Forum OSKKO - wątek
Renik | 13-06-2007 15:42:22 [#01] |
---|
Podajcie rybę lub wędkę, proszę.
Jakie świadectwo wypisać uczniowi kl. I z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym (orzeczenie PPP)?
Jakie są wymogi prawne dot. wydłużenia dzieciaczkowi etapu edukacyjnego? |
Renik | 13-06-2007 16:31:34 [#02] |
---|
przecież jest o tym na forum; znalazłam |
beera | 13-06-2007 18:03:08 [#03] |
---|
sama znalazłaś wędkę:))) |
Renik | 13-06-2007 18:27:14 [#04] |
---|
nawet z rybą :-)))
chociaż nie do końca rozwiałam własne wątpliwości :-( |
beera | 13-06-2007 18:38:07 [#05] |
---|
tzn co? mów, to znajdziemy pewną rybkę ;)) |
Annax | 13-06-2007 18:56:46 [#06] |
---|
l"uczniowie niepełnosprawni z klasy ogólnodostępnej otrzymują takie same świadectwa szkolne promocyjne i ukończenia szkoły jak uczniowie pełnosprawni, na świadectwie nie umieszcza się adnotacji typu: nauczanie indywidualne;
lwyłącznie uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, uczęszczający do klas integracyjnych lub ogólnodostępnych otrzymują świadectwa z adnotacją „ uczeń realizował program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej”; |
Renik | 13-06-2007 19:04:11 [#07] |
---|
Moje obawy dot. wydłużenia etapu edukacyjnego.
Uczeń (up. umysł. umiarkowane) jest w dość licznej klasie. Nauczyciel "miota" się, jak może...
Postępów u dziecka specjalnie nie widać, no może jakieś maleńkie. Trudno je właściwie zdefinować, gdyż chłopiec nie mówi.
Niższa klasa jest zaledwie kilkuosobowa, więc chłopcu można by poświęcić znacznie więcej czasu.
Z drugiej zaś strony wspaniale funkcjonuje on w swojej dotychczasowej klasie. Wypracował sobie własny sposób porozumiewania się z kolegami. Dzieci go akceptują, pomagają, wspierają, niekiedy usprawiedliwiają jego "wybryki". Nauczyciel też nauczył się porozumiewania z nim.
Czy chłopiec odnajdzie się w nowej grupie...?
To są właśnie moje dylematy. |
beera | 13-06-2007 19:09:56 [#08] |
---|
powiem szczerze to wydłużanie ma sens prawdziwy, gdy dziecko jest albo nauczane NI, albo jest w innej niz ogólnodostepna placówka szkoła masowa nie jest przygotowana do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach, raczej mamy do czynienia z lekkim udawaniem, ze cos się robi. |
Annax | 13-06-2007 19:36:17 [#09] |
---|
No to jeszcze jeden aspekt tego problemu. Jak napisała Asia: "szkoła masowa nie jest przygotowana do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach, raczej mamy do czynienia z lekkim udawaniem, ze cos się robi." Uczeń z upośledzeniem umysłowym ma prawo do nauki i pobytu w placówce do 24 r.ż. W ogólnodostepnej przeważnie (tacy do nas trafiają) zgodnie z tym "lekkim udawaniem" siedzi sobie w klasie i mniej lub bardziej pracuje. Zwykle później zaczął naukę, potem idzie sobie ze swoją klasą z różnych powodów, (tak jest wygodniej - szybciej wyjdzie, i tak nie bardzo wiadomo co i jak z nim robic, rodzice się upierają, że ma być tu a nie w specjalnej, wydłuzenie wciąż jest utożsamiane z pozostawieniem w tej samej klasie, itp., itd.) Potem mógłby trafić do nas do przysposobienia do pracy. Często po ukończonym gimnazjum ma juz ponad 18 lat. I zaczynają się schody - gminy nie chca juz wtedy płacić ani za dowóz, ani tymbardziej za internat. Coś mi sie w tym mocno nie podoba.... |
AsiaJ | 13-06-2007 20:49:22 [#10] |
---|
Mam dwójkę uczniów z upośledzeniem umiarkowanym w I klasie integracyjnej. Realizują, dostosowany do ich możliwości, program szkoły ogólnodostepnej. Jakie świadectwa powinni dostac? Czy takie jak pozostałe dzieci, tylko z odpowiednią adnotacją " uczeń realizował program...." czy świadectwo dla uczniów z umiarkowanym, a na nim powinna byc ocena opisowa? |
beera | 13-06-2007 20:56:45 [#11] |
---|
Realizują, dostosowany do ich możliwości, program szkoły ogólnodostepnej czemu tak??? tzn- tylko lekko uposledzeni realizują podstawę szkoły masowej umiarkowani nie realizują podstawy masowej ................ jesli ci uczniowie mają orzeczenia o kształceniu specjalnym, adnotacja na świadectwie ma brzmiec tak: uczeń realizował program nauczania dostosowany do ndywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej |
Annax | 13-06-2007 20:57:15 [#12] |
---|
"uczniowie niepełnosprawni z klasy ogólnodostępnej otrzymują takie same świadectwa szkolne promocyjne i ukończenia szkoły jak uczniowie pełnosprawni, na świadectwie nie umieszcza się adnotacji typu: nauczanie indywidualne;
lwyłącznie uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, uczęszczający do klas integracyjnych lub ogólnodostępnych otrzymują świadectwa z adnotacją „ uczeń realizował program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej”; |
| |
beera | 13-06-2007 20:58:59 [#13] |
---|
ups STOP oczywiście umiarkowani mają inne świadectwa- przepraszam:) |
beera | 13-06-2007 21:04:26 [#14] |
---|
napiszę TYM RAZEM DOBRZE TYLKO uczniowie o uposledzeniu lekkim dostają adnotację i TYLKO wówczas, gdy nauczaniu są specjalnie- jesli nie ma zgody rodzica nie ma dostosowania programu i nie maa adnotacji. Uczniowie z uposledzeniem umiarkowanym mają inne świadectwa
MENiS-I/1/2 |
dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, w tym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym |
MENiS-I/5/2 |
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas IV i V szkoły podstawowej | i gimnazjum:
MENiS-I/19/2 |
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I i II gimnazjum | |
AsiaJ | 13-06-2007 21:05:30 [#15] |
---|
Ok, czyli umiarkowani dostają takie same świadectwa jak pozostali tylko z adnotacją... i stopnie z przedmiotów a nie z oceną opisową, tak? No właśnie "umiarkowani realizują podstawę szkoły masowej" . |
beera | 13-06-2007 21:06:10 [#16] |
---|
i TERAZ: asiaj- nie wiem, czy masz gimnazjum, czy podstawowkę ( piszesz o I klasie) Jesli masz podstawówke, to pat- w tamtym roku juz mowilismy o tym, ze o ile swiadectwo "lekkiego" sie rózni adnotacja, o tyle "umiarkowanego" rózni sie tylko w tresci oceny Jesli masz gimnazjum - nie ma problemu, dziecko dostaje inne świadectwo |
beera | 13-06-2007 21:07:16 [#17] |
---|
asiaj ale.... No właśnie "umiarkowani realizują podstawę szkoły masowej" . DLACZEGO??? rodzice nie zgodzili się na kształcenie specjalne???? nie mogą te dzieci realizowac takiej podstawy |
AsiaJ | 13-06-2007 21:07:50 [#18] |
---|
gimnazjum:
MENiS-I/19/2 |
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I i II gimnazjum | na tych świdectwach nie ma przedmiotów, tylko jest miejsce na ocenę opisową. |
AsiaJ | 13-06-2007 21:08:11 [#19] |
---|
gimnazjum:
MENiS-I/19/2 |
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I i II gimnazjum | na tych świadectwach nie ma przedmiotów, tylko jest miejsce na ocenę opisową. |
beera | 13-06-2007 21:08:21 [#20] |
---|
i jeszcze Ok, czyli umiarkowani dostają takie same świadectwa jak pozostali tylko z adnotacją nie ma pp na adnotację u umiarkowanego |
beera | 13-06-2007 21:09:31 [#21] |
---|
asiaj no bo nie wiedziałam, czy piszesz o I klasie podstawowki, czy gimnazjum :))) ( pat jest w podstawowce) |
AsiaJ | 13-06-2007 21:09:51 [#22] |
---|
rodzice uparli się na klasę integracyjną w gimnazjum |
beera | 13-06-2007 21:10:33 [#23] |
---|
no dobra, ale ma to dziecko kształcenie specjalne w tej klasie??? |
beera | 13-06-2007 21:10:57 [#24] |
---|
tzn- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego??? |
AsiaJ | 13-06-2007 21:12:17 [#25] |
---|
ma orzeczenie do kształcenia specjalnego i skierowanie do klasy integracyjnej w gimnazjum ogólnodostępnym i nie realizuje programu szkoły specjalnej. |
beera | 13-06-2007 21:15:35 [#26] |
---|
o mateńko rodzice się nie zgodzili???? .............. to- powiem szczerze, ja uważam, ze normalne swiadectwo, z przedmiotami, itp no bo to dziecko NIE REALIZUJE specjalnego programu jak rozumiem coś z tym robiłaś??? |
beera | 13-06-2007 21:16:37 [#27] |
---|
( annax- tak na marginesie- powiedz, kto jest autorem tych wklejek? Ciekawam?) |
AsiaJ | 13-06-2007 21:20:03 [#28] |
---|
Próbujemy im pomóc, mają nauczyciela wspomagającego i dodatkowe godziny na rewalidację. Są dobrze rozwinięci społecznie.W podstawówce też chodzili do klas integracyjnych. |
beera | 13-06-2007 21:23:17 [#29] |
---|
ale nie są uczeni, tak jak powinni rodzice powinni wyrazic zgodę na nauczanie specjalne jesli nie wyrazają, musisz je traktowac jak zdrowe dzieci mam watpliwosci jak z tym swiadectwem- przyznam się. |
izakra | 13-06-2007 21:36:29 [#30] |
---|
Renik-jakie świadectwo Dobrze,że masz dylematy; skoro postępy są niewielkie u dziecka, to może zmiana nauczyciela, więcej czasu na opanowanie tych samych treści lub wpływ nowych kolegów pozwoli poczynić mu te postępy, gdy wydłużycie mu etap kształcenia
( chociaż to ryzykowna teza), z drugiej strony, gdy wypuścicie go szybko od siebie- co go czeka? też nie będzie nauczyciela ,który potrafi się z nim porozumieć i tych samych kolegów.Wydłużać trzeba, ale najlepsze byłoby dla dziecka, gdyby trafiło do odpowiedniej placówki, czyli do szkoły specjalnej-wiem co mówię, bo pracuję w takiej już 17 lat i też mamy podobne dylematy. |
Renik | 13-06-2007 21:48:01 [#31] |
---|
na szkołę specjalną nie ma zgody rodziców (trochę ich rozumiem - najbliższa placówka oddalona o ładnych parę km, w domu jeszcze kilkoro maluchów) |
Grzesiek | 14-06-2007 01:29:16 [#32] |
---|
Wg mnie w tym konkretnym przypadku "zwykłe" świadectwo. Nie był realizowany program szkoły specjalnej, więc świadectwa tego typu nie będzie. Czy nie powinni jednak realizować podstawy programowej dla uczniów z umiarkowanym i znacznym st.up. - warunki są: nauczyciel wspomagający. Za duża różnica, by tylko obniżać wymagania (moim skromnym zdaniem). |
AsiaJ | 14-06-2007 01:31:38 [#33] |
---|
też nie jestem pewna, ale to szkoła ogólnodostępna, wiec raczej nie podstaw do realizacji programu szkoły specjalnej |
Grzesiek | 14-06-2007 08:19:49 [#34] |
---|
tak przyglądając się rozporządzeniu: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
(Dz. U. Nr 51, poz. 458) (Zmiany: Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041; z 2005 r. Nr 19, poz. 165 oraz z 2006 r. Nr 228, poz. 1669) Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a) i b) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się podstawę programową:
1) wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) kształcenia ogólnego dla:
a) szkół podstawowych i gimnazjów, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
b) (1) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia, to ta podstawa programowa nie jest przywiazana do szkoły tylko do ucznia. i ważne tu jest orzeczenie o um.st.upośl. |
gtz | 14-06-2007 10:33:49 [#35] |
---|
I jeszcze to pytanie.
Jakie przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej dla ucznia , który miał nauczanie indywidualne w II semestrze? a I sem przebywał w szpitalu???? |
beera | 14-06-2007 10:36:07 [#36] |
---|
wszytkie przedmioty |
AsiaJ | 14-06-2007 12:54:06 [#37] |
---|
Grzesiek ma rację , tak powinno to wyglądać: § 1. Określa się podstawę programową: b) (1) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia, i wtedy świadectwo
MENiS-I/19/2 |
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I i II gimnazjum | |
gtz | 14-06-2007 12:57:25 [#38] |
---|
Do asi
Wszystkie ? ale nauczanie indywidualne obejmowało tylko J.polski, matem., historię i przyrodę! |
rzewa | 14-06-2007 13:04:02 [#39] |
---|
wszystkie -> czyli NI było źle zorganizowane, niezgodnie z rozporządzeniem i... teraz ma dyrektor problem... :-( |
AnJa | 14-06-2007 13:13:23 [#40] |
---|
niekoniecznie
mógł temu indywiduanemu ustalić tak plan nauczania, że niektóre przedmioty śa np. w ostatniej klasie
dzieciak ma mieć wszystkie oceny w cyklu ksztłcenia- nie w każdym roku |
Grzesiek | 14-06-2007 16:11:49 [#41] |
---|
a może z pozostałych był zwolniony decyzją dyrektora? I wtedy na świadectwie "zwolniony" Czy plan nauczania nie jest przypisany do oddziału, a nie do dziecka? |
beera | 14-06-2007 16:15:07 [#42] |
---|
nie maa szans zwolnic można tylko z w-fu i tech inf przesunąc przedmiotu nie można- można tresci ( dziecko realizuje SZPAN- czyli ma te przedmioty, które ma klasa) .......... powiem tak gtz- macie bardzo duzy problem |
Grzesiek | 14-06-2007 16:21:05 [#43] |
---|
nie doczytałem to świadectwo ukończenia szkoly, więc wszystkie przedmioty jak pisze Asia. W arkuszu klasyfikacja roczna i klasyfikacja końcowa. Z klasyfikacji końcowej oceny przepisane na świadectwo. Pytanie tylko, czy jeżeli np. w planie nauczania ostatniego roku jest przedmiot, z którego uczeń był zwolniony to w klasyfikacji końcowej wpisać zwolniony, czy ocenę z poprzedniego roku? |
Grzesiek | 14-06-2007 16:30:49 [#44] |
---|
i zwolnić można też z 2 języka obcego oraz "§3 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193) stanowi, że "dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania". |
beera | 14-06-2007 16:33:38 [#45] |
---|
nie, Grzesiu jest tak jak napisała wyżej- nie mozna zwolnić z przedmiotu, tylko z TREŚCI ( niektórych) dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania ......... ( mozna zwolnic z nauki dugiego języka w przepadku uposledzenia) |
beera | 14-06-2007 16:34:36 [#46] |
---|
a wlaściwie "tak" bo chyba my o tym samym, tylko innym językiem:) |
gtz | 15-06-2007 08:33:17 [#47] |
---|
Wniosek z powyższego "że można zwolnić" - tak to rozumiem |
beera | 15-06-2007 08:38:12 [#48] |
---|
można zwolnić z w-fu, tech inf. oraz w przypadku upośledzenia z drugiego języka mozna odstąpić od realizacji NIEKTÓRYCH treści w innych przedmiotach, ale te przedmioty muszą byc realizowane |
Grzesiek | 15-06-2007 22:31:53 [#49] |
---|
tak asiu dokładnie :-) |
UlazIb | 16-06-2007 23:44:59 [#50] |
---|
Ano, jak nasze MEN nie zrobi czegoś, tj. ustali program od a do z dla uczniów z upośledzeniem lekkim i umiarkowanym, a uczącym sie w szkole masowej, to niestety tak będzie. Jka tak by zebrać te wszystkie świadectwa takich uczniów z całej Polski, to okaże się, że każde jest inne, bo w każdej szkole jest to inaczej robione, chociaż jest 1 rozoprządzenie, które jest różnie interpretowane. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|