Forum OSKKO - wątek

TEMAT: programy i podręczniki
strony: [ 1 ][ 2 ]
alasz18-05-2007 20:06:46   [#01]
Jak to jest z tymi podręcznikami? Co to znaczy nie więcej niż 3 podręczniki do danych zajęć edukacyjnych? Mam obecnie w szkole taką sytuację - 7 oddziałów klas na każdym poziomie w gimnazjum, kilku polonistów i obecnie część z nich korzysta z podręcznika wydawnictwa X, a część z Y, mieli takie prawo, każdy nauczyciel sobie wybierał. Teraz chcą od września w I klasie zmienić podręcznik na wydawnictwo Z. No i teraz problem, jedna z pań która nota bene nie będzie miała I klas stawia opór. Czy tak jak jest obecnie oznacza, że dla języka polskiego są 2 podręczniki? Kurcze nie wiem o co chodzi?!?
nel 10018-05-2007 20:54:04   [#02]

Mam ten sam problem i takie samo pytanie: Co to znaczy nie więcej niż 3 podręczniki do danych zajęć edukacyjnych.

A ponieważ jest to SP, to drugie pytanie dotyczy zerówek - tam różnych książek wybranych przez jednego nauczyciela, do jednej klasy jest 4!!! (różne ćwiczenia, czytanki, karty pracy). Pytanie moje brzmi czy są to różne podręczniki, czy jeden podręcznik? Jak to rozumieć?

dyrlo18-05-2007 21:06:13   [#03]
Wg mnie zestaw (podręcznik, ćwiczenia, zbiór zadań) tego samego autora i z tego samego wydawnictwa to "1".
zgredek18-05-2007 21:14:14   [#04]

nie wiem, ale chyba trzeba się sugerować zapisami menowskimi - jak dopuszcza się podręcznik - to razem z nim mogą być jakieś dodatki

i o ile ćwiczenia dołączyłabym do podręcznika, bo chyba stanowią integralną część, to zbiór zadań jest według mnie osobnym podręcznikiem

http://www.men.gov.pl/podrecz/podrecz/wykaz.php

zgredek18-05-2007 21:17:14   [#05]
e, wyszło mi, że zbiór zadań w ogóle nie jest podręcznikiem;-)
Tara18-05-2007 22:10:57   [#06]

A ja to rozumiem

tak, że 3 podręczniki to znaczy tylko z 3 wydawnictw do wyboru.Zeby nie bylo tak ze masz 7 oddziałów na poziomie i kazdy nauczyciel chce inny podręcznik.
cis19-05-2007 22:21:12   [#07]

a ja to rozumiem tak:

3 podręczniki to znaczy dla Jasia Kowalskiego z IVa np. do historii w SP: podręcznik do kl. IV, V, VI - wszystkie z Wydawnictwa X (jednej serii). Dla innych klas IV do historii niestety  ten sam zestaw. I na dodatek to chyba ten zestaw pozostaje bez zmian dla uczniów młodszych od Jasia o rok i o dwa lata (tak coby mogli używane odkupić)???

elrym19-05-2007 22:24:20   [#08]
ale jeżeli tak, to nigdy nie wprowadzisz nowego podręcznika, bo inaczej nie odkupią
cis19-05-2007 22:25:50   [#09]
wprowadzę za 3 lata
fredi19-05-2007 22:29:49   [#10]
3 podręczniki to znaczy dla Jasia Kowalskiego z IVa np. do historii w SP: podręcznik do kl. IV, V, VI  ?????????????????????/
a jak to jest w technikum 4 letnim ?
cis19-05-2007 22:33:46   [#11]

a jak ty to rozumiesz fredi dla SP

Bo ja tego tak naprawdę nie rozumiem

Napisałem tak wyżej aby sprowokować dyskusję a raczej coś sie dowiedzieć

elrym19-05-2007 22:34:50   [#12]

cis

no ja qurka nie kumam :-) Jasio w IV kl. musi mieć z X i w V i w VI, skoro jego kolega- Zbyś- o rok mlodszy musi mieć ten sam, to kolega Zbysia- Józik,też, bo musi odkupić... to kiedy?

ja rozumiem, że cykl 3 letni to od IV-VI tego samego wydawnictwa  i nie jest ważne, czy za rok zmieniam, zmieniam, bo mam w przydziale znowu kl.IV i nie podoba mi się tamten podrecznik... znaczy rozwijam się i nie chcę popaść w rutynę :-)))

cis19-05-2007 22:35:54   [#13]
ale gdyby robić tak jak napisałem w #7 to minister byłby zadowolony z interpretacji nowych przepisów
elrym19-05-2007 22:37:25   [#14]
i tym sposobem wrócilibyśmy do "Elementarza" Falskiego :-)
cis19-05-2007 22:39:35   [#15]

elrym

a ile szkół zmieniało serię podręczników (wydawnictwow danym etapie edukacyjnym jasia kowalskiego) do tej pory

ja myślę, że bardzo bardzo niewiele

a minister myślał pewnie że 90%

alasz20-05-2007 04:56:26   [#16]

No właśnie w tym rzecz, że podręczniki jednak nie były tak często zmieniane lub wogóle. Natomiast zastanawiam się, czy nadal w tej samej placówce do jednych zajęć edukacyjnych mogą być dwa różne podręczniki dwóch różnych wydawnictw, to rodzi komplikacje np. przy przeniesieniu  ucznia z klasy do klasy. Na początku roku też spore zamiesznie dla klas I gdzie w wykazie podajemy 2 wydawnictwa i prosimy by rodzice się wstrzymali z zakupem do chwili ustalenia klasy w której będa się uczyć. Przyznam że mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem tych przepisów, a może z nimi jest coś nie tak????

PiotrekPiotrek20-05-2007 06:41:15   [#17]
ja to rozumiem tak
nieważne ile oddziałów na jednym poziomie ważne by na trzy lata nauki miały maksymalnie wybrane trzy programy do przedmiotu x (jedna klasa jeden program i cały komplet podręczników i podobnych do tego programu) - i tak dany program obowiązuje klasę cały cykl edukacyjny
więc jeśli jest np. klas a, b, c, d, e, f, g, h to nieważne w jakich konfiguracjach ale np. a, b, c, d może iść jednym programem i jego obudową podręcznikową klasa e drugim programem i jego obudową a pozostałe klasy trzecim - może być też tak, że wszystkie pójdą jednym, albo dwoma byle nie przekroczyć liczby trzy
Dorota K20-05-2007 08:02:13   [#18]
ja też tak to rozumiem
AnJa20-05-2007 08:09:47   [#19]
tyle tylko, ze jeśli te podręczniki wybierzemy dziś dla klas I LO na rok szkolny 2007/8 to będa one oboiazkowe także dla klas I rocznika 2008/9 i 2009/10- czyli nasi uczniowie będa z tego zestawu korzystać jeszcze w roku 2111/12

rozumiem więc, że ustawodawca złaożył, że do roku 2111/12 nie będzie zadnych ruchów w podstawie programowej
Majka20-05-2007 08:59:28   [#20]
AnJa, ustawodawca nie wpadł na to :))))

Jak u Tuwima: "chodzą i widzą wszystko oddzielnie"
jatoja20-05-2007 10:09:00   [#21]

:))

Majka! Uwaga .... Tuwim! Bo to, że niby o tych mordach na piersi też...? No, no no...
cis20-05-2007 17:50:34   [#22]
przychylam się do "rozumienia": PiotrekPiotrek #17 i AnJa #19
rzewa20-05-2007 19:34:40   [#23]

hmm... :-)

a ja zgadzam się z #17, ale nijak mi nie wychodzi by musiało być tak jak w #19

;-))
cis20-05-2007 19:52:33   [#24]
rzewa
to jak rozumieć zapis, że szkolny zestaw programów i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez 3 lata szkolne
cis20-05-2007 19:57:45   [#25]

i przeniosę jeszcze moją wątpliwość z innego wątku

Czy program nauczania religii powinien się znaleźć w szkolnym

zestawie programów nauczania?

Dotychczas tak miałem. Czas na nowy zestaw i tak się zastanawiam.

Dorota K20-05-2007 20:02:10   [#26]
a tu podstawa programowa z matmy ma być podpisana przed 1 września (tak słyszałam)
rzewa20-05-2007 20:24:06   [#27]
Wiem, bo gazety czytałam i TV słuchałam (jednymuchem), co MEn chciał by w UoSO było, ale... nijak mi to z tych zapisów nie wychodzi, bo:

jak np. teraz będzie się ustalać szkolny zestaw programw (podręczniki to sprawa wtórna jaby), to przecież nie będzie sie go ustalać dla każdego rocznika (klasy), a tylko klas rozpoczynających etap edukacyjny. Pozostałe klasy mają wybrane programy, wg których pracują i jakiekolwiek zmiany są niewskazane.

To co teraz zostanie ustalone, będzie obowiązywało przez 3 lata (etap edukacyjny), każdego Jasia Kowalskiego. Ale dla nowych Jasiów w przyszłym roku trzeba będzie ustalić na nowo szkolny zestaw programów, bo tych Jasiów jescze w szkole nie ma wiec trudno dla nich cokolwiek ustalać teraz ;-)

Wiem, że nie o to chodziło, ale ten zapis jest taki, że spokojnie mo.żna to tak zinterpretować.

Zgadzam się, że można zinterpretować tak jak AnJa pisze (#19 i o to MEN chodziło pewnie), ale to jest strzał do własnej bramki, bo za 3 lata robi się wwczas totalny przewrót, naraz zmienia sie XXX podręczników i to jeszcze w wielu szkołach, a przewidzenie tego co się będzie działo jest niemożliwe.

Czyli pomimo zmian w UoSO mogłabym dalej robić tak jak do tej pory: ustalaliśmy zestaw programów ( podręczników) dla klas I i IV (sp), ktre miały obowiązywać przez 3 lata, w następnym roku znowu dla nowych klas I i IV. I obowiązywała zasada, że mogły ulec zmianie programy do max. 3 przedmiotów w stosunku do roku poprzedniego. W ten sposób sami ograniczaliśmy sie trochę bardziej niż robi to teraz ustawa... ;-)
rzewa20-05-2007 20:26:03   [#28]
jak dla mnie program, nauczania religii i podręcznik należy do szkolnego zestawu, podobnie jak i program nauczania dodatkowego języka obcego
cis20-05-2007 20:44:10   [#29]

podsumowując

w przypadku szkół jednociągowych (bez klas b,c...) wszystko po staremu
:-)

KAIG20-05-2007 20:46:29   [#30]
a programy ścieżek - też powinny być w szkolnym zestawie? Co jeszcze z programami nauczania indywidualnego dla dzieci z orzeczeniami?
KAIG21-05-2007 08:24:25   [#31]
ponawiam pytanie z #30
Ewav21-05-2007 08:35:22   [#32]
Ja tam wpisywałam programy ścieżek do zestawu.
dota c21-05-2007 10:16:52   [#33]
Czy ktoś mi może odpowiedzieć - czy rewelacje programowo-podręcznikowe dotyczą też niepublicznych? W moim rozumienu - nie, ale może się mylę. I chodzi o wykładnię prawa, bo w praktyce i tak nie żongujemy podręcznikami.
dota c21-05-2007 10:17:39   [#34]
Programy ścieżek też wpsywałam do zestawu
Leszek21-05-2007 10:26:13   [#35]
nie zauważyłem wyłączenia niepublicznych ale też ie sprawdzałem pod tym kątem...
myslę, ze niepubliczni o uprawnieniach publicznych muszą tego przestrzegać...
choćby z uwagi na art. 7 UoSO
pozdrawiam
fredi21-05-2007 11:32:23   [#36]
jak wybrać podręcznik do geografii w zakresie rozszerzonym w technikum ?

w zestawie dla technikum są tylko książki w zakresie podstawowym
dota c21-05-2007 11:55:57   [#37]

Leszku

Właśnie nie ma w art. 7 UoSO nic o sposobie wybierania.

Jest tylko: "realizuje programy nauczana uwzględniające podstawy programowe wymienione w ust. 1 pkt 4 lit a."

Konto zapomniane21-05-2007 12:29:32   [#38]

Moim zdaniem (czytam "optymistycznie"):

1. szkolny zestaw programów jest ustalany dla 1SP 4SP 1G itd. na 3 lata i do tego szkolny zestaw podręczników i te zestawy przez 3 lata nie powinny ulegać zmianie ale to dotyczy danych oodziałów, które rozpoczynają 3-letni cykl.

2. w następnym roku nowy zestaw dla nowych 1SP 4SP 1G itd.

3. nie więcej niż 3 podręczniki dotyczy moim zdaniem danego rocznika: czyli nie więcej niż 3 różne podręczniki np. do matematyki w klasach 5.

Leszek21-05-2007 12:49:00   [#39]
Doto C
art. 7 m.in. ustala warunki na jakich szkoła niepubliczna moze otrzymać uprawnienia publicznej..
m.in. to co zacytowałaś...
natomiast nie zauważyłem wyłączenia art. 22a z grona niepublicznych o uprawnieniach publicznych
- nie upieram się przy tym - możliwe, że ktoś zinterpretuje to inaczej...
wszak jest to rozdział UoSO poświęcony placówkom publicznym...
ale część tych przepisów dzięki art. 7 obowiązuje niepubliczne o uprawnieniach pblicznych...
i zdaję sobie sprawę z różnic statutowych pomiędzy RP szkoły publicznej a niepublicznej
w publicznej RP ma kompetencje (art 60) a w niepublicznej zadania (art. 84)
pozdrawiam
fredi21-05-2007 15:25:42   [#40]
wcale nie głupio - nie ma takowego programu

u nas dziewczyny realizują dla LO - chemii w zawodówce nie ma  - a w ramówce ta sama ilość godzin


pytanie ogólniejsze.
Czy zgodnie z tym co jest na stronie MEN programy mogą być wykorzystane tylko w tych szkołach w których wymieniono na stronie MEN.

Czy np. program dla LO może być wykorzystany dla ULO ?
fredi21-05-2007 15:26:56   [#41]
a jeżeli w zawodówce był j. ang to zabawa zaczyna się od nowa ( i program dla LO, bo dla ULO nie ma)
alasz21-05-2007 15:48:11   [#42]
No tak wpis #29 uświadomił mi jeszcze taką rzecz że problem znika w szkole jednoociągowej . Jeden nauczyciel + jeden podręcznik dla zajęć edukacyjnych, tam gdzie większa ilość oddziałów  mogą być 3! Zwariuje! Mało tego w kolejnym roku znowu na wybór kolejnych 3 wydawnictw. O to chodziło MEN - owi??? Ciekawe i pouczające
fredi21-05-2007 16:50:46   [#43]
PROGRAMY NAUCZANIA
Informacja w sprawie programów nauczania ogólnego dla dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i trzyletniego technikum uzupełniającego

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 210, poz. 2041) określa podstawę programową kształcenia ogólnego dla uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających (zał. Nr 2). Jest ona taka sama jak podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników.

W dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym i trzyletnim technikum uzupełniającym dla wymienionych niżej przedmiotów określonych w podstawie programowej powinny być realizowane programy nauczania dopuszczone do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty, dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zaadaptowane do liczby godzin (w przypadku dwóch pierwszych) przewidzianych w szkolnym planie nauczania:

   * chemia,
   * biologia,
   * wiedza o kulturze - te przedmioty nie występują w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zasadniczej szkole zawodowej.

W przypadku:

   * języka polskiego,
   * języków obcych,
   * historii,
   * wiedzy o społeczeństwie,
   * fizyki i astronomii,
   * geografii - różnice w podstawie programowej dla liceum ogólnokształcącego i zasadniczej szkoły zawodowej są tak duże, że biorąc pod uwagę konieczność zdawania takiego samego egzaminu maturalnego przez absolwentów uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i technikum uzupełniającego, w szkołach tych mogą być realizowane programy nauczania dopuszczone dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Należy jednak uwzględnić treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego i zrealizowane w zasadniczej szkole zawodowej i dokonać adaptacji programu do liczby godzin przewidzianej w szkolnym planie nauczania.

Istnieje potrzeba opracowania programu nauczania dla uzupełniającego liceum ogólnokształcącego oraz technikum uzupełniającego:

1) matematyki,

2) podstaw przedsiębiorczości,

3) technologii informacyjnej.

W dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących i trzyletnich technikach uzupełniających nauczyciele mogą realizować własne programy nauczania ogólnego po spełnieniu warunków określonych w § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220).
mała re21-05-2007 17:00:33   [#44]

Ja mam pytanie w innej kwesti, co sądzicie o prawnym działaniu wydawnictw, które przyjeżdzają do szkoły,  prezentują swoje podręczniki, a nawet gratisowe prezenty dla uczniów np: w formie plecaków z zawartością, pod warunkiem, że szkoła, powtarzam szkoła nie RR tylko właśnie szkoła zawrze z wydawnictwem porozumienie o współpracy.

Zawsze korzystaliśmy z jednego sprawdzonego wydawnictwa, ale teraz mam bardzo mieszane uczucia co do dalszej współpracy...

może macie jakieś doświadczenia w tym względzie...

AnJa21-05-2007 17:21:03   [#45]
zależy co w tym porozumieniu jest

jeśli nie m tam innych zobowiązań szkoły niż wpuszczenie jej przedstawicieli na teren, umożliwienie spotkania z nauczycielami czy rodzicami - to czemu nie?
mała re22-05-2007 09:16:25   [#46]

porozumienie dotyczy zadeklarowania przez szkołę, że będzie korzystała tylko z podręczników tego wydawnictwa... przez najbliższe 3 lata

to trochę taki szantaż...

nic nie wiecie o prawnych aspektach takich porozumień...czy szkoła ma prawo wchodzić w coś takiego?

mała re22-05-2007 13:18:11   [#47]

 Na pewno o tym słyszeliście bo wydawnictwo, które takie rozwiązania proponuje jest jednym z tych większych...

 szkoła musi się zadeklarować do 31 maja.

Jakie działania podjąć?

dota c22-05-2007 13:56:32   [#48]

mała re

Ja nie wchodziabym w żadne tego typu "porozumienia". Związujesz nimi ręce nie tylko sobie, ale całej RP.
fredi23-05-2007 10:24:39   [#49]

przedmioty zawodowe

do niektórych przedmiotów brak podręcznika z dopuszczeniem.
co w takiej sytuacji ?
mała re25-05-2007 17:18:36   [#50]

 

Stanowisko

                  Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty

                     w sprawie dystrybucji podręczników

                             na terenie szkół i placówek

 

 

                                      Szanowni Państwo

                               Dyrektorzy szkół i placówek

 

 

Z niepokojem stwierdzam, że na terenie wielu szkół i placówek naszego województwa dyrektorzy i nauczyciele angażują się  w sprzedaż    i dystrybucję nowych podręczników. W ostatnim czasie wydawcy  intensywniej niż zwykle, oferują swoje podręczniki proponując wysokie rabaty i bonusy.

Przypominam, że  zgodnie z obowiązującym prawem, ani nauczyciele, ani szkoła nie mogą czerpać korzyści z pośredniczenia w sprzedaży podręczników czy innych materiałów edukacyjnych. Zgodnie z art. 63 ustawy - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220,poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 17,poz.95 ), nauczyciel jest funkcjonariuszem publicznym i w związku z tym godząc się na przyjęcie korzyści majątkowej naraża się na sankcje wynikające z art. 228 § 1 Kodeksu karnego.

Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz  o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542) w art. 22b jasno precyzuje,  że dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót wyłącznie używanymi podręcznikami.

 

 Za niedozwoloną praktykę uznaję angażowanie się dyrektorów, wychowawców

 i nauczycieli w dystrybucję podręczników na terenie szkół i placówek województwa kujawsko – pomorskiego. Takie działanie stanowi naruszenie prawa i jest sprzeczne  z godnością zawodu nauczyciela i może prowadzić do zachowań korupcjogennych.

 

W związku z powyższym, zobowiązuję Państwa Dyrektorów o niezwłoczne podjęcie działań mających na celu zapobieganie podobnym praktykom.

 

 

 

                                                                    Kujawsko Pomorski

                                                                       Kurator Oświaty

                                                                       Bożena Adamska

Taka informacja pojawiła się na stronach kujawsko-pomorskiego kuratorium, czy w innych kuratoriach też? Bo to by znaczyło, że nie można zawierać żadnych porozumień z wydawnictwami.

co wy na to?

strony: [ 1 ][ 2 ]