Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kwalifikacje 2006
strony: [ 1 ][ 2 ]
dorota s p01-02-2006 15:03:13   [#01]

Wiem, że wiele razy temat wracał, ale kazda sytuacja jest specyficzna i pomóżcie proszę: Nauczyciel pracował wiele lat po SN i tachnikum mechanicznym jako nauczyciel praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych. W 2000  otrzymał akt mianowania gdzie napisane jest,że otrzymuje ten stopień jako nauczyciel praktycznej nauki zawodu. W 2002 ukończył studia wyższe- socjologia a w 2004, podyplomowe WOS. Uczy w Zespole szkół ponadgimnazjalnych, w klasach technikum i ZSZ : rysunku technicznego, mechaniki, maszynoznawstwa  itp, a takze WOS-u.

Czy w 2006/07 posiada nadal kwalifikacje do nauczania przedmiotów machanicznych?  Czy pozostanie mu tylko WOS?

Będę wdzięczna za wszelkie uwagi w tej sprawie.

rzewa01-02-2006 15:07:42   [#02]

na pewno

nie wygasnie mu stosunek pracy na podstawie art 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 o zmianie ustawy Karta Nauczyciela..., gdyz w dniu wejścia jej w życie miał kwalifikacje do tego co robił, a ponadto obecnie prowadzi zupełnie inne zajęcia.

Jeśli prowadzi zajęcia, przydzielone po 2000 roku, do których nie ma kwalifikacji, nadzór pedagogiczny może zależic stwierdzenia wygaśnięcia stosunku pracy (lub konieczność ograniczenia go) na podstawie art 26 ust 1 pkt 5 KN.

pas01-02-2006 18:28:57   [#03]

A taki przypadek? Pomóżcie!

Człowiek ukończył Pedagogiczne Studium Techniczne w 1984 r.(ukończone na podbudowie ZSZ, czyli nie ma matury) i został zatrudniony w szkole podstawowej, jako nauczyciel techniki. Potem zmienił pracę. Uczył dalej techniki, później także informatyki i nie dokształcał się. W 2000 roku orzymał mianowanie. Po pojawieniu się kandydata z wyższym wykształceniem (technika/informatyka) w 2002 roku dyrektor zatrudnił go a naszego "bohatera" przeniósł na etat świetlicy. Odbywał z nim rozmowy o konieczności uzupełnienia kwalifikacji. Przedstawiał konsekwencje i uprzedzał o roku 2006. Nauczyciel podpisał stosowną notatkę. Przedstawiciele nadzoru stwierdzali, że w ogóle nie ma on kwalifikacji do pracy w szkole podstawowej. Nagromadzenie skomplikowania sytuacji prawnej (czy i ew. kto popełnił błąd w przeszłości)oraz tzw. "czynnik ludzki" powodował odsuwanie problemu do roku 2006. I teraz co? Czy i jak rozwiązany powinien byc stosunek pracy z tym nauczycielem?
rzewa01-02-2006 18:39:26   [#04]

po prostu

stwierdzisz wygasnięcie stosunku pracy z dniem 31 sierpnia 2006 (to i tak bardzo humanitarnie bo można to zrobić z dniem 1 marca br)

Rozumiem, że w 2000 roku dostał stopień mianowanego, gdyz wcześniej  był zatrudniony na podstawie mianowania i tak jest zatrudniony do teraz.

Dyrektor nie miał  prawa przesunąć go do świetlicy - powinien go zwolnić z art 20 KN. Nauczyciel ten mógł pracować do 31 sierpnia 2006, ale tylko na tym samym stanowisku co w 2000 roku.

W związku z tym podstawa wygaśnięcia stosunku pracy będzie w tym wypadku art 26 ust. 1 pkt 5 KN, a nie art 7 ust. 1 ustawy z 18 lutego 2000 r.

pas01-02-2006 19:46:40   [#05]

Dziękuję rzewa.

:)
Leszek01-02-2006 19:56:12   [#06]

bardzo ostroznie podchodzę do kwestii kwalifikacji nauczycieli wg stanu na dzień 31,08,2006...

trzeba zbadać co miał przed r. 2000 (oceny, umowy, mianowania) i co po 2000 i następnych latach...

i rewolucji nie będzie...

nie należy się spieszyć z okreslaniem wygaśnięcia stosunku pracy...

przed 31.08 i po 31.08 2006 bedzie taki sam świat...

a ostatecznie wszystkie nieścisłości rozstrzygnie sąd pracy do którego nauczyciel ma prawo się odwołać...

i myślę, że wielu przywróci do pracy...

pozdrawiam

AnJa02-02-2006 09:59:43   [#07]
tak sobie niedawni z PIPą pogawędziłem

rzecz dotyczyła sytuacjj np. dyplomowanego fizyka, który ma 12 godzin fizyki i 6 godzin matematyki

zgodnie z często powtarzanym poglądem, ze od 1 września taki nauczyciel będzie zatrudniony na 12/18 jko dyplomowny i ewentualnie na 6/18 jako bez kwalifikacji i z płaca stażysty PIPa powiedział,że raczej nie rozumie o co chodzi

ale szanse tak zatrudniającego dyrektora w Sądzie Pracy mizernie ocenia
nn02-02-2006 14:21:21   [#08]

coś dołożę

otrzymałem to od Sławka i przesyłam dalej

1 stycznia 2006
Co oświacie przyniesie rok 2006?

Zbliżający się nieubłaganie rok 2006 powoduje, że dla pewnej grupy nauczycieli nadejdzie moment wygaśnięcia stosunku pracy. W związku z tym nasuwa się wiele pytań, dotyczących kwalifikacji nauczycieli na dzień 31 sierpnia 2006 roku. Dotyczyć one mogą głównie tych osób, które z mocy prawa w roku 2000 uzyskały stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i są zatrudnione przez mianowanie, a nie posiadają wymaganych kwalifikacji.

Sytuacja ta jest określona artykułem 7 ust.1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 19 poz.239 z póź.zm.). Nauczyciele, którzy w dniu wejścia w życie ustawy, czyli 6 kwietnia 2000 roku, byli zatrudnieni na podstawie mianowania, z tym dniem uzyskali z mocy prawa stopień nauczyciela mianowanego i stali się nauczycielami, zatrudnionymi na podstawie mianowania. Ustawa określa, że jeżeli ktoś został w ten sposób zatrudniony, jednak nie posiada wymaganych kwalifikacji, jego stosunek pracy wygasa z dniem 31 sierpnia 2006 roku, jeśli tych kwalifikacji nie uzupełni. Ustawa nowelizująca z dnia 23 sierpnia 2001 r. dopuszcza wydłużenie do 31 grudnia 2006 roku terminu wygaśnięcia stosunku pracy nauczycieli, którzy do tego dnia nabędą uprawnienia emerytalne, o których mowa w artykułach 88 ust.1 i 2 Karty Nauczyciela.

Należy pamiętać, że na gruncie rozporządzeń, określających kwalifikacje nauczycieli, istnieją przepisy przejściowe, na podstawie których nabyli oni kwalifikacje. Zapisy rozporządzeń obowiązujących w dniu uzyskania przez nauczyciela mianowania jako formy zatrudnienia wyglądają następująco:

a) § 20 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli... (Dz. U. Nr 155 poz. 1288 ze zm w Dz. U. Nr 122 z 2004 r. poz. 1290), który stanowi, że nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, tj. w dniu 8 października 2002 r. na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.

b) § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli... (Dz. U. Nr 98 poz. 433 ze zm. w Dz. U. Nr 5 z 19994 r. poz. 19 i w Dz. U. Nr 14 z 1999 r. poz. 127). Paragraf ten stanowił, iż nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, tj. w dniu 31 października 1991 r., którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów oraz uzyskali mianowanie, posiadają kwalifikacje w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.

c) § 20 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 maja 1989 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli... (Dz. U. Nr 34 poz. 189 ze zm. Dz. U. Nr 56 z 1990 r. poz. 329).

Zgodnie z tym paragrafem nauczyciele, którzy do dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 6 czerwca 1989 r. spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów oraz uzyskali minowanie, uznaje się za posiadających kwalifikacje w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.

d) Rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24 sierpnia 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. Nr 29 poz. 206), które weszło w życie 28 września 1982 r.

UWAGA!

Do dnia 31 sierpnia 1990 r. kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych można było uzyskać również przez uzyskanie świadectwa dojrzałości i ukończenie studium pedagogicznego.

e) Rozdział 4 zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 2 lipca 1973 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących praw, obowiązków i uposażenia nauczycieli (Dz. U. MOiW Nr 12 poz. 100) łącznie z rozporządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 12 kwietnia 1962 r. w sprawie kwalifikacji nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek oświatowo - wychowawczych i opiekuńczo - wychowawczych podległych Ministrowi Oświaty (Dz. U. Nr 30 poz. 141).

Oznacza to w praktyce, że ci nauczyciele nie muszą uzupełniać kwalifikacji i ich stosunek pracy nie wygaśnie 31 sierpnia 2006 roku. Oczywiście dotyczy to tylko nauczycieli, zatrudnionych na podstawie mianowania.

Kolejny, nasuwający się problem, dotyczy ustalenia zbliżoności ukończonego przez nauczyciela kierunku/specjalności studiów z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć. I tak:

  • w okresie od 31 sierpnia 1991 r. do 29 stycznia 1994 r. o zbliżoności decydował organ zatrudniający,
  • od 30 stycznia 1994 r. do 9 marca 1999 r. zbliżoność ustalał organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
  • od 10 marca 1999 r. do 7 października 2002 r. zbliżoność ustalał dyrektor szkoły,
  • od 8 października 2002 r. do 31 maja 2004 r. zbliżoność ustalał kurator oświaty,
  • od 1 czerwca 2004 r. czyni to dyrektor szkoły.

Wobec powyższego, nauczyciel, który ukończył studia na kierunku, specjalności innej aniżeli nauczany przedmiot, powinien (oprócz dyplomu ukończenia studiów) posiadać pisemne ustalenie dokonane przez jeden z wyżej wymienionych organów (odpowiednio do czasu w jakim to nastąpiło) o uznaniu ukończonego kierunku (specjalności) za zbliżony do nauczanego przedmiotu.

Należy podkreślić, że pojęcie ukończenia kierunku (specjalności) zbliżonego dotyczy wyłącznie absolwentów wyższych studiów magisterskich i zawodowych; nie ma zatem zastosowania przy ustalaniu kwalifikacji absolwentów studiów podyplomowych i zakładów kształcenia nauczycieli.

Ustalenie kierunku zbliżonego możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy program studiów odpowiada zakresowi podstawy programowej dla danego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

Trzeba także zwrócić uwagę na zapis art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118 poz. 1112 z póź. zm.), który stanowi, że stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są wystarczające kwalifikacje.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155 poz. 1288 z póź. zm.) przez zakład kształcenia nauczycieli należy rozumieć:

  • kolegium nauczycielskie,
  • nauczycielskie kolegium języków obcych,
  • studium nauczycielskie,
  • pedagogiczne studium techniczne,
  • studium wychowania przedszkolnego,
  • studium nauczania początkowego

Definicja przygotowania pedagogicznego wprowadzona została z kolei rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. (Dz. U. Nr 98 poz. 433. z póź. zm.).

Zgodnie z definicją przygotowanie pedagogiczne to:

"nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej nauczanych przedmiotów w powiązaniu z kierunkiem, specjalnością kształcenia i praktyką pedagogiczną w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin".

Do czasu ukazania się powyższego rozporządzenia, przepisy uprzednio obwiązujące nie precyzowały, co należy rozumieć przez przygotowanie pedagogiczne. Tak więc osoby zatrudnione na stanowiskach nauczycieli do czasu wprowadzenia definicji przygotowania pedagogicznego uzyskiwały to przygotowanie poprzez ukończenie jednej z niżej wymienionych form kształcenia:

studiów pedagogicznych,

zakładu kształcenia nauczycieli (były to: dawne licea pedagogiczne, licea pedagogiczne dla wychowawczyń przedszkoli, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego, pedagogiczne studium techniczne, kolegium nauczycielskie, kolegium kształcenia nauczycieli języków obcych),

  • studiów wyższych w specjalnościach, w których plany nauczania przewidywały przygotowanie pedagogiczne,
  • studium pedagogicznego przy szkołach wyższych,
  • kursu pedagogicznego organizowanego przez organ administracji szkolnej lub IKN,
  • studium pedagogicznego,
  • studiów wyższych na kierunku i specjalności kształcącej nauczycieli,
  • międzywydziałowego studium pedagogicznego,
  • studium Doskonalenia Pedagogicznego dla Nauczycieli Akademickich,
  • studium podyplomowego dla nauczycieli,
  • innej formy przygotowania do pracy w zawodzie nauczyciela, organizowanej w systemie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli i nauczycieli akademickich.

Wobec tego, jeśli nauczyciel mianowany legitymuje się ukończeniem jednej z wymienionych form przygotowania pedagogicznego, to nie ma jakichkolwiek podstaw do kwestionowania posiadania przez danego nauczyciela przygotowania pedagogicznego.

Szczegółowe przepisy dotyczą psychologów i nauczycieli języków obcych.

Osoby zatrudnione na podstawie mianowania na stanowiskach psychologów w dniu wejścia w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli... (Dz. U. Nr 155 poz. 1288), tj. w dniu 8 października 2002 r., którym ustalono posiadanie przygotowania pedagogicznego na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów, posiadają to przygotowanie w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.

Kwalifikacje nauczycieli języków obcych określone zostały w § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. (Dz. U. Nr 155 poz. 1288 z póź. zm.). Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania języków obcych posiada osoba legitymująca się dyplomem ukończenia:

  • studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne,
  • studiów wyższych zawodowych na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne,
  • studiów magisterskich lub wyższych zawodowych ukończonych w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy i posiada przygotowanie pedagogiczne,
  • nauczycielskiego kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu,
  • studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku/specjalności i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II uzyskanego przed Państwową Komisją Egzaminacyjną powołaną na podstawie zarządzenia Nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 1990 r. w sprawie egzaminów państwowych z języków obcych (Dz. Urz. MEN Nr 7 poz. 44),
  • studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku/specjalności i świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne,
  • osoby, które ukończyły wyższe studia magisterskie lub wyższe studia zawodowe, inne aniżeli odpowiednia filologia obca, w celu potwierdzenia kwalifikacji do nauczania języka angielskiego winny legitymować się jednym z poniżej wymienionych świadectw potwierdzających zaawansowaną lub biegłą znajomość języka:
  • Certificate in Advanced English (CAE), Cambridge University, ocena A, B lub C,
  • TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem 213 - 250 pkt - dawne 550 - 600 pkt z testu, najmniej 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE, i najmniej 50 pkt z egzaminu ustnego TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
  • Certificate of Proficiency in English (CPE), Cambridge University, ocena A, B lub C,
  • TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem powyżej 250 pkt, dawne 600 pkt z testu, co najmniej 5 pkt z pracy pisemnej - TWE i powyżej 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
  • oraz świadectwem ukończenia studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego metodyczno - pedagogicznego z zakresu nauczania języka angielskiego.

W przypadku języka niemieckiego jedno z niżej wymienionych świadectw potwierdzających zaawansowaną lub biegłą znajomość języka niemieckiego:

  • Das Kleine Deutsche Sprachdiplom (KDS) - Goethe Institut,
  • Die Zentrale Oberstufenprüfung (DZO), Goethe Institut, i najmniej 50 pkt z egzaminu ustnego TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
  • Das Grosse Deutsche Sprachdiplom (GDS), Goethe Institut,
  • oraz świadectwem ukończenia studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego metodyczno - pedagogicznego z zakresu nauczania języka niemieckiego.

Aktualnie obowiązujące rozporządzenie, jak również i przepisy wcześniejsze nie przewidywały możliwości uzyskania kwalifikacji do nauczania języka obcego poprzez ukończenie studiów podyplomowych, fakultatywnych lub kursów specjalnych.

Wszyscy, którzy nie są pewni posiadanych kwalifikacji, mają problemy związane z uznaniem zbliżoności kierunku, powinni zapoznać się gruntownie ze wspomnianymi tu, z konieczności skrótowo, przepisami prawa oświatowego.

Generalnie odpowiedzieć sobie trzeba na dwa pytania:

  • czy w momencie otrzymania aktu mianowania miało się kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu, zgodnie z ówczesnymi przepisami?
  • czy w chwili wejścia w życie zmian w Karcie Nauczyciela z 4 czerwca 2000 roku było się zatrudnionym na stanowisku, do którego były wystarczające kwalifikacje, zgodnie z przepisami wtedy obowiązującymi?

Tak zwany „rok 2006” dotyczy tak naprawdę nauczycieli, którzy uzyskali mianowanie przed 2000 rokiem z naruszeniem przepisów prawa lub zostali zatrudnieni przed tym rokiem na stanowiskach, do których nie mieli kwalifikacji i w dniu 6 kwietnia 2000 roku otrzymali stopień nauczyciela mianowanego z mocy prawa.

W stosunku do wszystkich innych, którym przydzielono zajęcia niezgodnie z kwalifikacjami albo zatrudniono ich na stanowiskach, do których tych kwalifikacji nie posiadają, może być w każdej chwili stwierdzone wygaśnięcie ich stosunku pracy na podstawie art.26 ust.1 pkt.5 Karty Nauczyciela. Warto więc zainteresować się czy jesteśmy zatrudnieni zgodnie z prawem nie tylko w kontekście zbliżającego się roku 2006.

Pozdrawiam. Roman.

ewa02-02-2006 16:00:34   [#09]

:-(

błoże znowu to samo - ropzorządzenie ważniejsze od ustawy?

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=13087&st=48

org02-02-2006 17:29:28   [#10]

Proszę o pomoc.

Nauczyciel dyplomowany. 23 lata stażu. członek ZZ. Objęty ochroną związkową. W kwietniu 2000r. uczył j. niemieckiego w wymiarze cały etat. W obecnym roku uczy niemieckiego 12 godzin i 6 j. angielskiego. W przyszłym roku szkolnym niemieckiego będzie 8 godzin. Co będzie z tym nauczyciele? Będzie pracował? Czy może stosunek ulegnie rozwiązaniu, czy art. 20 czy konieczna jest zgoda ZZ na każdy krok?

pas02-02-2006 18:21:49   [#11]

Czy kiedykolwiek

istniały przepisy pozwalające zatrudnić w szkole podstawowej w charakterze nauczyciela osobe bez matury?
bombel1302-02-2006 20:00:53   [#12]

do #07

ciekawe, co PIP powiedziałaby na fakt obecnego zatrudnienia nauczyciela mianowanego z kwalifikacjami do j. niemieckiego w klasach I-III, którego dyr chce zatrudnić w II semestrze na język niemiecki w klasach IV-VI i proponuje stawkę stażysty????
Leszek02-02-2006 20:12:43   [#13]

PIP mało, sąd pracy więcej...

pozdrawiam

bombel1302-02-2006 20:16:18   [#14]

prawdopodobnie

KO podpowiedziało takie rozwiązanie

dziewczyna w trudnej sutyacji chyba się zgodzi, ale jakoś to mi nie pasuje

kto może podpowiedzieć, czy to jest możliwe?

pozdrawiam

Ewav02-02-2006 20:18:25   [#15]
PAS takie możliwości były po wojnie, chyba w latach pięćdziesiątych. Znam osoby, które w czasie pracy w szkole uzupełniały maturę. Potem robiły zaocznie SN studia itp, ale w momencie zatrudniania miały tylko podstawówkę i kurs (nie wiem dokładnie jaki).
org06-03-2006 22:03:05   [#16]

Ponawiam prośbę o pomoc.

Proszę o pomoc.

Nauczyciel dyplomowany. 23 lata stażu. członek ZZ. Objęty ochroną związkową. W kwietniu 2000r. uczył j. niemieckiego w wymiarze cały etat. W obecnym roku uczy niemieckiego 12 godzin i 6 j. angielskiego. W przyszłym roku szkolnym niemieckiego będzie 8 godzin. Co będzie z tym nauczycielem? Będzie pracował? Czy stosunek pracy wygaśnie 31.08.2006r. ? Czy może stosunek ulegnie rozwiązaniu, czy art. 20 czy konieczna jest zgoda ZZ na każdy krok?

osia06-03-2006 22:09:18   [#17]
kwalifikacji nie ma?
Martuś06-03-2006 22:15:28   [#18]
W KO, któremu podlegam, na dzień dzisiejszy usłyszałam odpowiedź korzystną dla takiego n-la. W uzasadnieniu podano, że nie ma takiego przepisu, który mówi w jakim wymiarze należy pracować zgodnie z kwalifikacjami, by uznać że pracuje się zgodnie z nimi. Pytałam na przykładzie historii, której n-l ma w przydziale 5 godzin, do pozostałych godziny nie ma kwalifikacji.
org06-03-2006 22:20:28   [#19]
Do angielskiego nie ma. Tylko do niemieckiego. A w przyszłym roku nie będzie go nawet półetatu. Tak więc otrzyma on wypowiedzenie, czy informację o wygaśnięciu?
Martuś06-03-2006 22:27:46   [#20]

Mi pani z KO tłumaczyła, że jeśli choć jedną godz. będzie miał /mianowany czy dyplomowany/ zgodnije z kwalifikacjami to dla niego się nic nie zmieni. Oczywiście jeśli ma pełne kwalifikacje do niemieckiego.

osia06-03-2006 22:28:24   [#21]
a wypowiedzenie zmieniające nie wchodzi w rachubę?A może tak wychowawstwo i pół etaciku jest. jedno wiem, zz trzeba powiadomić
Martuś06-03-2006 22:36:03   [#22]
Na jakiej podstawie prawnej to wypowiedzenie?
osia06-03-2006 22:38:55   [#23]

Martuś

o podstawę prawną to mnie lepiej nie pytaj, ja do przepisów zaglądam, jak ich potrzebuję
org06-03-2006 22:41:54   [#24]
aart. 26 KN ust 1 pkt 5. Może być zastosowany? Przeczytałem chyba wszystkie posty na ten temat. O tym chyba pisała Rzewa.
osia06-03-2006 22:57:33   [#25]

Martuś

a jakby tak art.22 ust.2 KN?
Martuś06-03-2006 23:03:05   [#26]
Jutro poczytam przepisy to się odezwę- potrzebny komputer.
org06-03-2006 23:08:08   [#27]
22 chyba nie. Bo nie ma połowy etatu. dzięki za zainteresowanie. Czekam odzewu.
osia06-03-2006 23:11:49   [#28]
a wychowawstwa dać nie możesz?
org06-03-2006 23:14:49   [#29]
 niestety wszystko co może otrzymać to maksymalnie 8 godzin.
osia06-03-2006 23:17:16   [#30]
no to ja tam nie wiem, co masz robić
org06-03-2006 23:29:27   [#31]
Czy może to być art. 20 ust. 1 pkt 2 KN, pomiomo że pracownik chroniony przez zz?
zgredek06-03-2006 23:32:36   [#32]
najpierw sprawdź ochronę, czy rzeczywiście jest chroniony?
org06-03-2006 23:36:16   [#33]
O tak Przypomniał niedawno.
zgredek06-03-2006 23:41:16   [#34]
to trochę za mało
zgredek06-03-2006 23:44:59   [#35]

Art. 32. 1. Pracodawca bez zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej nie może:

1) wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z imiennie wskazanym uchwałą zarządu jego członkiem lub z innym pracownikiem będącym członkiem danej zakładowej organizacji związkowej, upoważnionym do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,

2) zmienić jednostronnie warunków pracy lub płacy na niekorzyść pracownika, o którym mowa w pkt 1

- z wyjątkiem gdy dopuszczają to odrębne

przepisy.
zgredek06-03-2006 23:47:49   [#36]

a w przypadku, gdy nie masz godzin (i jest to jedyny nauczyciel tego przedmiotu) to i żadna ochrona nie pomoże

informuj tylko związki o tym co zamierzasz, dochowuj terminów

org06-03-2006 23:49:28   [#37]

Więc 8 godzin zgodnie z kwalifikacjami i pozostałe 10 inne zajęcia, do których kwalifikacji nie ma? Bo zz raczej zgody nie dadzą.

Dodam, bo może to coś zmieni. W szkole jest 4 członków tego zz. (7,14 % ogółu załogi). A nauczyciel jest członkiem organizacji międzyzakładowej.

zgredek06-03-2006 23:57:04   [#38]

poszukaj w innych szkołach - może uzupełnienie etatu w innej

a jeśli nie - to nie patrz na zz - z rękawa mu tych godzin nie wytrzaśniesz

zgredek07-03-2006 00:32:52   [#39]

może tak:

zauważ, że w art. 32 ust.1 po pkt 2) znajduje się:

- z wyjątkiem gdy dopuszczają to odrębne przepisy

dotyczy zarówno 1) jak i 2)

KN:

Art. 20. 1. Dyrektor szkoły w razie:

1) całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy;
2) częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2.
 
określa w jakich przypadkach nie masz wyjścia (lub wyjście warunkowe)
 
i to są te odrębne przepisy. które pozwalają Ci na postępowanie pomijające ustawę o zz-tach
 
zresztą w dalszej części tego artykułu jest zapisany tryb postępowania ze związkami
 
-------------------
zwolnij go zatem z 20 i nie przejmuj się związkami

zgredek07-03-2006 00:40:52   [#40]

a jeszcze dodam tylko (tak z uporem maniaka to powtarzam) - sprawdź, czy faktycznie należy mu się ochrona - to tak dla świętego spokoju

często jest tak, że zz-ty wskazują osoby chronione, ale na zasadzie straszaka na dyrektora - piszą pismo - ten i ten chroniony i już

a tam muszą być pewne warunki spełnione - taki chroniony musi być upoważniony do reprezentowania zz-tów (zakładając oczywiście, że jeśli jest członkiem organu niższego szczebla to jest automatycznie członkiem organu wyższego - chodzi mi np. o członków ogniska i oddziału ZNP - oddział jest zoz) wobec pracodawcy i musi być uchwała zarządu

a co do ilości takich osób to też dalej w art. 32 jest napisane, ale o tym to musiałabym przez godzinę jeszcze pisać;-)

zgredek07-03-2006 00:41:49   [#41]
i jak tu nie kochać zz-tów?;-)
rzewa07-03-2006 05:50:56   [#42]

org

a dlaczego on dostał ten angielski jak nie miał kwalifikacji?
(Trzeba było tego nie robić i nie byłoby problemu... a tak masz... Wiesz co musi miec twarde dyrek, który ma miękkie serce...)

KO a kceptowało taka sytuację? no to może bedzie akceptowało dalej... choć nie powinno.

A ten n-l nie mógł tych kwalifikacji uzupełnić do tej pory?

Ja bym zastosowała art 20 ust 2 KN i zaproponowała mu nawiązanie umowy o pracę na te 8 godzin - im szybciej się to zrobi tym lepiej...

Sytuacja tego n-la nie ma nic wspólnego z "rokiem 2006".

......
Martuś, niestety KO na jakie się powołujesz, nie ma racji -> z tego, że w przepisach nie jest określone ile godzin zgodnie z kwalifikacjami miec należy by byc zatrudnionym zgodnie z nimi wynika że wszystkie godziny n-l musi mieć zgodnie z kwalifikacjami. KN w obecnym brzmieniu nie dopuszcza zatrudnienia i przydzielenia godzin nauczycielowi niezgodnie z kwalifikacjami poza sytuacją opisana w art 10 ust 9.
org07-03-2006 08:15:48   [#43]

dostał angielski bo dyr. nie chciał go zwalniać. Niemieckiego miał ponad pół. - 12.

Obecnie liczba oddziałów zmniejsza sie o 1. Liczba uczniów w innych oddziałach spada, tak, że nie będzie podziału na grupy. A jeżeli chodzi o miękie serce i trwardą .... to znam i wiem. Ale nie zawsze powinno się mieć twarde serce. Pomimo tego, że ten ktoś i tak zrobi nam b.źle.

org07-03-2006 19:41:17   [#44]
ale to już koniec. I zgodnie z zasadą RWD (ratuj własną d...) będzie pewnie art. 20
Iwona208-03-2006 22:06:05   [#45]

Pomóżcie

N-l dyplomowany, kształcenie zintegrowane. Od września 2006 może przejść do biblioteki (chciałaby ;)

Ale... dopiero od września 2006 rozpocznie studia podyplomowe z bibliotekoznawstwa, które potrwają najkrócej 1 rok - czyli gdzieś do czerwca 2007r.

Co w jej przypadku z magicznem rokiem 2006? Jak zostanie potraktowana?

Z góry dziękuję :)

Jacek08-03-2006 22:08:32   [#46]

A co do tego ma 2006 rok??

Jesli nie ma dla niej godzin w kształceniu zintegrowanym a ma kwalifikacje to art. 20

Iwona208-03-2006 22:14:34   [#47]

Jacku

a możesz mi tak łopatologicznie, bo ja nie dyrek i tylko pośredniczę w przekazywaniu wiadomości :)

Dziękuję :)

Jacek08-03-2006 22:23:58   [#48]

No to proste jak § :-))

Rozumiem, że kwalifikacje do zintegrowanego tylko posiada i tych godzin brakuje od 1 września br. Więc dyrek daje jej albo zminiejszenie wymiaru max. do połowy etatu ona może przyjąć i pracuje dalej.

jeśli nie zgodzi się na ograniczenie zatrudnienia albo jak nie ma godzin nawet na połowę etatu to dyrek stosuje art 20 Karty Nauczyciela.

Art. 20. 1. Dyrektor szkoły w razie:

  1)  całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy;

  2)  częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2.

Iwona208-03-2006 22:31:09   [#49]

No to dalej :)

Jacku, do tego miejsca wszystko jasne (jak słońce ;)

A teraz reszta.
Od września będzie miejsce w bibliotece - dyrek chce ją tam przenieść - ale kobita nie ma kwalifikacji do biblioteki. Chce iść na studia podyplomowe, ale mogłaby je rozpocznie dopiero we wrześniu 2006. Można tak czy raczej nie?

Iwona208-03-2006 22:34:07   [#50]

Aha!

Małe sprostowanie.
Jak na razie godzin jej nie brakuje, a to jest takie wyjście awaryjne. I miejsce w bibliotece się zwolni i ona na nie chętne (ale bez kwalifikacji do biblioteki ;)

No to teraz chyba podałam wszystkie szczegóły ;) Wolę jednak mówić niż pisać ;)

strony: [ 1 ][ 2 ]