Proszę, przeczytajcie. Pokrytykujcie ! Wyprawki Uznając za zasadny i słuszny podjęty w 2002 roku Rządowy program wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów „Wyprawka szkolna”, który umożliwił wielu polskim rodzinom rozpoczęcie przez ich dzieci nauki w szkole w warunkach spokoju i bezpieczeństwa finansowego, a także uczynił radośniejszym szkolny start siedmiolatków, nie sposób nie zauważyć , iż ubiegłoroczna akcja przebiegała w atmosferze pewnych nieporozumień i pośpiechu. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty popierając podjętą przez MENIS decyzję o powtórzeniu programu w roku 2003 chciałoby włączyć się w przygotowania do programu na etapie opracowywania koncepcji działania i procedur. Analizując ubiegłoroczne zasady udzielania pomocy w formie wyprawki szkolnej wydaje się, że prawidłowości przebiegu akcji nie służył bardzo krótki czas od momentu podjęcia decyzji o jej rozpoczęciu do realizacji, a także pojawiające się niejasności kompetencyjne w rozumieniu swoich zadań przez szkoły, ośrodki pomocy społecznej, czy samorządy. Tegoroczna akcja będzie prostsza od poprzedniej, ponieważ będzie towarzyszyła nam wiedza wynikająca z doświadczenia. Wydaje się więc istotnym na etapie planowania działań wzięcie pod uwagę następujących wniosków: Wyłaniania dzieci rozpoczynających naukę w klasie I w roku szkolnym 2003/2004 należy dokonać już w kwietniu, aby możliwe było szybkie ustalenie szkół obwodowych i obowiązujących tam podręczników. Dzieci te w związku z innymi przepisami już są do obwodowych szkól przypisane wiec proces ten nie powinien przysparzać szkołom, czy ośrodkom pomocy większych problemów W związku z planowanym objęciem pomocą dzieci z niższego rocznika- rozpoczynających obowiązek edukacyjny rok wcześniej, a wiec obecnych pięciolatków, należy jak najwcześniej rozpocząć proces ustalania ich obwodów- także przedszkolnych celem możliwie najszybszego zebrania informacji o podręcznikach tam obowiązujących. Kryteria wyboru dzieci zostały ustalone ściśle w Rozporządzeniu MENISU z dnia 9 lipca w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2002/2003. Jednak jeśli pomocą ma być objęta także część spośród przyszłorocznych sześciolatków wydaje się koniecznym ustalenie kolejnych kryteriów, aby tę część spośród większej liczby potrzebujących wyłonić. Terminy przeprowadzania kolejnych etapów programu należy przesunąć na okres przedwakacyjny, aby pozostawić czas wszystkim podmiotom włączonym w przeprowadzanie akcji na konsultacje i współpracę, jak i celem uniknięcia dublowania się zakupów przez niepewnych rodziców oraz instytucje , a dokonywania ich w sposób optymalny nie nasycony pospieszną chęcią wykonania zadania bez względu na jakość jego wykonania . Należy uczynić maj miesiącem dokonywania wszelkich związanych z akcją formalności ( wnioski zainteresowanych, spisy podręczników, posiedzenia komisji ds. pomocy- czy w szkole, czy ośrodkach), natomiast czerwiec miesiącem działania –zamawianie podręczników , zakupy dalszej części wyprawki. |