Forum OSKKO - wątek

TEMAT: TI - specjalnie i pilnie:-)
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar27-10-2002 08:25:57   [#01]

Mam ogromną prośbę (i przepraszam za inny wątek o TI)

Wpiszcie swoje odpowiedzi na pytania zadane OSKKO przez czasopismo Computer World. Byłoby nieźle odpowiedzieć im. To pilne - na dziś:-)

jak oceniane są efekty dotychczasowych inicjatyw w tym zakresie:

  • tworzenie pracowni informatycznych w szkołach
  •  kształcenie nauczycieli w zakresie wykorzystania technik komputerowych na lekcjach
  • inne 

jakie najważniejsze zadania wynikają z tej oceny sytuacji dla planów na przyszłość?

 

jakie potrzeby i oczekiwania są zgłaszane zarówno przez nauczycieli jak i dyrektorów szkół, jakie są najważniejsze problemy związane z edukacją informatyczną i informatyzacją?

jak osiągnięcia Polski wyglądają na tle trendów europejskich czy światowych?

beera27-10-2002 08:38:57   [#02]

no to odpowiem

  1. Efekty- nie wiem efekty czego?Działań Menisu, samorządów?
  • Ja pracownie mam i nauczycieli szkolę

    2.Zadania- globalnie- na pewno szkolenia nauczycieli. Nie tylko z uzywania kompków, ale raczej z celowości tego uzywania i mozliwosciach jego wykorzystania. Metodyki pracy z kompkiem na innych niz informatyka lekcjach.

3. Potrzeby i oczekiwania.

Wynikają one jakoś z opisanych przeze mnie zadań ale jeszcze:

- koordynator TI ( to wynika z naszych wczesniejszych dyskusji)

-zwiększenie godzin informatyki bądź możliwości realizowania zamiennie techniki i informatyki

- zwiększenie środków finansowych na zajęcia pozalekcyjne celem wykorzystania pracowni

-programy edukacyjne- środki

Zola27-10-2002 09:57:29   [#03]

moje odczucia pobobne do tych Asi

pracownie mam,ale już nie wszystkie kompy są takie jak powinny

nauczycieli zachęcam do szkoleń - robia to w centrum edukacji nauczycieli lub korzystają ze szkoleń prowadzonych przez naszą informatyczkę

brak komputera w sekretariacie,pokoju nauczycielskim

przydałyby sie fundusze na stałą modernizację sprzetu - wiemy ,że nic tak szybko się nie starzeje jak komputery - nie może być tak,że zdobywam pieniądze od sponsorów,rodziców czy w ramach nagród

potrzebny koordynator TI w szkole

potrzebne pieniądze na zajęcia pozalekcyjne,w tym na informatyczne

Barla27-10-2002 10:25:06   [#04]

Wiele szkół nie posiada pracowni komputerowych czy internetowych (np szkoły specjalne)

Jeżeli nauczyciel posiądzie umiejętność wspomagania dydaktyki komputerem to nie ma mozliwości wykorzystania bo w klasie na lekcji ma najczęsciej tylko tablicę a pracownia informatyczna jest zajęta. Niezbędne jest tworzenie w szkołach pracowni zaopatrzonych w sprzęt multimedialny, dostępnych dla wszyskich nauczycieli - bez zapisywania się w kolejce. Niewiele bibliotek szkolnych jest tym czym powinny być: centum informacyjnym dostępnym dla ucznia, nauczyciela, rodzica.

Grazia27-10-2002 10:35:03   [#05]

No właśnie. W bibliotece nie ma płyt komputerowych. Nauczyciel musi sam organizowac warsztat pracy.

U mnie są dwie pracownie komputerowe. W jednej parę godzin uczę przyrody. Początkowo byłam ucieszona, bo pomyslałam, ze wykorzystam komputery na lekcji. Ale nic z tego. Są tak stare, że z płyt nie da się korzystać, no i nie ma podłączonego internetu, gdy tymczasem w sąsiedniej sali są komputery nowoczesne i internet. Ale tam nauczyciel innego przedmiotu niż informatyka nie ma wstępu.

Jaki wniosek? Tworzyć pracownie komputerowe na miarę XXI wieku. Zainstalować komputery w innych pracowniach (chociaż po 4-8), aby nauczyciel każdego przedmiotu mógł urozmaicać tą techniką swoje zajęcia.

Marla27-10-2002 17:19:16   [#06]

ja

pracuje w przedszkolu, komputer jest w gabinecie dyrektora tylko jeden i to dzięki sponsorowi. Przedszkola sa w ogole pomijane w planach tworzenia pracowni informatycznej, nie ma pieniedzy również na dostęp do internetu. papier do drukarki, tusz - a  więc oczekiwania w tym zakresie, no i oczywiście szkolenie nauczycieli, zakup gier edukacyjnych, programów i to wszystko o czym wcześnij pisali moi przedmówcy
Marek Pleśniar27-10-2002 17:22:40   [#07]

a gdzie TI owcy???

hm?
dyrcio27-10-2002 18:20:14   [#08]

Pomysł tworzenia pracowni komputerowych w szkołach ze środków centralnych należy ocenić pozytywnie.Jednak realizacja tego programu pozostawiła wiele do życzenia. Krytycznie oceniam poziom kursów dla nauczycieli przedmiotów oraz dla opiekunów pracowni informatycznych. Zabrakło koncepcji programowej tych kursów (opłacanych zresztą z   naszych budżetów) oraz  pełnej informacji dla dyrektorów szkół (które miały otrzymać pracownie komputerowe) w zakresie:przygotowania instalacji sieci wewnątrzszkolnej, roli serwera szkolnego oraz sposobu wykorzystania serwera do tworzenia strom www. szkół oraz uruchomienia popczty elektronicznej dla młodzieży.Oczywiście to już historia, bo wszystko funkconuje właściwie ale długo to trwało i sprawiało wiele kłopotów. Aby nauczyciele coraz częściej przeprowadzali swoje lekcje w pracowniach komputerowej np. z fizyki, historii czy języka angielskiego konieczne są odpowiednie formy doskonalenia w ramach WDN. Każdy dyrektor ma obecnie pole do popisu aby sprzęt komputerowy, kóry mamy był maksymalnie wykorzystywany.

Pozdrawiam.

annah27-10-2002 19:44:03   [#09]

mam 2 pracownie na 15 komputerów każda, komputery w pokoju nauczycielskim, sekretariacie i pokojach administracji (3 pracownia w planie)

czytelnię multimedialną na 4 komputery, wiele płyt i z dostępem do netu

i robimy lekcje "normalne" w pracowniach, informatyk towarzyszy w nich, robiąc zarazem swoją lekcję

wszystko zależy od ludzi i dobrych kontaktów, i tu powinnam pochwalić moich TI-owców :), żeby nie mówili, że ich nie chwalę (czytacie to? ;)

aha, szkolne centrum kursowe szkoli nauczycieli z obsługi tej trudnej do opanowania maszyny ;)

skąd na to wszystko pieniądze spytacie? Rada Rodziców i komputery jako sprawa priorytetowa

Karolina27-10-2002 20:25:45   [#10]

Ja wiem gdzie jest jedna..TI-owca( :-) ) siedzi biedaczka w komisji wyborczej...:-(

Moim skromnym zdaniem potrzeby są ogromne i nie powinno byc tak jak dotychczas, ze od przedsiębiorczości, chęci, czy pieniedzu lokalnych (obojętnie:rada rodzicow, miasto, sponsorzy)zalezy na jakim poziomie jest zaopatrzona szkoła w komputery.

Kolejny standard - ale to juz nie nowość. Jestt XXI wiek, szkoła powinna być zaopatrzona w to, to i tamto. MENiS zamiast ogłaszać kolejne programy powinien spowodować aby każde dziecko w Polsce miało w szkole niczym nie utrudniony, naturalny dostęp do pracowni komputerowej.

Nie musze dopisywac , ze mam na mysli kazde dziecko.....oczywiście jednak jest tak, że dzieci specjalnej troski ujrzą komputer na szarym koncu:-(

Żaczek27-10-2002 20:42:54   [#11]

Wtrącę i ja

Pracownie mamy. Dzięki sponsorom, własnym staraniom, bieganiną za środkami po różnych częściach kraju. Sieć budowaliśmy sami. Mamy komputery w pokoju nauczycielskim, bibliotece, a księgowość już dawno zapomniała jak wygląda bank w realu. W pracowniach warsztatowych uczniowie mają dostęp do internetu. Nasz dostęp SDI ma nr. 1. Wcześniej był i jest nadal ISDN. Kosztuje to jednak trochę nerwów, zdrowia i czasu. Oczywiście środki na sprzęt TI potrzebne będą stale. Postęp w tej dziedzinie jest tak ogromny, że to co udało nam się właśnie załatwić, niedługo będzie przestarzałe. W naszych szkolnych specjalnościach w ostatnim okresie przeżyliśmy szok technologiczny. Szczególnie w dziedzinie telekomunikacji. Kosztuje to kolosalne pieniądze tak że czasem lepiej jest  wozić dzieci na targi sprzętu TI. Wybór spory, ale i na własnym podwórku jest już co oglądać.

Marek Pleśniar27-10-2002 23:35:40   [#12]

dziekuję!!

jakbyście jeszcze coś mogli to czekam! jutro to wykorzystam:-)

Renata28-10-2002 08:54:41   [#13]
napiszę wieczorem...
Konto zapomniane28-10-2002 08:56:24   [#14]

witam,

 

pracownie mamy - jedna od kwasniewskiej; druga z projektu "Gimnazjum w kazdej gminie". Lacze stale - szybkie - szkola placi. Troche sponosrow zalatwia dla szkoly www.dzieci.org.pl; kursy musze sam zrobic - i to zrobie; bo podobno za duzo udzielam sie na konferencjach informatycznych. wiec ucisze swoja inicjatywa i praca za free tych "zyczliwych" 

pozdrawiam ;)

wojtek

BeataD28-10-2002 10:16:21   [#15]

W całej rozciągłości zgadzam sie z Karoliną. To, czy w szkole jest pracownia, czy też jej nie ma, nie powinno z pewnością  zależeć od starań dyrektora i rady rodziców. Skoro wprowadzono przedmiot, pracownia powinna powstać ze środków centralnych. Realizacja postanowień ministerialnych narzucających prowadzenie informatyki nadal spędza sen z powiek pracownikom wielu szkół.

Tam, gdzie pracownie są, nauczyciele różnych przedmiotów powinni być wwdrożeni do pracy z komputerami na lekcji. tylko wtedy, moim zdaniem, można bedzie mówić o prawdziwym TI. Do tego jednak jest potrzebne dobre szkolenie. I wiele ćwiczenia ....

Może rzeczywiście dobrym rozwiazaniem jest, żeby (przynajmniej początkowo) w prowadzonych w pracowni lekcjach innych niz informatyka ptrzedmiotów uczestniczył opiekun pracowni? Mnie sie w każdym razie ten pomysł podoba. Tylko jak to zrobić???

SławekL28-10-2002 10:31:06   [#16]

Myslę, że należałoby wspomnieć o programie INTEL-a ( to do tych osiągnięć Polski na tle....). W końcu Polska jest czwarym krajem w Europie w którym ten program został zaimicjowany, i mimo trudności dalej idzie.(więcej np. w http://intel.oeiizk.waw.pl/)

Sławek

Ewa z Rz28-10-2002 13:35:20   [#17]

A gdyby tak...

Każda, ale dosłownie każda, szkoła została wyposażona w tylko jeden bardzo dobry, w pełni multimedialny komputer z... rzutnikiem cyfrowym?

Cały ten sprzęt powinien być umieszczony na stoliku-wózku, czyli powinien być mobilny, bez konieczności rozmontowywania go i ponownego montowania.

To dopiero umożliwiłoby korzystanie z komutera dosłownie na każdej lekcji!

A dodanie do tego cyfrowej (prościótkiej) kamery byłoby już pełnią szczęścia - to dopiero pozwoliłoby pokazanie uczniom prawie wszystkiego! I do tego w dowolnej sali, w której akurat byłaby lekcja!

No i koszt takiego zestawu NA PEWNO byłby kilkakrotnie niższy niz koszt pracowni komputerowej...
Marek Pleśniar28-10-2002 14:08:52   [#18]

a wiesz Ewa

to z tym rzutnikiem chodzi za mną od dawna. Podzielam Twój pogląd.
PawełR28-10-2002 14:11:00   [#19]

Ja mam...

Ewo, wspaniały pomysł. Ja tak mam w szkole, tylko że na tym wózku mam jedyny w szkole komputer. Jest zmontowany, cobym mógł go z klasy do klasy przewieźć. Więcej kompów nie mam... w trakcie załatwiania. Może juz niedługo..., ale póki co, jest jeden i to na wózku.
Grazia28-10-2002 14:44:53   [#20]
Pomysł Ewy jest bardzo dobry. Tylko skąd brac na to środki? Obecnie ciesze się, że mam w pracowni przyrodniczej mikroskopy, telewizor, video i diaskop. Dyrekcja uważa ,że jest to super wyposażenie, a komputer to ...za duże wymaganie.
Zola28-10-2002 20:10:44   [#21]

jeden komp i rzutnik to extra sprawa do pokazów i też chciałabym mieć ale wciąż są inne finansowe priorytety

ale mnie sie marzy także dostęp do komputera dla młodzieży ( na różnych przedmiotach) a nie tylko dla nauczyciela

jotef28-10-2002 20:33:40   [#22]

Ja też mam

Ewa, masz racje.

Ale zamiast dodawać jeszcze kamerę (dodatkowe okablowanie) można kupić rzutnik ze zintegrowaną kamerą. To dopiero można poszaleć. (np. obraz w obrazie, nakładanie obrazu z kamery na obraz z kompa. ...) 

Jeśli już przenośny sprzęt na wózku, to jeszcze w każdej klasie gniazdko do podłączenia do internetu, łącze stałe, .....

Ale sam sprzęt to jeszcze nie wszystko. Co z oprogramowaniem. Licencje na każdy komp. w szkole. Oprogramowanie jest wielokrotnie droższe od sprzętu.

Przerabiałem to. Gdyby tak tanie wersje edukacyjne ;))

grażka28-10-2002 20:41:27   [#23]
W przedszkolu mamy do uzytku dzieci jeden komputer - dar rodzica - wyrzucany z jego miejsca pracy. Żadnych funduszy na programy - używałam WORDA i Painta, paru gierek, tego co dzieci przynosiły z domu (KilK uczy czytać, jakies matematyczne, encyklopedie). Zainteresowanie władz - i wsparcie - żadne. Pochwalili, że ładnie.
Renata28-10-2002 22:08:03   [#24]
Potrzeby i oczekiwania... znów wybiegamy w przyszłość, ale co tam.

1. Na pewno to o czym już mówiliśmy na forum na temat TI.

2. Na pewno szkoła ze Znakiem Jakości Interkl@asy, a więc:

· „Uczniowie i nauczyciele wykorzystują komputery i sieć Internet do wyszukiwania, selekcjonowania i celowego wykorzystywania informacji.

· Biblioteka szkolna  miejscem dostępu do Internetu oraz do multimedialnych źródeł informacji.

· Pokój nauczycielski miejscem, w którym nauczyciel może korzystać z komputera zarówno w pracy własnej, jak i w przygotowaniu zajęć.

· Uczniowie uczestniczą w międzyszkolnych konkursach i olimpiadach, w których komputer i sieć Internet jest elementem zadań konkursowych lub ich rozwiązań.

· Uczniowie projektują, wykonują i prowadzą szkolną witrynę WWW.
· Pracownie komputerowe są wykorzystywane nie tylko w procesie nauczania poszczególnych przedmiotów, ale także w innych przedsięwzięciach – oczekiwanych przez społeczność lokalną.”

3. Dalej:

· Pracownie klasowe wyposażone w sprzęt multimedialny – komputer z projektorem multimedialnym lub telewizorem z dużym ekranem ( i nie na zasadzie przenośnej, ale w każdej klasie) z odpowiednim oprogramowaniem.

· Oprogramowanie i multimedia otwarte na potrzeby indywidualnej pracy z dzieckiem, także i przede wszystkim z dzieckiem niepełnosprawnym. [patrz: ogólne potrzeby]

· System oceny multimediów, jak i materiałów sieciowych – otwarty na opinie użytkowników. [Szerzej na ten temat: XVIII IwS w Toruniu –„Z TI przez wszystkie lata w szkole” M.M. Sysło]

· Dostosowanie podręczników z poszczególnych przedmiotów na potrzeby TI.

· Baza sprzętowa bliższej szkoły poprzez stworzenie odpowiednich odgórnych środków na ten cel, co by uczeń nie patrzył tylko w niebo jak lecą te unijne...

· Internet platformą współpracy z innymi szkołami – patrząc najbliżej danej placówki, ale z możliwością szerokiej współpracy także i poprzez The European Schoolnet. ( znajomość języków jednak i dla nauczycieli ważna).

Tylko, kiedy to wszystko stanie sie w pełni nasza rzeczywistością? Na pewno nie dziś, na pewno jeszcze nie jutro, ale może już pojutrze...

O szkolnym (gminnym) koordynatorze TI już nawet nie wspomnę - osobiście bardziej odpowiada mi perspektywa szkolnego - może dlatego, że już tak mam.:-)
stan29-10-2002 08:02:14   [#25]

Nie będę powtarzał to co poprzednicy napisali, podpisuję się pod tym dodając:

- komputer w każdym domu,
- sprawna sieć telefoniczna,
- kompatybilne i legalne oprogramowanie edukacyjne i użytkowe na szkolnych komputerach,
- regularne unowocześnianie komputerów i oprogramowania,
- zmany w programach kształcenia nauczycieli (szkoły wyższe) uwględniające TI,
- szkolny technik TI - sprzętowiec,
- Więcej nauki w formie użytecznych projektów z zastosowaniem TI,
- nauczyciel 40 godzin w szkole po podwyżce pensji conajmniej trzy razy (Niemcy),
- Powszechna świadomość społeczna przydatności TI,
- Wspomaganie dydaktyki różnych przedmiotów przez TI w stopniu racjonalnym a nie na siłę i zgodnie z modą,
- ... itd

Pozdrawiam
stan

Renata29-10-2002 09:30:06   [#26]
A skoro komputer w każdym domu Stan, to także z możliwością wykorzystania go przy   wspomaganiu nauczania indywidualnego , a szerzej w całym zakresie możliwości wykorzystania internetowych technologii komunikacyjnych, stając się łącznikiem  między uczniem i nauczycielem, oczywiście też bez przesady.
mitikas29-10-2002 14:21:23   [#27]

wyjatki potwierdzaja reg.

jak oceniane są efekty dotychczasowych inicjatyw w tym zakresie:

tworzenie pracowni informatycznych w szkołach -

sam stworzyłem pracownie( nie do konca bo pomogli i to bardzo uczniowie dyrektor przychylny rada rodziców
Uczniowie przyszli może by siec-dobra od podstaw sie uczylem i co teraz same problemy internet konfigurowanie itp. proza zycia a zarobki mierne

kształcenie nauczycieli w zakresie wykorzystania technik komputerowych na lekcjach

skonczylem lidera w Programie intel - ku przyszłości zainteresowanie kiepski ledwo 7 osob a jak uslyszeli ze trzeba po 100 zl zaplacic to powiedzieli ze nie kurs skonczylem bo nie lubie cos pozostawic niedokonczonego a teraz co do niczego to wszystko

inne

jakie najważniejsze zadania wynikają z tej oceny sytuacji dla planów na przyszłość?
Jak nie doinwestuje sie nauczycieli to kto to pociagnie


jakie potrzeby i oczekiwania są zgłaszane zarówno przez nauczycieli jak i dyrektorów szkół, jakie są najważniejsze problemy związane z edukacją informatyczną i informatyzacją?

braki sprzetowe i oprogramowania

jak osiągnięcia Polski wyglądają na tle trendów europejskich czy światowych?

jak nauczyciele z 20 letnim starzem ( wyjatki potwierdzaja reg) nie wymra to nic sie nie zmieni
Mariola29-10-2002 14:53:18   [#28]

mitikas

albo ja nie potrafię czytać ze zrozumieniem albo ty tak napisałeś ;-)

ja mam dwie pracownie
jedną MENiSową (macintoshową) i jedna kupioną za pieniądze rady rodziców
co do potrzeb zgadzam się ze wszystkim co napisała Renata i stan
natomiast  jak na dzień dzisiajszy najbardziej doskwiera mi brak projektora podłączonego do komputera

zainteresowanie nauczycieli wykorzystaniem TI jest faktycznie kiepskie,
owszem mogą przyjść na kurs ale musi być niepłatny i najlepiej 6 godzinny
jest kilka osób zainteresowanych wykorzystaniem TI na swoich lekcjach jednak chcieliby aby był przy tym opiekun pracowni co jest czasami możliwe lecz nie zawsze, bo ja także mam lekcje, a nie w czasie moich lekcji....  - dlaczego?


chcę tylko dodać ,że oprócz kursów Intela ruszył także światowy program Apple Distinguish Educator.
To także nas zbliży do tego co na świecie...
Mariola29-10-2002 14:55:55   [#29]

aha

tą pracownię PC kupioną za pieniądze RR także robiłam z uczniami (sieć itd...)
Marek Pleśniar30-10-2002 17:27:46   [#30]

jeszcze raz dziekuje!

namiary dostał dziennikarz z CW. Zobaczymy czy skorzysta:-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]