Cichutko Ci odpowiem, że byłam na konferencji, która na ten temat zorganizował MENiS... i co szybko mogę przekazać: Szkoła ma stworzyć Szkolny program profilaktyki (nie program profilaktyczny, który tworzą i realizują fachowcy)Program profilaktyczny może (ale nie musi) być jednym z elementów Szkolnego programu profilaktyki i na ogół jest adresowany tylko do części społeczności szkolnej...SPP natomiast to strategia wspomagania programu wychowawczego wynikająca z zagrożeń środowiskowych, które mogą spowodować że cele wychowawcze szkoły (Szkolny program wychowawczy)nie zostaną osiągnięte. Czyli najpierw diagnozujemy zagrożenia środowiskowe , definiujemy problem, określamy cele, zadania dla wszystkich nauczycieli, jak w programie wychowawczym),formy i metody realizacji, czas trwania, sposoby przeprowadzania ewaluacji itd. Jeśli chodzi o skuteczność Szkolnego programu profilaktyki niezbędna jest współpraca rodziców w trakcie jego tworzenia ale i realizacji. Znalazłam adres szkoły z jej Szkolnym program profilaktyki :-) http://www.nysa.edu.pl/biala/0000002C.html Nie są w nim wykorzystane treści edukacyjne poszczególnych przedmiotów, zajęcia wychowawcze ni i forma graficzna jeszcze się "rozłazi". Myślę, że to jakiś szkic :-) Ja nie sądzę, żeby dobry program można było stworzyć szybko. Procedura jego powstawania wymaga czasu. Samo diagnozowanie jest znacznie trudniejsze niż w przypadku budowania programu wychowawczego, bo trudności sprawia definiowanie problemu. Nie jest np. problemem,to że uczeń ćpa :-), nie no... znaczy dla nas jest, ale identyfikowanie problemu polega na odnalezieniu problemów ucznia, które załatwia sobie tym ćpaniem, czyli przyczyn brania.Tu masz adres do artykułu z Remedium na temat Profilaktyki problemowej. Mowa w nim jest o programach profilaktycznych a nie SPP, ale wiele z niego skorzystałam. http://www.forum-liderow.pl/remedium0p.htm i jeszcze jeden artykuł J.Mllibrudy http://www.forum-liderow.pl/rbr2ba1.htm I to by było póki ci na tyle... |