Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
może się czepiam, ale (pytanko do matematyków) |
Raf1 | 05-03-2007 16:48:09 [#01] |
---|
Jak zwykle penie szukam "dziury w całym". Czy wynik zapisany ułamkiem zwykłym np. 6/5 powinien być doprowadzony do postaci 1 i 1/5, czy można sobie darować wyciąganie całości? |
AnJa | 05-03-2007 16:55:53 [#02] |
---|
matematyk to ja na pewno nie jestem, ale podejrzewam, że istotne jest tu cel ćwiczenia: jeśli celem było wyłączanie całości to powinien być doprowadzony, podobnie chyba przy działaniach na ułamkach
pytanie tylko skąd dzieciak czy rodzic mają wiedzieć co było clem ćwiczenia i jaki wynik założył sobie układacz zadania w schemacie odpowiedzi |
Raf1 | 05-03-2007 17:02:15 [#03] |
---|
mnie chodzi Czy zawsze powinniśmy wyciagać całości, bez względu na intencje "układacza"? |
DYREK | 05-03-2007 17:08:29 [#04] |
---|
nie musimy zawsze wyciągać całości ' musi zawsze wyciągać całości na tak postawione pytanie jedna i druga odpowiedź prawidłowa |
AnJa | 05-03-2007 17:08:54 [#05] |
---|
mnie uczono, że nie
le to za komuny było |
dyrlo | 05-03-2007 17:46:22 [#06] |
---|
1i1/5 czy 6/5? najlepiej 1,2. Gorzej jak mamy do czynienia z ułamkiem, którego nie można zamienić na skończony ułamek dziesiętny. Uważam, że można wyciągać całości i można pozostawiać w ułamku niewłaściwym. Jeśli nie ma konkretnego polecenia obie odpowiedzi sa poprawne. |
jxg | 05-03-2007 18:59:24 [#07] |
---|
AnJa ma rację w #2. Jeśli to ćwiczenie na "wyłączanie całości" w klasach I-III
to bez dyskusji należy a jeśli nie to: 1i1/5, 6/5, 1,2 to takie same i tak samo
ważne liczby i nic komu do tego w jakiej postaci będą zapisane. Napisz więcej
i dokładniej kontekst przedstawienia tej liczby, bo trochę gdybamy... |
wiolka1 | 05-03-2007 19:15:56 [#08] |
---|
1i1/5 to przeciez to samo co 6/5. wszystko zależy od celu jaki mamy do osiągnięcia. Jeśli ćwiczę kolejność wykonywania działań, to przecież nie ma znaczenia czy uczeń zapisał tak czy siak, bo poszczególne działania wykonał poprawnie - i super bo zależało mi na tym żeby tak było. jeśli chcę sprawdzić czy umie wyłączyć całości( a nie jest to umiejętność perfekcyjnie opanowana w gimnazjum) więc ćwiczę przy każdej okazji, ale wtedy istotne jest polecenie. moim zdaniem uczeń powinien wiedzieć wcześniej czego oczekuje nauczyciel - czyli jasne, precyzyjne polecenie. |
zgredek | 05-03-2007 19:47:44 [#09] |
---|
a ja tak w kwestii formalnej;-) co to jest ułamek dziesiętny? ;-)))))) |
mirek | 05-03-2007 19:54:05 [#10] |
---|
Dla mnie 6/5 jest ładniejsze niż 1,2 |
jxg | 05-03-2007 20:05:52 [#11] |
---|
Ułamek dziesiętny – zapis liczby rzeczywistej w postaci ułamka, której mianownik jest potęgą liczby 10.
Ułamki dziesiętne zapisuje się bez kreski ułamkowej, za to specjalną funkcję pełni przecinek dziesiętny (w krajach anglosaskich kropka), który oddziela część całkowitą wartości bezwzględnej liczby od części ułamkowej tej wartości.
;))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) |
dyrlo | 05-03-2007 20:09:50 [#12] |
---|
Zgredek jak to zgredek - żarty Ci się trzymają a tu dyskusja merytoryczna ;-))) |
DYREK | 05-03-2007 20:14:37 [#13] |
---|
a czym się różni ułamek dziesiętny od liczby dziesiętnej? ;-))) |
dyrlo | 05-03-2007 20:19:27 [#14] |
---|
O Liczby dzesiętne to liczby wymierne, które można przedstawić za pomocą ułamków o mianownikach będących naturalnymi potęgami 10, czyli w postaci ułamków dziesiętnych, w których występuje skończona liczba cyfr. |
zgredek | 05-03-2007 21:03:33 [#15] |
---|
ułamek to ułamek postać dziesiętna to postać dziesiętna;-)))))) nie ma: liczby dziesiętnej, ułamka dziesiętnego jest po prostu liczba zapisana w postaci dziesiętnej - ot i wszystko;-)))))) |
zgredek | 05-03-2007 21:04:08 [#16] |
---|
ale się nie czepiam przecież:-))))) (nawiązując do tytułu wątku) |
zgredek | 05-03-2007 21:05:01 [#17] |
---|
a pytanie do matematyków, czy wystarczą nauczyciele matematyki?;-)))) |
anpk | 05-03-2007 21:05:58 [#18] |
---|
jxg do postu #07 Jeśli to ćwiczenie na "wyłączanie całości" w klasach I-III Czy zagalopowałeś/aś się, czy też ja czegoś nie wiem? Po reformie ułamki są w I-III traktowane bardzo, ale to bardzo lakonicznie. Właściwie tylko jako sygnał, że coś takiego jest. Kiedyś - i owszem - nawet wprowadzałam ułamki dziesiętne. Teraz - nie. Przejrzałm przed chwilą jeszcze raz program (akurat mam pod ręką "Wesołą szkołę", ale pod tym względem programy aż tak się nie różnią) i doprawdy tylko kilka "drobnych" zagadnień. |
Raf1 | 05-03-2007 21:12:22 [#19] |
---|
tak naprawdę to chodzi mi o odpowiedzi do zadań umieszczonych w podręcznikach. Cały czas uczę dzieci doprowadzania wyniku do "końca" wyciąganie całości itp. a zaczynam "spotykać" różne odpowiedzi stąd to moje czepianie! |
zgredek | 05-03-2007 21:15:15 [#20] |
---|
to jest po prostu inna postać liczby AnJa: jeśli celem było wyłączanie całości to powinien być doprowadzony, jeżeli nie to było celem;-) to 6/5 jest tak samo dobre jak 1,2 pozdrowienia:-) |
Raf1 | 05-03-2007 21:16:46 [#21] |
---|
dzięki Zgredku |
AnJa | 05-03-2007 21:21:06 [#22] |
---|
z dzieciństwa pamiętam, że w matematyce to końca nie widać
ale może akurat przy tych 6/5 to i koniec jest |
zgredek | 05-03-2007 21:23:15 [#23] |
---|
wiesz u dzieci jeszcze jedna rzecz jest bardzo istotna - wyobraźnia i jakoś tak lepiej widzą i rozumieją liczby zapisane w postaci dziesiętnej 1,2 to od razu widać, że coś jest ponad jedność tak samo - 1 1/5 natomiast w przypadku ułamka 6/5 wyobraźnia pracuje "z osłabieniem" - później dotrze do dziecka, że to jest "coś ponad jednodość" (cokolwiek przez to rozumie) dlatego odpowiedź do zadania jest bardzo ważna - włącznie z określeniem, czy zadanie maiło sens, czy nie (a to ważne przy wielu "bezsensownych zadaniach podręcznikowych) :-) |
zgredek | 05-03-2007 21:24:46 [#24] |
---|
o właśnie - Andrzeju - sens nadałeś mojemu postowi:-), który napisłam po tobie;-) przynajmniej ja go widzę (ten sens) :-) |
DYREK | 05-03-2007 21:27:19 [#25] |
---|
Chciałem kupić 3/4 kg kiełbasy, Pani w sklepie nie wiedziała ile zważyć - ot i życie;-)))))) |
AnJa | 05-03-2007 21:30:31 [#26] |
---|
dlatego ja zawsze chcę kupić: o, tamten kawałek
przy jabłkach mam problemy bo pytają : a ile zważyć?
a skąd ja mam wiedziec niby? |
zgredek | 05-03-2007 21:30:50 [#27] |
---|
no właśnie:-))))))) pani kształcona na postaciach dziesiętnych, albo... na kalkulatorze?;-)))))) |
zgredek | 05-03-2007 21:31:24 [#28] |
---|
nie umiesz powiedzieć: trzy? te jabłka? |
Adaa | 05-03-2007 21:33:34 [#29] |
---|
jak wy zakupy robicie?;-)) ja np.proszę np. "oooo tyle w torebce" ( i tu pokazuje ile) np. kapusty kiszonej albo "oooo taki kawalek schabu" i tu pokazuje rozstaw dwoma palcami wskazujacymi sie nauczcie zakupów robic a nie biedne ekspedientki meczycie:-) |
Maryna | 05-03-2007 21:33:42 [#30] |
---|
Elegancja matematyczna propaguje postać 1 1/5, czyli z wyłączeniem całości :) |
zgredek | 05-03-2007 21:35:05 [#31] |
---|
o matko - Maryno - toż faktycznie elegancka ta matematyka;-) |
AnJa | 05-03-2007 21:35:19 [#32] |
---|
kurde- adaa - my naprawdę ten sam profil:-)
przy jabłkach mogę - przy winogronah nie bardzo
gubię sie już przy mandarynkach |
Adaa | 05-03-2007 21:36:11 [#33] |
---|
AnJa...TY mnie chyba podrywasz:-))) |
zgredek | 05-03-2007 21:36:43 [#34] |
---|
na mandarynki?????????????? |
Adaa | 05-03-2007 21:38:24 [#35] |
---|
w zyciu mnie nie poczestowal niczym! ;-) |
AnJa | 05-03-2007 21:50:24 [#36] |
---|
jak profil ten sam to raczej odpychanie
a w kwestii częstowania - mam wrażenie że jakies Twoje piwo albo cuś piłem - czyli częstowanie było
a czestować czy częstowanym być to chyba nieistotne, nie? |
zgredek | 05-03-2007 21:52:11 [#37] |
---|
w zasadzie nie, chyba, że częstujący karty kredytowej w kolorze złota nie ma;-) |
Raf1 | 05-03-2007 22:08:29 [#38] |
---|
Maryna bardzo dziękuję, też tak uważam. |
zgredek | 05-03-2007 22:28:51 [#39] |
---|
no to jak tak uważasz, to pytasz nas jak uważamy, żeby się utwierdzić w tym uważaniu, czy może po coś innego? (bo ja uważam inaczej - ale nie pytam, czy dobrze uważam) |
pawik | 05-03-2007 23:25:28 [#40] |
---|
Kryteria punktowania sprawdzianów raczej mówią o konieczności doprowadzania wyników do najprostszych (najczytelniejszych ) postaci. Wydaje mi się, że powinno być 1 1/5. Tak samo jeżeli wychodzi 6/9, to powinno się skrócić i zapisać 2/3. |
Raf1 | 05-03-2007 23:56:28 [#41] |
---|
Zgredek - wyjaśniłam dlaczego pytam. Potwierdzam - uczę dzieci doprowadzania do ostatecznego wyniku, natomiast coraz częściej spotykam w podręczniku odpowiedzi np: postaci 6/5; 18/3; 12/4 itd. Dzieci licząc zadanie w domu - kontrolując poprawność otrzymanego wyniku poprawiają na wynik np: 6/5, 18/3; 12/4 itd. Moja praca idzie na "marne" bo zaczynam słyszeć, ale tak jest w odpowiedzi i powolutku acz systematycznie niweczy się moją pracę i trafia mnie sz...g. A tak na marginesie matematyka jest nauką trudną, bardzo trudną a zarazem uporządkowaną, dokładną, systematyczną więc uczmy tego dzieci, ale wszyscy my nauczyciele i autorzy podręczników. Tak uczyli mnie moi wspaniali nauczyciele to że jestem nauczycielem matematyki zawdzięczam moim NAUCZYCIELOM, staram się ich naśladować w przekazywaniu wiedzy matematycznej choć daleko mi do Ich doskonałości. |
zgredek | 06-03-2007 00:37:07 [#42] |
---|
a dlaczego nie wytłumaczysz dzieciom, że autorzy podali odpowiedź według nich odpowiednią? a Ty uważasz, że... (wpisz tutaj to co nam napisałaś) to jest piękna nauka matematyki - to co napisała Maryna - elegancja matematyczna bo tylko w takich aspektach można to wytłumaczyć liczba jest liczbą - estetyka liczby to już coś co warto dzieciakom wpajać nie możesz powiedzieć, że jest błąd w odpowiedzi, bo tego błędu nie ma ale możesz opowiedzieć o pięknie bo matematyka jest piękna - i warto uzasadniać to dzieciom i młodziezy i dorosłym nie odbieraj tego co pisałam źle - ot, chciałam trochę refleksji wzbudzić tu;-) |
zgredek | 06-03-2007 00:55:49 [#43] |
---|
a przy okazji - jaka dobra nauka o różnych postaciach liczb! ----------- czy zero jest liczbą wymierną? odpowiedzi: nie, bo zero to nic nie, bo zero nie jest ułamkiem nie, bo zero to zero (i pomęcz się nauczycielu, żeby wytłumaczyć, że niekoniecznie zero jest zerem;-)) a czy można przedstawić zero w postaci ułamka? nie, bo nie można dzielić przez zero -------------------- i dziwią się ci moi uczniowie, że 0/2 i 0/10000000000 to jest zupełnie fajne zero:-) i jest liczbą wymierną, bo umiemy zapisać je w postaci ułamka:-) a gdyby w odpowiedzi do zadania napisano: wynik zero - to kto wiedziałby, że 0=0/10000000000? :-) |
Raf1 | 06-03-2007 00:57:32 [#44] |
---|
Zgredku nie odbieram nic źle, dla dzieci jestem autorytetem (tak mi się wydaje cholewcia może mi się wydaje :))))))))}, ale autorzy podręcznika też są dla nich autorytetem (tak mi się wydaje cholewcia może mi się wydaje;))))))} Cały czas pokazuję im piękno matematyki i uświadamiam, że z matematykąmają do czynienia na codzień. Robiąc zakupy, kiedy urodzi się młodszy braciszek, kiedy mama obchodzi urodziny i .... |
Raf1 | 06-03-2007 01:02:24 [#45] |
---|
a teraz idę już spać, bo rozwiązując zadania dot: przedstawiania liczb w postaci notacji wykładniczej dostałam oczopląsu od liczenie ... I wszystko mi skacze na monitorze Pa. Życzę wszystkim "nocnym Markom" wesołego hop do łożka:))))))))))) |
zgredek | 06-03-2007 01:04:28 [#46] |
---|
Raf - razem bądźcie autorytetami! ja naprawdę nie rozumiem, dlaczego robisz z tego problem - wykorzystaj to co w podręczniku jako wspomaganie własnego autorytetu - dzieci powiedzą w domu: mamo w podręczniku napisali... ale Pani nam wytłumaczyła, że ładniejszą odpowiedzią jest... bo Pani powiedziała, że warto szukać swoich własnych postaci liczb bo liczby to nie tylko to co zapiszemy przy pomocy cyfr, liczby są zawsze z nami, liczby są wokół nas... :-) |
zgredek | 06-03-2007 01:05:49 [#47] |
---|
dobranocka, niech Ci się ładne liczby przyśnią (takie totolotkowe na przykład;-)) |
Raf1 | 06-03-2007 01:07:44 [#48] |
---|
Ha! ha! Jak wygram masz 10 % Zgredku |
zgredek | 06-03-2007 01:11:41 [#49] |
---|
uważaj, bo 10% od 5 000 000 zł to...;-))))))))))))))))) dużo pieniedzy dla nauczyciela matematyki jest;-) |
Doris | 06-03-2007 18:50:47 [#50] |
---|
kosmetyka Wynik końcowy powinien być poddany "kosmetyce": ułamki - wyłączone całości i nieskracalne, pierwiastki- z usuniętą niewymiernością z mianownika i z wyłączonym największym czynnikiem przed znak pierwiastka. Niestety spotyka się coraz więcej uczniów, którzy boją się zamienić 12/3 na 4. |
|