Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Polityka szkoły wobec przemocy
strony: [ 1 ]
beera16-04-2007 09:00:24   [#01]

Ponieważ trójki, itp "gorący czas", polecam Wam do wykorzystania dobry materiał stowarzyszenia "Bliżej dziecka", które prezentowało się na jednej z konferencji OSKKO

relacja tu: http://oskko.edu.pl/konferencjaoskko03-2005/index.html

 

  

Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Integracji Środowisk Szkolnych,            Agnieszka Milczarek, Joanna Węgrzynowska

 

Polityka szkoły wobec przemocy - to sposób (konkretne procedury i działania) radzenia sobie szkoły z przemocą rówieśniczą. Polityka powinna zawierać elementy Profilaktyki I stopnia (działania zapobiegające pojawieniu się problemu) jak i Profilaktyki II stopnia (działania minimalizujące istniejący problem). Co roku modyfikowana, współtworzona przez rodziców i uczniów.

 

POLITYKA SZKOŁY WOBEC PRZEMOCY

 

DEKLARACJA SZKOŁY

 

·         Nie tolerujemy żadnej formy przemocy w naszej szkole.

·         Będziemy aktywnie przeciwdziałać wszelkim aktom przemocy.

·         Będziemy konsekwentni i nieustępliwi w naszych działaniach.

 

 

I           KODEKS NORM + PULA KONSEKWENCJI

Odrębny dokument lub część regulaminu zachowania. Powinien być współtworzony przez dzieci i rodziców.

 

II          DZIAŁANIA EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZE W KLASACH

1.       Normy klasowe.

2.       Profilaktyka I stopnia - cykl zajęć edukacyjnych dotyczących zjawiska przemocy (jednolity program dla wszystkich klas).

3.       Profilaktyka II stopnia - działania edukacyjne i wychowawcze dostosowane do problemów występujących w danej klasie, aktywne reagowanie na wszystkie sytuacje związane z przemocą.

 

III         WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

1.       Profilaktyka I stopnia - zajęcia edukacyjne dotyczące zjawiska przemocy (jednolity program dla wszystkich rodziców).

2.       Profilaktyka II stopnia - zasady współpracy rodziców ze szkołą w  przeciwdziałaniu przemocy (dokument zawierający procedury postępowania dla rodziców dzieci-ofiar i sprawców przemocy).

 

IV         DZIAŁANIA OGÓLNOSZKOLNE

1.       Okresowa diagnoza problemu (badania ankietowe).

2.       Działania dotyczące norm szkolnych.

3.       Działania dotyczące zjawiska przemocy.

4.       Działania będące odpowiedzią na wyniki diagnozy.

 

 

V          SYSTEM INTERWENCJI WOBEC DZIECI-OFIAR I DZIECI-SPRAWCÓW PRZEMOCY.

Procedury postępowania wobec sprawcy - zasady rozmów, kontrakty, konsekwencje, monitorowanie zachowania.

1.       Wsparcie ofiary przemocy - zasady rozmów.

2.       Długofalowe działania wychowawcze wobec sprawcy (wsparcie psychologiczne, ART., "Straż szkolna", itp.).

3.       Długofalowe działania wychowawcze wobec ofiary (wsparcie psychologiczne, "kręgi przyjaciół", treningi asertywności, itp.).

 

 

 

  

SYSTEM INTERWENCJI

WOBEC SPRAWCY I OFIARY PRZEMOCY

 

 

ZASADY OGÓLNE

 

·       Reagujemy na każdy incydent przemocy.

·       Reagujemy w podobny sposób - tworzymy front dorosłych.

·       Reagujemy w sposób przekazujący troskę o dziecko a nie odrzucenie.

·       Każdą sytuację rozpatrujemy bardzo rzetelnie i gruntownie.

·       Jesteśmy konsekwentni w naszych działaniach.

 

ZASADY SPECYFICZNE

 

Postępowanie w sytuacji przemocy:

 

·       Ze sprawcami i ofiarami rozmawiamy osobno.

·       Spisujemy zeznania świadków.

·       Prowadzimy zapis całej interwencji - co się wydarzyło, jakie metody zostały zastosowane, jaki jest rezultat.

·       W trudnych przypadkach tworzymy zespoły interwencyjne.

 

Postępowanie wobec sprawców:

 

·         Z każdym sprawcą przemocy rozmawiamy osobno (odpowiedzialność indywidualna) - nie organizujemy rozmów grupowych (zjawisko rozmywania się odpowiedzialności, wstyd, gra).

·         Prowadzimy systematyczne cykle rozmów (nie pojedyncze spotkania) - aż do zniknięcia problemu.

·         Włączamy do współpracy rodziców.

·         Spisujemy kontrakty.

·       Monitorujemy zachowanie sprawcy (uczeń musi odczuwać skupioną na sobie uwagę dorosłych).

·       Tworzymy hierarchię rozmów (stopniujemy napięcie i środki) np.:

uczeń - wychowawca

uczeń - wychowawca, inny nauczyciel, pedagog

uczeń - wychowawca, inni nauczyciele

uczeń - wychowawca, rodzice

uczeń - wychowawca, dyrektor

·       Tworzymy hierarchię konsekwencji wychowawczych (stopniujemy napięcie i środki).

·       Informujemy o kontrakcie lub postanowieniach dotyczących sprawcy nauczycieli uczących w jego klasie - współdziałamy z nimi w monitorowaniu zachowania sprawcy.

 

 

 

 

 

 

 

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]