Jest to artykuł przepisany z ostatniego numeru "Głosu nauczyciela". Co tydzień TERESA KONARSKA „BLIŻEJ PRAWA” Każdego roku do 30 kwietnia dyrektorzy szkół będą musieli składać oświadczenia majątkowe. Przynajmniej tak wynika z ustawy z 28 października 2002 r. zmieniającej ustawę samorządową. OŚWIADCZENIE
MAJĄTKOWE DYREKTORA
Od 1 stycznia 2003 r. dyrektorzy szkół znajdą się w gronie osób oświadczenie o swoim stanie majątkowym, odrębnym oraz o majątku współmałżonka, jeżeli oczywiście pozostają we wspólnocie majątkowej. Zgodnie z art. 24h ustawy zmieniającej ustawę o samorządzie gminnym, informacja musi zawierać dane o: zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu mienia, np. działki, która została nabyta w drodze przetargu od skarbu państwa lub innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub komunalnej osoby prawnej. W informacji musi się także znaleźć zapis przedstawiający wszystkie dane dotyczące działalności gospodarczej. Ponadto w tym oświadczeniu należy wykazać dochody pochodzące z zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, lub zajęć, a także określić wartość mienia ruchomego, jeżeli przekracza 10 tys. Zł. I na koniec, należy tez dokładnie podać wszelkie zobowiązania pieniężne powyżej 10 tys. Zł., w tym określić kredyty i pożyczki oraz warunki, na jakich zostały udzielone. To oświadczenie majątkowe wraz z kopią PIT, świadczącą o osiągniętych dochodach za rok poprzedni, należy przesłać wójtowi lub staroście. Przekazują oni także jeden egzemplarz oświadczenia majątkowego urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania dyrektora, które jest przechowywane przez 6 lat. Wójt lub starosta do 30 października każdego roku musi przedstawić radzie gminy informację o osobach, które nie złożyły oświadczeń lub złożyły je po terminie. Powinien także wskazać na nieprawidłowości w analizowanym oświadczeniu, a ponadto poinformować o zastosowanych działaniach podjętych w związku ze stwierdzonymi wadami i błędami w oświadczeni majątkowym. Aby ułatwić tę procedurę, prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenie określi wzór formularza. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym będą jawne. Z wyłączeniem adresu zamieszkania i miejsca położenia nieruchomości. Każdy z mieszkańców gminy będzie się mógł zapoznać ze stanem majątkowym dyrektora szkoły w Biuletynie Informacji Publicznej. Ustawa bardzo rygorystycznie traktuje fakt nie złożenia oświadczenia w terminie, czyli do 30 kwietnia każdego roku. To zaniechanie spowoduje, że dyrektor szkoły utraci wynagrodzenie za okres od dnia, w którym powinno być złożone, do dnia dostarczenia formularza. Dyrektor także będzie musiał złożyć oświadczenie o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, dzieci, rodziców lub teściów oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta prowadzona jest na terenie gminy. Jest także zobowiązany do informacji o umowach cywilno-prawnych zawartych przez małżonków i tzw. bliskich (wstępnych, zstępnych i rodzeństwo), jeżeli umowy te zostały zawarte z organami gminy lub jednostkami organizacyjnymi i osobami prawnymi. Te osoby, które zostały powołane lub zatrudnione przed dniem wejścia w życie ustawy (1 stycznia 2002r.), muszą składać oświadczenia w terminie późniejszym, czyli do 30 kwietnia 2003r. Po tej dacie będą obowiązywały zasady, według, których pierwsze oświadczenia majątkowe będą składane w terminie 30 dni, licząc od daty powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Co istotne, do pierwszego oświadczenia majątkowego należy dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania działalności gospodarczej. Kolejne oświadczenia majątkowe będą składne co roku, według stanu majątkowego na dzień 31 grudnia oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę. |