Forum OSKKO - wątek
lemonka | 21-04-2006 23:28:24 [#01] |
---|
mam córkę w 6 klasie szkoły podstawowej i ostatnio nie potrafię jej pomóc w zadaniu domowym z matematyki - HELP! Oto : 1. w czasie ulewnego deszczu prostopadłościenne naczynie o wymiarach 16dm, 25cm, 10cm zostało wypełnione do 0.4 wysokości. Oblicz w hektolitrach ilość wody, która spadła na plac o powierzchni 25 arów. Uwaga: 1 hl=100l (nie pomyliłam jednostek, takie są) 2. 2/3 czasu, który upłynął od północy równa się 2/3 czasu, który jeszcze pozostał do południa tego samego dnia. O której to było godzinie. a. 6 rano b. 9 c. 12 d. 15 |
zgredek | 21-04-2006 23:34:51 [#02] |
---|
kurcze - mój szóstoklasista nocuje poza domem:-( może jutro Ci pomoże;-) |
lemonka | 21-04-2006 23:42:22 [#03] |
---|
zgredku okej. A swoją drogą to chyba jestem konserwa straszna bo moja szósta klasa już śpi. I to w domu. |
Nassssy | 21-04-2006 23:43:41 [#04] |
---|
2/3 * x = 2/3 (12-x) x=6 czy w pierwszym zadaniu był rysunek? |
Doris | 21-04-2006 23:47:43 [#05] |
---|
zad.2 x- czas ( godziny) jakie upłynęły od północcy (2/3)x=(2/3)(12-x) x=6 Jest 6.00 Właściwie , to można było na to wpaść bez obliczeń Tyle samo czasu musi upłynąć od północy co do południa , czyli jest 6 |
zgredek | 21-04-2006 23:49:03 [#06] |
---|
:-)))))))))))))) pozwolę sobie na uśmiech od ucha do ucha a w zasadzie z kogo się śmieję? z was się śmieję (nassssy i doris) |
zgredek | 21-04-2006 23:51:25 [#07] |
---|
lemonka - spoko - mój śpi u cioci (swojej, która ma trójkę dzieci to iczwarte jej już raczej nie przeszkadza):-)))) |
Nassssy | 21-04-2006 23:51:28 [#08] |
---|
a ty sie zgredek smiej |
zgredek | 21-04-2006 23:52:35 [#09] |
---|
bo tylko nauczyciel może tak takie zadanie rozwiązać proponuję - zapytajcie jednak dzieci nieskażonych iksami ani żadnymi takimi:-) |
Doris | 22-04-2006 00:03:46 [#10] |
---|
zad.1 160cmx25cmx10cm= 40 000cm3 = 40l 0,4 x 40 l= 16 l Przy założeniu, ze ten prostopadłościan stoi na ścianie 160cmx25cm=4000cm2, trzeba ułożyć proporcję: 4000cm2=0,4m2=0,004 a - 16l= 0,16hl 25 a - xhl x=(25x0,16):0,004=1000 (hl) |
acha | 22-04-2006 00:06:25 [#11] |
---|
W podstawówce nie ma proporcji :( |
Nassssy | 22-04-2006 00:10:57 [#12] |
---|
doris przy takim załozeniu jak założyłaś chciaż brak do tego pp wystarczy tak: wysokość słupa wody 4cm 25 arów razy 4 cm = 100 000 dm3 = 1000hl ale mozna złożyc inaczej - przecież deszcz był ulewny :) |
zgredek | 22-04-2006 00:12:20 [#13] |
---|
nie ma? a kiedyś w klasie szóstej w takim jednym podręczniku bardzo "obrazowo" dzieciom proporcje wytłumaczono: rysunki były - na jednym koń przecięty na pół, na drugim wóz od tego konia też w połówkach:-( i było tam takie zadanie o kotach i myszach (też trzeba było dzielić zwierzątka) |
zgredek | 22-04-2006 00:12:56 [#14] |
---|
jak był ulewny to mógł się wychlapywać |
Doris | 22-04-2006 00:13:21 [#15] |
---|
Myślenie proporcjami chyba jest, czyli ponieważ 25arów jest 6250x większe niż 0,004 a, to musiało tam spaść 6250x więcej wody, czyli 0,16 x 6250=100. O ile to pierwsze zadanie jest ciekawe, to drugie to chyba na dwie szóstki |
zgredek | 22-04-2006 00:14:16 [#16] |
---|
???????? |
Nassssy | 22-04-2006 00:15:23 [#17] |
---|
a ja ciągle nie wiem czemu tak zalozyłaś |
acha | 22-04-2006 00:16:07 [#18] |
---|
mozę wspominają o proporcjach, ale nie rozwiązują równań. |
acha | 22-04-2006 00:17:31 [#19] |
---|
Właśnie w tym tygodniu wprowadziłam proporcje w pierwszej gimnazjum i dla wszystkich dzieciaków było to coś nowego, nawet dla tych najlepszych. |
zgredek | 22-04-2006 00:19:22 [#20] |
---|
nie martw się Piotrek - ja też nie wiem;-) a od września będę nauczycielem matematyki:-( |
Doris | 22-04-2006 00:19:29 [#21] |
---|
Oczywiście powinno się rozpatrzyć 3 przypadki, chyba, że byl rysunek |
zgredek | 22-04-2006 00:20:07 [#22] |
---|
??????? |
Nassssy | 22-04-2006 00:23:48 [#23] |
---|
zgredek nie martw sie, niech od wrzesnia martwią się organy :) |
zgredek | 22-04-2006 00:30:08 [#24] |
---|
no - zwłaszcza niech dyrektor się martwi:-)))))))))) |
zgredek | 22-04-2006 00:35:37 [#25] |
---|
a skoro jestem przygłosie, to nie bylabym sobą, gdybym się nie czepiła;-) to się czepiam: zad. drugie to niby sprawdza co? bo według mnie umiejętność mnożenia ułamków przez liczby naturalne bo będąc dzieckiem i mając do wyboru cztery taaaaakie odpowiedzi, od razu odrzuciłabym 15 - bo po południu 12 też - bo w południe sprawdałabym te dwie po kolei: 2/3*6=4 i 2/3*6=4 (gdybym wiedziała, że jest poprawna jedna odpowiedź to koniec, gdyby było więcej to pofatygowałabym się do sprawdzenia 9) i jakoś kompletnie nie zastanawiałabym się na sensem tego zadania no właśnie szkoda, że autor się nie zastanowił cdn |
jxg | 22-04-2006 00:37:21 [#26] |
---|
a do mnie do gimnazjum przyszły dzieci i wszystkie zadania chciały
proporcjami robić, więc chyba w podstawówce są - ale to zależy
od programu, podręcznika i przede wszystkim nauczyciela |
zgredek | 22-04-2006 00:40:16 [#27] |
---|
a w pierwszym - o te jednostki i ich zamienianie chodziło? bo jakoś też nie rozumiem po co ono? tu ukłon w stronę wszystkich znanych mi fizyków, którzy wiedzą, że według mnie mnożenie (jako działanie na liczbach - i oczywiście wszystkie pozostałe działania) metrów przez kilogramy jest kompletnie pozbawione sensu;-) ;-) |
zgredek | 22-04-2006 00:41:57 [#28] |
---|
to trzeba mieć tylko nadzieję, że mój dyrektor nie będzie także nauczycielem matematyki;-)))))))) |
zgredek | 22-04-2006 00:43:35 [#29] |
---|
jxg - a co ma program i podręcznik do tego jakimi metodami rozwiązuje się zadania? |
jxg | 22-04-2006 00:46:23 [#30] |
---|
ma , bo niektórzy uczą na oślep, tylko tak jak podają przykłady w podręcznikach |
zgredek | 22-04-2006 00:47:15 [#31] |
---|
a co do tak zwanych zadań z treścią, czy tekstowych - jak to tam zwał to polecam rosyjskie - niestety te dobre nie są tłumaczone to znaczy chyba cale szczęście, że nie są;-) autorów i tytułów nie podam, bo okładki i pierwsze strony już dawno diabli mi wzięli;-) |
zgredek | 22-04-2006 00:48:28 [#32] |
---|
jxg - smutne to co napisałaś w #30 bardzo smutne (ale jakże prawdziwe) :-((((((((( |
zgredek | 22-04-2006 00:49:39 [#33] |
---|
wątek się rozrosł, a nie wiemy czy lemonka jest usatysfakcjonowana? |
jxg | 22-04-2006 00:50:37 [#34] |
---|
a było też i tak, że karali uczniów za jakieś tam "dziwne metody", które pani/panu nie leżały |
jxg | 22-04-2006 00:53:00 [#35] |
---|
a tak przy okazji, to ty zgredku straszny "nocny marek" jesteś,
często cię tu można spotkać o tej porze;-))) |
zgredek | 22-04-2006 00:54:19 [#36] |
---|
o jedynie słusznych metodach to wiem:-( bardzo zdziwieni są uczniowie, gdy zgadują rozwiązania a ja im tylko każę sprawdzić i uzasadnić, że więcej nie ma a to tak można? bez iksów? tak prosto? |
zgredek | 22-04-2006 00:55:27 [#37] |
---|
bo w zasadzie to tak po 22.00 najwięcej czasu mam - a muszę poczytać całe forum i poczepiać się, to trochę czasu schodzi na to;-) |
Mariola | 22-04-2006 08:14:06 [#38] |
---|
a moje dziewczyny są w klasie VI i rozwiązują równia z niewiadomą i o proporcjach też już słyszały. |
lemonka | 22-04-2006 08:24:40 [#39] |
---|
wczoraj nie dopuściliście mnie do głosu więc poszłam spać, a w ogóle to ja nie matematyk... |
lemonka | 22-04-2006 08:27:18 [#40] |
---|
dzisiaj bardzo dziękuję (what the friends are for?), a latorośle jak wróci z konkursu to Was sprawdzi, hi hi hi |
Arwena | 22-04-2006 08:55:17 [#41] |
---|
A ja w liceum staję na głowie, żeby oduczyć ich liczenia wszystkiego proporcją:-) |
zgredek | 22-04-2006 10:51:25 [#42] |
---|
to w liceum nie wolno??? |
Doris | 22-04-2006 11:29:43 [#43] |
---|
Proporcje w chemii to świętość i prawie wszystko za ich pomocą można obliczyć. A to pierwsze zadanie z gatunku "nadmiar danych", rzadko spotykane i rzeczywiście przed schematycznymi obliczeniami zmusza do wyobrażenia sobie jak to jest w rzeczywistości gdy pada deszcz. |
zgredek | 22-04-2006 11:38:43 [#44] |
---|
no śniło misie dzisiejszej nocy, że stoję z metrówką na środku jakiegoś olbrzymiego pola w czasie ogromnej ulewy;-) |
Doris | 22-04-2006 11:43:00 [#45] |
---|
do postu nr16 Przepraszam miałam na myśli zadanie z deszczem. A trzy przypadki trzy różne wysokości. |
Mariola | 22-04-2006 13:04:37 [#46] |
---|
Arwena a po co ty ich w liceum oduczasz tych proporcji? |
zgredek | 22-04-2006 13:16:55 [#47] |
---|
w zadaniu pierwszym "nadmiar danych"? |
lemonka | 22-04-2006 15:45:28 [#48] |
---|
zgredku o to się właśnie Polska biła! Mówiłam to całej rodzinie, że wystarczą tylko te ary i ta wysokość, to mnie obalili, że nazbyt oczywiste, że tam musi być jakiś myk itp. i dlatego w nocy prosiłam o pomoc. Mój autorytet uratowany. Buziak! |
Arwena | 22-04-2006 18:31:19 [#49] |
---|
Mariola Oduczam proporcji, bo proporcją liczą wszystko, nawet, kiedy zależność wykładnicza, logarytmiczna itp. Nie rozumieją, że proporcją można przy zależności typu y=ax, a przy innych nie działa.
Tak skutecznie mają wpojoną proporcję w gimnazjum. |
ika2 | 23-04-2006 00:56:02 [#50] |
---|
No to jeszcze o matmie. W kl. VI dzieciaki muszą umieć równania, proporcji nie. Ale pokazuję te ostatnie dla zainteresowanych w wąskim zakresie. :-)) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|