Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Dokumetowanie stażu na nowych zasadach...
strony: [ 1 ]
JarTul17-10-2002 16:53:31   [#01]

Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825 oraz z 2002 r. Nr 82, poz. 744)

§ 6.  pkt  3. Dyrektor szkoły zbiera informacje o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z jego planu rozwoju zawodowego oraz o efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć.

Czy Waszym zdaniem cała (narastająca) dokumentacja stażu ma się znajdować u Dyrektora?

Czy każdy dokumet ma być potwierdzany przez Dyrektora?

Czy wystarczy potwierdzenie przez Wicedyrektora, któremu powierzono sprawy prowadzenia awansu zawodowego?

Potwierdzenie to:

- czytelny podpis + data

- czytelny podpis (lub nieczytelny)  + pieczątka + data

Czekam na uwagi związane z dokumetowaniem stażu na nowych zasadach.

Marek z Rzeszowa17-10-2002 17:00:38   [#02]

Dyrektor szkoły zbiera informacje o realizacji...

Dla mnie oznacza to, że co jakiś czas (wg, mojego uznania - może miesiąc, może semestr, rok...) uzyskuję informacje na rzeczony temat (w sposób tylko przeze mnie określony - może to być rozmowa, kwestionariusz, kontrola dokumentacji, plik załączników...).

Tyle.

Marek

JarTul17-10-2002 22:09:13   [#03]

i nikt nic więcej na ten temat?

:-(((
HenrykB17-10-2002 22:09:19   [#04]

No, no JarTul

Jesteś blisko dokumentu. Nowego dokumentu do naszej kolekcji.

Popracuj i przedstaw projekt, a my skorzystamy (chciałem powiedzieć - odniesiemy się).

W organizacji nadzoru dyrektora pewnie powinny się znaleźć druki, które będzie stosował w tym zakresie. I pewnie powinien z nimi zapoznać swoich stażystów (dyplomańców). Żeby nie narzekali, że nie wiedzieli.

Miałem nad nimi pracować w październiku, ale skoro Ty już pracujesz ;-)

HenrykB17-10-2002 22:10:22   [#05]

Ależ mnie ubiegłeś...

:-)))
Gosia T17-10-2002 23:56:23   [#06]

Podczas konferencji,

w której uczestniczył przedstawiciel MENiS dyr. D. Igielska, ktoś z uczestników powiedział, że niektórzy dyrektorzy "zbieranie informacji" mogą zrozumieć opacznie i teczki z dotychczasowymi papierami od tej chwili będą się znajdować w u dyrektora... Wtedy padła odpowiedź, że byłaby duża nieprawidłowość, bo dyrektor ma inne narzędzia nadzoru pedagogicznego, które pozwalają mu na zbieranie informacji o efektach pracy każdego nauczyciela. Kwit jest mu potrzebny, gdy nauczyciel pisze w sprawozdaniu, że współpracował systematycznie np z jakimś stowarzyszeniem na drugim krańcu Polski. Wpływa to na ocenę dorobku, więc jasne, że papier dyrektorowi przynieść powinien. Tu jest artykuł D. Igielskiej na ten temat :http://www.vulcan.edu.pl/nowewszkole/archiwum/2002/09/awans.html
I to by było na tyle :-)

JarTul18-10-2002 07:38:15   [#07]

Przedstawiciele naszego KO na konferencjach

dyrektorów szkół twierdzą "cóś" innego - teczki u dyrektorów.

Gosiu, to o czym piszesz, wynika z tego tekstu i rozporządzenia pośrednio i zależy od interpretacji lokalnych władz oświatowych. Niestety... nie pierwszy to raz.

Małgosia18-10-2002 22:21:02   [#08]

masz rację

Nie pierwszy raz mamy przykład nadinterpretacji przepisów. Ktoś chce tu być bardziej papieski...
HenrykB19-10-2002 10:23:28   [#09]

Albo nie ma pomysłu w tej sprawie

;-)
Zola19-10-2002 18:15:42   [#10]

nie wymyslam nic po za tym ,co robiłam do tej pory

przeciez i tak zbieramy informacje o pracy nauczycieli,bo ich oceniamy,nagradzamy,motywujemy,wnioskujemy o wyższe nagrody i odznaczenia

ja od kilku lat notuję na własne potrzeby informacje o pracy nauczyciela

np. Kowalski - wychowawstawo III a,przewodniczacy zespołu przedmiotowego nauczycieli matematyki,protokolant,członek komisji stypendialnej,organizator ogólnoszlonej imprezy Dzień Języków obcych,

w ciągu roku dodaje informacje o jego działniach dodatkowych np. do egzaminu dojrzałosci przystąpiło 45 uczniów - średnia pisemnej...,średnia ustnej ...ukoińczył kurs...,studia podyplomowe,jest opiekunem uczestnika etapu centralnego olimpiady,konkursu itd

potem mam jak znalazł do podanych wyżej spraw,a w tej sytuacji moze sie przydać  także do oceny przebiegu stazu

JarTul21-10-2002 19:06:58   [#11]

Bardzo proszę o dalsze uwagi...

w tej sprawie.
violka21-10-2002 19:22:36   [#12]
a może coś w rodzaju arkusza obserwacji stażu, gdzie można byłoby odnotowywać jakość realizowanych zadań, terminowość, zadania dodatkowe, nowe umiejętności i kompetencje nauczyciela itd.
Ewa z Rz22-10-2002 12:55:06   [#13]

Nic z tego...

Nie mam zamiaru prowadzić żadnej dodatkowej dokumentacji związanej ze stażem n-li.

Czytałam i czytałam rozporządzenie po nowelizacji i nie doczytałam się nawet cienia nakazu w tej sprawie.

Swoim stażystom i kontraktowym powiedziałam, że powinni gromadzić sobie dokumentację sami. Co prawda nie dołączaja jej do wniosku, ale powinni ją mieć, gdy będą stawac przed komisją, by móc na żądanie okazać.
Marek z Rzeszowa22-10-2002 19:07:13   [#14]

Chodzą nauczyciele na szkolenia, zebrania i takie tam. Przynoszą różne sensacyjne wieści. Ostatnio usłyszałem, że załączniki muszą obciążyć dyrektorskie szafy.

Jak zwykle pytam o podstawę prawną ;-))

Dwa lata temu sprokurowałem Zarządzenie dotyczące szkolnych procedur awansowych. Nie mam zamiaru żadać od ludzi więcej niż tego wymagają przepisy, tylko dlatego, że jakiś urzędnik sobie tego życzy. Po modyfikacjach wynikających z noweli KN i Rozporządzenia wygląda to tak:

Zarządzenie nr 2/02/03

Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie z dnia 2 września 2002r.

w sprawie trybu i terminów sporządzania, zatwierdzania i kontroli realizacji planów rozwoju zawodowego nauczycieli, trybu i terminów sporządzania sprawozdań z realizacji tych planów,  zasad realizacji zadań określonych w tych planach  i związanych z uzyskaniem stopni awansu zawodowego oraz przydzielenia opiekunów stażu nauczycielom stażystom i kontraktowym

 

 

Na podstawie pkt. 3 i 4 art.9c Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291, Nr 122, poz.1323, Dz.U. z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404, Nr 144, poz. 1615, Dz.U. z 2002r. Nr 4, poz. 32) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2000r. Nr 70, poz.825 ze zmianami) zarządzam co następuje:

 

§ 1.

1.      Nauczyciele, Nauczyciele Bibliotekarze, Pedagog Szkolny i Wychowawcy Świetlicy Szkoły Podstawowej zwani dalej nauczycielami, którzy w terminie określonym w art. 9d KN złożyli wnioski o rozpoczęcie stażu lub nauczyciele stażyści, najpóźniej do dnia 15 września, z zastrzeżeniem ust. 2, przedkładają do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły Plan Rozwoju Zawodowego.

2.      Plan, o którym mowa w ust.1 powinien w szczególności zawierać:

a)      zadania oraz formy i terminy ich realizacji,

b)      sposoby potwierdzania i omawiania realizacji zadań,

3.      W przypadku nauczycieli stażystów ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego do planu rozwoju powinna być dołączona następująca dokumentacja:

a)      harmonogram poznawania organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,

b)      harmonogram obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i innych prowadzonych w szkole prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w których nauczyciel uczestniczyć będzie jako obserwator (co najmniej dwa zajęcia w miesiącu),

c)      harmonogram zajęć prowadzonych przez nauczyciela hospitowanych przez opiekuna stażu (co najmniej jedne zajęcia w miesiącu),

d)      harmonogram doskonalenia zawodowego;

4.      W przypadku nauczycieli kontraktowych ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego do planu rozwoju powinna być dołączona następująca dokumentacja:

a)    harmonogram uczestnictwa w pracach organów szkoły,

b)   harmonogram doskonalenia zawodowego,

c)    harmonogram zapoznawania się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty;

5.      W przypadku nauczycieli mianowanych ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego do planu rozwoju powinien być dołączony harmonogram doskonalenia zawodowego.

 

§ 2.

1.      W terminie do 15 czerwca każdego roku nauczyciel odbywający staż przedkładają Dyrektorowi Szkoły pisemną informację o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z jego planu rozwoju zawodowego oraz o efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć.

2.      W terminie 30 dni od terminu ukończenia stażu nauczyciele przedkładają do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planów rozwoju zawodowego.

3.      Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 powinno zawierać analizę wykonania zadań opisanych w Planie Rozwoju Zawodowego potwierdzonych w sposób opisany w tym planie.

 

§ 3.

1.      Realizacja zadań zawartych w Planie Rozwoju Zawodowego nie może w żaden sposób zakłócić wykonywania podstawowych obowiązków nauczyciela wynikających z zadań statutowych Szkoły.

2.      Urlopowanie nauczyciela w celu doskonalenia zawodowego może nastąpić pod warunkiem rytmicznej i systematycznej realizacji zadań określonych w Szkolnym Programie Nauczania.

3.      Obserwacje zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych nie mogą w żaden sposób zakłócić normalnego funkcjonowania klasy i szkoły.

4.      Nauczyciele nie będący członkami Organów Szkoły mogą uczestniczyć w ich obradach tylko za ich zgodą, jedynie w charakterze obserwatorów.

 

§ 4.

1.      Nauczycielom stażystom ubiegającym się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego oraz nauczycielom kontraktowym ubiegającym się o awans na stopień nauczyciela mianowanego od 1 września zostanie przydzielony opiekun stażu.

2.      Na rok szkolny 2002/2003 przydzielono następujących opiekunów stażu:

a)      Pani .... – jako opiekuna stażu Panią ....,

b)      ...

c)      ...

3.      Wykaz nowych opiekunów stażu będzie corocznie ogłaszany jako aneks do niniejszego zarządzenia.

 

§ 5.

Traci moc Zarządzenie nr 2/2000/2001 Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie z dnia 1 października 2000r. w sprawie trybu i terminów sporządzania, zatwierdzania i kontroli realizacji planów rozwoju zawodowego nauczycieli, trybu i terminów sporządzania sprawozdań z realizacji tych planów, zasad realizacji zadań określonych w tych planach  i związanych z uzyskaniem stopni awansu zawodowego oraz przydzielenia opiekunów stażu nauczycielom stażystom i kontraktowym (Monitor Szkolny nr 9 z 2000r. poz. 2)

 

 

§ 6.

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2 września 2002r.

 

Leszek22-10-2002 19:17:31   [#15]

Marku, bardzo ciekawy materiał. Pozwolisz, że poczytam ...

Pozdrawiam

Leszek22-10-2002 20:23:16   [#16]

Ewo ! ale dyrektor zgodnie z § 6 ust. znowelizowanego rozp. o awansie zbiera informacje o

3. Dyrektor szkoły zbiera informacje o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z jego planu rozwoju zawodowego oraz efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć.

(oczywiście, jeśli już to robiłaś to nie musisz zbierać żadnej dodatkowej dokumentacji).

Marku ! chciałbym kilka uwag do Twego (uważam, że b.dobrego przepisu).

Czy nie uważasz, że opiekun stażysty (zakładam, że jest opłacany) powinien się także rozliczać ze swoich czynności ?

Czy nie brakuje Ci "zbierania informacji (...) o efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć" (§ 6 ust. 3 rozporz.) ?

Wszak to ma posłużyć wydaniu oceny za okres stażu.

Pozdrawiam

PawełR22-10-2002 21:29:24   [#17]

Leszku, myślę, że w tym zarządzeniu jest to zbieranie -

§ 2.

1.      W terminie do 15 czerwca każdego roku nauczyciel odbywający staż przedkładają Dyrektorowi Szkoły pisemną informację o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z jego planu rozwoju zawodowego oraz o efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć.

Leszek22-10-2002 22:07:14   [#18]

Zgadzam się, że § 2 zarz. Marka jest zbieranie. Tu przekazuje informację nauczyciel.

Mnie bardziej jednak interesują samoistne materiały dyrektora (który nie musi tak samo, jak nauczyciel zainteresowany odbywanym stażem, widzieć efekty zajęć).

Pozdrawiam

Gosia T22-10-2002 22:14:57   [#19]

Leszku,

mówisz o hopitacjach diagnozujacych, mierzeniu jakości?
Leszek22-10-2002 22:24:58   [#20]

Wybór form pozostawiam dyrektorowi.

Pozdrawiam Gosiu T i dziękuję za uzupełnienie.

Marek z Rzeszowa22-10-2002 22:38:50   [#21]

Licząc na wasze uwagi upubliczniłem swoje wypociny.

Istotnie, ważne są obowiązki opiekunów stażu. Co prawda zakres merytoryczny zarządzenia nie obejmuje tego zagadnienia, ale wartogo uwzględnić.

Jeżeli chodzi o druga sprawę - materiały dyrektora - to myślę, że sam sobie nie będę wydawał zarządzeń. A poza tym znacie moją zasadę - papieru tylko tyle ile potrzeba.

Hospitacje i mierzenie jakości pozostawiam innym obszarom pracy szkoły i innym zarządzeniom. Idąc tym tropem rozbudowalibyśmy tę sprawę do granic wytrzymałości.

A tu chodzi tylko o dokumentowanie stażu...

Marek

Leszek22-10-2002 22:43:54   [#22]

Twoje zdanie jest dla mnie zrozumiałe, zasadę znam.

Natomiast pozwolę się nie zgodzić z twierdzeniem , że chodzi tu "tylko" o dokumentowanie stażu, wszak pamięć jest ulotna.

A w wyniku postępowania dot. awansu kształtujemy sobie (lub innym dyrektorom) pracownika o określonej osobowości. Jak z nim popracujemy takiego go będziemy mieć.

Dlatego troszkę inaczej na to patrzę.

Doceniam Twoje zdanie.

Pozdrawiam

Marek z Rzeszowa22-10-2002 22:47:12   [#23]

Oczywiście z tym "tylko" przesadziłem.
Z pewnością stworzę jakieś materiały. Już o tym myślę.
Ale nie widzę potrzeby ujmowania ich formy, w tym zarządzeniu.

Marek

Ewa z Rz24-10-2002 16:40:59   [#24]

Nie gromadzę żadnych dokumentów ponad to co muszę.

Rozporządzenie o awansie obliguje mnie do:

  • przyjecia wniosku n-la o rozpoczęcie stażu i wyznaczenie mu opiekuna, jeśli zachodzi taka potrzeba;
  • zatwierdzenie planu rozwolu n-la;
  • zbieranie informacji o pracy n-la (nigdzie nie jest powiedziane, że na piśmie) podczas stażu;
  • sporządzenie oceny dorobku z okres stażu;
  • wzięcie udziału w pracach lub zorganizowanie odpowiedniej komisji;
  • wypisanie aktu nadania stopnia w przypadku stażysty

Oczywiście mówię tu o normalnym przebiegu stażu, beż przerw i innych nadzwyczajnych zdarzeń.

Ponieważ moi n-le mają jeszcze - co wynika z prowadzonego przezemnie nadzoru pedagogicznego - sporządzić sprawozdanie ze swojej pracy w danym semestrze (roku) i przeprowadzic badanie wyników kształcenia i wychowania, nie widzę potrzeby sporządzania jakichkolwiek dodatkowych dokumentów.

bogna24-10-2002 19:01:26   [#25]
Pani Łybacka na dziesiejszym spotkaniu powiedziała, że cały czas dąży do tego, żeby awansować ludzi a nie teczki!!!
Joru24-10-2002 19:31:18   [#26]

Chcę się dowiedzieć

od czego uzależniona jest aktywność Pani Ł.
Bogna, Ty ciągle ją gdzieś słyszysz. A ona tak entuzjastycznie mnie wkurza, że chętnie też posłuchałabym na żywo.
Pozdrawiam, Jola.
bogna24-10-2002 20:05:37   [#27]

Ja nie ciągle...

To dzisiaj księżna zaszczyciła swoją obecnością Konin - wręczała stypendia Premiera, a później poświęciła swój cenny czas na spotkanie z dyrkami.

I stąd jestem taka pełna wrazeń ;-)))

A ta aktywność - aż się nie chce wierzyć, że może mieć jakiś związek ze zbliżającymi się wyborami ;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]