Forum OSKKO - wątek

TEMAT: matematyka na maturze tak-ale jaka?
strony: [ 1 ]
Mariola30-11-2002 21:55:22   [#01]
Byłam dzisiaj na spotkaniu koleżanek po fachu (matematyczek ;-)
Przy takiej luźnej rozmowie, nie mogłyśmy dojść do porozumienia dlatego proszę o radę.
Bo choć rozmmowa był luźna to problem raczej bardzo istotny.
Chodzi o to,że moja koleżanka twierdzi iż uczniowie klasy matematyczno -informatycznej mogą zdawać matematykę na poziomie klasy ogólnej bo rozporządzenie mówi tylko o klasach matematyczno fizycznych.
Co lepsze, ona twierdzi że uczniowie z klasy matematyczno-fizycznej mogą zdawać także matematykę na poziiomie klasy ogólnej - za zgodą dyrektora i to odnotowuje się na protokole a na świdectwie o tym ani słowa.

Coś mi się tu nie zgadza.
A może ona ma rację?
Załącznik do rozporządzenia mówi tyle:
2. W części pisemnej egzamin dojrzałości obejmuje dwa przedmioty:

 1) język polski - we wszystkich typach szkół i profilach kształcenia,

 2) drugi przedmiot - w zależności od typu szkoły i profilu kształcenia, z zastrzeżeniem ust. 3:

a) historię - w klasach o profilu humanistycznym liceów ogólnokształcących,

b) historię lub język łaciński - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu klasycznym liceów ogólnokształcących,

c) biologię z higieną i ochroną środowiska lub matematykę - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu biologiczno-chemicznym liceów ogólnokształcących,

d) matematykę - w klasach o profilu matematyczno - fizycznym liceów ogólnokształcących oraz w szkołach średnich zawodowych,

e) matematykę, historię, biologię z higieną i ochroną środowiska, chemię, fizykę z astronomią, geografię - do wyboru przez ucznia – w klasach o profilu ogólnym, pedagogicznym i innych profilach realizowanych w liceum ogólnokształcącym, niewymienionych w lit. a) - d),

f) matematykę, historię, biologię, biologię z innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, jeżeli program nauczania tego przedmiotu zawiera co najmniej treści programu nauczania biologii w klasach o profilu ogólnym liceum ogólnokształcącego - do wyboru przez ucznia - w szkołach średnich zawodowych,

g) do wyboru przez ucznia - jeden z następujących języków obcych: język angielski, język francuski, język grecki klasyczny, język hiszpański, język łaciński, język niemiecki, język rosyjski, język słowacki i język włoski, a od sesji wiosennej w roku szkolnym 2002/2003 - także język portugalski i język szwedzki, (nie określono typu szkoły więc należy sądzić, że dotyczy wszystkich typów szkół?)

h) chemię lub fizykę z astronomią - w klasach z indywidualnie zatwierdzonym, rozszerzonym programem nauczania tego przedmiotu albo - do wyboru przez ucznia - przedmiot wskazany dla danego profilu kształcenia (typu szkoły).

 3. Zainteresowani uczniowie klas o profilu matematyczno-fizycznym, biologiczno-chemicznym, humanistycznym lub klasycznym w liceach ogólnokształcących oraz zainteresowani uczniowie szkół średnich zawodowych - po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły - mają prawo wybrać inny niż przewidziany dla danego typu szkoły lub profilu kształcenia drugi przedmiot w części pisemnej egzaminu dojrzałości, zgodnie z przepisem ust. 2 pkt 2 lit. e). Wyrażenie zgody na zmianę wyboru przedmiotu należy odnotować w protokole egzaminu dojrzałości danego absolwenta.


A w ogóle gdzie jest napisane ,że uczeń klasy matematyczno -fizycznej musi zdawać maturę na poziomie klasy mat-fiz.???
Jestem zupełnie skołowana... :-(((
Jak to jest naprawdę???
Zola01-12-2002 10:18:59   [#02]

Mariola, u nas pisemna  matura jest jednakowa dla wszystkich - uczeń ,który wybiera matmę to pisze matmę i takie same zadania są dla wszystkich ,to samo piszą humaniści,biolodzy i ci z mat-fizu. Matura dla mat-fizów jest dośc łatwa a dla humanistów dość trudna.Jedni dostają piątki a drudzy generalnie tróje.

Na ustnym zaś jest taki paragraf w rozporządzeniu ,ktory mówi o układaniu zadań zgodnie z profilem i tak też układamy. Nie mam w domu regulamiu matur i nie pamiętam ,który to paragraf.

stan01-12-2002 11:39:42   [#03]
U nas były zróżnicowane tematy w zależności od liczby godzin w cyklu nauczania (10 i 13 chyba). Na ustnej przygotowane przez szkolnych nauczycieli-egzaminatorów a więc zgodne z zakresem realizowanego programu.
stan
Mariola01-12-2002 11:48:04   [#04]

a u nas

na maturze pisemnej zawsze są inne  zadania dla mat-fiz i inne dla profilu ogólnego
tak samo jest z historią dla profilu humanistycznego itd...
z tego co Ty Zolu piszesz wynika,że w tym samym kraju mamy różne matury :-(
ale czy w takim układzie może nasz uczeń z klasy mat-fiz zdawać maturę  z matematyki na poziomie klasu ogólnej???
i ewenyualnie czy można powołać się na tena załącznik który wkleiłam niżej?

jeżeli chodzi o maturę ustną to wszystko wiem, zdają zgodnie z profilem
natomiast ciągle nie wiem jak to ma wyglądać na pisemnej???

bo coś mi się wydaje,że rozpęta się mała burza u nas w szkole (i nie tylko u nas...)
Zola01-12-2002 12:28:48   [#05]

myslę ,że o  pisemnej  maturze zdecyduje KO (choć faktycznie dziwne,że w jednym kraju dwie matury na podstawie tego samego rozporządzenia)

jesli u was jest inny zestaw dla mat-fizu a inny dla ogólnych to moim zdaniem uczen mat-fizu zdaje swój zestaw

choć w regulaminie nie ma wzmianki o zróznicowaniu zadań w części pisemnej ,więc może jednak w naszym KO jest tak jak powinno ?

Mariola01-12-2002 12:57:57   [#06]

na zrowy rozum

tak powinno być:uczeń mat-fizu zdaje pisemnie zadania dla mat-fizu
ale nie ma przecież takiego rozporządzenia, które o tym mówi
co więcej w innych województwach nie mam zróżnicowania  na profile (sic!) :-(((

a drugie pytanie:czy uczeń klasy matematyczno-inormatycznej zdaje w takim układzie matematykę pisemnie taką jak dla klas ogólnych czy matematyczno-fizycznych?
O klasach matematyczno-informatycznych w ogóle nie ma wzmianki w żadnym rozporządzeniu...

Moja koleżanka twierdzi,że ona powiedziała swoim uczniom z klas mat-info,że matematykę pisemną zdają na poziomie klasy ogólnej , a druga (w końcu wszystkie jesteśmy z jednego miasta) twierdzi,że u nich zdają jak mat-fiz.
Kto ma rację?

Klasy  mat-info mają taką samą ilość godzin matematyki jak klasy mat-fiz
Leszek01-12-2002 13:49:13   [#07]

W Wielkopolsce kurator opublikował już wykaz zestawów programów które posłużą do przygotowania zadań na egzaminie pisemnym.

Matematyka jest podzielona na 3 grupy:

I zestaw zadań dla LO i szk. śred. 5-let.

II zestaw zadań dla 4-let. szkół sred. zaw.

III zestaw zadań dla szk. dla dorosłych.

Zatem w LO wszyscy mają takie same zadania.

Pozdrawiam

Mariola01-12-2002 14:13:23   [#08]

w takim układzie

nasuwa mi się inne pytanie
na jakiej podstawie w województwie mazowieckim ustala się zróżnicowane zadania dla klas LO  w zależności od profilu klasy?
pytam o mazowieckie bo odnoszę wrażenie ,że tylko w tym naszym tak jest :-(
Leszek01-12-2002 14:35:25   [#09]

 

załącznik nr 1 o egz. dojrzałości do rozporządz. o ocenianiu, (...)

§ 8.

    Tematy części pisemnej egzaminu dojrzałości ustala kurator oświaty. Zakresy wymagań egzaminacyjnych należy dostosować do obowiązujących programów nauczania:

    1) w przypadku języka polskiego - do wymagań programowych dla profilu humanistycznego liceum ogólnokształcącego lub wymagań programowych dla danego typu szkoły (profilu kształcenia),

    2) w przypadku pozostałych przedmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 - do wymagań programowych dla danego typu szkoły (profilu kształcenia), a w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3 - do wymagań programowych dla profilu podstawowego liceum ogólnokształcącego.

     

    I tyle przepis, pozostała rzecz w rękach kuratora.

    Pozdrawiam

    Mariola01-12-2002 14:50:06   [#10]

    Leszku

    dzięki z te wyjaśnienie
    ale może masz jakis pomysł na rozwiązanie wcześniej postawionych przeze mnie pytań?

    a swoją drogą to jak się nazywa profi ogólny czy podstawowy bo widzę ,że w każdym rozporządzeniu inaczej :-(((
    Mariola01-12-2002 14:50:46   [#11]
    powinno być
    dzięki za to wyjaśnienie ;-)
    Mariola09-12-2002 11:30:02   [#12]

    Leszku

    bardzo pilnie potrzebuję gdzie mogę to znaleźć:
    W Wielkopolsce kurator opublikował już wykaz zestawów programów które posłużą do przygotowania zadań na egzaminie pisemnym.

    Matematyka jest podzielona na 3 grupy:

    I zestaw zadań dla LO i szk. śred. 5-let.

    II zestaw zadań dla 4-let. szkół sred. zaw.

    III zestaw zadań dla szk. dla dorosłych.


    Mamy pismo od pani minister,że to jest niezgodne z prawem
    Koniecznie musimy pogrzebać w innych województwach.
    Proszę o wskazanie miejsca w necie lub gdzieś w innym miejscu.
    Z góry dziękuję
    Mariola09-12-2002 11:33:56   [#13]

    dla zainteresowanych

    dodam ,że w tym piśmie od pani minnister jest napisane,że uczniowie zdający taką maturę jak tu piszecie nie mogą mieć wpisanego profilu mat-fiz na świadectwie
    Majka09-12-2002 13:11:12   [#14]
    To ciekawe, co zrobi dolnośląskie kuratorium - od wielu lat zadania maturalne są ujednolicone. Nie ma podziału na profile (w ramach dawnego programu nowa matura). Nie mamy w tej chwili żadnych wieści (o j. polskim piszę, bo dla humanistów j. polski też byłby inny).
    Leszek09-12-2002 16:00:30   [#15]

    Zajrzyj

    www.ko.poznan.pl/matury.html

    i tam jest tytuł "Ważne materiały dla dyrektorów szkół średnich" zip. 380 kb.

    Pozdrawiam

    Mariola09-12-2002 16:11:04   [#16]

    Leszku

    dziękuję :-)))
    bo przcież nie chodzi o to żeby dzieci nie pisały tej matury na poziomie klasy mat-fiz jeżeli są w takiej klasie ale o to aby w jednym kraju obowiązywały te same przepisy.
    W naszym kuratorium pytanie o maturę z matematyki i na jakim poziomie w LO(czyli czy sprofilowaną czy nie) jakaś pani uznała za obrazę stanu.
    Ale ja ciągle nie rozumiem dlaczego tak jest?
    Zobaczyłam tylko dzisiaj odbity na ksero list z wyjaśnieniami p. minister w którym właśnie było napisane to o czym wcześniej pisałam.
    Chętnie się dowiem jak jest naprawdę dlatego poszukuję jak jest w innych województwach.
    Gdyby ktoś jeszcze miał jakieś   namiary na inne województwa będę wdzięczna (i nie tylko ja) :-)))
    Marek z Rzeszowa09-12-2002 16:40:50   [#17]

    Mariolo

    Dobrze, że powiedziałaś o co chodzi. Czytając ten wątek odnosiłem czasem wrażenie, że uczniowie klas mat-fiz nie chcą rozwiązywać zadań o podwyższonym stopniu trudności.
    I pewnie mają rację. Bo co będą z tego mieli oprócz trudniejszych zadań? Zapis na świadectwie maturalnym, że chodzili do klasy mt-fiz?
    Bo przecież, nie dodatkowe punkty przy egzaminach wstępnych...

    Jak spojrzę czasem na swoje zadania maturalne (też chodziłem do mat-fiz), to do dziś się dziwię jak ja je rozwiązałem (autentycznie - SAMODZIELNIE!)

    Marek

    Mariola09-12-2002 16:56:13   [#18]

    Marku

    ja też mat-fiz i też samodzielnie :-)
    i mam uczniów niezłych w mat-fizie , którzy tak jak Ty i ja są z siebie dumni i ze swojej matury :-)))
    i wszystko byłoby dobrze tylko dlaczego w innych województwach jest inaczej?
    i na jakiej podstawie?

    Majka, napisałaś ,że zgodnie z Nową Maturą ale chodziło Ci chyba o stary program Nowej Matury prawda?
    Dobrze rozumiem?
    Jednak w województwie mazowieckim wycofano się z tego programu na którym ja zjadłam zęby i w którym siedziałam po czubek nosa.
    Majka09-12-2002 16:59:30   [#19]
    O ten najstarszy program nowej matury, taki ho ho sprzed lat :-)))
    Mariola09-12-2002 17:04:06   [#20]

    no właśnie

    wiedziałam że o ten :-)))
    Leszek09-12-2002 19:19:30   [#21]

    Mariolu, na stronie MENiSu znajdziesz linki do wszystkich ko (które mają swoje strony).

    Pozdrawiam

    Mariola09-12-2002 19:54:29   [#22]

    Leszku :-)))

    oczywiście masz rację ale niestety nie wszystkie Kuratoria mają dobre strony www.
    Mariola10-12-2002 14:37:11   [#23]

    Leszku

    przepraszam ale nie mogę znależć tego o zestawach maturalnych na stronie Wszego kuratorium.
    Gdybyś był na tyle uprzejmy...:-)
    Mariola11-12-2002 19:11:15   [#24]

    już nieaktualne

    namierzyłam :-)

    UWAGA!
    Nie jesteś zalogowany!
    Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
    Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
    Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
    Logowanie i/lub zakładanie konta.

    strony: [ 1 ]