ja tak ponieważ leniwym, to tak zrobiłem by jak najwiecej wpisał nauczyciel - tzn - co chce osiągnąć na lekcji )no i żebym ja sie dowiedział po co lezę) a ja sobie to tylko obserwowałem - czy i jak wyszło:-))) A kryteria - z - Wlazło/Dzierzgowska (ten pierwszy - członek OSKKO - ha!!!) tu macie kawałek - ściągawkę:-): Arkusz obserwacji lekcji z S. Wlazło, I. Dzierzgowska „Poradnik Mierzenia jakości pracy szkoły” Nauczyciel powinien poznać arkusz przed badaną lekcją.
Hospitujący (czytelnie): |
Hospitowany: |
Data hospitacji: |
Liczba uczniów: |
Liczba obecnych: |
Klasa: |
Data omówienia: |
Temat lekcji (zajęć): |
|
|
|
| I. Jakość nauczania: · Kompetencje nauczyciela: znajomość zagadnienia, komunikatywność, opanowanie, jasne polecenia i wyjaśnienia, stosowanie testów, formy graficzne, techniki aktywizujące, równe traktowanie, pochwały, poczucie humoru · Planowanie: wykorzystanie czasu lekcji, różnicowanie stopnia trudności oraz tempa, dopasowanie stopnia trudności stawianych zadań do wieku i zdolności uczniów, jasne cele znane uczniom · Zadania: celowość, zróżnicowanie, indywidualizacja · Ocenianie: sprawiedliwe, z pełnym uzasadnieniem, rejestracja ocen na bieżąco, informacja o postępach, brakach · Działania grupowe: odpowiedni podział na grupy, zachęcanie do partnerskiej współpracy · Pomoce dydaktyczne: dobór, wykorzystanie, zachęcanie uczniów do samodzielnego wybierania i stosowania pomocy, przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy II. Jakość uczenia się
· motywacja i zainteresowania, poziom uwagi i jakość odpowiedzi · koncentracja, wytrwałość · umiejętność współpracy i pracy samodzielnej · umiejętność pracy bez ścisłego nadzoru · gotowość do podejmowania trudnych zadań, pewność siebie, stopień inicjatywności i zależności od nauczyciela · umiejętność wybierania i stosowania metod i pomocy dydaktycznych · umiejętność poddawania w wątpliwość, poszukiwań i przemyśleń własnych · umiejętność korzystania z różnych form uczenia się · umiejętność modyfikowania i doskonalenia pracy własnej, ocenianie jej postępów · postępy w wiedzy, umiejętnościach i rozumieniu, zdolność do tworzenia powiązań z inną sferą działania III. Standardy osiągnięć: · poziom wiedzy właściwy dla wieku i zdolności uczniów · zrozumienie tematu lekcji · właściwy poziom czytania, pisania, wypowiedzi, liczenia, rysowania · rozumienie swoich zadań, umiejętność uczenia się, kompetencja w rozwiązywaniu problemów · świadomość uczniów swojego poziomu i skali osiągnięć · przeświadczenie o możliwości poprawy, rozwoju IV. Wpływ lekcji na rozwój ogólny uczniów: · problemy interdyscyplinarne (środowisko, zdrowie, zdolności manualne etc.) · rozwój fizyczny, społeczny i kulturowy · rozwój duchowy i moralny V. Okoliczności towarzyszące: · Pomoce dydaktyczne · Warunki lokalowe · Organizacja · Urządzenie klasy VI. Ogólne uwagi, ew. zalecenia: VII: Podpis hospitującego:................................ |