Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Przed hospitacją
strony: [ 1 ]
beera30-10-2002 09:39:13   [#01]

Niezależnie od tego, czy lubimy hospitacje czasem zdarza nam się je realizować jako element nadzoru pedagogicznego.

Kiedyś przed hospitacją odbywała się rozmowa, teraz przepisy jej nie wymuszają.

W mojej szkole zazwyczaj wypełnia się załącznik przedhospitacyjny. Podawany tam jest temat lekcji, informuje się o przewidywanych osiągnięciach uczniów, czyli zawęża się pole do obserwacji do takiego obszaru, który ma być poddany diagnozie( zazwyczaj wynika to z ustalonych we wrześniu priorytetów), itp.

Jak to robicie w waszych szkołach?

Chętnie skorzystałabym z lepszych rozwiązań :-)

Marek Pleśniar30-10-2002 10:29:27   [#02]

ja tak

ponieważ leniwym, to tak zrobiłem by jak najwiecej wpisał nauczyciel - tzn - co chce osiągnąć na lekcji )no i żebym ja sie dowiedział po co lezę) a ja sobie to tylko obserwowałem - czy i jak wyszło:-)))

A kryteria - z - Wlazło/Dzierzgowska
(ten pierwszy - członek OSKKO - ha!!!)

tu macie kawałek - ściągawkę:-):

Arkusz obserwacji lekcji

z S. Wlazło, I. Dzierzgowska „Poradnik Mierzenia jakości pracy szkoły”

Nauczyciel powinien poznać arkusz przed badaną lekcją.

 

Hospitujący (czytelnie):

Hospitowany:

Data hospitacji:

Liczba uczniów:

Liczba obecnych:

Klasa:

Data omówienia:

Temat lekcji (zajęć):

I.                    Jakość nauczania:

·         Kompetencje nauczyciela: znajomość zagadnienia, komunikatywność, opanowanie, jasne polecenia i wyjaśnienia, stosowanie testów, formy graficzne, techniki aktywizujące, równe traktowanie, pochwały, poczucie humoru

·          Planowanie: wykorzystanie czasu lekcji, różnicowanie stopnia trudności oraz tempa, dopasowanie stopnia trudności stawianych zadań do wieku i zdolności uczniów, jasne cele znane uczniom

·         Zadania: celowość, zróżnicowanie, indywidualizacja

·          Ocenianie: sprawiedliwe, z pełnym uzasadnieniem, rejestracja ocen na bieżąco, informacja o postępach, brakach

·         Działania grupowe: odpowiedni podział na grupy, zachęcanie do partnerskiej współpracy

·          Pomoce dydaktyczne: dobór, wykorzystanie, zachęcanie uczniów do samodzielnego wybierania i stosowania pomocy, przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy

II. Jakość uczenia się

·         motywacja i zainteresowania, poziom uwagi i jakość odpowiedzi

·         koncentracja, wytrwałość

·         umiejętność współpracy i pracy samodzielnej

·         umiejętność pracy bez ścisłego nadzoru

·         gotowość do podejmowania trudnych zadań, pewność siebie, stopień inicjatywności i zależności od nauczyciela

·         umiejętność wybierania i stosowania metod i pomocy dydaktycznych

·         umiejętność poddawania w wątpliwość, poszukiwań i przemyśleń wła­snych

·         umiejętność korzystania z różnych form uczenia się

·         umiejętność modyfikowania i doskonalenia pracy własnej, ocenianie jej postępów

·         postępy w wiedzy, umiejętnościach i rozumieniu, zdolność do tworzenia powiązań z inną sferą działania

III. Standardy osiągnięć:

·         poziom wiedzy właściwy dla wieku i zdolności uczniów

·         zrozumienie tematu lekcji

·         właściwy poziom czytania, pisania, wypowiedzi, liczenia, rysowania

·         rozumienie swoich zadań, umiejętność uczenia się, kompetencja w roz­wiązywaniu problemów

·         świadomość uczniów swojego poziomu i skali osiągnięć

·         przeświadczenie o możliwości poprawy, rozwoju

 

IV. Wpływ lekcji na rozwój ogólny uczniów:

·         problemy interdyscyplinarne (środowisko, zdrowie, zdolności manualne etc.)

·         rozwój fizyczny, społeczny i kulturowy

·         rozwój duchowy i moralny

V. Okoliczności towarzyszące:

·         Pomoce dydaktyczne

·         Warunki lokalowe

·         Organizacja

·         Urządzenie klasy

VI. Ogólne uwagi, ew. zalecenia:

 

 

 

VII: Podpis hospitującego:................................

beera30-10-2002 11:02:08   [#03]

Hm...

Raczej chodzi mi o przedhospitację :-)

Zrobiłam to po swojemu, czyli poprosiłam o określenie tematu, przewidywanych efektów pracy dzieci, elementy programu naprawczego...

Ponieważ w zasadzie wiele wynika z planu nadzoru, tu chcę tylko uściślenia- czyli ukierunkowania mnie dokładniejszego.Chodzi mi o hospitację diagnozujacą, dość mocno nakierunkowaną na wybrany element.

To macie coś jeszcze???

Marek Pleśniar30-10-2002 11:03:13   [#04]

no dobrze

marnie wyszło
beera30-10-2002 11:05:18   [#05]

??

jak marnie?

Skorzystam z tego, ale jakby ktos miał co jeszcze, to chętnie popatrzyłabym :-)

PawełR30-10-2002 13:52:07   [#06]
A to, co jest u Henryka nie wystarczy CI, Asiu?
beera30-10-2002 17:45:04   [#07]

Najciemniej pod latarnią

Czemu ja tam nie zajrzalam?

Dzięki Paweł :-)

Stefan Wlazło01-11-2002 13:51:18   [#08]
Ten arkusz hospitacyjny skopiowany przez Marka z Olsztyna stanowi próbę kompletnego spojrzenia na działania wykonywane przez uczniów i nauczycieli podczas hospitacji. W konkretnej hospitacji można ograniczyć się do pewnych wybranych aspektów, ale zwłaszcza związanych z obserwowaniem umiejętności uczniów, co preferowane jest w rozporządzeniu o nadzorze. Stefan Wlazlo

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]