Na stronie MENiS przedstawiono Strategię rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010", z komentarzem: Niniejsze opracowanie ma charakter roboczy i otwarty, to znaczy nie stanowi oficjalnego dokumentu ani w pełni uzgodnionego tekstu, a ponadto jest otwarte na uzupełnienia, uściślenia i modyfikacje. Będę zobowiązana za wszelkie nadsyłane z Państwa strony uwagi i przemyślenia. Pozwoliłem sobie wytłuszczeniami wskazać to, co zwraca moją uwagę i proponuję OSKKO i sympatykom zajęcie w tak ważnej sprawie stanowiska. Ze względu na cele OSKKO zwracam Waszą uwagę na: Cel kierunkowy 2 Poprawa jakości i efektywności systemu studiów wyższych Oczywiście tu piszących i czytających interesuje jakość kształcenia nauczycieli i kadry kierowniczej. Stąd z tekstu wyrózniłem: Państwowa Komisja Akredytacyjna oprócz opiniowania wniosków o tworzenie nowych szkół wyższych oraz kierunków studiów, ma za zadanie ocenianie jakości kształcenia. Potrzebne jest tu ustalenie uzupełniających kryteriów oceniania, w świetle wspomagania rozwoju szkolnictwa wyższego na obszarach strukturalnie zaniedbanych, w ramach polityki spójności społecznej. Uzupełnieniem działań PKA winna być Centralna Komisja Egzaminacyjna Szkolnictwa Wyższego organizująca sprawdziany wiedzy i umiejętności w określonych przedmiotach i kierunkach kształcenia dla studiów eksternistycznych (w tym na odległość). System certyfikacji zawodowej musi być dostosowany do wymogów Unii Europejskiej i standardów światowych. Wymaga to określenia minimum wiedzy i umiejętności absolwentów. Zmiany w systemie nauczania:
- rozszerzanie systemu studiów indywidualnych,
- doradztwo dydaktyczne (system tutorski)
- upowszechnienie syllabusów i ofert dydaktycznych,
- system ocen wykładowców,
- standaryzacja egzaminów i wprowadzanie egzaminów (egzaminatorów) zewnętrznych.
Zmiany w charakterze relacji nauczyciel-student:
- upodmiotowienie studentów jako pełnoprawnych partnerów edukacyjnych,
- wykazywanie przez studentów przedsiębiorczości edukacyjnej.
Usprawnienie nadzoru MENiS nad systemem szkolnictwa wyższego Umocnienia wymaga sprawność reagowania na patologie w szkolnictwie wyższym, w tym regulacja wydawania dyplomów opatrzonych godłem państwowym. Umożliwi to kontrolę działania uczelni kształcących bez akredytacji (szczególnie w systemie zdalnej edukacji). W dalszej perspektywie dodatkowym środkiem ułatwiającym nadzór będzie wprowadzanie w uczelniach elektronicznej dokumentacji studiów i e-Indeksów. Przy poszanowaniu autonomii ustawowej uczelni MENiS może się wywiązywać z zobowiązań wobec społeczeństwa, gdy dysponuje odpowiednimi instrumentami egzekwowania polityki edukacyjnej. Prosimy o wskazanie innych problemów i propozycji ich konkretnych regulacji (także w formie przepisu prawnego), takie sugestie i postulaty będą podstawą dalszych prac nad strategią i prawem szkolnictwa wyższego w Polsce. Nieraz tu pisaliśmy o certyfikatach dla uczelni, i konieczności porawy kształcenia nauczycieli i zmuszenia poprzez rozmaite mechanizmy uczelni do poprawy jakości kształcenia. Tak by absolwenci przychodzący do szkoły nie potrzebowali douczania w szkole. To temat w sam raz dla nas. Co mozemy powiedzieć? Co poradzą praktycy - dyrektorzy otrzymujący marny materiał ludzki do pracy i nauczyciele mamieni wizją wykształcenia a otrzymujący jedynie papier? Absolwenci bezradnie stający wobez klasy i nie potrafiący poprowadzić dzieci? Co my na to? Czego oczekujemy po ministerstwie? Skoro mozemy zabrać głos - zabierzmy. |