryzowany system liczący nauczycieli i uczniów. Każda zmiana w szkole byłaby w nim natychmiast odnotowywana. Łybacka liczy, że Sejm rozpatrzy projekt do kwietnia-maja; tak, by zostało trochę czasu na przećwiczenie nowego systemu i uruchomienie go od 1 stycznia 2004 r. (reb)
Od tej "bliskości" , o której powiedziała pani Łybacka zrobi się nauczycielom napewno cieplej ;-) JERSZ |
Wojciech Tański | 06-02-2003 23:09:36 [#03] |
---|
Feliks Edmuntowicz Dzierżyński mawiał: "Ufać, znaczy kontrolować" |
Anka L | 07-02-2003 05:58:09 [#04] |
---|
Z TV regionalnej... Gdański kurator wczoraj się tłumaczył, że nie może częściej kontrolować, bo zwolnił część ludzi, a szkół przybyło. Zarządzenie ani nowa ustawa nic nie zmieni. Jakoś nigdy nie zapomną skontrolawać naszej szkoły ;-) |
Alfred | 07-02-2003 18:04:45 [#05] |
---|
"...miękki nadzór, polegający bardziej na doradztwie niż kontroli szkół, nie sprawdził się.." Odwracanie uwagi od naistotniejszego problemu, jakim jest niemoc elit rządzących w zakresie zapewnienia absolwentom szkół i uczelni rynku pracy. Wzmożenie kontroli realizacji zadań, których "najczytelniejszym" obrazem ma być dobrze przeprowadzona lekcja, właściwie zrealizowane cele, i tzw. sposób przygotowania młodego człowieka do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie. Hmm.. "twardy nadzór" będzie w stanie to ocenić.?:-) Zaprzęg konny na nic, samochód najlepszej marki też na nic. Tu potrzebny wehikuł czasu!!..:-)
W kuratoriach, moim zdaniem, powinni zostać jedynie kuratorzy i regionalni koordynatorzy zadań wynikających z nadzoru pedagogicznego, natomiast tzw. wizytatorzy powinni być usytuaowani w strukturach samorządowych (np.urzędów powiatowych), bliżej lokalnego podwórka oświatowego, koordynując centralne i regionalne zadania nadzoru pedagogicznego.
Inspektor Jaczmieniew do szkoły w Owczarach saniami zajeżdżał. Dziś nie mógłby tego uczynić, bo już i zimy nie takie (no, może obecna), a i dojechać z miasta grodzkiego do odleglej szkoły niełatwą dla zaprzęgu konnego byłoby rzeczą. Możliwe byłoby jednakże PKS-em na trasie "powiat-szkoła w Owczarach".
Wizytatorzy tłuką się obecnie swoimi samochodami do odległych placówek, by później przez kilka miesięcy czekać na zwrot kosztów podróży rozliczanych "na PKS". Byłem przez kilka lat takim wizytatorem. W ciągu jednego roku szkolnego zrobiłem swoim"maluchem" około 5000 km na dojazdy do szkół. Krew mnie zalewała, gdy trzeba było pokonywać olbrzymie odległości, a później czekać na zwrot pieniędzy. "Miękki nadzór nie sprawdził się..." A czy miał możliwość sprawdzenia się? Podcinanie gałęzi nie pozwoli jej wydać owocu.
Naiwne postulaty: 1. Sejm gwarantuje niezależność partyjną dla resortu edukacji. 2. Minister edukacji i kurator oświaty (o bezpartyjnym życiorysie) wybierani na drodze konkursu. 3. Komisja konkursowa tworzona na wzór "ławy przysięgłych", gdzie zaprzysiężonymi byliby rektorzy uczelni, dyrektorzy szkół i samorządowcy, zarówno z dużych miast jak i z "Kozich Wólek". 4. Kandydat wykazuje się głęboką znajomością problemów poruszanych pod adresem: http://www.oskko.edu.pl/forum/forum.php ..:-))))) Idę... Sanie czekają..;-) |
Ewa z Rz | 08-02-2003 08:32:55 [#06] |
---|
Alfred... Hi, hi, hi Z tym ostatnim punktem to byloby ciężko... Też jestem za umieszczeniem nadzoru pedagogicznego I stopnia w organach prowadzących! Skończy sie podwójna podleglośc dyrków, a byłoby sporo mniej o podwójnej podległości wizytatorów... I zupełnie inaczej rozłozona odpowiedzialnośc jak i kontrola nad oragnami prowadzącymi. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|