Forum OSKKO - wątek

TEMAT: wdzwr
strony: [ 1 ]
miro05-11-2002 08:34:37   [#01]
Jak realizujecie w Gimnazjum godziny wdżwr? Osobno czy w ramach WOS-u?
Adam N05-11-2002 10:20:05   [#02]
U nas w ramach WOS.
ewa05-11-2002 11:08:07   [#03]
u nas też w ramach WOS
HenrykB05-11-2002 16:16:37   [#04]

W ramach wosu

Jak w przepisach!
Małga05-11-2002 20:37:01   [#05]
Przepisy mówią jednoznacznie, że w ramach wos-u. Ale co zrobić, jeśli nauczyciel uczący wos-u nie ma przygotowania  ( czy musi mieć specjalne uprawnienia ?), albo odmówi prowadzenia tych zajęć ?
Leszek05-11-2002 22:21:14   [#06]

Część przepisów o specjalnych kwalifikacjach do tego przedmiotu skreślono.

A jak odmówi to będzie cierpiał ponieważ przedmiot powinien być na wos-ie.

Pozdrawiam

HenrykB06-11-2002 16:20:42   [#07]

U mnie wos-ista nie ma przygotowania

Prowadzą inni. Ile z tym kłopotu!!!
vip07-11-2002 20:17:45   [#08]
Podajcie podstawę prawną że wdżwr może uczyć nauczyciel wosu i na wosie. Przecież są studia podyplomowe w tym zakresie. Każdy może takie studia zrobić i po problemie.
Leszek07-11-2002 20:43:10   [#09]

Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 12 sierpnia 1999 r.

w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego

(Dz.U. z 1999r. Nr 67, poz.756 i zmiany Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 845 i Dz. U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1037)

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z 1995 r. Nr 66, poz. 334, z 1996 r. Nr 139, poz. 646, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 i Nr 157, poz. 1040 oraz z 1999 r. Nr 5, poz. 32) zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. Treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie", zwanych dalej "zajęciami".

     

  2. Zajęcia realizowane są w klasach V i VI szkół podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych; zasadniczych szkołach zawodowych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych, w tym specjalnych, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnienia szkół publicznych.

§ 2

Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:

1) wspierać wychowawczą rolę rodziny,
2) promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności,
3) kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

§ 3

  1. Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania następującą liczbę godzin w roku szkolnym:

    1) w klasach V i VI szkół podstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142), z godzin do dyspozycji dyrektora - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

    2) we wszystkich klasach gimnazjów realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki

    nr 4 i 5 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1, z godzin przewidzianych na realizację zajęć

    edukacyjnych “Wiedza o społeczeństwie” – po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy

    dziewcząt i chłopców,

    3) w szkołach ponadgimnazjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr

    9 – 11 i 13 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1, z godzin z godzin do dyspozycji dyrektora –

    w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

    4) w klasach I – III techników realizujących ramowy plan nauczania, stanowiący załącznik nr 12 do

    rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14

    godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

    5) w szkołach ponadpodstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr

    15, 16 i 19 – 23 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1, w ramach zajęć “Wychowanie do życia

    w rodzinie” - po 10 dodzin w każdej klasie; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą

    organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

    z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Na zajęciach w publicznych szkołach ponadpodstawowych specjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 27 – 29 i 32 – 37 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1 – w ramach zajęć "Przygotowanie do życia w rodzinie" lub z godzin do dyspozycji dyrektora przeznacza się w szkolnym planie nauczania 1 godzinę tygodniowo w każdej klasie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.

§ 3a

Na realizację zajęć w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych należy

przeznaczyć liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidziana w § 3 dla szkoły publicznej

danego typu.§ 4

  1. Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.

  2. Na udział w zajęciach uczniów niepełnoletnich zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie, po spełnieniu przez szkołę warunków określonych w § 5 ust.1.
    Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie. /skreślone/

  3. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

     

  4. /skreślone/

§ 5

  1. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych.

  2. Za przeprowadzenie spotkań, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

§ 6

/skreślone/

§ 7

/skreślone/

§ 8

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2002 r.

Od w/w daty skreślono przepisy o specjalnych kwalifikacjach wymagalnych (§ 6 i 7 rozporządzenia). A w rozporządzeniu o kwalifikacjach, które obowiązuje nic też nie ma o potrzebie szczególnych kwalifikacji do tego przedmiotu.

Chyba skończyła się w tym względzie dominacja jednej opcji politycznej...

Pozdrawiam

nowystary08-11-2002 16:21:43   [#10]

do Leszka

Według mnie skreślono

§ 6

Zajęcia mogą być prowadzone przez osoby posiadające kwalifikacje do nauczania w danym typie szkoły oraz ukończone studia wyższe w zakresie nauk o rodzinie albo studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne zgodne z treściami programowymi zajęć.

ponieważ w

Rozporzadzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

z dnia 10 wrzesnia 2002 r.

w sprawie szczególowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz okreslenia szkól i wypadków, w których mozna zatrudnic nauczycieli niemajacych wyzszego wyksztalcenia lub ukonczonego zakladu ksztalcenia nauczycieli.

okreslono kwalifikacje dla nauczycieli ogólnie i według mnie nie trzeba powtarzać ich /tych kwalifikacji / w rozporządzeniach dotyczących poszczególnych przedmiotów. Tak myślę.

Leszek08-11-2002 16:47:30   [#11]

Popatrz do Dz. U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1037.

Pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]